St. Nicolaas

Wie viert Sinterklaas?

Wel
36
58%
Niet
24
39%
Anders?
2
3%
 
Totaal aantal stemmen: 62

Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:Hij moet dan even een leugen klikken (akkoord gaan met de forumregels), maar dat zal voor hem geen bezwaar zijn, gezien zijn roomse achtergrond.
Hmm... ik vind een dergelijke opmerking ook niet echt stroken met de forumregels... :? Nogal beledigend richting onze rooms-katholieke broeders en zusters...
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:
Tiberius schreef:Hij moet dan even een leugen klikken (akkoord gaan met de forumregels), maar dat zal voor hem geen bezwaar zijn, gezien zijn roomse achtergrond.
Hmm... ik vind een dergelijke opmerking ook niet echt stroken met de forumregels... :? Nogal beledigend richting onze rooms-katholieke broeders en zusters...
Het maakt wel verschil of je zelf verleidt of dat je verleid wordt.
Onder de eerste categorie schaar ik de paus en onder de andere zijn volgelingen.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

De opmerking "iemand zal geen bezwaar hebben tegen een leugen, gezien zijn roomse achtergrond" klinkt anders redelijk algemeen hoor... :?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:De opmerking "iemand zal geen bezwaar hebben tegen een leugen, gezien zijn roomse achtergrond" klinkt anders redelijk algemeen hoor... :?
Ok. je hebt gelijk. Is aangepast.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:
Josephus schreef:De opmerking "iemand zal geen bezwaar hebben tegen een leugen, gezien zijn roomse achtergrond" klinkt anders redelijk algemeen hoor... :?
Ok. je hebt gelijk. Is aangepast.
Ik ziet het... En hoe... :? :? :?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Tiberius schreef:
Josephus schreef:
Tiberius schreef:Hij moet dan even een leugen klikken (akkoord gaan met de forumregels), maar dat zal voor hem geen bezwaar zijn, gezien zijn roomse achtergrond.
Hmm... ik vind een dergelijke opmerking ook niet echt stroken met de forumregels... :? Nogal beledigend richting onze rooms-katholieke broeders en zusters...
Het maakt wel verschil of je zelf verleidt of dat je verleid wordt.
Onder de eerste categorie schaar ik de paus en onder de andere zijn volgelingen.
Jij schildert RK-en af als mensen die willens en wetens mensen verleiden tot Kwade Gedachten en Verkeerde Leringen.

Volgens mij is het beter -christelijker- hen te zien als dwalende broeders en zusters.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:
Tiberius schreef:
Josephus schreef:
Tiberius schreef:Hij moet dan even een leugen klikken (akkoord gaan met de forumregels), maar dat zal voor hem geen bezwaar zijn, gezien zijn roomse achtergrond.
Hmm... ik vind een dergelijke opmerking ook niet echt stroken met de forumregels... :? Nogal beledigend richting onze rooms-katholieke broeders en zusters...
Het maakt wel verschil of je zelf verleidt of dat je verleid wordt.
Onder de eerste categorie schaar ik de paus en onder de andere zijn volgelingen.
Jij schildert RK-en af als mensen die willens en wetens mensen verleiden tot Kwade Gedachten en Verkeerde Leringen.

Volgens mij is het beter -christelijker- hen te zien als dwalende broeders en zusters.
Klopt. Ik heb mijn posting dan ook aangepast.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:
rekcor schreef:
Tiberius schreef:
Josephus schreef: Hmm... ik vind een dergelijke opmerking ook niet echt stroken met de forumregels... :? Nogal beledigend richting onze rooms-katholieke broeders en zusters...
Het maakt wel verschil of je zelf verleidt of dat je verleid wordt.
Onder de eerste categorie schaar ik de paus en onder de andere zijn volgelingen.
Jij schildert RK-en af als mensen die willens en wetens mensen verleiden tot Kwade Gedachten en Verkeerde Leringen.

Volgens mij is het beter -christelijker- hen te zien als dwalende broeders en zusters.
Klopt. Ik heb mijn posting dan ook aangepast.
Ik vind "roomse poppenkast" niet echt een nuancering... Los van het feit dat ik het niet echt respectvol vindt richting dit kerkverband, kun je met een beetje zelfspot in de protestantse liturgie ook wel elementen ontdekken die op "poppenkast" lijken. Rituelen zijn op zich helemaal niet verkeerd.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Adorote

Bericht door Adorote »

Deze draad gaat toch over Sint Nicolaas,Respect Josephus moet hier nog uitgevonden worden; in iedergeval als ze echt zouden doen hier wat de Heilige Schrift voorhoud, zou men niet vervuld van haat zijn tegen hun Katholieke zoniet RK mede broeders en zusters in de Heer; maar met hen die vervuld van haat zijn, hebben het recht op discussie op en normale wijze verspeelt; het probleem van de haatdragenden, en van niemand anders totaal niet.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

***zucht***

Het is ook niet gauw goed. Ik heb de tekst maar weer eens aangepast.

@Adorote: Haat is niet het juiste woord. Het is juist bedoeld om jou en anderen te laten zien, hoe jullie verleid worden door die antichrist.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Wikipedia schreef:De Oud-Katholieke Kerk(en) verwerpen ten eerste nadrukkelijk het pausschap in de vorm van het Primaat zoals door het Eerste Vaticaans Concilie in 1870 gedefinieerd. Men verwerpt de paus als primaat met algehele jurisdictie over de gehele katholieke Kerk en daarnaast verwerpt men zijn onfeilbaarheid op doctrinair en zedelijk vlak krachtens de autoriteit van de Apostolische Stoel van Petrus 'ex cathedra'. Daarnaast kenmerken de meeste oud-katholieken zich ook door het verwerpen van het in 1854 door Paus Pius IX vastgestelde dogma van de Onbevlekte Ontvangenis van de Maagd Maria. Oud-katholieken geloven dus veelal niet dat God de H. Maagd Maria voor haar vleeswording op bijzondere wijze reeds vrijmaakte van de erfzonde/-schuld.

De Oud-katholieken verwierpen en verwerpen ook het gebruik van het Latijn in de liturgie, in navolging van de door de paus veroordeelde jansenistische Synode van Pistoia. De Nederlandse Oud-katholieken verrichtten reeds in de 18e eeuw alle gebeden van de traditionele Latijnse Mis in het Nederlands.

De leer van de zeven heilige Sacramenten en van de Heilige Schrift in verhouding tot de Traditie (Overlevering) werd door de Oud-katholieken echter altijd behouden. Het Sacramentslof, de heiligenverering, de biecht en de vroomheid tot de uitgestelde heilige hostie kwamen bij de Oud-katholieken echter al vroeg op de helling te staan, wat aanvankelijk leidde tot klachten van conservatievere Oud-katholieke clerici tegen hun Oud-katholieke bisschoppen.

Verdere wijzigingen in de liturgie worden in de Oud-Katholieke Kerk geaccepteerd; deze kwamen reeds vroeg in de 20e eeuw voor.

Het verplichte celibaat werd reeds vroeg (1870) opgeheven. Sinds enige decennia (1931) bestaat er een communio (full-communion: volledige kerkelijke overeenkomst) tussen de Anglicaanse Kerken en de Oud-Katholieke Kerk. Ook vinden tegenwoordig gezamenlijke bisschopswijdingen plaats. Wijdingen van priesters en diakens vinden door de eigen bisschop in het eigen bisdom plaats.

Eind 20e eeuw volgden de Oud-Katholieke Kerk in Nederland en enige andere Oud-Katholieke Kerken de Anglicaanse Kerk in de openstelling van het priesterambt voor vrouwen. Inmiddels functioneren in drie Oud-katholieke parochiekerken in Nederland vrouwelijke priesters. In principe staat het apostolisch ambt van diaken, priester én bisschop open voor gehuwde én ongehuwde mannen én vrouwen.

In de 20e eeuw hebben de Oud-katholieke genootschappen zich sterk ontwikkeld in de richting van het theologische Modernisme. Progressieve opvattingen over de inzegening van gelijkgeslachtelijke huwelijken en de priesterwijding van de vrouw zijn eerder regel dan uitzondering.
Petrus

Bericht door Petrus »

Josephus schreef:Nogal beledigend richting onze rooms-katholieke broeders en zusters...
En wie zijn er allemaal "katholieke broeders en zusters" op het forum eigenlijk, ben ik eienlijk wel een beetje benieuwd naar (van Adorote weten we dat al heel lang, dussssssssssss)
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

Petrus schreef:
Josephus schreef:Nogal beledigend richting onze rooms-katholieke broeders en zusters...
En wie zijn er allemaal "katholieke broeders en zusters" op het forum eigenlijk, ben ik eienlijk wel een beetje benieuwd naar (van Adorote weten we dat al heel lang, dussssssssssss)
Petrus,
Je bedoeld rooms katholiek zeker.
Want Katholiek betekend volgens mij "Algemeen" als ik tenminste
goed ben ingelicht.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Adorote schreef:
Bert Mulder schreef:
Adorote schreef:Sint Nicolaas is een gemeenschappelijke Bisschop net als Sint Augustinus . enz enz enz ze behoren allebei tot de ongedeelde Kerk van de eerste tien eeuwen. de Kerk had toen nog gelukkig geen voorvoegsels , en helemaal geen sektarische refogroepen, wat al zo niet Katholiek is en ook niet des reformatie. De echt reformatie is ten principale een breede Katholieke beweging die de misstanden en de misverstanden weg wilde hebben uit de Kerk. Dit is wel gebeurd in Trente maar toen was het al te laat en was de Westerse Kerk gescheurd, jammer genoeg, terwijl er toch geboden is )))) Op dat zij allen een zijn((((
Aderote, ik kon het niet laten je dit te vragen:

Waarom is Paus Benedict is zo op gevost om in Turkey eensgezind met de Moslems te zijn, terwijl Trente nog nooit herroepen is? En waarom jij hier telkens met de 'vervloekte' gereformeerden zit te bakkeleien? Verder ben ik het hier met alle gereformeerden eens dat de Roomse Kerk zeer dwaalt, vooral in Trente.


Je bent aan het verkeerde adres, ga eerst is goed lezen wat er eigenlijk geschreven staat.En deze draad gaat over Sint Nicolaas, en over zijn gedachtenis op 5 en 6 december.
Waarom haal je Trente dan zelf aan. Wat heeft Trente nu met sinterklaas te maken?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Tiberius schreef:
Adorote schreef:
Bert Mulder schreef:
Adorote schreef:Sint Nicolaas is een gemeenschappelijke Bisschop net als Sint Augustinus . enz enz enz ze behoren allebei tot de ongedeelde Kerk van de eerste tien eeuwen. de Kerk had toen nog gelukkig geen voorvoegsels , en helemaal geen sektarische refogroepen, wat al zo niet Katholiek is en ook niet des reformatie. De echt reformatie is ten principale een breede Katholieke beweging die de misstanden en de misverstanden weg wilde hebben uit de Kerk. Dit is wel gebeurd in Trente maar toen was het al te laat en was de Westerse Kerk gescheurd, jammer genoeg, terwijl er toch geboden is )))) Op dat zij allen een zijn((((
Aderote, ik kon het niet laten je dit te vragen:

Waarom is Paus Benedict is zo op gevost om in Turkey eensgezind met de Moslems te zijn, terwijl Trente nog nooit herroepen is? En waarom jij hier telkens met de 'vervloekte' gereformeerden zit te bakkeleien? Verder ben ik het hier met alle gereformeerden eens dat de Roomse Kerk zeer dwaalt, vooral in Trente.


Je bent aan het verkeerde adres, ga eerst is goed lezen wat er eigenlijk geschreven staat.En deze draad gaat over Sint Nicolaas, en over zijn gedachtenis op 5 en 6 december.
Om te zorgen dat Bert zijn vragen op het juiste adres kan stellen: kan je niet vragen of de paus hier komt forummen?
Hij moet dan even een leugen klikken (akkoord gaan met de forumregels), maar dat zal voor hem geen bezwaar zijn, gezien zijn (ver)leidende rol als roomse antichrist.

Als hij een passende nickname zoekt, moet hij mij maar even een mailtje sturen.
Hij kan altijd Sinterklaas gebruiken, dan weten we het wel....
Of anders Turks en Paaps
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie