reformatorische gospelmuziek/artiesten

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9204
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

reformatorische gospelmuziek/artiesten

Bericht door parsifal »

Ik wilde hier nog wat meer ideeen krijgen over zogenaamde "gospel" muziek met ofwel reformatorische/Calvinistische teksten danwel duidelijk reformatorische artiesten.

Ik denk dat Caedmons Call, Derek Webb en zijn vrouw Sandra McCracken het duidelijkst hierin zijn. Zeker op Caedmon's albums 40 Acres en Long line of leavers wordt expliciet ingegaan op duidelijk Calvinistische punten als verkiezing. Derek Webb heeft vooral in She Must and Shall go Free een duidelijke visie op de kerk gegeven. Op zijn live cd zitten veel toespraken waarbij regelmatig bijvoorbeeld Luther wordt geciteerd. Sandra McCracken is vooral bekend door haar werk aan hymn albums en het schrijven van nummers die mogelijk de hedendaagse hymns kunnen worden.

Minder expliciet maar nog steeds duidelijk Calvinistisch zijn Wes King (zoek eens naar de lyrics van The Robe), en The OC Supertones (OK de muziek is niet echt om aan te horen, maar het ging even om de inhoud). Verder denk ik dat ook Michael Card en 16 Horsepower genoemd moeten worden, net als sommige cd's van Petra (die band heeft met veel verschillende songwriters gewerkt waarbij sommige wel en andere niet een expliciet reformatorische theologie er op na hielden).

Wie vult het lijstje aan?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Tsja... reformatorisch.
Keith Green, Rich Mullins, Don en Wendy Fransisco zijn bijvoorbaat geen probleem.
Van de resterende gospelartiesten die ik in mijn muziekmap heb zou ik dat eens nauwkeurig na moeten kijken. Dan bedoel ik Don Moen, Remco hakkert, Newsboys, Mike purkey, Mark Schulz, Ken Holloway, Darrel Evens, Crabb Family, Carrel Roberson en Amy Grant. Laatst genoemde vind ik erg wilde muziek. Er zitten schitterende nummers tussen maar ook nietszeggende. Verder zitten er wat minder bekende country-gospel artiesten tussen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Ik ben niet de grootste gospelfanaat en daardoor ook niet echt een kenner, maar een man als Adrian Snell kan me zowel tekstueel en muzikaal best bekoren.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16752
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Waarom worden mensen die gospelmuziek maken eigenlijk artiesten genoemd?

Of stel ik nu een heel erg domme vraag? :oops:
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Omdat ze muziek maken :)

ar·tiest (de ~ (m.), ~en)
1 uitvoerend kunstenaar => kunstenmaker, performer
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Klomp
Berichten: 259
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:28
Locatie: Drenthe

Re: reformatorische gospelmuziek/artiesten

Bericht door Klomp »

parsifal schreef:... 16 Horsepower ...
Met de bekende vloek in de songtekst??? Niet echt refo..
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16752
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef:Omdat ze muziek maken :)

ar·tiest (de ~ (m.), ~en)
1 uitvoerend kunstenaar => kunstenmaker, performer
Aha, nou snap ik waarom kerkorganisten doorgaans geen artiesten worden genoemd. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

die treden niet op. Begeleidingsbands worden ook geen artiesten genoemd :)

En bestaan er dan wel reformatorische artiesten? Popmuziek is toch niet in de lijn van de reformatie? :D
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16752
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef:die treden niet op. Begeleidingsbands worden ook geen artiesten genoemd :)

En bestaan er dan wel reformatorische artiesten? Popmuziek is toch niet in de lijn van de reformatie? :D
Nou verander je je definitie alweer.
Je bent pas artiest als je optreedt, zeg je nu.
En je laatste vraag suggereert zelfs dat alleen in de wereld van de popmuziek artiesten gevonden worden.
Het is ingewikkeld geworden...
Overigens: als je straks in februari eens op de Wegwijs-beurs gaat kijken, zul je ontdekken dat de refohoek wel degelijk haar eigen artiesten heeft...
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: reformatorische gospelmuziek/artiesten

Bericht door Gian »

Klomp schreef:
parsifal schreef:... 16 Horsepower ...
Met de bekende vloek in de songtekst??? Niet echt refo..
Nou ja...
Wat bedoel je eigenlijk?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Klomp
Berichten: 259
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:28
Locatie: Drenthe

Re: reformatorische gospelmuziek/artiesten

Bericht door Klomp »

Gian schreef:
Klomp schreef:
parsifal schreef:... 16 Horsepower ...
Met de bekende vloek in de songtekst??? Niet echt refo..
Nou ja...
Wat bedoel je eigenlijk?
Ja deze had al zien aankomen, en daar zit het probleem..
Daar heb ik eigenlijk niet zo snel meer een idee van. 'k zou het echt moeten zoeken welke cd het was. 'k misschien dat ik er nog achter kom.
Ik weet dat ik het zo vond klinken, en heb het in een winkel een keer nagekeken. 't stond er wel.

Gevonden:
Strong Man van het album "Sackcloth 'n' Ashes"

Het laatste couplet kan wel goed lijken, maar ik vraag me toch af waarom het couplet daarvoor zo ontsierd moet worden.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Ik mis waarschijnlijk iets (ken deze muziek ook totaal niet), maar waar zit het probleem?
Strong Man lyrics
Artist: 16 Horsepower
Album: Sackcloth 'n' Ashes

--------------------------------------------------------------------------------

The strong man he will kneel down
Whalst angels strip him of cloak and crown
Through bitter lips come vile breath
He is the last one to confess

There will be no pity for him
We must kill him where he stands
No there will be no mercy for him
Nor for any of his klan

Let there be no hesitation
Get a rope an make it quick
Each last breath come from his mouth
I will beat it out with a stick

Pray boy you've no reservations
The word will be carried out
He is the one who brought down the son
Let there be no doubt

There is power wonder workin' power
In the blood of the lamb
There is power wonder workin' power
In the precious blood of the lamb

He's seated on the right hand

--------------------------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

'Er is wonderbare kracht in het bloed van het Lam. Er is kracht in het waardevolle bloed van het Lam.'

Ik begrijp niet helemaal waar je moeite mee hebt.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Klomp
Berichten: 259
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:28
Locatie: Drenthe

Bericht door Klomp »

Josephus schreef:Ik mis waarschijnlijk iets (ken deze muziek ook totaal niet), maar waar zit het probleem?
Strong Man lyrics
Artist: 16 Horsepower
Album: Sackcloth 'n' Ashes

--------------------------------------------------------------------------------

The strong man he will kneel down
Whalst angels strip him of cloak and crown
Through bitter lips come vile breath
He is the last one to confess

There will be no pity for him
We must kill him where he stands
No there will be no mercy for him
Nor for any of his klan

Let there be no hesitation
Get a rope an make it quick
Each last breath come from his mouth
I will beat it out with a stick

Pray boy you've no reservations
The word will be carried out
He is the one who brought down the son
Let there be no ***** doubt

There is power wonder workin' power
In the blood of the lamb
There is power wonder workin' power
In the precious blood of the lamb

He's seated on the right hand

--------------------------------------------------------------------------------
Hier(****) zag ik net bij het opzoeken op internet toch wat anders tussen staan.

@Gian
In mijn reactie ontbrak een spatie tussen daarvoor.
Ik zie dat je het dan net anders kunt lezen.. :oops:
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9204
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: reformatorische gospelmuziek/artiesten

Bericht door parsifal »

Klomp schreef:
Gian schreef:
Klomp schreef:
parsifal schreef:... 16 Horsepower ...
Met de bekende vloek in de songtekst??? Niet echt refo..
Nou ja...
Wat bedoel je eigenlijk?
Ja deze had al zien aankomen, en daar zit het probleem..
Daar heb ik eigenlijk niet zo snel meer een idee van. 'k zou het echt moeten zoeken welke cd het was. 'k misschien dat ik er nog achter kom.
Ik weet dat ik het zo vond klinken, en heb het in een winkel een keer nagekeken. 't stond er wel.

Gevonden:
Strong Man van het album "Sackcloth 'n' Ashes"

Het laatste couplet kan wel goed lijken, maar ik vraag me toch af waarom het couplet daarvoor zo ontsierd moet worden.
16 Horsepower ken ik zelf ook niet heel goed. Ik weet dat het een van de weinige heel expliciet Christelijke bands is die veel op niet-Christelijke festivals optreden en in seculiere muziekbladen worden geinterviewd. In de muziek en in de interviews schromen ze niet om te wijzen op de doodlopende weg zonder Christus. Ook hun eigen schuld bekennen ze. Ik weet ook niet op welke vloek je doelt. Ook Derek Webb werd ooit van vloeken beschuldigd in een lied van hem. Hij bedoelde alleen echt verdoemd en dat was helemaal verantwoord in de genoemde context.

Rich Mullins, Don Francisco en Keith Green zijn trouwens zeker goede zangers met een boodschap waar we heel veel van kunnen leren. (Zeker Rich Mullins spreekt mij erg aan, ook door zijn leven) Maar ik denk niet dat ze in het reformatorische rijtje horen. Het zelfde geldt voor Graham Kendrick, Sara Groves en 2nd Chapter of Acts.
Plaats reactie