Tongentaal zullen te niet gedaan worden

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Broeder Marnix:

Via het Bijbel interpretatie principe Schrift met Schrift vergelijken, zou elke speciale revelatie van de Heilige Geest een aanvulling van de Canon moeten betekenen. En dat kan niet, omdat we lezen in Openbaringen dat de Canon compleet is.

onderbouw:

Joh. 16:
Maar wanneer Die zal gekomen zijn,23) namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid24) leiden; want Hij zal van Zichzelven25) niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben,26) zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.
14 Die zal Mij verheerlijken;27) want Hij zal het uit het Mijne28) nemen, en zal het u verkondigen.
15 Al wat de29) Vader heeft, is Mijn; daarom heb Ik gezegd, dat Hij het uit het Mijne zal nemen, en u verkondigen.
kanttekening:
25) van Zichzelven
Dat is, alleen, zonder den Vader en mij. Zie Joh. 5:30.

26) gehoord hebben,
Namelijk van den Vader en van mij. Zie Joh. 3:32, en Joh. 15:15.

27) verheerlijken;
Namelijk door Zijne getuigenis, gaven en wonderwerken.

28) uit het Mijne
Dit is, dezelfde leer der zaligheid, die Ik u geleerd heb, zal Hij u mede openbaren, alzo Hij dezelve van mij zal ontvangen.

29) Al wat de
Dat is, al de goddelijke eigenschappen, die de Vader heeft, heb Ik mede, als zijnde Zijn eniggeboren zoon, eenswezens met Hem.
Openbaring 22
18 Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn.
19 En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen49) uit het boek des levens, en uit de heilige stad,50) en uit hetgeen in dit boek geschreven is.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Shaul

Bericht door Shaul »

mayflower schreef:
Beste Shaul,

Waar het mij om ging was, dat jij aan Bert de vraag stelde, waar het eigelijk in het Schrift zou staan dat tongentaal niet van deze tijd zou kunnen zijn ? Als je dat als uitgangspunt neemt (dus waar het niet direct genoemd word, wat ook de charismatische leer doet) dan stel ik een vraag terug, er staat nergens letterlijk geschreven dat er op vandaag geen profeten meer zouden zijn, waar zijn die dan ???
Het feit dat jij en ik geen profeten weten te noemen is natuurlijk niet een bewijs voor de stelling dat er momenteel geen profeten meer zijn. Gezien onze achtergrond zijn wij nogal huiverig om mensen als profeet te typeren.
Ik geloof dat er geen geinspireerde apostelen meer zijn, geen geinspireerde profeten die onfeilbare woorden spreken en ook geen tongentaal meer.
Ik vind dit nogal een sombere voorstelling van zaken. Dit lezende kan enkel geconcludeerd worden dat Gods koninkrijk tanende is.
Nee, voor mij was deze roeping van profeten die onfeilbare woorden spraken alleen voor de nieuw testamentische gemeente die inderdaad nog niet de complete canon hadden, en dit geldt ook voor de gave van tongentaal.
De canon is ook maar door mensen samengesteld, ook al gelooft men dat dit door de Geest is geïnspireerd. Ik sta daar persoonlijk nogal sceptisch tegenover, zeker gezien in het kader van jouw benadering, dat de aanwezigheid van de Geest nogal minimaal schijnt te zijn.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Bert schreef:Via het Bijbel interpretatie principe Schrift met Schrift vergelijken, zou elke speciale revelatie van de Heilige Geest een aanvulling van de Canon moeten betekenen. En dat kan niet, omdat we lezen in Openbaringen dat de Canon compleet is.
Allereerst is het geen toevoeging van de Canon, wat de Geest mensen vertelt is niet nieuw of een aanvulling op de Bijbel, maar een verklaring of praktische toepassing op een bepaalde situatie. Daarnaast zegt de Bijbel dat de Canon compleet is, dus inclusief wat er in de Canon staat over de gaven van de Geest. En ik lees daar maar 1 tekst, namelijk dat tongentaal heeft afgedaan als de volmaaktheid is gekomen.... en niet als de Bijbel af geschreven is. Dus met welke redenering wordt de Canan nou onvolledig gemaakt? Niet met de verklaring dat tongentaal en profetie nog niet heeft afgedaan. Want dat zegt te Bijbel... en daarmee wordt de Bijbel niet incompleet, als de Geest ons woorden ingeeft wil dat niet zeggen dat de Bijbel niet compleet is. Gelukkig maar, wordt er immers niet in Openbaring gesproken over 2 profeten die in de eindtijd zullen profeteren? Overigens hebben profeten altijd al met de Bijbel in de hand persoonlijke boodschappen gebracht, dingen aangekondigd. Dat kan dus nog steeds. Net als apostelen riepen ze mensen op tot bekering en kondigden ze Gods komst aan... en dat is ook nog steeds nodig.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

Marnix schreef:[Overigens hebben profeten altijd al met de Bijbel in de hand persoonlijke boodschappen gebracht, dingen aangekondigd. Dat kan dus nog steeds. Net als apostelen riepen ze mensen op tot bekering en kondigden ze Gods komst aan... en dat is ook nog steeds nodig.
Maar dan de vraag, als jij het zo vanzelfsprekend neemt dat er dan profeten zijn, waar zijn die dan ? Noem eens namen of heb je er meerdere informatie over ? Ik wil nu niet de discussie voeren wat jou interpretatie van het Schrift is , maar alleen de vraag waar zijn die profeten, dat zou ik wel eens graag willen weten ?
Ik ben weleens in charismatische samenkomsten geweest waarin er sprekers waren die profeten werden genoemd, maar het waren allemaal dwaalleraren, die volgens het OT gestenigd zouden worden omdat er veel dwalingen en onjuistheden werden verkondigd.

Deuteronomium 13
Wanneer een profeet, of dromen-dromer, in het midden van u zal opstaan, en u geven een teken of wonder; 2 En dat teken of dat wonder komt, dat hij tot u gesproken had, zeggende: Laat ons andere goden, die gij niet gekend hebt, navolgen en hen dienen;3 Gij zult naar de woorden van dien profeet, of naar dien dromen-dromer niet horen; want de HEERE, uw God, verzoekt ulieden, om te weten, of gij den HEERE, uwGod, liefhebt met uw ganse hart en met uw ganse ziel.4 Den HEERE, uw God, zult gij navolgen, en Hem vrezen, en Zijn geboden zult gij houden, en Zijn stem gehoorzaam zijn, en Hem dienen, en Hem aanhangen.5 En diezelve profeet, of dromen-dromer, zal gedood worden; want hij heeft tot een afval gesproken tegen den HEERE, uw God, Die ulieden uit Egypteland heeft uitgevoerd, en u uit het diensthuis verlost; om u af te drijven van den weg, dien u de HEERE, uw God, geboden heeft, om daarin te wandelen. Zo zult gij het boze uithet midden van u wegdoen.

Afwachtend!!!!
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Bericht door uitgeworpen »

mayflower schreef:
Marnix schreef:[Overigens hebben profeten altijd al met de Bijbel in de hand persoonlijke boodschappen gebracht, dingen aangekondigd. Dat kan dus nog steeds. Net als apostelen riepen ze mensen op tot bekering en kondigden ze Gods komst aan... en dat is ook nog steeds nodig.
Maar dan de vraag, als jij het zo vanzelfsprekend neemt dat er dan profeten zijn, waar zijn die dan ? Noem eens namen of heb je er meerdere informatie over ? Ik wil nu niet de discussie voeren wat jou interpretatie van het Schrift is , maar alleen de vraag waar zijn die profeten, dat zou ik wel eens graag willen weten ?
Ik ben weleens in charismatische samenkomsten geweest waarin er sprekers waren die profeten werden genoemd, maar het waren allemaal dwaalleraren, die volgens het OT gestenigd zouden worden omdat er veel dwalingen en onjuistheden werden verkondigd.

Deuteronomium 13
Wanneer een profeet, of dromen-dromer, in het midden van u zal opstaan, en u geven een teken of wonder; 2 En dat teken of dat wonder komt, dat hij tot u gesproken had, zeggende: Laat ons andere goden, die gij niet gekend hebt, navolgen en hen dienen;3 Gij zult naar de woorden van dien profeet, of naar dien dromen-dromer niet horen; want de HEERE, uw God, verzoekt ulieden, om te weten, of gij den HEERE, uwGod, liefhebt met uw ganse hart en met uw ganse ziel.4 Den HEERE, uw God, zult gij navolgen, en Hem vrezen, en Zijn geboden zult gij houden, en Zijn stem gehoorzaam zijn, en Hem dienen, en Hem aanhangen.5 En diezelve profeet, of dromen-dromer, zal gedood worden; want hij heeft tot een afval gesproken tegen den HEERE, uw God, Die ulieden uit Egypteland heeft uitgevoerd, en u uit het diensthuis verlost; om u af te drijven van den weg, dien u de HEERE, uw God, geboden heeft, om daarin te wandelen. Zo zult gij het boze uithet midden van u wegdoen.

Afwachtend!!!!
Misschien een voorbeeldje: mijn moeder vertelde me dat ze als oorlogsevacué in de kerk zat in Rijssen en dat de dominee vertelde dat er iets ergs zou gebeuren ( die zondag, die nacht?) en dat er doden bij zouden vallen. Dat had de Heere Hem bekend gemaakt en Hij maakte het de gemeente bekend. ( d.m.v tekst of preek?) Die nacht stortte een vliegtuig neer op een huizenrij en doodde daarbij gemeenteleden. Helemaal precies weet ik het niet. Ds Lamain was het volgens mij.
Zo wist een dominee ook dat alle mannen terug zouden keren uit Dld. Wat ook gebeurde. Leen Potappel voorspelde de ramp in 53 etc. Ik weet niet wat ik er precies mee moet. Bedoel je dit? Zijn dit profeten of progetische mannen?
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

uitgeworpen schreef:
mayflower schreef:
Marnix schreef:[Overigens hebben profeten altijd al met de Bijbel in de hand persoonlijke boodschappen gebracht, dingen aangekondigd. Dat kan dus nog steeds. Net als apostelen riepen ze mensen op tot bekering en kondigden ze Gods komst aan... en dat is ook nog steeds nodig.
Maar dan de vraag, als jij het zo vanzelfsprekend neemt dat er dan profeten zijn, waar zijn die dan ? Noem eens namen of heb je er meerdere informatie over ? Ik wil nu niet de discussie voeren wat jou interpretatie van het Schrift is , maar alleen de vraag waar zijn die profeten, dat zou ik wel eens graag willen weten ?
Ik ben weleens in charismatische samenkomsten geweest waarin er sprekers waren die profeten werden genoemd, maar het waren allemaal dwaalleraren, die volgens het OT gestenigd zouden worden omdat er veel dwalingen en onjuistheden werden verkondigd.

Deuteronomium 13
Wanneer een profeet, of dromen-dromer, in het midden van u zal opstaan, en u geven een teken of wonder; 2 En dat teken of dat wonder komt, dat hij tot u gesproken had, zeggende: Laat ons andere goden, die gij niet gekend hebt, navolgen en hen dienen;3 Gij zult naar de woorden van dien profeet, of naar dien dromen-dromer niet horen; want de HEERE, uw God, verzoekt ulieden, om te weten, of gij den HEERE, uwGod, liefhebt met uw ganse hart en met uw ganse ziel.4 Den HEERE, uw God, zult gij navolgen, en Hem vrezen, en Zijn geboden zult gij houden, en Zijn stem gehoorzaam zijn, en Hem dienen, en Hem aanhangen.5 En diezelve profeet, of dromen-dromer, zal gedood worden; want hij heeft tot een afval gesproken tegen den HEERE, uw God, Die ulieden uit Egypteland heeft uitgevoerd, en u uit het diensthuis verlost; om u af te drijven van den weg, dien u de HEERE, uw God, geboden heeft, om daarin te wandelen. Zo zult gij het boze uithet midden van u wegdoen.

Afwachtend!!!!
Misschien een voorbeeldje: mijn moeder vertelde me dat ze als oorlogsevacué in de kerk zat in Rijssen en dat de dominee vertelde dat er iets ergs zou gebeuren ( die zondag, die nacht?) en dat er doden bij zouden vallen. Dat had de Heere Hem bekend gemaakt en Hij maakte het de gemeente bekend. ( d.m.v tekst of preek?) Die nacht stortte een vliegtuig neer op een huizenrij en doodde daarbij gemeenteleden. Helemaal precies weet ik het niet. Ds Lamain was het volgens mij.
Zo wist een dominee ook dat alle mannen terug zouden keren uit Dld. Wat ook gebeurde. Leen Potappel voorspelde de ramp in 53 etc. Ik weet niet wat ik er precies mee moet. Bedoel je dit? Zijn dit profeten of progetische mannen?
Dat was inderdaad ds. Lamain en het was geen vliegtuig maar een V1 die op de Huttewal in Rijssen neerstortte. De Heere maakte hem dat bekent vlak voor de kerk uitging. Hij heeft toen de gemeente nog gewaarschuwd en ernstig vermaand.
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

uitgeworpen schreef:
mayflower schreef:
Marnix schreef:[Overigens hebben profeten altijd al met de Bijbel in de hand persoonlijke boodschappen gebracht, dingen aangekondigd. Dat kan dus nog steeds. Net als apostelen riepen ze mensen op tot bekering en kondigden ze Gods komst aan... en dat is ook nog steeds nodig.
Maar dan de vraag, als jij het zo vanzelfsprekend neemt dat er dan profeten zijn, waar zijn die dan ? Noem eens namen of heb je er meerdere informatie over ? Ik wil nu niet de discussie voeren wat jou interpretatie van het Schrift is , maar alleen de vraag waar zijn die profeten, dat zou ik wel eens graag willen weten ?
Ik ben weleens in charismatische samenkomsten geweest waarin er sprekers waren die profeten werden genoemd, maar het waren allemaal dwaalleraren, die volgens het OT gestenigd zouden worden omdat er veel dwalingen en onjuistheden werden verkondigd.

Deuteronomium 13
Wanneer een profeet, of dromen-dromer, in het midden van u zal opstaan, en u geven een teken of wonder; 2 En dat teken of dat wonder komt, dat hij tot u gesproken had, zeggende: Laat ons andere goden, die gij niet gekend hebt, navolgen en hen dienen;3 Gij zult naar de woorden van dien profeet, of naar dien dromen-dromer niet horen; want de HEERE, uw God, verzoekt ulieden, om te weten, of gij den HEERE, uwGod, liefhebt met uw ganse hart en met uw ganse ziel.4 Den HEERE, uw God, zult gij navolgen, en Hem vrezen, en Zijn geboden zult gij houden, en Zijn stem gehoorzaam zijn, en Hem dienen, en Hem aanhangen.5 En diezelve profeet, of dromen-dromer, zal gedood worden; want hij heeft tot een afval gesproken tegen den HEERE, uw God, Die ulieden uit Egypteland heeft uitgevoerd, en u uit het diensthuis verlost; om u af te drijven van den weg, dien u de HEERE, uw God, geboden heeft, om daarin te wandelen. Zo zult gij het boze uithet midden van u wegdoen.

Afwachtend!!!!
Misschien een voorbeeldje: mijn moeder vertelde me dat ze als oorlogsevacué in de kerk zat in Rijssen en dat de dominee vertelde dat er iets ergs zou gebeuren ( die zondag, die nacht?) en dat er doden bij zouden vallen. Dat had de Heere Hem bekend gemaakt en Hij maakte het de gemeente bekend. ( d.m.v tekst of preek?) Die nacht stortte een vliegtuig neer op een huizenrij en doodde daarbij gemeenteleden. Helemaal precies weet ik het niet. Ds Lamain was het volgens mij.
Zo wist een dominee ook dat alle mannen terug zouden keren uit Dld. Wat ook gebeurde. Leen Potappel voorspelde de ramp in 53 etc. Ik weet niet wat ik er precies mee moet. Bedoel je dit? Zijn dit profeten of progetische mannen?
Zo'n voorbeelden zal ik niet ontkennen, ik geloof dat de Here God in zo'n speciek geval kan spreken, maar dat heeft niets te maken dat dit profeten zijn. De laatste discussie ging er over dat men beweerd dat er nog profeten zouden zijn, die daadwerkelijk een profetisch ambt zouden vervullen, en dat zou ik nu graag willen weten, wie de profeten zijn met een onfeilbare boodschap, waar komen we die profeten van de apostolische tijd, reformatie, nadere reformatie, puriteinisme of vandaag tegen ? Nogmaals ik heb het niet over voorbeelden waarin God mischien door een droom of openbaring spreekt, maar alleen maar over Profeten die volkomen voor dit ambt geroepen waren zoals we dit in het OT en NT tegen kwamen.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik denk dat je het profeteren ook kan opvatten als het uitleggen van de Schrift en het verkondigen van Gods Woord. en dan hebje gelijk voorbeelden genoeg, ook in deze tid.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Profeten als ambt of profetische gaven binnen het ambt aller gelovigen?
Wel de gaven, en dat zie je bij ds. Lamain.
Het ambt van profeet lijkt me een heel lastige.
De geschiedenis laat zien waar het uit kan komen.
Charles Taze Russell - Oprichter Wachttorengenootschap
Joseph Smith - Grondlegger Mormonen
Bovengenoemde profeten waren christen voordat ze zich profeet noemden! Beide hadden problemen met de christelijke broeders en zijn 'voor zichzelf' begonnen. Beide hebben ze visioenen en openbaringen gehad en geprofeteerd. Hun woorden zijn vastgelegd in een eigen bijbel en het boek van Mormon. De geschriften bevatte delen en brokjes vanuit de Bijbel, aangevuld en aangepast naar eigen inzicht.
Je ziet waar het toe leidt als de openbaringsvorm van de profetie de Bijbel moet aanvullen. Rome doet in wezen niets anders door de traditie als openbaringsvorm en soort profetie te hanteren.
Het is een afwijken van het Sola Scriptura met een beroep op de Scriptura.
Ik ben van mening dat de Bijbelse profetie altijd overeenkomt met deze hele Bijbel in ongewijzigde vorm, dus in de vastgelegde canon. En dat er geen aanvullende openbaringen zijn, maar enkel openbaringen die bevestigen wat in de Bijbel genoemd wordt.
Om Gods volk te bemoedigen en om de wereld te waarschuwen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

JolandaOudshoorn schreef:Ik denk dat je het profeteren ook kan opvatten als het uitleggen van de Schrift en het verkondigen van Gods Woord. en dan hebje gelijk voorbeelden genoeg, ook in deze tid.
Volgens mij is het niet helemaal het uitleggen van de schrift. Paulus heeft het immers naast profeten ook over leraars in 1 Kor 12. De schriften uitleggen valt onder het leraarschap, de schriften toepassen op situaties of dingen voorzeggen of voorzien, dat is de gave van profetie.

En Klavier, wat je zegt klopt maar is geen reden om angstig te doen over profetie of het overboord te zetten. De Bijbel geeft duidelijk aan dat er ook valse profeten zullen opstaan, aan ons is de taak ze te onderscheiden. En niet om profetie maar preventief te ruimen onder het motto: Als we er helemaal niets mee doen doen we er ook niets verkeerd mee.

Mayflower, het mooie is juist dat waar profeten vroeger een status aparte hadden, de Geest nu over iedereen is uitgestort. Profetie wordt nu een gave die niet aan een select groepje geroepenen onder de gelovigen meer is toebedeeld. Ik heb wel eens gehad dat ik wist dat ik iemand moest aanspreken, of dat ik woorden of bijbelteksten had voor iemand die ze ook nodig bleek te hebben, dat valt volgens mij wel onder profetie, de Geest geeft dingen in. Je vraagt je af waar de profeten dan zijn? Het zijn je broeders en zusters, jij bent het. Petrus zegt al bij de Pinksterdag dat dit door Joel was aangekondigd en nu in vervulling is gegaan. Op die dag zal ik mijn Geest uitstorten... ...uw jongeren zullen visioenen zien, de ouderen zullen dromen dromen en ik zal mijn Geest uitstorten over mijn dienaren en dienaressen en ze zullen profeteren.
1 Jaag de liefde na en streef naar de gaven van de Geest, vooral naar die van de profetie. 2 Iemand die in klanktaal spreekt, spreekt niet tot mensen maar alleen tot God. Niemand kan hem verstaan, want door toedoen van de Geest spreekt hij onbegrijpelijke taal. 3 Maar iemand die profeteert spreekt tot mensen, en wat hij zegt is opbouwend, troostend en bemoedigend. 4 Iemand die in klanktaal spreekt is daar alleen zelf bij gebaat; iemand die profeteert doet dat ten bate van de gemeente. 5 Ik zou willen dat u allen in klanktaal kon spreken, maar ik wil nog liever dat u profeteert. Iemand die profeteert is nuttiger dan iemand die in klanktaal spreekt, tenzij hij uitlegt wat hij zegt, zodat de gemeente er baat bij heeft.
En dat de gave van profetie gewoon in de gemeente aanwezig is kan je hier uit opmaken:

22 Klanktaal is dus een teken dat niet bestemd is voor gelovigen maar voor ongelovigen, en profeteren is niet voor ongelovigen maar voor gelovigen. 23 Wanneer namelijk de hele gemeente samenkomt en iedereen zich in klanktaal uit, zullen ongelovige buitenstaanders die de samenkomst bezoeken dan niet zeggen dat u krankzinnig bent? 24 Maar profeteert iedereen, dan zal een ongelovige buitenstaander door iedereen worden beoordeeld en terechtgewezen. 25 Alles wat hem heimelijk beweegt zal aan het licht komen en dan zal hij zich ter aarde werpen, God aanbidden en belijden: ‘Werkelijk, God is in uw midden.’

en

26 Broeders en zusters, wat betekent dit voor uw samenkomsten? Wanneer u samenkomt draagt iedereen wel iets bij: een lied, een onderwijzing, een openbaring, een uiting in klanktaal of de uitleg daarvan. Laat alles tot opbouw van de gemeente zijn. 27 Er mogen twee, hoogstens drie van u in klanktaal spreken, ieder op zijn beurt en bovendien met iemand die de uitleg geeft. 28 Is er niemand die dit kan, dan moeten ze zwijgen en alleen voor zichzelf tot God spreken. 29 Laat van hen die profeteren er telkens twee of drie spreken; daarna moeten de anderen het beoordelen. 30 Wanneer aan iemand die nog op zijn plaats zit iets geopenbaard wordt, moet degene die op dat moment spreekt verder zwijgen. 31 U kunt ieder op uw beurt profeteren, zodat ieder van u kan worden onderwezen en bemoedigd. 32 En wie profeteert heeft macht over zijn geest, 33 want God is niet een God van wanorde maar van vrede. Zo is het in alle gemeenten van de heiligen.

36 Heeft het woord van God zich soms verspreid vanuit uw gemeente? Of heeft het enkel u bereikt? 37 Wie van u denkt te kunnen profeteren of in het bezit van de Geest te zijn, dient te erkennen dat wat ik u schrijf een bevel van de Heer is. 38 Doet hij dat niet, dan wordt hij zelf niet erkend. 39 Kortom, broeders en zusters, streef ernaar te profeteren en verhinder niet dat er in klanktaal gesproken wordt. 40 Alles moet op gepaste wijze en in goede orde gebeuren.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

Marnix schreef:.Mayflower, het mooie is juist dat waar profeten vroeger een status aparte hadden, de Geest nu over iedereen is uitgestort. Profetie wordt nu een gave die niet aan een select groepje geroepenen onder de gelovigen meer is toebedeeld. Ik heb wel eens gehad dat ik wist dat ik iemand moest aanspreken, of dat ik woorden of bijbelteksten had voor iemand die ze ook nodig bleek te hebben, dat valt volgens mij wel onder profetie, de Geest geeft dingen in. Je vraagt je af waar de profeten dan zijn? Het zijn je broeders en zusters, jij bent het. Petrus zegt al bij de Pinksterdag dat dit door Joel was aangekondigd en nu in vervulling is gegaan. Op die dag zal ik mijn Geest uitstorten... ...uw jongeren zullen visioenen zien, de ouderen zullen dromen dromen en ik zal mijn Geest uitstorten over mijn dienaren en dienaressen en ze zullen profeteren. .[/i]
Je schrijft dat profetie in het NT niet meer een aparte status heeft en niet meer selectief aan een gelovigen werd toegedeelt. Het NT spreekt hier toch anders over, zie Efeze 4:11, waarin het ambt van Profeet duidelijk naar voren toekomt, zoals het ook bij de apostelen, evangelisten, herders en leraars.

En Dezelfde heeft gegeven sommigen tot apostelen, en sommigen tot profeten, en sommigen tot evangelisten, en sommigen tot herders en leraars;Tot de volmaking der heiligen, tot het werk der bediening, tot opbouwing des lichaams van Christus;
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

mayflower schreef:
Marnix schreef:.Mayflower, het mooie is juist dat waar profeten vroeger een status aparte hadden, de Geest nu over iedereen is uitgestort. Profetie wordt nu een gave die niet aan een select groepje geroepenen onder de gelovigen meer is toebedeeld. Ik heb wel eens gehad dat ik wist dat ik iemand moest aanspreken, of dat ik woorden of bijbelteksten had voor iemand die ze ook nodig bleek te hebben, dat valt volgens mij wel onder profetie, de Geest geeft dingen in. Je vraagt je af waar de profeten dan zijn? Het zijn je broeders en zusters, jij bent het. Petrus zegt al bij de Pinksterdag dat dit door Joel was aangekondigd en nu in vervulling is gegaan. Op die dag zal ik mijn Geest uitstorten... ...uw jongeren zullen visioenen zien, de ouderen zullen dromen dromen en ik zal mijn Geest uitstorten over mijn dienaren en dienaressen en ze zullen profeteren. .[/i]
Je schrijft dat profetie in het NT niet meer een aparte status heeft en niet meer selectief aan een gelovigen werd toegedeelt. Het NT spreekt hier toch anders over, zie Efeze 4:11, waarin het ambt van Profeet duidelijk naar voren toekomt, zoals het ook bij de apostelen, evangelisten, herders en leraars.

En Dezelfde heeft gegeven sommigen tot apostelen, en sommigen tot profeten, en sommigen tot evangelisten, en sommigen tot herders en leraars;Tot de volmaking der heiligen, tot het werk der bediening, tot opbouwing des lichaams van Christus;
Ehm, je begrijpt me verkeerd. Het onderscheid waar ik op doel is op enkele speciale geroepenen (OT) tegenover allerlei mensen in de gemeente (NT). Ik zeg niet dat iedereen een profeet is, daar is de Bijbel duidelijk genoeg over. (1 Kor 12: Zijn ze allemaal leraars? of profeten? Spreken ze allemaal in tongen? (gaat over verscheidenheid aan gaven dus). Maar aand e andere kant geeft Paulus dus wel aan dat er hooguit drie mensen mogen profeteren en niet door elkaar heen, anders wordt het zo'n zootje. Dit geeft wel aan dat het dus onder gewone gemeenteleden voorkwam (indien iemand van u een woord heeft etc)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

Marnix schreef:
mayflower schreef:
Marnix schreef:.Mayflower, het mooie is juist dat waar profeten vroeger een status aparte hadden, de Geest nu over iedereen is uitgestort. Profetie wordt nu een gave die niet aan een select groepje geroepenen onder de gelovigen meer is toebedeeld. Ik heb wel eens gehad dat ik wist dat ik iemand moest aanspreken, of dat ik woorden of bijbelteksten had voor iemand die ze ook nodig bleek te hebben, dat valt volgens mij wel onder profetie, de Geest geeft dingen in. Je vraagt je af waar de profeten dan zijn? Het zijn je broeders en zusters, jij bent het. Petrus zegt al bij de Pinksterdag dat dit door Joel was aangekondigd en nu in vervulling is gegaan. Op die dag zal ik mijn Geest uitstorten... ...uw jongeren zullen visioenen zien, de ouderen zullen dromen dromen en ik zal mijn Geest uitstorten over mijn dienaren en dienaressen en ze zullen profeteren. .[/i]
!

Je schrijft dat profetie in het NT niet meer een aparte status heeft en niet meer selectief aan een gelovigen werd toegedeelt. Het NT spreekt hier toch anders over, zie Efeze 4:11, waarin het ambt van Profeet duidelijk naar voren toekomt, zoals het ook bij de apostelen, evangelisten, herders en leraars.

En Dezelfde heeft gegeven sommigen tot apostelen, en sommigen tot profeten, en sommigen tot evangelisten, en sommigen tot herders en leraars;Tot de volmaking der heiligen, tot het werk der bediening, tot opbouwing des lichaams van Christus;
Ehm, je begrijpt me verkeerd. Het onderscheid waar ik op doel is op enkele speciale geroepenen (OT) tegenover allerlei mensen in de gemeente (NT). Ik zeg niet dat iedereen een profeet is, daar is de Bijbel duidelijk genoeg over. (1 Kor 12: Zijn ze allemaal leraars? of profeten? Spreken ze allemaal in tongen? (gaat over verscheidenheid aan gaven dus). Maar aand e andere kant geeft Paulus dus wel aan dat er hooguit drie mensen mogen profeteren en niet door elkaar heen, anders wordt het zo'n zootje. Dit geeft wel aan dat het dus onder gewone gemeenteleden voorkwam (indien iemand van u een woord heeft etc)
Beste Marnix,

Maar als ik het goed begrijp geloof jij dat er nog hedendaagse Profeten (zoals efeze 4:11) zijn, die dit als een ambt vervullen ? Zoja, kun je me dan een voorbeelden noemen van het na apostolische tijdperk en op vandaag die een profeet waren of zijn. Nogmaals ik heb het niet over voorbeelden van broeders (of zusters) die een bepaalde ingeving krijgen over iemand of iets moesten delen, ik heb het specifiek over het ambt van een profeet. Ik ben zeer benieuwd. Want de gehele discussie is ook gebaseerd op het feit dat als er nog tongentaal zou zijn, dat er ook nog "Profeten" zouden zijn, waar en wie zijn deze profeten dan ?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Profeet zijn is een gave die een hoop mensen hebben. Er zijn hier al wat voorbeelden genoemd van profetie... van anderen, van mezelf... en ik denk dat het heel veel voorkomt, alleen dat we het misschien niet als profetie herkennen. Ik snap dan ook niet waarom je onderscheid maakt tussen de voorbeelden die hier genoemd zijn en een specifiek ambt van profeet. Profeten worden niet meer op een bijzondere manier geroepen, gemeenteleden krijgen dingen van de Geest door, zeggen dingen aan, voorspellen dingen, komen met een boodschap voor een persoon of een gemeente. Volgens mij is dat gewoon de profetie van het nieuwe testament en is dat juist het verschil met het ambt van profeet zoals dat in het oude testament, waar dat heel duidelijk was en voor een heel select groepje mensen van toepassing is. En volgens mij ontstaat er een verkered beeld omdat we er zo weinig mee bezig zijn, en we daardoor niet goed weten wat we met deze gaven aanmoeten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

Marnix schreef: Profeten worden niet meer op een bijzondere manier geroepen, gemeenteleden krijgen dingen van de Geest door, zeggen dingen aan, voorspellen dingen, komen met een boodschap voor een persoon of een gemeente. Volgens mij is dat gewoon de profetie van het nieuwe testament en is dat juist het verschil met het ambt van profeet zoals dat in het oude testament, waar dat heel duidelijk was en voor een heel select groepje mensen van toepassing is.
Je hebt het steeds over eigen ervaringen en voorbeelden, maar hoe verklaar jij dan Efeze 4:11 waar de profeet, netzoals apostle als een speciale roeping of ambt word genoemd ?
Plaats reactie