Kaartspel

Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Miepie schreef:
Maar met betrekking op het kaartspel dat al jaren, zo niet eeuwen bediscussieerd wordt kunnen we dus wel stellen dat je als christen dit spel niet kan spelen. Zeker als je erover twijfelt kun je het beter niet doen.
en om wélke spellen gaat het volgens jou dan in concreto, als ik vragen mag?

want in wezen is dan op élk spel wel wat aan te merken, als je van het door jou verwoorde standpunt uitgaat...........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Miepie
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 sep 2006, 19:15

Bericht door Miepie »

Rens schreef:
Miepie schreef:
Maar met betrekking op het kaartspel dat al jaren, zo niet eeuwen bediscussieerd wordt kunnen we dus wel stellen dat je als christen dit spel niet kan spelen. Zeker als je erover twijfelt kun je het beter niet doen.
en om wélke spellen gaat het volgens jou dan in concreto, als ik vragen mag?

want in wezen is dan op élk spel wel wat aan te merken, als je van het door jou verwoorde standpunt uitgaat...........
Op elk spel wat aan te merken? Ik dacht het niet. Maar neem nu het simpele spel van galgje vind ik bijvoorbeeld echt niet kunnen, terwijl ik het vroeger onvermoeibaar gespeeld heb zonder er verder over na te denken:oops:
Gebruikersavatar
Andreas
Berichten: 85
Lid geworden op: 27 sep 2007, 12:16

Bericht door Andreas »

Miepie schreef:
Rens schreef:
en om wélke spellen gaat het volgens jou dan in concreto, als ik vragen mag?

want in wezen is dan op élk spel wel wat aan te merken, als je van het door jou verwoorde standpunt uitgaat...........
Op elk spel wat aan te merken? Ik dacht het niet. Maar neem nu het simpele spel van galgje vind ik bijvoorbeeld echt niet kunnen, terwijl ik het vroeger onvermoeibaar gespeeld heb zonder er verder over na te denken:oops:
Tja, dan moet rummikub ook de kliko maar in. Komt zo van het kaartspel af, 4 kleuren, 13 nrs.

Nou, ik zou graag nog eens een potje poker spelen met het kaartspel met afbeeldingen uit de serie Bijbelse flora. :)
Laatst gewijzigd door Andreas op 05 okt 2007, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Andreas
Berichten: 85
Lid geworden op: 27 sep 2007, 12:16

Bericht door Andreas »

Miepie schreef:Maar even serieus op de Unokaarten kom ik geen afbeeldingen tegen die niet door de beugel ...
Op mijn kaartspel met afbeeldingen van 'Wild Animals' (Haritage playing cards) ook niet.
Miepie
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 sep 2006, 19:15

Bericht door Miepie »

Andreas schreef:Tja, dan moet rummikub ook de kliko maar in. Komt zo van het kaartspel af, 4 kleuren, 13 nrs.
Tjonge jonge, wat een inlegkunde.
Andreas schreef:Nou, ik zou graag nog eens een potje poker spelen met het kaartspel met afbeeldingen uit de serie Bijbelse flora. :)
:cry: het is duidelijk dat je niet veel van deze discussie begrijpt! :(
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Bericht door cosmo »

Miepie schreef:
Maar met betrekking op het kaartspel dat al jaren, zo niet eeuwen bediscussieerd wordt kunnen we dus wel stellen dat je als christen dit spel niet kan spelen. Zeker als je erover twijfelt kun je het beter niet doen.
Een stelling die louter gebaseerd is op oneigenlijke argumenten.
Gebruikersavatar
Andreas
Berichten: 85
Lid geworden op: 27 sep 2007, 12:16

Bericht door Andreas »

Miepie schreef:
Andreas schreef:Tja, dan moet rummikub ook de kliko maar in. Komt zo van het kaartspel af, 4 kleuren, 13 nrs.
Tjonge jonge, wat een inlegkunde.
Tjonge, jij denkt dat Goliath het zelf bedacht heeft? Hoe oud denk je dat het kaartspel met de naam Rummi is? In ieder geval beduidend ouder dan Rummikub.
(Even voor de duidelijkheid: de spelregels van Rummi zijn vrijwel identiek aan die van het spelletje met nummerstenen onder de naam Rummikub.)
Miepie schreef:
Andreas schreef:Nou, ik zou graag nog eens een potje poker spelen met het kaartspel met afbeeldingen uit de serie Bijbelse flora. :)
:cry: het is duidelijk dat je niet veel van deze discussie begrijpt! :(
Da's nou weer jammer, op de man spelen.

Maar ik begrijp inderdaad niet waar die aversie tegen het kaartspel vandaan komt. Ik heb alle verhalen over de zogenaamde herkomst ervan gelezen, maar geen van allen hebben mij ervan overtuigd dat je dat spel niet mag spelen als christen. Beweringen waarbij de bron namelijk ontbreekt vind ik onbruikbaar als serieuze onderbouwing voor leefregels.

Tja, en dat anderen dan op vage en wat minder vage geruchten hun leven willen inrichten moeten zij natuurlijk helemaal zelf weten, maar laten ze daar anderen niet mee lasting vallen onder het mom van godsdienst.

Als christen hou ik mij aan de Bijbel en als jij mij op grond van die Bijbel kan overtuigen dat het kaartspel fout is dan zie ik je graag terug.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Tja, Andreas.........refo-nederland ziet in het kaartspel nu eenmaal het werk van de Satan terug.......maar dan kun je overál wel Satanswerk in (willen) zien.

Ik zie in het kaartspel an sich niets fouts, alleen dat de ménsen er merkwaardige fratsen mee uit gaan halen is weer een gans ander verhaal. denk daarbij aan het spelen om grof geld, zoals pokeren om poen.

je kunt poker spelen om punten of om het eender wat, behalve geld. zo is het met elk spel feitelijk.

het onder refo's zo populaire bordspel Kolonisten van .......(weet ik ff niet)......waarom dát nu wél kan en andere bordspelen bijvoorbeeld weer niet, dat is mij ook geheel duister..............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Rens schreef:het onder refo's zo populaire bordspel Kolonisten van .......(weet ik ff niet)......waarom dát nu wél kan en andere bordspelen bijvoorbeeld weer niet, dat is mij ook geheel duister..............
Kolonisten van Catan, bedoel je (waarschijnlijk).

Door de JBGG wordt een Israel-versie uitgebracht onder de naam "Expeditie in Israel" ten bate van de actie "Toekomst voor de kerk".
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Tiberius schreef:
Rens schreef:het onder refo's zo populaire bordspel Kolonisten van .......(weet ik ff niet)......waarom dát nu wél kan en andere bordspelen bijvoorbeeld weer niet, dat is mij ook geheel duister..............
Kolonisten van Catan, bedoel je (waarschijnlijk).

Door de JBGG wordt een Israel-versie uitgebracht onder de naam "Expeditie in Israel" ten bate van de actie "Toekomst voor de kerk".
iets wat in wezen nét zo "fout" is als andere spellen (het gaat tenslotte om macht in verschillende vormen) nu dus maar even een kunstgreep uitgehaald en er Israel van gemaakt om het maar aanvaardbaar te maken voor rechtsrefo-nederland....onappeteitelijk.....
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Miepie
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 sep 2006, 19:15

Bericht door Miepie »

Andreas schreef:Da's nou weer jammer, op de man spelen.

Maar ik begrijp inderdaad niet waar die aversie tegen het kaartspel vandaan komt. Ik heb alle verhalen over de zogenaamde herkomst ervan gelezen, maar geen van allen hebben mij ervan overtuigd dat je dat spel niet mag spelen als christen. Beweringen waarbij de bron namelijk ontbreekt vind ik onbruikbaar als serieuze onderbouwing voor leefregels.

Tja, en dat anderen dan op vage en wat minder vage geruchten hun leven willen inrichten moeten zij natuurlijk helemaal zelf weten, maar laten ze daar anderen niet mee lasting vallen onder het mom van godsdienst.

Als christen hou ik mij aan de Bijbel en als jij mij op grond van die Bijbel kan overtuigen dat het kaartspel fout is dan zie ik je graag terug.
In mijn bijbel staat niet: je zult geen spelletje kaart spelen o.i.d. dus dan ben je snel uitgepraat, het gaat er maar om hoe je je tijd besteed. Dus ga jij lekker een spelletje kaart spelen als je daar niets verkeerds in ziet dan doe ik een spelletje Rummikub.

In mijn bijbel staat wel: zie 1 Korinthe 8 vers 13: Daarom, indien de spijs mijn broeder ergert, zo zal ik in eeuwigheid geen vlees eten, opdat ik mijn broeder niet ergere.

Zo ook in Efeze 5:14 Daarom zegt Hij: Ontwaakt, gij, die slaapt, en staat op uit de doden; en Christus zal over u lichten.
15 Ziet dan, hoe gij voorzichtiglijk wandelt, niet als onwijzen, maar als wijzen.
16 Den tijd uitkopende, dewijl de dagen boos zijn.
17 Daarom zijt niet onverstandig, maar verstaat, welke de wil des Heeren zij.

Het lijkt me dat je dan geen eens behoefte hebt om een spelletje kaart te spelen.

Hier wilde ik het bij laten.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Miepie schreef:
Het lijkt me dat je dan geen eens behoefte hebt om een spelletje kaart te spelen.
of een spelletje rummicub..................want je kunt je tijd wel aan wat beters besteden dan aan een spelletje
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Miepie
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 sep 2006, 19:15

Bericht door Miepie »

Rens schreef:
Miepie schreef:
Het lijkt me dat je dan geen eens behoefte hebt om een spelletje kaart te spelen.
of een spelletje rummicub..................want je kunt je tijd wel aan wat beters besteden dan aan een spelletje
idd.
Gebruikersavatar
Andreas
Berichten: 85
Lid geworden op: 27 sep 2007, 12:16

Bericht door Andreas »

Miepie schreef:In mijn bijbel staat wel: zie 1 Korinthe 8 vers 13: Daarom, indien de spijs mijn broeder ergert, zo zal ik in eeuwigheid geen vlees eten, opdat ik mijn broeder niet ergere.
Tja, ik dacht al waar blijft hij. Maar deze tekst geld zeker niet andersom: ik erger me groen en geel aan mijn broeders die zich zo ergeren aan een spelletje. Zij verdoen hun tijd aan het stellen van regeltjes voor anderen?
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Bericht door Marco »

Voor een deel komt de aversie tegen het kaartspel ook voort uit het eerste gedeelte van de vorige eeuw, toen mensen hun salaris wekelijks in de kroeg uitbetaald kregen, in een envelopje.

In dezelfde kroeg werd het hele salaris soms verdronken en/of vergokt met het kaartspel. Daar is grote ellende van gekomen. Reden voor velen, vooral ouderen, om ver te blijven van het kaartspel. En van de kroeg, trouwens.
Plaats reactie