bevrijdingspastoraat schiet wortel op de Veluwe

Bezetenheid in de Bijbelse betekenis komt anno 2007 niet meer voor

Eens, want...
5
18%
Oneens, want....
23
82%
 
Totaal aantal stemmen: 28

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Adorote schreef:Blijkt wel weer dat je totaal maar dan ook totaal niet weet waar het omgaat
Vergis je niet. Ik wil niet bluffen, of zo. Maar ik weet daar behoorlijk wat van af. Misschien nog wel meer als jij.

Haat is ook niet de juiste bestempeling van mijn waarschuwing om daar zover mogelijk vandaan te blijven.

Hooguit wat kort door de bocht. Want ik verzuimde er expliciet bij te zeggen wat Jolanda en Josephus al aanvulden: Duiveluitdrijving is niet vrijblijvend; er moet tegelijk ruimte gemaakt worden voor Christus. Want Hij zegt Zelf:
in Mijn Naam zullen zij duivelen uitwerpen

Anders gaat het net als bij de zonen van Sceva:
Maar de boze geest, antwoordende, zeide: Jezus ken ik, en Paulus weet ik; maar gijlieden, wie zijt gij?
En de mens, in welken de boze geest was, sprong op hen, en hen meester geworden zijnde, kreeg de overhand tegen hen, (...)
Adorote

Bericht door Adorote »

Josephus schreef:Ik kan me iets voorstellen bij de terughoudendheid t.a.v. excorcisme, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat die meer voortkomt vanuit angst en onwetendheid dan dat er zo'n duidelijke bijbelse onderbouwing voor te vinden is.

De passage uit Mattheüs 12 die Tiberius aanhaalt, kun je mijns inziens niet in zijn algemeenheid toepassen op het uitdrijven van boze geesten. Wat Jezus daar vooral bedoelt te zeggen is (ik parafraseer het "Beknopt Commentaar"): als een mens de inwoning van een boze geest te boven is gekomen, maar die plaats wordt vervolgens niet opgevuld door een andere geest (te weten de Heilige Geest), dan nodigt die mens de boze geest als het ware uit om weer terug te komen.

Duiveluitdrijving is dus niet vrijblijvend. Als het alleen maar gericht is op het uitdrijven van een boze geest en verder niet, dan zal die boze geest in een mum van tijd weer terug zijn. Het moet dus verder gaan, er moet tegelijk ruimte gemaakt worden voor de Heilige Geest.

Wat trouwens te denken van de volgende bijbelpassage:

Johannes antwoordde en zeide: Meester, wij hebben iemand in uw naam boze geesten zien uitdrijven en wij wilden het hem beletten, omdat hij niet met ons U volgt.
En Jezus zeide tot hem: Verbied het niet; want wie tegen ons niet is, die is voor ons.
(Lucas 9:49-50, Statenvertaling)

Het is nooit vrijblijvend. daarom gaat er onder zoek en gebed aan vooraf, niet voor niets heeft men in de Kerk,zowel Rooms,Orthodox, Anglicaans,Oud Katholieke ,Orthodox Katholiek mensen aan gewezen die zich daar mee bezig houden en met succes, die worden genoemd excorcisten, maar daar buiten kan krachtens hun wijding iedere bedienaar van de Kerk het excorcisme doen, hij zal dat nooit zomaar op eigen houtje gaan doen, de meest grote voorzichtigheid is geboden , als men in het strijdperk treed met de satan , hij verliest altijd maar is en blijft gevaarlijk. Hen die er echt wat van af weten of die er vanaf weten pratendaar ook al zo niet over.Dat het excorisme/bevrijdingspastoraat aandacht gaat krijgen in bepaalde kringen is alleen maar toe te juichen.Vreemd dat daar danmet haat en trappenop andere denominaties gereageerd wordt door sommige mensen , maar dat zegt alles over hen en niets over de mensen die serieus in discussie willen gaan , Discussie kan alleen maar gevoerd worden met hen die echt discussie willen zonder vijandigheid en haat, Gelukkig zijn deze mensen ook aanwezig, en dat geeft weer discussie vreugde.
Shaul

Bericht door Shaul »

Tiberius schreef: Het zou hiermee wel eens kunnen zijn, zoals de Heere Jezus beschreef:
En wanneer de onreine geest van den mens uitgegaan is, zo gaat hij door dorre plaatsen, zoekende rust, en vindt ze niet.
Dan zegt hij: Ik zal wederkeren in mijn huis, van waar ik uitgegaan ben; en komende vindt hij het ledig, met bezemen gekeerd en versierd.
Dan gaat hij heen en neemt met zich zeven andere geesten, bozer dan hij zelf, en ingegaan zijnde, wonen zij aldaar; en het laatste van denzelven mens wordt erger dan het eerste.
Ik ben verbaasd bovenstaande te lezen in deze context (geestenuitwerping). In het nieuwe testament is namelijk geregeld te lezen dat ook de aposten aan excorsisme doen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Adorote schreef: (...) de meest grote voorzichtigheid is geboden , als men in het strijdperk treed met de satan , hij verliest altijd maar is en blijft gevaarlijk.
Eens.
Adorote schreef:Discussie kan alleen maar gevoerd worden met hen die echt discussie willen zonder vijandigheid en haat, Gelukkig zijn deze mensen ook aanwezig, en dat geeft weer discussie vreugde.
Geef even aan waar in mijn posting(s) je vijandigheid en haat leest. Ik heb al gezegd dat dat zeker niet de bedoeling is.

Of ben ik juist de verschaffer van jouw discussie vreugde? :D
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Shaul schreef:Ik ben verbaasd bovenstaande te lezen in deze context (geestenuitwerping). In het nieuwe testament is namelijk geregeld te lezen dat ook de aposten aan excorsisme doen.
Wat is precies je verbazing?
De apostelen wierpen wel onreine geesten uit, maar dat stond nooit op zich zelf. Het was altijd om plaats te maken voor het Evangelie en om de verkondiging daarvan te onderstrepen. Kijk maar bijvoorbeeld naar dat meisje in de geschiedenis van de stokbewaarder.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Hier het artikel uit het RD over occultisme en bevrijdingspastoraat.
http://www.refdag.nl/artikel/1290143/%2 ... uo%3B.html
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik ben benieuwd naar de motivatie van de eens, want -stemmers.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie