2e kerstdag geen dienst
Uit verhalen die ik als kind van m'n grootouders hoorde, weet ik nog dat de 1e kerstdag door sommige mensen werd gezien als een dag die bijkans nog hoger stond dan de zondag: een dag die je nòg heiliger moest achten en waarop je ook absoluut niets mocht wat op zondag ook niet mocht. Waar die uitzonderlijke hoogachting van de 1e kerstdag nou vandaan kwam, weet ik ook niet.
Laat men nou niet zeggen dat hoort niet bij de nadere reformatie, dus men zou is kunnen denken is terug te grijpen op de Kerk van alle tijden en plaatsen, dat in de namiddag(zoals het hoort eigenlijk) de Vespers worden gevierd, met een stille meditatie.Zo zijn dan alle problemen opgelost, de Kerk is meer dan maar wat preken; de Kerk heeft een veelheid aan soorten diensten de Eredienst en de Getijdendiensten.
Re: 2e kerstdag geen dienst
We gaan niet schoppen he;)Hendrikus schreef:Ik hoorde dat er verschillende plaatsen zijn waar op tweede kerstdag dit jaar alleen kinderkerstfeest of een zangdienst wordt gehouden, geen gewone dienst.
Onze gemeente omvat verschillende kerken: in sommige is een gewone dienst, in andere een zangdienst, en er is er ook een waar geen dienst is. Omdat het toch allemaal één gemeente is, kan men kiezen: wie een preek wil horen op tweede kerstdag, heeft daartoe de mogelijkheid.
Maar ik hoorde ook van gemeenten waar men niks te kiezen heeft. En als de kerkenraad dan besluit om geen gewone dienst te houden, kunnen degenen die op tweede kerstdag een preek willen horen dus niet in eigen gemeente terecht. Hoe vinden we dat?
Dat geldt in feite voor alle preken. Het is moelijker om je boodschap in 25 te verpakken dan in 45 of 60 minuten.refo schreef:Als er zoveel diensten zijn, maak de preken wat korter.
Je kunt in 25-30 minuten de boodschap toch duidelijk brengen? Het eerste kwartier is meestal toch maar een aanloop.
Maar een traditie van een bepaalde preeklengte doorbreken ligt nogal gevoelig ....
Dan is de aanloop te lang. Ik ken genoeg predikanten die in een half uur heel goed een boodschap neer kunnen zetten. Overigens is dat voor de spanningsboog en de tijd dat mensen zich goed kunnen concentreren ook wel beterrefo schreef:Als er zoveel diensten zijn, maak de preken wat korter.
Je kunt in 25-30 minuten de boodschap toch duidelijk brengen? Het eerste kwartier is meestal toch maar een aanloop.
Zucht, waarom ligt het doorbreken van tradities nou zo gevoelig
En Hendrikus, leuk he Zondag 2 preken, maandag 2 preken... maar op dinsdag geen preek. Wat een ellende. Als mensen het daar moeilijk mee hebben vraag ik me af hoe ze het normaal volhouden met maar 2 preken per week
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
- Bert Mulder
- Berichten: 9087
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Waarom wordt het een eredienst genoemd? Is het niet dat onze godsdienst tot Zijn eer moet wezen?Adorote schreef:Laat men nou niet zeggen dat hoort niet bij de nadere reformatie, dus men zou is kunnen denken is terug te grijpen op de Kerk van alle tijden en plaatsen, dat in de namiddag(zoals het hoort eigenlijk) de Vespers worden gevierd, met een stille meditatie.Zo zijn dan alle problemen opgelost, de Kerk is meer dan maar wat preken; de Kerk heeft een veelheid aan soorten diensten de Eredienst en de Getijdendiensten.
En leert de Bijbel niet dat Zijn Woord centraal moet staan dan?
Romeinen 10:
Dus is de Roomse kerk fout, ten eerste, door de Bijbel van de gelovigen af te houden, ten 2e door de prediking te verwaarlozen.13 Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.
14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?
Ten 3e, om haar vervloekte afgoderij!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Het gaat toch niet zozeer om het naampje? Een eredienst heeft het al in de naam dat hij tot eer van God is, maar dat wordt echt niet anders als je het "vesper", "getijdendienst" of "cantatedienst" noemt (en dat komt evengoed in de protestantse kerk voor).Bert Mulder schreef:Waarom wordt het een eredienst genoemd? Is het niet dat onze godsdienst tot Zijn eer moet wezen?
Dat het Woord centraal dient te staan, zullen weinigen ontkennen. Je kunt wel van mening verschillen over de vorm(en) waarin dat kan gebeuren. De één heeft het liefst een zo lang mogelijke preek, een ander zal meer evenwicht willen tussen Woord en Muziek. Deze teksten uit Romeinen geven daar in ieder geval niet echt uitsluitsel over.En leert de Bijbel niet dat Zijn Woord centraal moet staan dan?
Romeinen 10:
13 Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.
14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?
- Bert Mulder
- Berichten: 9087
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Mijn punt is dat het hier, op dit forum, juist wel gelochend wordt. Door Adorote, en ook door jezelf blijkbaar....Josephus schreef:Dat het Woord centraal dient te staan, zullen weinigen ontkennen. Je kunt wel van mening verschillen over de vorm(en) waarin dat kan gebeuren. De één heeft het liefst een zo lang mogelijke preek, een ander zal meer evenwicht willen tussen Woord en Muziek. Deze teksten uit Romeinen geven daar in ieder geval niet echt uitsluitsel over.
Het gaat er niet om wat wij willen. Het gaat er alleen om hoe God ons gebied Hem te dienen. Dus volgens het 2e gebod van de wet des Heeren. Waar ook mijn citaat uit Romeinen over spreekt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Hmm, waaruit blijkt dat dan?Bert Mulder schreef:Mijn punt is dat het hier, op dit forum, juist wel gelochend wordt. Door Adorote, en ook door jezelf blijkbaar....Josephus schreef:Dat het Woord centraal dient te staan, zullen weinigen ontkennen. Je kunt wel van mening verschillen over de vorm(en) waarin dat kan gebeuren. De één heeft het liefst een zo lang mogelijke preek, een ander zal meer evenwicht willen tussen Woord en Muziek. Deze teksten uit Romeinen geven daar in ieder geval niet echt uitsluitsel over.
Josephus schreef:Hmm, waaruit blijkt dat dan?Bert Mulder schreef:Mijn punt is dat het hier, op dit forum, juist wel geloochend wordt. Door Adorote, en ook door jezelf blijkbaar....Josephus schreef:Dat het Woord centraal dient te staan, zullen weinigen ontkennen. Je kunt wel van mening verschillen over de vorm(en) waarin dat kan gebeuren. De één heeft het liefst een zo lang mogelijke preek, een ander zal meer evenwicht willen tussen Woord en Muziek. Deze teksten uit Romeinen geven daar in ieder geval niet echt uitsluitsel over.
- Bert Mulder
- Berichten: 9087
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Doordat je blijkbaar Adorote bijspringt.....Josephus schreef::?: :?:Josephus schreef:Hmm, waaruit blijkt dat dan?Bert Mulder schreef:Mijn punt is dat het hier, op dit forum, juist wel geloochend wordt. Door Adorote, en ook door jezelf blijkbaar....Josephus schreef:Dat het Woord centraal dient te staan, zullen weinigen ontkennen. Je kunt wel van mening verschillen over de vorm(en) waarin dat kan gebeuren. De één heeft het liefst een zo lang mogelijke preek, een ander zal meer evenwicht willen tussen Woord en Muziek. Deze teksten uit Romeinen geven daar in ieder geval niet echt uitsluitsel over.
Niet dan?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Dit schreef ik. Hoe haal jij hier uit dat ik "blijkbaar" loochen dat het Woord gepredikt moet wordenJosephus schreef:Dat het Woord centraal dient te staan, zullen weinigen ontkennen. Je kunt wel van mening verschillen over de vorm(en) waarin dat kan gebeuren. De één heeft het liefst een zo lang mogelijke preek, een ander zal meer evenwicht willen tussen Woord en Muziek. Deze teksten uit Romeinen geven daar in ieder geval niet echt uitsluitsel over.
En als ik Adorote al zou bijspringen, dan geldt dat vooral voor de (iets gewijzigde) uitspraak "de kerk(dienst) is meer dan preken". Wat is daar onwaar aan?