Tongentaal zullen te niet gedaan worden

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Volgens mij heeft Paulus het daar over het begin van de gemeente, de mensen door wie God de gemeente sticht. Tot opbouw van het lichaam, zodat er eenheid ontstaat.(gemeenschap)

Mijn wedervraag is: Hoe rijm je dit met wat er in Korinthe staat over profeteren (H 12-14), zie mijn geciteerde teksten uit 1 Kor 14
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

Marnix schreef:Volgens mij heeft Paulus het daar over het begin van de gemeente, de mensen door wie God de gemeente sticht. Tot opbouw van het lichaam, zodat er eenheid ontstaat.(gemeenschap)

Mijn wedervraag is: Hoe rijm je dit met wat er in Korinthe staat over profeteren (H 12-14), zie mijn geciteerde teksten uit 1 Kor 14
Mischien heeft Paulus het dan wel over het begin van de gemeente (?), maar er word wel duidelijk over een speciaal ambt van Profeet gesproken waarin niet radicaal word afgedaan met de specieke roeping als ambt voor profeet, waarvan jij wel beweerde dat een profeet niet meer speciaal geroepen zou worden.

Op 1 kor. 14 kom ik nog wel terug, moet nu even weg!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

mayflower schreef:
Marnix schreef:Volgens mij heeft Paulus het daar over het begin van de gemeente, de mensen door wie God de gemeente sticht. Tot opbouw van het lichaam, zodat er eenheid ontstaat.(gemeenschap)

Mijn wedervraag is: Hoe rijm je dit met wat er in Korinthe staat over profeteren (H 12-14), zie mijn geciteerde teksten uit 1 Kor 14
Mischien heeft Paulus het dan wel over het begin van de gemeente (?), maar er word wel duidelijk over een speciaal ambt van Profeet gesproken waarin niet radicaal word afgedaan met de specieke roeping als ambt voor profeet, waarvan jij wel beweerde dat een profeet niet meer speciaal geroepen zou worden.

Op 1 kor. 14 kom ik nog wel terug, moet nu even weg!
Oke, ik ben benieuwd, als ik Paulus zo lees heb ik het idee dat de gave van profetie vel vrij veel voorkomend is. Ik vraag me af of onze manier van denken dan altijd zo goed is. Je kan twee insteken hebben: 1. Lezen wat de Bijbel zegt, het verklaren en vervolgens naar de huidige situatie kijken en 2. kijken naar de huidige situatie, de Bijbel lezen en vanuit de Bijbel de huidige situatie proberen te verklaren. Ik heb het idee dat we het tweede wel eens doen. En dan is een vraag die we stellen: Ja, maar waar zijn die profeten nu dan? Dat we teveel kijken naar hoe het nu is en de Bijbel zo proberen uit te leggen dat dat klopt. Dat even als kanttekening :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Overigens, ik lees in de Bijbel: De Geest getuigt met onze geest dat wij Gods kinderen zijn. De KJV zegt het nog wat mooier:

16 The Spirit itself beareth witness with our spirit, that we are the children of God

Ik heb de afgelopen week gemerkt dat de Geest dat heel veel via de Bijbel doet... maar ook op andere manieren. Door mensen, door gebeurtenissen, door gevoel. De Geest communiceert op Geestelijk niveau met mensen. Ook profetie en tongentaal horen daarbij zonder wat af te doen aan de volledigheid van de Bijbel.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
zotskap
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mar 2008, 20:56
Locatie: Gouda

Re:

Bericht door zotskap »

Marnix schreef:Overigens, ik lees in de Bijbel: De Geest getuigt met onze geest dat wij Gods kinderen zijn. De KJV zegt het nog wat mooier:

16 The Spirit itself beareth witness with our spirit, that we are the children of God

Ik heb de afgelopen week gemerkt dat de Geest dat heel veel via de Bijbel doet... maar ook op andere manieren. Door mensen, door gebeurtenissen, door gevoel. De Geest communiceert op Geestelijk niveau met mensen. Ook profetie en tongentaal horen daarbij zonder wat af te doen aan de volledigheid van de Bijbel.
mee eens en ik heb het zelf de afgelopen weken ook ervaren..
On Christ the Son and Rock I stand all other ground is sinking sand..
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Tongentaal zullen te niet gedaan worden

Bericht door Kaw »

Profetie is niets meer dan God's Woord brengen aan de mensen. In het OT kregen de profeten het Woord uit Gods mond. Nu hebben we de bijbel en niets wijst er op dat de bijbel incompleet is. Indien iemand het Woord uit de bijbel preekt, dan is hij een profeet.

Genezing door handoplegging gebeurd in onze kringen niet, maar dat komt omdat we er geen waarde aan hechten. Gebedsgenezing gebeurd in het verborgene best vaak.

Dromen dromen? Ik droom :OO3

Gezichten zien? Ik hoor nog wel eens een verhaal, maar ik ben dan toch sceptisch.

Maar al ben ik sceptisch over deze dingen, ik geloof dat het nog steeds kan gebeuren of zelfs gebeurd. Wij geloven er gewoon niet meer in. We geloven uberhaupt niet meer.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Tongentaal zullen te niet gedaan worden

Bericht door MarthaMartha »

Kaw schreef:Profetie is niets meer dan God's Woord brengen aan de mensen. In het OT kregen de profeten het Woord uit Gods mond. Nu hebben we de bijbel en niets wijst er op dat de bijbel incompleet is. Indien iemand het Woord uit de bijbel preekt, dan is hij een profeet.

Genezing door handoplegging gebeurd in onze kringen niet, maar dat komt omdat we er geen waarde aan hechten. Gebedsgenezing gebeurd in het verborgene best vaak.

Dromen dromen? Ik droom :OO3

Gezichten zien? Ik hoor nog wel eens een verhaal, maar ik ben dan toch sceptisch.

Maar al ben ik sceptisch over deze dingen, ik geloof dat het nog steeds kan gebeuren of zelfs gebeurd. Wij geloven er gewoon niet meer in. We geloven uberhaupt niet meer.
ik snap je verhaal, maar die laatsten twee zinnen? de laatste vraag ik me helemaal af wat je daar mee bedoelt..... :quoi
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Tongentaal zullen te niet gedaan worden

Bericht door Kaw »

Geloof jij dat als er iemand uit de gemeente naar een zieke zou gaan om daar aan handoplegging te doen, omdat hij een visioen heeft gezien dat God dat zal zegenen, dat er dan genezing zal komen? Ik denk dat je het hoopt (als in mocht het gebeuren, dan is dat fijn, maar echt verwachten doe ik het niet), maar echt geloven? (= zeker weten dat het gebeurd) Dat bedoel ik dus.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Tongentaal zullen te niet gedaan worden

Bericht door MarthaMartha »

Kaw schreef:Geloof jij dat als er iemand uit de gemeente naar een zieke zou gaan om daar aan handoplegging te doen, omdat hij een visioen heeft gezien dat God dat zal zegenen, dat er dan genezing zal komen? Ik denk dat je het hoopt (als in mocht het gebeuren, dan is dat fijn, maar echt verwachten doe ik het niet), maar echt geloven? (= zeker weten dat het gebeurd) Dat bedoel ik dus.
misschien ben ik dom, maar als God je laat zien/weten dat er iets gaat gebeuren, dan kun/mag je dat toch 'gewoon' geloven? dan gebeurt dat toch? dat is toch zeker weten?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Tongentaal zullen te niet gedaan worden

Bericht door Kaw »

MarthaMartha schreef:
Kaw schreef:Geloof jij dat als er iemand uit de gemeente naar een zieke zou gaan om daar aan handoplegging te doen, omdat hij een visioen heeft gezien dat God dat zal zegenen, dat er dan genezing zal komen? Ik denk dat je het hoopt (als in mocht het gebeuren, dan is dat fijn, maar echt verwachten doe ik het niet), maar echt geloven? (= zeker weten dat het gebeurd) Dat bedoel ik dus.
misschien ben ik dom, maar als God je laat zien/weten dat er iets gaat gebeuren, dan kun/mag je dat toch 'gewoon' geloven? dan gebeurt dat toch? dat is toch zeker weten?
Yep, maar als jij dat hoort dat een ander dit beleefd heeft? Ben jij dan niet sceptisch? Dan hoop je? Maar geloven? Of bid je er voor? Zoek je de (bijzondere) gaven van de Heilige Geest? Bid je wel voor de Heilige Geest?
Laatst gewijzigd door Kaw op 01 apr 2008, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Tongentaal zullen te niet gedaan worden

Bericht door MarthaMartha »

Kaw schreef:
MarthaMartha schreef:
Kaw schreef:Geloof jij dat als er iemand uit de gemeente naar een zieke zou gaan om daar aan handoplegging te doen, omdat hij een visioen heeft gezien dat God dat zal zegenen, dat er dan genezing zal komen? Ik denk dat je het hoopt (als in mocht het gebeuren, dan is dat fijn, maar echt verwachten doe ik het niet), maar echt geloven? (= zeker weten dat het gebeurd) Dat bedoel ik dus.
misschien ben ik dom, maar als God je laat zien/weten dat er iets gaat gebeuren, dan kun/mag je dat toch 'gewoon' geloven? dan gebeurt dat toch? dat is toch zeker weten?
Yep, maar als jij dat hoort dat een ander dit beleefd heeft? Ben jij dan niet sceptisch? Dan hoop je? Maar geloven?
Oeps, dat hangt van wat meer factoren af....
Er zullen situaties zijn waarin ik geloof, anderen waarin ik hoop en weer anderen waar ik sceptisch ben. Terwijl ik dit schrijf realiseer ik me dat ik het dan van mijn beoordeling af laat hangen en dat dit fout is!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Tongentaal zullen te niet gedaan worden

Bericht door Marnix »

MarthaMartha schreef:
Kaw schreef:Geloof jij dat als er iemand uit de gemeente naar een zieke zou gaan om daar aan handoplegging te doen, omdat hij een visioen heeft gezien dat God dat zal zegenen, dat er dan genezing zal komen? Ik denk dat je het hoopt (als in mocht het gebeuren, dan is dat fijn, maar echt verwachten doe ik het niet), maar echt geloven? (= zeker weten dat het gebeurd) Dat bedoel ik dus.
misschien ben ik dom, maar als God je laat zien/weten dat er iets gaat gebeuren, dan kun/mag je dat toch 'gewoon' geloven? dan gebeurt dat toch? dat is toch zeker weten?
De vraag is: Hoe maak je het onderscheid? Als je je hier nooit mee bezig houdt kan God je een droom geven met een betekenis, maar zal je zelf hooguit bij het onbijt vertellen dat je wat vaags hebt gedroomd. En krijg je als reactie: hahaha ja dat is wel een rare droom. Punt. Als je niet in profetie gelooft, behalve door dominees, kan iemand dingen niet zeggen die hem wel te binnen schieten, of iemand kan tegen je profeteren maar vervolgens zie je het zelf niet als profetie maar denk je: Wat loop jij nou te bazelen? Als we een taal nooit spreken, hoe kunnen we die dan nog verstaan?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Tongentaal zullen te niet gedaan worden

Bericht door Kaw »

Maar ken jij echt momenten dat je geloofd in de wonderen die geschiedden door de gaven van de Geest? Dat vind ik wel bijzonder dan. Die ben ik nog niet echt tegen gekomen in de reformatorische kerken.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Tongentaal zullen te niet gedaan worden

Bericht door Bert Mulder »

De Heilige Geest werkt NOOIT buiten het Woord om.

Anders zou Hij het getuigenis van Christus in de Schrift tegenspreken.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Tongentaal zullen te niet gedaan worden

Bericht door Afgewezen »

Bert Mulder schreef:De Heilige Geest werkt NOOIT buiten het Woord om.

Anders zou Hij het getuigenis van Christus in de Schrift tegenspreken.
?
Plaats reactie