Predikant afgezet in Ger. Gemeenten

Aquilla
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 nov 2005, 09:14

Predikant afgezet in Ger. Gemeenten

Bericht door Aquilla »

Predikant afgezet in Ger. Gemeenten
DORDRECHT - De classis Dordrecht van de Gereformeerde Gemeenten heeft in haar laatstgehouden vergadering ds. J. de Pater afgezet als predikant.

Dat staat in De Saambinder (kerkelijk weekblad van de Gereformeerde Gemeenten), die donderdag verschijnt. Ds. De Pater, als emeritus predikant wonende te Rilland Bath, is afgezet vanwege zonde tegen het zevende gebod.

Ds. De Pater heeft van 1979 tot aan zijn emeritaat in 2004, de Gereformeerde Gemeenten gediend. Hij stond in de gemeenten Krimpen aan den IJssel, Krabbendijke en Aalburg.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oei, hier schrik ik toch wel van...




Waarschuwing:

Even in mijn rol als moderator: Alle ongepaste reacties worden zonder pardon beloond met een ban van tenminste 3 dagen!
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

gek genoeg is dit 7e gebod zo'n beetje het enige gebod wat overtreden schijnt te worden door predikanten, waardoor ze worden agfezet.

Overtreden zij geen andere geboden?

Erg triest i.i.g., en wie zonder zonde is, werpe de 1e steen.
Adorote

Bericht door Adorote »

Denk zelfs dat heel deze draad ongepast is; waarommoet dat zo bekend gemaakt, waarom geen discretie.Niemand hoeft zich te verheugen over een misstap van een ander wie het dan ook moge zijn,Verzoek is dan ook deze draad te sluiten.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Kun je afgezet worden vanwege zonde tegen het 7e gebod?

Wie kan dan nog predikant zijn?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

jakobmarin schreef:gek genoeg is dit 7e gebod zo'n beetje het enige gebod wat overtreden schijnt te worden door predikanten, waardoor ze worden agfezet.

Overtreden zij geen andere geboden?

Erg triest i.i.g., en wie zonder zonde is, werpe de 1e steen.
Het is een precair onderwerp, waar je gauw iets stuk maakt. Daarom wil ik ook geen namen noemen. Maar onder de laatste predikanten die in de GG afgezet werden, waren er verschillende waarbij het niet om het 7e gebod ging. Misschien zegt "Goes, rusthuizen" je iets?

Maar verdrietig is het in ieder geval wel. Ik heb het van redelijk dichtbij meegemaakt (in een kerk die ik geregeld bezoek). In die gemeente werd een dominee afgezet vanwege het 7e gebod. Ze gingen een andere beroepen en die bedankte. Gelukkig maar, want een half jaar later werd ook hij afgezet wegens het 7e gebod. Je zal dat als gemeente twee keer achter elkaar meemaken...
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

Unionist schreef:(...) onder de laatste predikanten die in de GG afgezet werden, waren er verschillende waarbij het niet om het 7e gebod ging. (...)
OK, da's waar inderdaad, was ik alweer een beetje vergeten, gelukkig. (zat toen zelf ik de kerk van Goes.....)

Hoe staat dat overigens in verhouding met de zonda van David bij Batheba, hij werd toch ook niet afgezet?!? :roll:
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

refo schreef:Kun je afgezet worden vanwege zonde tegen het 7e gebod?

Wie kan dan nog predikant zijn?
Op zich heb je daarmee een punt. Een predikant is immers ook maar een mens, die net als ieder ander mens niet in staat is aan de geboden van God te voldoen. Dat simpele gegeven is natuurlijk onvoldoende om een predikant uit zijn functie te ontheffen. Ik denk dan ook dat uiteindelijk de omstandigheden van het geval zullen bepalen of er schorsing of afzetting volgt.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

refo schreef:Kun je afgezet worden vanwege zonde tegen het 7e gebod?

Wie kan dan nog predikant zijn?
Volgens mij is de regel dat afzetting gebeurt om zonde, die bij een gewoon lid tot censuur leiden, dus een zonde die min of meer openbaar is.

Naast het heilig houden van de gemeente, is er nog een andere reden om in het geval van het 7e gebod over te gaan tot afzetten: De predikant in kwestie heeft vertrouwen nodig om zijn ambt goed te kunnen uitvoeren, iets wat door een openbare zonde van deze aard in veel gevallen moeilijk wordt...
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

Hoe staat dat overigens in verhouding met de zonda van David bij Batheba, hij werd toch ook niet afgezet?!?

Salomo, nog een 7e gebods-overtreder.

Blijven beide 'gewoon' Koning en David ook nog Profeet en werden niet afgezet.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Simson, ook zo'n iemand.


Maar toch, zo'n ingrijpende zonde als tegen het 7e gebod maakt veel stuk in een gemeente. Vervolgens zo'n iemand toch z'n werk laten doen maakt nog meer stuk in een gemeente vrees ik.

kHeb overigens nog nooit gehoord van die ds. De Pater. Dat dat op 77 jarige leeftijd nog voorkomt zeg. Heb meelij met ds. de Pater. De zonde is een macht die niet te onderschatten is.
Laatst gewijzigd door Kislev op 24 jan 2007, 14:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

jakobmarin schreef:Hoe staat dat overigens in verhouding met de zonda van David bij Batheba, hij werd toch ook niet afgezet?!?

Salomo, nog een 7e gebods-overtreder.

Blijven beide 'gewoon' Koning en David ook nog Profeet en werden niet afgezet.
Wie had dat moeten doen dan?

Een predikant staat onder tucht en toezicht van de classis.
Bij volharden in openbare uitleving van de zonde (al dan niet tegen het 7e gebod) volgt na verschillende vermaningen afzetting, evenals bij een "gewoon" lid censuur volgt.
In ieder geval is het echt niet zo, dat een predikant na een enkele begerige blik ander werk kan gaan zoeken.

Overigens ben ik het met Adorote eens: Niemand hoeft zich te verheugen over een misstap van een ander.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Josephus schreef:
refo schreef:Kun je afgezet worden vanwege zonde tegen het 7e gebod?

Wie kan dan nog predikant zijn?
Op zich heb je daarmee een punt. Een predikant is immers ook maar een mens, die net als ieder ander mens niet in staat is aan de geboden van God te voldoen. Dat simpele gegeven is natuurlijk onvoldoende om een predikant uit zijn functie te ontheffen. Ik denk dan ook dat uiteindelijk de omstandigheden van het geval zullen bepalen of er schorsing of afzetting volgt.
Ik weet niets van de omstandigheden.

Maar als de predikant schuld bekent en belijdt, staat niets het blijven in zijn ambt in de weg. Dat hij dan niet meer 'acceptabel' zou zijn als predikant zegt meer over de mensen die dat vinden dan over de predikant. Dat geldt voor dit geval en ook voor het rusthuizenverhaal.

De Bijbel praat de zonde niet goed. Maar zegt ook niet dat een mens niet meer kan functioneren in Gods koninkrijk na een bepaalde zonde of misstap.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Ik zou werkelijk willen dat dit niet waar was. Dat dit een boze droom is.
Vanmorgen werden we geconfronteerd met een ouderling die als huisarts is geschorst, en dan nu een predikant.
Wat er zou gebeuren als ons allen terzake dit gebod (en die andere 9) de rekening zou worden gepresenteerd laat zich gemakkelijk raden.
Wie onzer zonder zonde is.....

Her is zo jammer en zeer verdrietig dat het hier min of meer publieke functies betreft, en dat dit "nieuws" derhalve veel meer (ongezonde) aandacht trekt dan wanneer "gewone" mensen in de zonden vallen.

Ik hoop van harte dat er veel gebed mag zijn voor alle betrokkenen en de familie, en de mond van de spotters zal verstommen.

Dwars door alles heen moeten we het beste voor onze naaste (dus voor iedereen) zoeken.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Juist gesproken ja.
Plaats reactie