Geref. Gem. bieden gemeenteleden goedkope energie

nicname

Bericht door nicname »

Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Oorspronkelijk gepost door nicname
Dat klopt...Had ik ook. Maar ik heb even gezocht op de site onder zoeken: energie, ger. gemeente.....En toen kreeg ik 'm wel ;)
Ik kan het niet vinden.
Kan iemand het even plaatsen

Bvd
Energie-inkoop via de kerk

Twee deputaatschappen van de Gereformeerde Gemeenten hebben de leden van het eigen kerkverband een opmerkelijk aanbod gedaan. Gezinnen kunnen meeliften met het voordelige contract dat de kerkelijke organen hebben afgesloten met een energieleverancier.

De deputaatschappen gingen de overeenkomst in eerste instantie aan voor de inkoop van elektriciteit voor de kerkelijke gebouwen. Inmiddels maken ruim 60 van de ongeveer 160 gemeenten en evangelisatieposten daarvan gebruik. Aansluiting van leden was oorspronkelijk niet de opzet.

De rol van de kerkenraad beperkt zich tot het attenderen van de leden op de mogelijkheid gebruik te maken van het aanbod. Gezinnen die dat doen, regelen zelf hun inschrijving bij de energieleverancier. De kerkenraad moet wel bevestigen dat iemand gemeentelid is.

Dat kerkenraden en commissies van beheer zo goedkoop mogelijk energie proberen in te kopen, is niet meer dan plicht. Zij beheren gemeenschapsgelden en moeten die zo goed mogelijk besteden. Waar bespaard kan worden, dient dat te gebeuren. Betaalt een kerkelijke gemeente een lagere prijs voor energie, dan kan het daardoor vrijgekomen geld gebruikt worden voor andere nuttige zaken.

Wanneer de gemeenten de handen ineenslaan en proberen door die gezamenlijkheid voordeel te halen, is dat alleen maar verstandig. Het initiatief dat de twee deputaatschappen hebben genomen, getuigt van goed koopmanschap en is tot voordeel van de verschillende plaatselijke gemeenten.

Het is echter uniek dat individuele leden kunnen profiteren van de contractuele voordelen. Geen enkel ander kerkverband biedt zijn leden vergelijkbare mogelijkheden. Ontbreekt het daar aan zakelijk inzicht en aan goede zorg voor de gemeenteleden, of zijn er andere zaken in het geding?

Voor een deel valt dit onderscheid te verklaren uit het verschil in kerkelijke organisatie. Niet elk gereformeerd kerkverband heeft een deputaatschap dat algemeen kerkelijke zaken behartigt en tussen de verschillende generale synodes door snel kan inspelen op de actualiteit.

Maar dat heeft ook een keerzijde. Volgens het gereformeerd kerkrecht komen op meerdere vergaderingen alleen kerkelijke zaken aan de orde die in de mindere niet kunnen worden afgedaan. Deputaatschappen hebben verantwoording af te leggen aan de vergadering die hen heeft ingesteld.

Bestaat echter niet het gevaar dat een deputaatschap verder of sneller gaat dan een synode wil? In de Hervormde Kerk functioneerden in het verleden met deputaatschappen vergelijkbare raden. Hun is soms verweten dat ze te zelfstandig optraden. Andere kerken moeten oppassen niet in dezelfde situatie terecht te komen.

Natuurlijk mag de diaconie voor gezinnen met een beneden-modaal inkomen adviezen geven die tot financieel voordeel leiden. Maar moet de kerk het tot haar taak rekenen te bemiddelen in commerciële zaken? Een woordvoerder van het kerkelijk bureau beklemtoonde gisteren dat niet het beeld mag ontstaan dat de Gereformeerde Gemeenten in energie gaan doen.

Maar wordt bij het huidige aanbod toch niet de indruk gewekt dat de kerk optreedt als bemiddelaar? Waarom leden alleen energievoordeel bieden? Lenen andere sectoren zich ook niet voor gezamenlijke inkoop? Is het daarom niet beter de grens tussen kerk en commercie helder te houden?

Er zijn momenten in de geschiedenis aan te wijzen waarop mensen om stoffelijk voordeel lid werden van de kerk. Vandaag de dag zullen er geen mensen naar een andere kerk overgaan vanwege een voordelig energieaanbod. Maar is het zonder reden dat in het formulier voor bevestiging van ambtsdragers gemeenteleden worden vermaand: „Volgt Christus om de spijs der ziel, en niet om het broodâ€
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Hartelijk dank Nicname!!!




[size=-2](Ik bedoelde eigenlijk het commentaar....)[/size]
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door limosa
zoiets bedoel ik Unionist, er staan alleen wel bij dat het is voor degenen die zich goed gedragen, dus we moeten een beetje uitkijken met wat we hier posten . . . ;-)
Ik hoef ècht geen auto met aan weerszijden en op de motorkap een enorm Ger. Gem.-logo. Moet je zo uitkijken waar je komt...

Nee, gekheid. Een vis is voor mij voldoende!
nicname

Bericht door nicname »

Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Hartelijk dank Nicname!!!




[size=-2](Ik bedoelde eigenlijk het commentaar....)[/size]
Niet te bijdehand heej!
Dit IS het COMMENTAAR!!! En Geen COMMENTAAR MEER!

Dit was het nieuws-artikel:

Geref. Gem. bieden gemeenteleden goedkope energie

Redactie economie

Leden van de Gereformeerde Gemeenten kunnen meeliften met een contract dat het kerkverband heeft afgesloten met een energieleverancier. Deze aanbieder is 30 procent goedkoper dan directe concurrenten.

Dat heeft P. Verweij van het kerkelijk bureau vrijdagmorgen bevestigd. Op dit moment kopen ruim 60 van de ongeveer 160 gemeenten en evangelisatieposten hun energie gezamenlijk in, wat een gevolg is van de geliberaliseerde energiemarkt. „Via een brief aan kerkenraden laten we nu weten dat ook individuele leden kunnen meedoen. De kerkenraad beslist of er een bericht in de kerkbode wordt geplaatstâ€
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Toeschouwer
Het commentaar in het RD vond ik heel gematigd. Het speelt zeker een rol dat de leiding bij het RD en GG nauw zijn verweven. Hier moet gewoon keihard nee tegen gezegd worden. Het is toch van de zotte dat de kerk op de commerciële toer gaat. Daar moeten we ons verre van houden. Als ze het toch willen ik heb nog wel een paar suggesties: een eigen reisbureau, een eigen verzekeringsmaatschapppij, een eigen omroep, kunnen ze de benzine goedkoper inkopen, dit kun je eindeloos uitbreiden. Niet aan beginnen, en er mee stoppen.
In mijn woonplaats heeft de Herv. Gem. (PKN) een eigen verenigingsgebouw, dat is commercieel opgezet, en dat levert veel problemen op. Mag het CDA daar vergaderen, de HHK, mag er op een bruiloft muziek gemaakt worden, zo zijn er tal van zaken wat problemen geeft. Ben je er eenmaal aan begonnen kun je moeilijk weer terug.
zouden ze voor of na de preek de actuele standen van de energie prijzen gaan doorgeven e.d. dan zou ik ook zeggen dat het te ver zou gaan, maar leden mee laten liften op iets wat gewoon met wereldse stroom en gas te maken heeft kan m.i. geen kwaad, maar zoals bij alles vinger aan de pols houden, ik heb iig al weer een vraag voor de komende ledenvergadering. :)
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Oorspronkelijk gepost door limosa
zoiets bedoel ik Unionist, er staan alleen wel bij dat het is voor degenen die zich goed gedragen, dus we moeten een beetje uitkijken met wat we hier posten . . . ;-)
Ik hoef ècht geen auto met aan weerszijden en op de motorkap een enorm Ger. Gem.-logo. Moet je zo uitkijken waar je komt...

Nee, gekheid. Een vis is voor mij voldoende!
En je kunt ook niet meer te hard rijden :,
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door Unionist
Oorspronkelijk gepost door limosa
zoiets bedoel ik Unionist, er staan alleen wel bij dat het is voor degenen die zich goed gedragen, dus we moeten een beetje uitkijken met wat we hier posten . . . ;-)
Ik hoef ècht geen auto met aan weerszijden en op de motorkap een enorm Ger. Gem.-logo. Moet je zo uitkijken waar je komt...

Nee, gekheid. Een vis is voor mij voldoende!
En je kunt ook niet meer te hard rijden :,
krijg je op boetes geen korting dan als je ze collectief inkoopt ;-)
Wouter

Bericht door Wouter »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door Unionist
Oorspronkelijk gepost door limosa
zoiets bedoel ik Unionist, er staan alleen wel bij dat het is voor degenen die zich goed gedragen, dus we moeten een beetje uitkijken met wat we hier posten . . . ;-)
Ik hoef ècht geen auto met aan weerszijden en op de motorkap een enorm Ger. Gem.-logo. Moet je zo uitkijken waar je komt...

Nee, gekheid. Een vis is voor mij voldoende!
En je kunt ook niet meer te hard rijden :,
krijg je op boetes geen korting dan als je ze collectief inkoopt ;-)
Ik proef hier een beetje jaloezie.......
Mirja

Bericht door Mirja »

wouter, speeld jij de orgel?
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Wouter
Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door Unionist Ik hoef ècht geen auto met aan weerszijden en op de motorkap een enorm Ger. Gem.-logo. Moet je zo uitkijken waar je komt...

Nee, gekheid. Een vis is voor mij voldoende!
En je kunt ook niet meer te hard rijden :,
krijg je op boetes geen korting dan als je ze collectief inkoopt ;-)
Ik proef hier een beetje jaloezie.......
hoe-bedoel-je ?
Wouter

Bericht door Wouter »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door Wouter
Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door Lecram En je kunt ook niet meer te hard rijden :,
krijg je op boetes geen korting dan als je ze collectief inkoopt ;-)
Ik proef hier een beetje jaloezie.......
hoe-bedoel-je ?
Ik bedoel dat er lollige opmerkingen over worden gemaakt. Het komt bij mij over als cynisme, spot. En volgens mij kan dat wel eens voortkomen uit jaloezie. Iemand die het serieus neemt, maakt er zich niet met een lolletje ervan af.
Ik hoop dat ik het verkeerd zie.....
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Wouter
Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door Wouter
Oorspronkelijk gepost door limosa krijg je op boetes geen korting dan als je ze collectief inkoopt ;-)
Ik proef hier een beetje jaloezie.......
hoe-bedoel-je ?
Ik bedoel dat er lollige opmerkingen over worden gemaakt. Het komt bij mij over als cynisme, spot. En volgens mij kan dat wel eens voortkomen uit jaloezie. Iemand die het serieus neemt, maakt er zich niet met een lolletje ervan af.
Ik hoop dat ik het verkeerd zie.....
Nou, er is al een paar keer heel serieus gereageerd op dit onderwerp dus daar kan het niet aan liggen. Daarnaast sta ik in de lijn van Bomans als het gaat over de verhouding tussen humor en ernst.
Oorspronkelijk gepost door Godfried Bomans
Humor is ernst, doorgetrokken naar het absurde. Een geestige mededeling is in wezen altijd serieus. Het kristallisatiepunt ligt evenwel anders. En omdat ze lachen, denken de mensen: dat was iets vrolijks. Maar ze lachen omdat ze het punt, waar ze huilen moesten, allang gepasseerd zijn.
Wouter

Bericht door Wouter »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door Wouter
Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door Wouter Ik proef hier een beetje jaloezie.......
hoe-bedoel-je ?
Ik bedoel dat er lollige opmerkingen over worden gemaakt. Het komt bij mij over als cynisme, spot. En volgens mij kan dat wel eens voortkomen uit jaloezie. Iemand die het serieus neemt, maakt er zich niet met een lolletje ervan af.
Ik hoop dat ik het verkeerd zie.....
Nou, er is al een paar keer heel serieus gereageerd op dit onderwerp dus daar kan het niet aan liggen. Daarnaast sta ik in de lijn van Bomans als het gaat over de verhouding tussen humor en ernst.
Oorspronkelijk gepost door Godfried Bomans
Humor is ernst, doorgetrokken naar het absurde. Een geestige mededeling is in wezen altijd serieus. Het kristallisatiepunt ligt evenwel anders. En omdat ze lachen, denken de mensen: dat was iets vrolijks. Maar ze lachen omdat ze het punt, waar ze huilen moesten, allang gepasseerd zijn.
Een beetje stoken is mij ook niet vreemd....
Alleen wanneer ik het bovenstaand van Bomans hier letterlijk ga toepassen, moet ik dan concluderen dat het eigenlijk zeer droevig is?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Is er analogie met het zgn Macropasje? Iemand is penningmeester van de Stichting tot behoud van de luidklok van de GerGem te X. Via info van de KvK krijgt deze een aanbod inkopen via de Macro te doen. Dat pasje gaat vaak de hele gemeente door. Is er dan ook een 'commercieel' aspect, of is dat gewoon slim?

Terug naar de energieinkoop: de gergems kopen coleectief in. Dat scheelt aanzienlijk op stroomkosten. De leverancier biedt aan alle gemeenteleden te laten aanhaken. Waar is het commerciële aspect voor de GerGem? Nergens, volgens mij. Als er voordeel zou zijn, gaat dat altijd naar de leden. Want de GerGem bestaat slechts uit haar leden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

's zondags zitten jullie (neem ik aan..) met z'n allen in de kerk, de verkondiging van het woord te luisteren. Maar dat is niet alleen kerk, doordeweeks kun je ook dingen met elkaar samen doen. Zoals dit.
Het heeft niks met een preek of de Bijbel te maken, maar wel met het gemeente-zijn
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Plaats reactie