cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Geka
Berichten: 440
Lid geworden op: 11 aug 2006, 19:32

Bericht door Geka »

CGO-HBO, heb ik ook gevolgd en afgesloten en ben er zeer positief over! In het algemeen een goede en verdiepende opleiding met een goede sfeer. Ik heb zeer goede herinneringen aan de prachtige dogmatiekcolleges van ds. H. Paul.

Je kunt op de CGO een goede en diepgaande gereformeerde theologische vorming verwachten, zonder dat de soms wel eens geclaimde 'eigenheden van de GG' nu expliciet aan de orde komen.

Kortom; van harte aanbevolen, ook voor mensen buiten de GG.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Theologische vorming op zaterdag
Nieuwe - maar ook 'oude'- belijdende leden, die zich verder willen verdiepen in kerk, theologie en geloof, kunnen terecht bij de cursussen Theologische Vorming Gemeenteleden van de Gereformeerde Bond. Dit jaar namen meer dan 500 mensen deel aan een cursus. Het samen met anderen volgen van de cursus geeft veel aan de betrokkenen zelf, voor zowel geloof als leven. Cursisten leren over Oude en Nieuwe Testament, Dogmatiek, Ethiek, Kerkgeschiedenis, Oecumenica/Missiologie en Praktische Theologie. De Gereformeerde Bond hoopt dat het opdoen van inzicht en kennis ook de gemeenten en de kerk in allerlei verbanden ten goede zal komen. Het jeugdwerk, de zondagscholen, de verenigingen en de bijbelkringen zullen zeker profiteren van deze theologische vorming. Daarom zou het goed zijn als kerkenraden aan de Theologische Vorming Gemeenteleden ruim aandacht geven, er anderen op wijzen en toe aansporen. Cursisten kunnen in diverse plaatsen terecht. Nieuw is de oprichting van een cursus in Drachten. Voor wie geïnteresseerd is maar nog twijfelt of deze cursus wel iets voor haar of hem is, bestaat de mogelijkheid nu al een lesmorgen op proef mee te maken. Neem daarvoor contact op met de cursusleiders. Cursussen Op 1 september om 09.30 uur hopen we weer van start te gaan. Voor nieuwe cursisten is er dan een kennismakingsmorgen. Kom (met anderen) en maak kennis! En wijs ook andere eventuele belangstellenden op deze mogelijkheid. Enkele duizenden zijn de afgelopen twintig jaren al voorgegaan. In Gouda, Harderwijk, Middelharnis, Rijssen en Zeist worden de cursussen om de veertien dagen op zaterdag van 9.30 tot 12.50 gehouden. De gegevens voor drie andere plaatsen op donderdagavond staan hieronder. Voor een heel cursusjaar van 22 ochtenden (in Rijssen 20) bedraagt het lesgeld € 165,-. Echtparen betalen samen € 250-. Geen inschrijfgeld. Er zijn geen specifieke toelatingsvoorwaarden. Ieder - ongeacht leeftijd, vooropleiding en kerklidmaatschap - is welkom. Wel wordt verwacht dat men instemt met het uitgangspunt en de doelstelling van de cursussen. Het uitgangspunt en de basis ligt in het Schriftgeloof volgens artikel 2-7 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis, de doelstelling is de vorming en toerusting van gemeenteleden. Definitieve inschrijving gebeurt via een officieel inschrijvingsformulier en hoeft pas na het meemaken van de kennismakingsmorgen. Bij de cursusleiders en de algemeen coördinator kunnen vanaf half april nieuwe informatiegidsen worden aangevraagd. Tijdige voorlopige aanmelding is gewenst. Plaatsen en cursusleiders (ook voor aanmelding) Gouda: Driestar College, Ronsseplein 1. Cursusleider: drs. M.A. van den Berg, Julianalaan 17, 2712 CB Zoetermeer, tel. 079-3163712, email: m.a.vd.berg@hetnet.nl. Harderwijk: De Open Hof, Jacob Catsstraat 3. Cursusleider: ds. W.G. Hulsman, Langestraat 6, 8281 AL Genemuiden, tel. 038-3855270, email: w.g.hulsman@solcon.nl. Middelharnis: De Hoeksteen, Ring 13. Cursusleider: drs. T.W. van Bennekom, Grutto 5, 3245 TA Sommelsdijk, tel. 0187-478202, email: ds.T.W.v.Bennekom@sthdg.nl. Rijssen: De Learkamer, Schild 7. Cursusleider: drs. L.A. Burger, Tasveldweg 22, 7462 DR Rijssen, tel. 0548-513391, email: lenwburger@hetnet.nl. Zeist: Het Lichtpunt, Boulevard 2. Cursusleider: ds. J. Blom, Forel 56, 2986 RA Ridderkerk, tel. 0180-434896, email: ds.J.Blom@planet.nl. Op donderdagavond worden soortgelijke cursussen gehouden in Onstwedde, Aalburg en vanaf dit jaar ook in Drachten. Inlichtingen over plaats, opzet, studiegids, kosten en aanmelding zijn verkrijgbaar bij de volgende personen: Onstwedde: ds. W.J. Menkveld, Tange Alteveer, tel. 0599-615393. Aalburg: mw. W.M. Timmermans, Veen, tel. 0416-695417. Drachten: ds. A.J. Mensink, Driesum, tel. 0511-423484. Algemeen coördinator: drs. J.J. Tigchelaar, Papiermakerstraat 9-A, 3881 BK Putten, tel. 0341-351041, email: jjtigchelaar@planet.nl.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door vlinder »

Ik zou graag in september willen beginnen met een CGO-cursus.
Kan iemand mij helpen om wat vragen te beantwoorden?

* moet je persé GG zijn?
* Wat is de studiebelasting per week?
* wat voor soort opdrachten/huiswerk kan ik verwachten?
* Welke literatuur wordt behandeld?
* Nog meer tips?

Ik wil hem in Gouda gaan doen want die is als enige op donderdagavond. De anderen zijn allemaal op zaterdag en ik moet 2 zaterdagen in de maand werken. (helaas heb ik geen vaste weekenden zodat ik regelmatig 2 weekenden achtereen moet werken of vrij ben....)

Kortom: wie heeft ervaring en tips?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door MarthaMartha »

vlinder schreef:Ik zou graag in september willen beginnen met een CGO-cursus.
Kan iemand mij helpen om wat vragen te beantwoorden?

* moet je persé GG zijn?
* Wat is de studiebelasting per week?
* wat voor soort opdrachten/huiswerk kan ik verwachten?
* Welke literatuur wordt behandeld?
* Nog meer tips?

Ik wil hem in Gouda gaan doen want die is als enige op donderdagavond. De anderen zijn allemaal op zaterdag en ik moet 2 zaterdagen in de maand werken. (helaas heb ik geen vaste weekenden zodat ik regelmatig 2 weekenden achtereen moet werken of vrij ben....)

Kortom: wie heeft ervaring en tips?
Ligt er helemaal aan welke cursus je gaat doen.
Zelf heb ik 1 jaar van de HBO-versie gedaan. Je hoeft geen GG te zijn, de studiebelasting lag voor mij op zo'n 12 uur per week naast school. Het was een plezier om daarmee bezig te zijn overigens. (maar omdat mijn andere HBO studie er toen onder ging lijden -ik deed ze tegelijk- ben ik met cgo gestopt). opdrachten en literatuur.... beter iemand van 'nu' vragen, van mij is 12 jaar geleden......
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door Gijs83 »

Is deze cursus(topicnaam) wat anders als de Alpha-cursus :quoi
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door MarthaMartha »

Gijs83 schreef:Is deze cursus(topicnaam) wat anders als de Alpha-cursus :quoi
Yep Gijs, zou jij moeten weten :fouet
Dit is een cursus van de Ger Gem!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door Hendrikus »

MarthaMartha schreef:
Gijs83 schreef:Is deze cursus(topicnaam) wat anders als de Alpha-cursus :quoi
Yep Gijs, zou jij moeten weten :fouet
Dit is een cursus van de Ger Gem namelijk!
Ho ho, wat een bibaloniese splaakvelwalling...

Alpha = een basiscursus, ook voor mensen die weinig of niets van het christelijk geloof weten. Gijs, neem de moeite om eens wat te googlen voor je zo'n vraag stelt, dan vind je al heel snel http://www.alpha-cursus.nl/welkom/watisalpha/

Theologische Vorming voor gemeenteleden (topicnaam) = een cursus die vanuit de Gereformeerde Bond is onstaan. Duurt 3 jaar, is zeer aan te bevelen, maar heeft geen studiebelasting zoals

CGO = cursus die vanuit de Gereformeerde Gemeenten wordt aangeboden. Diverse mogelijkheden, met verschillende studiebelasting. Maar wel duidelijk GerGem.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door MarthaMartha »

Hendrikus schreef:
MarthaMartha schreef:
Gijs83 schreef:Is deze cursus(topicnaam) wat anders als de Alpha-cursus :quoi
Yep Gijs, zou jij moeten weten :fouet
Dit is een cursus van de Ger Gem namelijk!
Ho ho, wat een bibaloniese splaakvelwalling...

Alpha = een basiscursus, ook voor mensen die weinig of niets van het christelijk geloof weten. Gijs, neem de moeite om eens wat te googlen voor je zo'n vraag stelt, dan vind je al heel snel http://www.alpha-cursus.nl/welkom/watisalpha/

Theologische Vorming voor gemeenteleden (topicnaam) = een cursus die vanuit de Gereformeerde Bond is onstaan. Duurt 3 jaar, is zeer aan te bevelen, maar heeft geen studiebelasting zoals

CGO = cursus die vanuit de Gereformeerde Gemeenten wordt aangeboden. Diverse mogelijkheden, met verschillende studiebelasting. Maar wel duidelijk GerGem.
Whaaaaaaaaaa............ sorry! :blush
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door Gijs83 »

In de Alpha-cursus schijnen wat niet Bijbelse of niet met de waarheid overeenkomende onderdelen te zitten. Is toch overgewaaid uit Amerika :quoi Was het niet op gebied van yoga of geestesgaven :quoi
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:In de Alpha-cursus schijnen wat niet Bijbelse of niet met de waarheid overeenkomende onderdelen te zitten. Is toch overgewaaid uit Amerika :quoi Was het niet op gebied van yoga of geestesgaven :quoi
Gijs heeft de kok wel horen fluiten, maar hij weet niet waar de lepel hangt :jongle
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door JolandaOudshoorn »

Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef:In de Alpha-cursus schijnen wat niet Bijbelse of niet met de waarheid overeenkomende onderdelen te zitten. Is toch overgewaaid uit Amerika :quoi Was het niet op gebied van yoga of geestesgaven :quoi
Gijs heeft de kok wel horen fluiten, maar hij weet niet waar de lepel hangt :jongle
Gijs, is het niet beter om te doen zoals de mensen in Berea? Onderzoekt de dingen of zij alzo zijn! En neem niet iets klakkeloos over als iemand wat roept, zelfs al is het een predikant!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door Tiberius »

JolandaOudshoorn schreef:
Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef:In de Alpha-cursus schijnen wat niet Bijbelse of niet met de waarheid overeenkomende onderdelen te zitten. Is toch overgewaaid uit Amerika :quoi Was het niet op gebied van yoga of geestesgaven :quoi
Gijs heeft de kok wel horen fluiten, maar hij weet niet waar de lepel hangt :jongle
Gijs, is het niet beter om te doen zoals de mensen in Berea? Onderzoekt de dingen of zij alzo zijn! En neem niet iets klakkeloos over als iemand wat roept, zelfs al is het een predikant!
Dat lijkt me wat lastig voor een theologische cursus.
Hij zal toch een selectie moeten doen uit het aanbod van cursussen.
En als je dan al ergens de kok over hebt horen fluiten, zou ik de lepel maar rustig links laten liggen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door Afgewezen »

vlinder schreef:Ik zou graag in september willen beginnen met een CGO-cursus.
Kan iemand mij helpen om wat vragen te beantwoorden?

* moet je persé GG zijn?
* Wat is de studiebelasting per week?
* wat voor soort opdrachten/huiswerk kan ik verwachten?
* Welke literatuur wordt behandeld?
* Nog meer tips?

Ik wil hem in Gouda gaan doen want die is als enige op donderdagavond. De anderen zijn allemaal op zaterdag en ik moet 2 zaterdagen in de maand werken. (helaas heb ik geen vaste weekenden zodat ik regelmatig 2 weekenden achtereen moet werken of vrij ben....)

Kortom: wie heeft ervaring en tips?
Ik heb al eerder ergens gezegd: de A- en B-cursus zijn prima cursussen. Er wordt een goede basis gelegd en wat er te veel GG's is laat je maar corrigeren door memento. ;)
E lijkt me nogal zwaar.
Ik zou niet A overslaan, en gelijk met B beginnen (wordt nogal eens gedaan), want dan mis je het Oude Testament.
Of je GG moet zijn, weet ik niet. Maar met één telefoontje ben je daar denk ik snel achter.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door vlinder »

Heb me ingeschreven voor de A-cursus. Wordt drukke periode, maar goed ik hoop dat het gaat lukken.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: cursus Theologische Vorming voor gemeenteleden

Bericht door Gian »

Heb nog wel een stapeltje boeken voor je evt.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Plaats reactie