bevrijdingspastoraat schiet wortel op de Veluwe
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
bevrijdingspastoraat schiet wortel op de Veluwe
Op tal van plaatsen vertellen gewone kerkmensen dat ze geplaagd worden door geestelijke machten die zich presenteren als hun persoonlijke kwelgeesten. Bevrijdingspastoraat, het bestrijden van deze verschijnselen, is echter een gebied dat binnen de PKN nog niet breed verkend is. Een hervormde predikant werd er plompverloren mee geconfronteerd en deed onderzoek op de Veluwe.
Zo luid de inleiding van een artikel uit de nieuwste Visie (nr5) Tevens is er een stelling opgenomen die ik als poll hieraan toe voeg. Wat denken jullie hiervan? Is bezetenheid een onderbelicht thema in onze gezindte of ......
Zo luid de inleiding van een artikel uit de nieuwste Visie (nr5) Tevens is er een stelling opgenomen die ik als poll hieraan toe voeg. Wat denken jullie hiervan? Is bezetenheid een onderbelicht thema in onze gezindte of ......
Ik weet, mijn Verlosser leeft
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
Dank je wel, ik heb het artikel even vluchtig doorgelezen. Pas kwam het bij ons bij een gemeenteavond het ter zijde ook even ter sprake en vandaag las ik dus het artikel in de Visie. Ik heb ook wel eens van ervaringen gehoord van mensen die bezetenheid van dichtbij meemaakte, maar het is heel moeilijk voor te stellen dat het realiteit is. Ik bedoel, je denkt bij demonisme snel aan horrorfilms of zoiets.Josephus schreef:Ik verwijs maar even naar een artikel van dr. Mart-Jan Paul, toch wel een autoriteit op dit gebied (geworden).
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ik erken met dr. Paul dat gevallen van demonie er kunnen zijn, al is niet bepaald alles wat hij zegt te motiveren vanuit schrift of wetenschap. Er is echter geen aanleiding om te veronderstellen dat de duivel op dit terrein niet actief zou zijn. Maar ik wil als mogelijke remedie óók wijzen op een tweetal zaken:
1. Een op het objectieve gerichte geloofshouding (en prediking daarvan) waarbij niet de mens met bepaalde ervaringen en geestesproblemen in het midden staat.
2. Wereldmijding waardoor allerlei spiritualiteit buiten de deur (buiten het hart) gehouden wordt.
We zouden toch mogen veronderstellen, dat het deze houding is die gezegend zal worden door de Heere ook bij het bestrijden van de invloeden van de duivel op geestelijk terrein.
Dr. Paul heeft daarom wel de klok horen luiden en weet zeer veel van dit onderwerp af, maar heeft helaas een verkeerd idee over de plaats daarvan.
Ik zag op internet ergens staan wat dr. Balke hierover zijdelings in een lezing opmerkte: "De concentratie op het wezenlijke heeft een signaal-functie om niet bijzaken tot hoofdzaken te maken. Bijzaken, die op zich indifferent zijn en in ieders vrijheid staan. Bijvoorbeeld kaarsen in de liturgie. Die zijn op zich volstrekt onnodig en overbodig, maar men met er niet voor de kerk uitlopen.
Zodra als er woekering optreedt van bijzaken en aan een bijzaak een wezenlijke functie wordt toegekend, gaat er iets mis. Dat is stellig het geval met de huidige neiging tot ritualisering. Dr. Adolph Zahn sprak van 'Der Nebel des Ritualismus' en waarschuwde tegen het 'mysterie van de symboliek' waardoor het eenvoudige Woord van zijn plaats verdrongen wordt. 'Das Wort ist dem modernen Menschen verhasst. Die Reformation trat mit dem Evangelium Gottes auf und verlangte den Gehorsam gegen dasselbe; die Verführung hat einen geschmückten Dienst, bei dem sich jeder denken kann, was man will' (de verleiding heeft een versierde functie, waarbij ieder denken kan wat hij wil). Het zich druk maken om zaken zoals 'ziekenzalving' en 'duivelbezweringen' is een bedenkelijke ontwikkeling."
1. Een op het objectieve gerichte geloofshouding (en prediking daarvan) waarbij niet de mens met bepaalde ervaringen en geestesproblemen in het midden staat.
2. Wereldmijding waardoor allerlei spiritualiteit buiten de deur (buiten het hart) gehouden wordt.
We zouden toch mogen veronderstellen, dat het deze houding is die gezegend zal worden door de Heere ook bij het bestrijden van de invloeden van de duivel op geestelijk terrein.
Dr. Paul heeft daarom wel de klok horen luiden en weet zeer veel van dit onderwerp af, maar heeft helaas een verkeerd idee over de plaats daarvan.
Ik zag op internet ergens staan wat dr. Balke hierover zijdelings in een lezing opmerkte: "De concentratie op het wezenlijke heeft een signaal-functie om niet bijzaken tot hoofdzaken te maken. Bijzaken, die op zich indifferent zijn en in ieders vrijheid staan. Bijvoorbeeld kaarsen in de liturgie. Die zijn op zich volstrekt onnodig en overbodig, maar men met er niet voor de kerk uitlopen.
Zodra als er woekering optreedt van bijzaken en aan een bijzaak een wezenlijke functie wordt toegekend, gaat er iets mis. Dat is stellig het geval met de huidige neiging tot ritualisering. Dr. Adolph Zahn sprak van 'Der Nebel des Ritualismus' en waarschuwde tegen het 'mysterie van de symboliek' waardoor het eenvoudige Woord van zijn plaats verdrongen wordt. 'Das Wort ist dem modernen Menschen verhasst. Die Reformation trat mit dem Evangelium Gottes auf und verlangte den Gehorsam gegen dasselbe; die Verführung hat einen geschmückten Dienst, bei dem sich jeder denken kann, was man will' (de verleiding heeft een versierde functie, waarbij ieder denken kan wat hij wil). Het zich druk maken om zaken zoals 'ziekenzalving' en 'duivelbezweringen' is een bedenkelijke ontwikkeling."
Hoewel ik maar zijdelings enige kennis heb van deze materie moet ik vrezen dat deze zaken terdege plaatsvinden.
Immers satan is nog niet gebonden en gaat rond als een briesende leeuw, en daarnaast is er veel tussen hemel en aarde....
Laat ons uiterst behoedzaam zijn met deze materie.
Ik denk dat deze materie inderdaad onderbelicht is in onze gezindte vanwege onwetendheid hieromtrent.
Veel psychische nood komt voort uit deze "kwelgeesten", en welke "geraakte" zal dit bespreekbaar durven maken?
Laat ons waken voor duiveluitdrijving, behoudens dan door het gebed tot Hem die satan met al zijn machten heeft overwonnen.
Immers satan is nog niet gebonden en gaat rond als een briesende leeuw, en daarnaast is er veel tussen hemel en aarde....
Laat ons uiterst behoedzaam zijn met deze materie.
Ik denk dat deze materie inderdaad onderbelicht is in onze gezindte vanwege onwetendheid hieromtrent.
Veel psychische nood komt voort uit deze "kwelgeesten", en welke "geraakte" zal dit bespreekbaar durven maken?
Laat ons waken voor duiveluitdrijving, behoudens dan door het gebed tot Hem die satan met al zijn machten heeft overwonnen.
Dat mensen bezeten zijn is een realiteit,het is dan ook zaak dat mensen bevrijdt worden van demonen en kwade krachten.De Kerk voorziet daar in daar zijn onder de Clerus exorcisten heeft die voor dit werk zijn aangewezen .Maar elke gewijde bedienaar van de Kerk kan krachtens zijn wijding exorcisme doen als dat nodig is , maar daar gaat een zeer gedegen onderzoek aan vooraf voordat men over gaat tot exorcisme.
Ik weet niet of deze roomse rite wel zo aanbevelenswaardig is.Adorote schreef:De Kerk voorziet daar in daar zijn onder de Clerus exorcisten heeft die voor dit werk zijn aangewezen .
Integendeel: houd je er verre van!
Het zou hiermee wel eens kunnen zijn, zoals de Heere Jezus beschreef:
En wanneer de onreine geest van den mens uitgegaan is, zo gaat hij door dorre plaatsen, zoekende rust, en vindt ze niet.
Dan zegt hij: Ik zal wederkeren in mijn huis, van waar ik uitgegaan ben; en komende vindt hij het ledig, met bezemen gekeerd en versierd.
Dan gaat hij heen en neemt met zich zeven andere geesten, bozer dan hij zelf, en ingegaan zijnde, wonen zij aldaar; en het laatste van denzelven mens wordt erger dan het eerste.
Blijkt wel weer dat je totaal maar dan ook totaal niet weet waar het omgaat, en nauwlijks weet wat er bedoeld wordt, als je er geen verstand van heeft zwijg dan. - - - knip - - - met jou is dan de discussie gesloten.Tiberius schreef:Ik weet niet of deze roomse rite wel zo aanbevelenswaardig is.Adorote schreef:De Kerk voorziet daar in daar zijn onder de Clerus exorcisten heeft die voor dit werk zijn aangewezen .
Integendeel: houd je er verre van!
Het zou hiermee wel eens kunnen zijn, zoals de Heere Jezus beschreef:
En wanneer de onreine geest van den mens uitgegaan is, zo gaat hij door dorre plaatsen, zoekende rust, en vindt ze niet.
Dan zegt hij: Ik zal wederkeren in mijn huis, van waar ik uitgegaan ben; en komende vindt hij het ledig, met bezemen gekeerd en versierd.
Dan gaat hij heen en neemt met zich zeven andere geesten, bozer dan hij zelf, en ingegaan zijnde, wonen zij aldaar; en het laatste van denzelven mens wordt erger dan het eerste.
[edit]
posting aangepast, dit ging echt te ver
Adorote, matig je een beetje anders volgen maatregelen
groeten,
Refoforum-Admin
Adorote, ik begrijp niet dat jij je zo ongenuanceerd kwaad maakt op een forummer die alleen maar verwoordt wat in "onze kringen" gebruikelijk is, te weten, géén exorcisme en zeker geen daartoe aangestelde functionarissen.Adorote schreef:Blijkt wel weer dat je totaal maar dan ook totaal niet weet waar het omgaat, en nauwlijks weet wat er bedoeld wordt, als je er geen verstand van heeft zwijg dan. - - - knip - - - met jou is dan de discussie gesloten.Tiberius schreef:Ik weet niet of deze roomse rite wel zo aanbevelenswaardig is.Adorote schreef:De Kerk voorziet daar in daar zijn onder de Clerus exorcisten heeft die voor dit werk zijn aangewezen .
Integendeel: houd je er verre van!
Het zou hiermee wel eens kunnen zijn, zoals de Heere Jezus beschreef:
En wanneer de onreine geest van den mens uitgegaan is, zo gaat hij door dorre plaatsen, zoekende rust, en vindt ze niet.
Dan zegt hij: Ik zal wederkeren in mijn huis, van waar ik uitgegaan ben; en komende vindt hij het ledig, met bezemen gekeerd en versierd.
Dan gaat hij heen en neemt met zich zeven andere geesten, bozer dan hij zelf, en ingegaan zijnde, wonen zij aldaar; en het laatste van denzelven mens wordt erger dan het eerste.
Lees maar goed de door Tiberius aangehaalde teksten uit Gòd's Woord!
Ik bespeur overigens in de reactie van Tiberius absoluut geen haat.
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
Ik heb niets met de Roomse Kerk, maar dit is een van de weinige dingen waarvan wij iets kunnen leren. Zij heeft nooit de kracht van Satan op dit gebied onderschat, terwijl wij toch beinvloedt zijn door de verlichting. Demonen bestempelen we snel als iets middeleeuws..Tiberius schreef:Ik weet niet of deze roomse rite wel zo aanbevelenswaardig is.Adorote schreef:De Kerk voorziet daar in daar zijn onder de Clerus exorcisten heeft die voor dit werk zijn aangewezen .
Integendeel: houd je er verre van!
Het zou hiermee wel eens kunnen zijn, zoals de Heere Jezus beschreef:
En wanneer de onreine geest van den mens uitgegaan is, zo gaat hij door dorre plaatsen, zoekende rust, en vindt ze niet.
Dan zegt hij: Ik zal wederkeren in mijn huis, van waar ik uitgegaan ben; en komende vindt hij het ledig, met bezemen gekeerd en versierd.
Dan gaat hij heen en neemt met zich zeven andere geesten, bozer dan hij zelf, en ingegaan zijnde, wonen zij aldaar; en het laatste van denzelven mens wordt erger dan het eerste.
Wat betreft de tekst die je aanhaalt, het gaat hier om een geval waar er een uitdrijving plaatsvond, maar dat die persoon zijn hart niet liet vullen met Gods Geest. Bij deze problematiek is vooral het laatste belangerijk. Aan een genezing, uitdrijving of welk wonder dan ook hebben we niets als er geen sprake is van wedergeboorte.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Waarde jvdgjvdg schreef:Adorote, ik begrijp niet dat jij je zo ongenuanceerd kwaad maakt op een forummer die alleen maar verwoordt wat in "onze kringen" gebruikelijk is, te weten, géén exorcisme en zeker geen daartoe aangestelde functionarissen.Adorote schreef:Blijkt wel weer dat je totaal maar dan ook totaal niet weet waar het omgaat, en nauwlijks weet wat er bedoeld wordt, als je er geen verstand van heeft zwijg dan. - - - knip - - - met jou is dan de discussie gesloten.Tiberius schreef:Ik weet niet of deze roomse rite wel zo aanbevelenswaardig is.Adorote schreef:De Kerk voorziet daar in daar zijn onder de Clerus exorcisten heeft die voor dit werk zijn aangewezen .
Integendeel: houd je er verre van!
Het zou hiermee wel eens kunnen zijn, zoals de Heere Jezus beschreef:
En wanneer de onreine geest van den mens uitgegaan is, zo gaat hij door dorre plaatsen, zoekende rust, en vindt ze niet.
Dan zegt hij: Ik zal wederkeren in mijn huis, van waar ik uitgegaan ben; en komende vindt hij het ledig, met bezemen gekeerd en versierd.
Dan gaat hij heen en neemt met zich zeven andere geesten, bozer dan hij zelf, en ingegaan zijnde, wonen zij aldaar; en het laatste van denzelven mens wordt erger dan het eerste.
Lees maar goed de door Tiberius aangehaalde teksten uit Gòd's Woord!
Ik bespeur overigens in de reactie van Tiberius absoluut geen haat.
Kwaad zijn is mijn onbekend ,zou zonde van mijn tijd zijn, dus daar doe ik niet aan mee totaal niet.
Als een persoon ergens geen verstand van heeft en de discussie gaat over bezetenheid van mensen, en hoe die daar van worden bevrijdt, kan het wel is zijn, dat er mensen zijn op een draad die weten waar ze over praten en de realiteit gezien kunnen hebben van wat exorcisme/bevrijdingspastoraat is, is het zaak dat er dan wordt over geproken waar deze draad voor geopend is.Mensen die er geenverstand van hebben of weten niet waar het tenprincipale moeten dan maar luisteren leren ze veel van , en mensen die met haat zitten tegenover andere denominaties doen in deze dan helemaal niet ter zake doende,totaal niet.
Ik kan me iets voorstellen bij de terughoudendheid t.a.v. excorcisme, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat die meer voortkomt vanuit angst en onwetendheid dan dat er zo'n duidelijke bijbelse onderbouwing voor te vinden is.
De passage uit Mattheüs 12 die Tiberius aanhaalt, kun je mijns inziens niet in zijn algemeenheid toepassen op het uitdrijven van boze geesten. Wat Jezus daar vooral bedoelt te zeggen is (ik parafraseer het "Beknopt Commentaar"): als een mens de inwoning van een boze geest te boven is gekomen, maar die plaats wordt vervolgens niet opgevuld door een andere geest (te weten de Heilige Geest), dan nodigt die mens de boze geest als het ware uit om weer terug te komen.
Duiveluitdrijving is dus niet vrijblijvend. Als het alleen maar gericht is op het uitdrijven van een boze geest en verder niet, dan zal die boze geest in een mum van tijd weer terug zijn. Het moet dus verder gaan, er moet tegelijk ruimte gemaakt worden voor de Heilige Geest.
Wat trouwens te denken van de volgende bijbelpassage:
Johannes antwoordde en zeide: Meester, wij hebben iemand in uw naam boze geesten zien uitdrijven en wij wilden het hem beletten, omdat hij niet met ons U volgt.
En Jezus zeide tot hem: Verbied het niet; want wie tegen ons niet is, die is voor ons. (Lucas 9:49-50, Statenvertaling)
De passage uit Mattheüs 12 die Tiberius aanhaalt, kun je mijns inziens niet in zijn algemeenheid toepassen op het uitdrijven van boze geesten. Wat Jezus daar vooral bedoelt te zeggen is (ik parafraseer het "Beknopt Commentaar"): als een mens de inwoning van een boze geest te boven is gekomen, maar die plaats wordt vervolgens niet opgevuld door een andere geest (te weten de Heilige Geest), dan nodigt die mens de boze geest als het ware uit om weer terug te komen.
Duiveluitdrijving is dus niet vrijblijvend. Als het alleen maar gericht is op het uitdrijven van een boze geest en verder niet, dan zal die boze geest in een mum van tijd weer terug zijn. Het moet dus verder gaan, er moet tegelijk ruimte gemaakt worden voor de Heilige Geest.
Wat trouwens te denken van de volgende bijbelpassage:
Johannes antwoordde en zeide: Meester, wij hebben iemand in uw naam boze geesten zien uitdrijven en wij wilden het hem beletten, omdat hij niet met ons U volgt.
En Jezus zeide tot hem: Verbied het niet; want wie tegen ons niet is, die is voor ons. (Lucas 9:49-50, Statenvertaling)