Gergem Kampen Groeit als Kool.

Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

De mensen komen dus ergens vandaan. Dan zie ik de winst niet zo. Is het echt zo fantastisch als de halve OGG overkomt? Of dat mensen vanuit Rotterdam naar Kampen verhuizen en zich daar bij de gemeente aansluiten?

Het zou geweldig zijn als het een aanwas van buiten de kerk was, via evangelisatie e.d. Maar als ze uit andere kerken komen zie ik alleen maar schaalvergroting en dat is voor het gemeente-zijn niet echt winst.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Unionist schreef:De mensen komen dus ergens vandaan. Dan zie ik de winst niet zo. Is het echt zo fantastisch als de halve OGG overkomt? Of dat mensen vanuit Rotterdam naar Kampen verhuizen en zich daar bij de gemeente aansluiten?

Het zou geweldig zijn als het een aanwas van buiten de kerk was, via evangelisatie e.d. Maar als ze uit andere kerken komen zie ik alleen maar schaalvergroting en dat is voor het gemeente-zijn niet echt winst.
Helemaal mee eens dus.

Aan de andere kant, misschien worden er wel veel kinderen geboren in Kampen en dat is natuurlijk ook mooi. Eigenlijk nog mooier dan wanneer mensen door evangelisatie (weer) bij de kerk komen. Dus op zich heb ik er niks op tegen als een gemeente van binnenuit groeit, laat dat duidelijk zijn. Het is ook niet direct een schande als er weinig van buitenaf komt (het ligt echt niet alleen aan de kerken, maar ook aan de hardigheid van ons hart waardoor we liever niet naar de kerk gaan).


Maar overstappers, nee...Ik ben er zelf eentje, maar om te zeggen dat ik mij er gelukkig mee voel.... daar ben ik toch te veel hervormd voor. Was er nog maar 1 kerk in het midden van het dorp waar iedereen naartoe ging en waar mensen weliswaar flink ruzie konden maken, maar het oprichten van eigen conventikels en kerkjes beslist niet werd overwogen. Konden we maar weer Rooms-Katholiek worden.....Ik verlang naar de moederkerk, maar weet me tegelijkertijd uitgestoten.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Wat hier mogelijk ook meespeelt is de huizenmarkt. Als wij in de omgeving Kampen naar een huis zoeken is dat relatief eenvoudig vergeleken met hartje biblebelt. Woonlasten zijn er 3/4 van hier, dat maakt het best aantrekkelijk. En met een fijn dieseltje is Kampen - Amersfoort ook in een uurtje te doen. Wij zijn er toch wel serieus mee bezig, en we zijn absoluut niet de enigen hier in de buurt / kennissenkring.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Unionist schreef:De mensen komen dus ergens vandaan. Dan zie ik de winst niet zo. Is het echt zo fantastisch als de halve OGG overkomt? Of dat mensen vanuit Rotterdam naar Kampen verhuizen en zich daar bij de gemeente aansluiten?

Het zou geweldig zijn als het een aanwas van buiten de kerk was, via evangelisatie e.d. Maar als ze uit andere kerken komen zie ik alleen maar schaalvergroting en dat is voor het gemeente-zijn niet echt winst.
Hoe dat in Kampen zit weet ik niet, maar ik weet wel dat er in de andere gemeentens, naast groei in de breedte ook groei in de diepte was.
Ik heb er van velen gehoord waar de evenwichtige prediking van Ds Tanis voor het eerst of opnieuw gezegend mocht worden.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

[font=Microsoft Sans Serif] ff tussendoor: is de groei dermate hevig dat zelfs de woorden Groeit en Kool in de topictitel met een Hoofdletter moeten worden geschreven? [/font]
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Opmerking van Unionist is terecht. Als je daarnaast nog meeneemt dat op de dankdagen een geklag opgaat dat de steden vroeger door Gods volk bevolkt werden en dat daar nu niks van terug te vinden is, krijg ik helemaal zo'n dubbel gevoel.

Als een predikant dat staat te zeggen in een gemeente als H.I.Ambacht, waar het nakroost van hen die uit Rotterdam vertrokken wonen, dan denk ik: geef de mensen er nu van langs omdat je vindt dat ze niet uit R'dam hadden mogen vertrekken, of klaag er niet over. Wat hebben we aan zo'n ongeadresseerd beklag en ach en wee? Vroeger was Ambacht een dorpsgemeente van 100 man en nu bijna 2000 en in Rotterdam-Boezemsingel is het andersom. Tja.

Overigens staan er vrijwel geen gergem-predikanten in de stadsgemeenten (zoals R'dam/A'dam/Utrecht), dus als er al geklaagd wordt, dan zou de blik ook wel eens naar binnen mogen.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

geledu schreef:
Unionist schreef:De mensen komen dus ergens vandaan. Dan zie ik de winst niet zo. Is het echt zo fantastisch als de halve OGG overkomt? Of dat mensen vanuit Rotterdam naar Kampen verhuizen en zich daar bij de gemeente aansluiten?

Het zou geweldig zijn als het een aanwas van buiten de kerk was, via evangelisatie e.d. Maar als ze uit andere kerken komen zie ik alleen maar schaalvergroting en dat is voor het gemeente-zijn niet echt winst.
Hoe dat in Kampen zit weet ik niet, maar ik weet wel dat er in de andere gemeentens, naast groei in de breedte ook groei in de diepte was.
Ik heb er van velen gehoord waar de evenwichtige prediking van Ds Tanis voor het eerst of opnieuw gezegend mocht worden.
Daar twijfel ik niet aan. Maar dat was niet wat het artikel in De Stentor beschreef.

Schreef De Stentor daar maar over...
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Pim schreef: Overigens staan er vrijwel geen gergem-predikanten in de stadsgemeenten (zoals R'dam/A'dam/Utrecht), dus als er al geklaagd wordt, dan zou de blik ook wel eens naar binnen mogen.
Dat noemt men ook wel: roeping :?
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

refo schreef:Ik denk dat we beter aan een Kampenaar kunnen vragen hoe het komt. Lassie?

Gouda groeit ook uit z'n jasje. Ongeveer een 25-50 per jaar. Maar of de oorzaak een dominee is? De groei is er altijd geweest, uitgezonderd tijdens en vlak na de problemen in de jaren 70.

Een mogelijke oorzaak is vooral de aanwezigheid van de Driestar. Mensen kiezen er voor in de buurt van een school te gaan wonen. De woonlasten zijn dan misschien hoog, maar de tijd en geld die er mee gemoeid is om kinderen op een reformatorische school te krijgen zijn vaak hoog.

In de buurt van Lisse wordt giga gebouwd. De Haarlemmermeer groeit enorm. En Hoofddorp is toch een heel speciale gemeente. Klein en besloten en immer vakant. Dan wordt Lisse toch als een betere optie gezien.
Ik ben een kampenaar, lieverd. k ben daar gedoopt en opgegroeid (in de gergem). :wink:
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Vincent schreef:
Pim schreef: Overigens staan er vrijwel geen gergem-predikanten in de stadsgemeenten (zoals R'dam/A'dam/Utrecht), dus als er al geklaagd wordt, dan zou de blik ook wel eens naar binnen mogen.
Dat noemt men ook wel: roeping :?
De roeping van de Schrift, zowel aan ambtsdragers als aan iedere gelovige, is om nederig te zijn, niet gericht op eigen eer, niet gericht op geld, het kleine niet verachtend, evangeliserend te zijn....

Niet dat ik het werk van de Heilige Geest ontken bij het aannemen of afwijzen van een beroep. Maar als wij echt geloven dat het de Heilige Geest is die die keuze maakt, dan moeten de kleine gemeenten zich toch eens ernstig bezinnen over wat zij gedaan hebben, om de afgunst van de Heilige Geest over zich gehaald te hebben. Of..?
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

memento schreef:
Vincent schreef:
Pim schreef: Overigens staan er vrijwel geen gergem-predikanten in de stadsgemeenten (zoals R'dam/A'dam/Utrecht), dus als er al geklaagd wordt, dan zou de blik ook wel eens naar binnen mogen.
Dat noemt men ook wel: roeping :?
De roeping van de Schrift, zowel aan ambtsdragers als aan iedere gelovige, is om nederig te zijn, niet gericht op eigen eer, niet gericht op geld, het kleine niet verachtend, evangeliserend te zijn....

Niet dat ik het werk van de Heilige Geest ontken bij het aannemen of afwijzen van een beroep. Maar als wij echt geloven dat het de Heilige Geest is die die keuze maakt, dan moeten de kleine gemeenten zich toch eens ernstig bezinnen over wat zij gedaan hebben, om de afgunst van de Heilige Geest over zich gehaald te hebben. Of..?

dat bedoel ik dus. Iets wat ik nooit goed heb begrepen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Lassie schreef:
refo schreef:Ik denk dat we beter aan een Kampenaar kunnen vragen hoe het komt. Lassie?

Gouda groeit ook uit z'n jasje. Ongeveer een 25-50 per jaar. Maar of de oorzaak een dominee is? De groei is er altijd geweest, uitgezonderd tijdens en vlak na de problemen in de jaren 70.

Een mogelijke oorzaak is vooral de aanwezigheid van de Driestar. Mensen kiezen er voor in de buurt van een school te gaan wonen. De woonlasten zijn dan misschien hoog, maar de tijd en geld die er mee gemoeid is om kinderen op een reformatorische school te krijgen zijn vaak hoog.

In de buurt van Lisse wordt giga gebouwd. De Haarlemmermeer groeit enorm. En Hoofddorp is toch een heel speciale gemeente. Klein en besloten en immer vakant. Dan wordt Lisse toch als een betere optie gezien.
Ik ben een kampenaar, lieverd. k ben daar gedoopt en opgegroeid (in de gergem). :wink:
Zeg ik toch.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

300 man in 12 jaar valt toch wel mee?
Welke dominee staat daar eigenlijk?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Lassie schreef:
geledu schreef:Hoewel we niet in de mens mogen eindigen heeft de prediker die aan de gemeente van Kampen verbonden is wel veel gaven ontvangen.
Het is al de derde gemeente(na Lisse en Middelburg) waar het kerkgebouw uitgebreid moet worden onder zijn ambtsperiode.
daar geloof ik niet zo in.
Ik ook niet echt. Ik had daarover laatst een gesprek met een voormalig zendingspredikant. Veel (begaafde) zendelingen (en ook predikanten) zaaien het zaad, maar vertrekken weer als het zaad nog in de grond zit. Vaak komt dan pas jaren later openbaar dat er uiteindelijk een rijke oogst had plaatsgevonden en dat "wat een mens zaait, hij ook zal oogsten".

Ik wil daarmee natuurlijk niet zeggen dat dit de gangbare weg is, maar ik ben een beetje huiverig voor "populaire" dominees. Populariteit heeft namelijk een (vaak niet al te lange) houdbaarheidsdatum.
Gebruikersavatar
Klomp
Berichten: 259
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:28
Locatie: Drenthe

Bericht door Klomp »

Gian schreef:300 man in 12 jaar valt toch wel mee?
Welke dominee staat daar eigenlijk?
Gezien het feit dat ze tussen de nieuwe N50 en het 'oudere' Kampen complete woonwijken neergepoot hebben, lijkt me er wel 'genoeg' woonruimte om er dan naar toe te verhuizen.
Plaats reactie