VUURWERKmet oud en nieuw.
Ik zie het alweer dezelfde kant opgaan als het helaas zo vaak gaat. Decennia lang is het in de gereformeerde gezindte not done geweest om vuurwerk af te steken. Maar natuurlijk, ook dit moet kunnen.
Wij zijn gewaarschuwd, de aarde is eerst door water vergaan de tweede zal duur vuur vergaan. Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in den nacht, in welken de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden. We konden beter vragen om bekering vóór de dag dat de Heere Zijn vuur op ons zal doen komen in plaats van ons vuur naar de Heere te schieten.
Wij zijn gewaarschuwd, de aarde is eerst door water vergaan de tweede zal duur vuur vergaan. Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in den nacht, in welken de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden. We konden beter vragen om bekering vóór de dag dat de Heere Zijn vuur op ons zal doen komen in plaats van ons vuur naar de Heere te schieten.
Dat doe ik ook dagelijks. En vuurwerk afsteken doe ik een keer in het jaar, alleen heb ik het dan niet zelf gekocht. Ik zie de tegenstelling niet die je probeert te creeren. En je link naar Gods vuur is al helemaal vergezocht... dan mag je zeker ook geen uurtje meer in je tuin of zo stoken want we kunnen beter bidden etc.
Sorry maar ik vind je argumentatie heel vreemd. En dat dingen decennia lang not done waren zegt gelukkig helemaal niets. Het was ook decennia lang not done om op zondag op de fiets naar de kerk te gaan en ik ben blij dat men daar eindelijk een beetje vanaf is. Dat geldt voor een hoop dingen.
Sorry maar ik vind je argumentatie heel vreemd. En dat dingen decennia lang not done waren zegt gelukkig helemaal niets. Het was ook decennia lang not done om op zondag op de fiets naar de kerk te gaan en ik ben blij dat men daar eindelijk een beetje vanaf is. Dat geldt voor een hoop dingen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bij ons was dat ook zo. En het heeft niks met aflaten te maken. Maar het heeft 3 effecten:Tiberius schreef:Een soort aflaatje, dus?Lassie schreef:als wij voor 50 euro vuurwerk kochten moesten wij ook 50 euro aan een goed doel geven.
- De prijs van vuurwerk verdubbelt, effectief gesproken. Dus kunnen de kids er minder aan uitgeven.
- Het is een 'stukje bewustwording' van het feit dat vuurwerk een erg onzinnige manier is om je geld uit te geven.
- Er gaat geld naar een goed doel.
Prima effecten, alle drie. En het heeft gewerkt: ik besteed tegenwoordig geen cent meer aan vuurwerk. (Nog wel aan goede doelen, geloof me. :mrgreen: )
Vuurwerk is een traditie met als oorsprong het heidendom. Dat lijkt me niet het punt van diskussie.
-Argumentatie vuurwerk bij jaarwisseling
-Vuurwerk als zodanig wel/niet.
De gedachte om op deze, van oorsprong heidense wijze, God te danken voor het nieuwe jaar deel ik niet. Mijns inziens is het een uitvlucht om de dankbaarheid jegens God aan te voeren als legitimatie voor het in stand houden van het heidense gebruik.
Het gebruik zelf staat nogal contrasterend tegenover de nieuwe genadetijd die we als mensen hebben 'uit te kopen'.
Laten we de wijze waarop we dankbaarheid betonen doen zoals de Heere ons dat Zelf door Zijn Woord leert: 'Sprekende onder elkander met psalmen, en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende en psalmende den Heere in uw hart; '
Het lijkt me dat daar, net als andere zaken die het genieten betreffen, een gezonde maat gehanteerd moet worden waarin een ieder persoonlijk in zijn gemoed verzekerd zij.
Vuurwerk als afsluiting van een nationale feestdag, puur als feestelijkheid, zonder overdaad van uren knallen lijkt me niet direct verkeerd.
Ik zie hier zelf twee verschillende punten voorbijkomen:Adorote schreef:het is geen godloos gebeuren , want dit nieuwe jaar krijgen we weer van de Allerhoogste, dus zijn we daar blij om en verwelkomen het nieuwe jaar met gebed een vuurwerk, en het is een prachtig gezicht.Met oud jaarsavond wordt de dank en de lof gebracht aan God voor het oude jaar en wordt besloten met het Te Deum, in het kader daar van wordt het nieuwe jaar uit bundig begroet met vuurwerk als een nieuw jaar een geschenk van Hem die wij aanbidden , in die vreugde wordt er vuurwerk afgestoken.De een wil daar geld vooruit geven de ander weer niet. Een ieder is daar vrij in totaal vrij.
-Argumentatie vuurwerk bij jaarwisseling
-Vuurwerk als zodanig wel/niet.
De gedachte om op deze, van oorsprong heidense wijze, God te danken voor het nieuwe jaar deel ik niet. Mijns inziens is het een uitvlucht om de dankbaarheid jegens God aan te voeren als legitimatie voor het in stand houden van het heidense gebruik.
Het gebruik zelf staat nogal contrasterend tegenover de nieuwe genadetijd die we als mensen hebben 'uit te kopen'.
Laten we de wijze waarop we dankbaarheid betonen doen zoals de Heere ons dat Zelf door Zijn Woord leert: 'Sprekende onder elkander met psalmen, en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende en psalmende den Heere in uw hart; '
Vuurwerk als zodanig is een product dat sier en kunst kan vertonen.Want gij waart eertijds duisternis, maar nu zijt gij licht in den Heere; wandelt als kinderen des lichts. (Want de vrucht des Geestes is in alle goedigheid, en rechtvaardigheid, en waarheid), Beproevende wat den Heere welbehagelijk zij. En hebt geen gemeenschap met de onvruchtbare werken der duisternis, maar bestraft ze ook veeleer. Want hetgeen heimelijk van hen geschiedt, is schandelijk ook te zeggen. Maar al deze dingen, van het licht bestraft zijnde, worden openbaar; want al wat openbaar maakt, is licht. Daarom zegt Hij: Ontwaakt, gij, die slaapt, en staat op uit de doden; en Christus zal over u lichten. Ziet dan, hoe gij voorzichtiglijk wandelt, niet als onwijzen, maar als wijzen. Den tijd uitkopende, dewijl de dagen boos zijn. Daarom zijt niet onverstandig, maar verstaat, welke de wil des Heeren zij. En wordt niet dronken in wijn, waarin overdaad is, maar wordt vervuld met den Geest; Sprekende onder elkander met psalmen, en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende en psalmende den Heere in uw hart; Dankende te allen tijd over alle dingen God en den Vader, in den Naam van onzen Heere Jezus Christus; Elkander onderdanig zijnde in de vreze Gods.
(Ef.5; Zie ook 1 Kor. 10).
Het lijkt me dat daar, net als andere zaken die het genieten betreffen, een gezonde maat gehanteerd moet worden waarin een ieder persoonlijk in zijn gemoed verzekerd zij.
Vuurwerk als afsluiting van een nationale feestdag, puur als feestelijkheid, zonder overdaad van uren knallen lijkt me niet direct verkeerd.
Naar mijn mening is het een staaltje van ouderwetse demagogie om een link te construëren tussen het vuurwerk van oudejaarsdag en zulke apocalyptische teksten. Vroeger hoorde ik monumentale predikheren wel zulke verbanden vanaf de kansel verkondigen, maar een oproep tot bekering [die ik van harte onderschrijf] maakt op mij méér indruk zónder zo’n vreemde opmerking over “ons vuur naar de Heere schieten”.limosa schreef:Wij zijn gewaarschuwd, de aarde is eerst door water vergaan de tweede zal duur vuur vergaan. Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in den nacht, in welken de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden. We konden beter vragen om bekering vóór de dag dat de Heere Zijn vuur op ons zal doen komen in plaats van ons vuur naar de Heere te schieten.
En sommige dorpen op Flakkee waren begin jaren 80 onbereikbaar door het 'stoken' op alle uitvalswegen.Hendrikus schreef:Carbid schieten, vuurwerk...Pim schreef:Vraag me af of je deze stelling kunt hard maken. Decennia lang al houdt óók de jeugd van de gereformeerde gezindte zich bezig met vuurwerk.
En was Kampen niet al jarenlang berucht om het autoslepen rond de jaarwisseling?
En evenlang wordt er tijdens de oudejaarsdiensten vanaf de kansels gewaarschuwd tegen dit gedrag...Pim schreef:Vraag me af of je deze stelling kunt hard maken. Decennia lang al houdt óók de jeugd van de gereformeerde gezindte zich bezig met vuurwerk.limosa schreef:Decennia lang is het in de gereformeerde gezindte not done geweest om vuurwerk af te steken.
Tja, dat zegt nog niet zoveel
Precies. Wat de tekst van Paulus betreft, diezelfde Paulus zegt bijvoorbeeld wel dat je aan afgoden geofferd vlees mag eten als je dat met een rein geweten kan doen. Dus ik denk dat die tekst en argumentatie niet helemaal daarmee te rijmen valt. Het een gaat over zondige zaken, het ander om zaken die niet gewoon verkeerd zijn, als er maar op een goede manier mee wordt omgegaan. Als je dan al vlees mag eten dat aan afgoden geofferd werd, mag je dan geen vuurwerk afsteken omdat er vroeger in een ander land en cultuur boze geesten mee verjaagd werden?Klavier schreef:Vuurwerk is een traditie met als oorsprong het heidendom. Dat lijkt me niet het punt van diskussie.Ik zie hier zelf twee verschillende punten voorbijkomen:Adorote schreef:het is geen godloos gebeuren , want dit nieuwe jaar krijgen we weer van de Allerhoogste, dus zijn we daar blij om en verwelkomen het nieuwe jaar met gebed een vuurwerk, en het is een prachtig gezicht.Met oud jaarsavond wordt de dank en de lof gebracht aan God voor het oude jaar en wordt besloten met het Te Deum, in het kader daar van wordt het nieuwe jaar uit bundig begroet met vuurwerk als een nieuw jaar een geschenk van Hem die wij aanbidden , in die vreugde wordt er vuurwerk afgestoken.De een wil daar geld vooruit geven de ander weer niet. Een ieder is daar vrij in totaal vrij.
-Argumentatie vuurwerk bij jaarwisseling
-Vuurwerk als zodanig wel/niet.
De gedachte om op deze, van oorsprong heidense wijze, God te danken voor het nieuwe jaar deel ik niet. Mijns inziens is het een uitvlucht om de dankbaarheid jegens God aan te voeren als legitimatie voor het in stand houden van het heidense gebruik.
Het gebruik zelf staat nogal contrasterend tegenover de nieuwe genadetijd die we als mensen hebben 'uit te kopen'.
Laten we de wijze waarop we dankbaarheid betonen doen zoals de Heere ons dat Zelf door Zijn Woord leert: 'Sprekende onder elkander met psalmen, en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende en psalmende den Heere in uw hart; 'Vuurwerk als zodanig is een product dat sier en kunst kan vertonen.Want gij waart eertijds duisternis, maar nu zijt gij licht in den Heere; wandelt als kinderen des lichts. (Want de vrucht des Geestes is in alle goedigheid, en rechtvaardigheid, en waarheid), Beproevende wat den Heere welbehagelijk zij. En hebt geen gemeenschap met de onvruchtbare werken der duisternis, maar bestraft ze ook veeleer. Want hetgeen heimelijk van hen geschiedt, is schandelijk ook te zeggen. Maar al deze dingen, van het licht bestraft zijnde, worden openbaar; want al wat openbaar maakt, is licht. Daarom zegt Hij: Ontwaakt, gij, die slaapt, en staat op uit de doden; en Christus zal over u lichten. Ziet dan, hoe gij voorzichtiglijk wandelt, niet als onwijzen, maar als wijzen. Den tijd uitkopende, dewijl de dagen boos zijn. Daarom zijt niet onverstandig, maar verstaat, welke de wil des Heeren zij. En wordt niet dronken in wijn, waarin overdaad is, maar wordt vervuld met den Geest; Sprekende onder elkander met psalmen, en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende en psalmende den Heere in uw hart; Dankende te allen tijd over alle dingen God en den Vader, in den Naam van onzen Heere Jezus Christus; Elkander onderdanig zijnde in de vreze Gods.
(Ef.5; Zie ook 1 Kor. 10).
Het lijkt me dat daar, net als andere zaken die het genieten betreffen, een gezonde maat gehanteerd moet worden waarin een ieder persoonlijk in zijn gemoed verzekerd zij.
Vuurwerk als afsluiting van een nationale feestdag, puur als feestelijkheid, zonder overdaad van uren knallen lijkt me niet direct verkeerd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix, je combineert 2 zaken die je moet onderscheiden.Marnix schreef: Als je dan al vlees mag eten dat aan afgoden geofferd werd, mag je dan geen vuurwerk afsteken omdat er vroeger in een ander land en cultuur boze geesten mee verjaagd werden?
In het OT wordt heel duidelijk aangegeven dat alles wat te maken heeft met het dienen van de Heere op geen enkele wijze mag overéénkomen met de heidense godsdienst.
Geen bossen, bomen, gouden kalveren etc.
Als we met vuurwerk de Heere danken is dat niet in overeenstemming hiermee. In dat verband zie ik Efeze 5 van toepassing waarin Paulus ook oproept om op een andere wijze de Heere te dienen dan men eertijds het heidendom diende.
Jouw verwijzing naar het eten van offervlees is wat anders. Dat betreft niet het dienen van de Heere, maar het gebruiken van zaken afkomstig van de heidense dienst voor jezelf.
Daar ligt het verschil.
En daarom meen ik dat vuurwerk als dankbetuiging voor het nieuwe jaar tegen Gods Woord is en het gebruik van vuurwerk voor eigen gebruik niet direct verkeerd hoeft te zijn.
Eens! Maar dat is een dan afweging die voor heel veel zaken zo geldt. Vuurwerk is dan geen uitzondering. Het is dan net als bijv. carten, om maar eens wat te noemen. Dat is ook heel erg vervuilend en enkel een ontspannend iets zonder dat het wat oplevert.parsifal schreef:buiten dat het een teken van slecht rentmeesterschap isKlavier schreef: En daarom meen ik dat vuurwerk als dankbetuiging voor het nieuwe jaar tegen Gods Woord is en het gebruik van vuurwerk voor eigen gebruik niet direct verkeerd hoeft te zijn.