Preaching and Missions without a Debilitating Offer

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Preaching and Missions without a Debilitating Offer

Bericht door Bert Mulder »

(Prediking en zending zonder een afmattend aanbod)
door Ds. T.C. Miersma
It is the offer which is crippled, debilitated and anemic in preaching the gospel. This is particularly true on the mission field, for it comes with neither clarity nor power, neither a clear command to repent and believe, nor a sure promise. It destroys a serious call to repentance rather than establishing one. It robs the sheep of their comfort. Abraham Kuyper put it well, when he spoke of the advocates of a "Christ for all." He said, "In reality, it is they who are in an increasingly painful and sad situation, for in spite of that "pro omnibus,"(for all), they are still not able to persuasively move the soul to believe," (Dat De Genade Particular is; Abraham Kuyper, Part 1, chapter 1, p. 3; - translation mine). It is the offer which cannot do genuine mission work for it does not faithfully serve the cause of Him Who said, "I will build my church."

Read the whole article here:

http://www.prca.org/articles/preaching_ ... sions.html
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Hij maakt het wel complex in die tekst, maar kort gezegt beweerd hij het volgende: Genade aanbieden veroorzaakt dat je mensen aanstuurd op goedkeuring van het evangelie, in plaats van dat ze zich onderwerpen aan het evangelie. Het is een machteloze God die moet wachten op de toestemming van de luisteraar.

Ik vind dat hij wel doordraaft in die redenatie. God doet het namelijk zelf ook in het Woord. (Iets wat bar weinig en selectief aangehaald word in de bewuste tekst) We nemen bijvoorbeeld Ez. 18:
20 De ziel, die zondigt, die zal sterven; de zoon zal niet dragen de ongerechtigheid des vaders, en de vader zal niet dragen de ongerechtigheid des zoons; de gerechtigheid des rechtvaardigen zal op hem zijn, en de goddeloosheid des goddelozen zal op hem zijn.
21 Maar wanneer de goddeloze zich bekeert van al zijn zonden, die hij gedaan heeft, en al Mijn inzettingen onderhoudt, en doet recht en gerechtigheid, hij zal gewisselijk leven, hij zal niet sterven.
22 Al zijn overtredingen, die hij gedaan heeft, zullen hem niet gedacht worden; in zijn gerechtigheid, die hij gedaan heeft, zal hij leven.
23 Zou Ik enigzins lust hebben aan den dood des goddelozen, spreekt de Heere HEERE; is het niet, als hij zich bekeert van zijn wegen, dat hij leve?
24 Maar als de rechtvaardige zich afkeert van zijn gerechtigheid, en onrecht doet, doende naar al de gruwelen, die de goddeloze doet, zou die leven? Al zijn gerechtigheden, die hij gedaan heeft, zullen niet gedacht worden; in zijn overtreding, waardoor hij overtreden heeft, en in zijn zonde, die hij gezondigd heeft, in die zal hij sterven.
25 Nog zegt gijlieden: De weg des HEEREN is niet recht; hoort nu, o huis Israels! is Mijn weg niet recht? Zijn niet uw wegen onrecht?
26 Als de rechtvaardige zich afkeert van zijn gerechtigheid, en onrecht doet, en sterft in dezelve, hij zal in zijn onrecht, dat hij gedaan heeft, sterven.
27 Maar als de goddeloze zich bekeert van zijn goddeloosheid, die hij gedaan heeft, en doet recht en gerechtigheid, die zal zijn ziel in het leven behouden;
28 Dewijl hij toeziet, en zich bekeert van al zijn overtredingen, die hij gedaan heeft, hij zal gewisselijk leven, hij zal niet sterven.
29 Evenwel zegt het huis Israels: De weg des Heeren is niet recht. Zouden Mijn wegen, o huis Israels, niet recht zijn? Zijn niet uw wegen onrecht?
30 Daarom zal Ik u richten, o huis Israels! een ieder naar zijn wegen, spreekt de Heere HEERE, keert weder, en bekeert u van al uw overtredingen, zo zal de ongerechtigheid u niet tot een aanstoot worden.
31 Werpt van u weg al uw overtredingen, waardoor gij overtreden hebt, en maakt u een nieuw hart en een nieuwen geest; want waarom zoudt gij sterven, o huis Israels?
32 Want Ik heb geen lust aan den dood des stervenden, spreekt de Heere HEERE; daarom bekeert u en leeft.
Ik hoop dat je de tijd neemt om deze tekst goed in je op te nemen. Je ziet dat God de verantwoordelijkheid van de keuze bij de mens legt. Iets wat wij in het evangelie wel degelijk mogen doen wanneer wij evangeliseren. God is niet onwillig, maar u/jij. Die onderwerping aan het evangelie is overigens wel nodig. Velen zien Jezus als een magische wasmachine. Ze vergeten dat Jezus ook Koning is en leraar. Maar daar hoeft de verkondiging van het evangelie niet onder te lijden.
Als je hier dan nog niet overtuigt van bent, dan kan ik je zeker nog wel 20 teksten aangeven waar de bijbel deze houding aanneemt.

Dit punt komt uit het probleem dat de uitverkiezingde als basis wordt gebruikt om vanuit dat feit God's verborgen keuze te gebruiken als bril over de bijbel. Teksten die hierin niet sporen worden weggerelativeerd. Ik heb persoonlijk die bril afgelegt en neem de hele bijbel serieus. Dan zie ik dat God wil dat ik me bekeer en tegelijk zie ik dat dit komt door God's levendmakende werk. Waarom wordt hier nu voortdurend een tegenstelling in gemaakt?
Katie
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 jul 2006, 18:02

Bericht door Katie »

Kaw schreef: Dit punt komt uit het probleem dat de uitverkiezingde als basis wordt gebruikt om vanuit dat feit God's verborgen keuze te gebruiken als bril over de bijbel. Teksten die hierin niet sporen worden weggerelativeerd. Ik heb persoonlijk die bril afgelegt en neem de hele bijbel serieus. Dan zie ik dat God wil dat ik me bekeer en tegelijk zie ik dat dit komt door God's levendmakende werk. Waarom wordt hier nu voortdurend een tegenstelling in gemaakt?
Uit m'n hart gegrepen!
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Zij verkeerden dan aldaar een langen tijd, vrijmoediglijk sprekende in den Heere, Die getuigenis gaf aan het Woord Zijner genade, en gaf, dat tekenen en wonderen geschiedden door hun handen.
Maar als de goddeloze zich bekeert van zijn goddeloosheid, die hij gedaan heeft, en doet recht en gerechtigheid, die zal zijn ziel in het leven behouden;
En het zal geschieden, al wie den Naam des HEEREN zal aanroepen, zal behouden worden; want op den berg Sions en te Jeruzalem zal ontkoming zijn, gelijk als de HEERE gezegd heeft; en dat, bij de overgeblevenen, die de HEERE zal roepen
Want zo wie zijn leven zal willen behouden, die zal hetzelve verliezen; maar zo wie zijn leven verliezen zal, om Mijnentwil, die zal hetzelve vinden
Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
Ik ben de Deur; indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan, en weide vinden
En met veel meer andere woorden betuigde hij, en vermaande hen, zeggende: Wordt behouden van dit verkeerd geslacht! Die dan zijn woord gaarne aannamen, werden gedoopt
Want ik spreek tot u, heidenen, voor zoveel ik der heidenen apostel ben; ik maak mijn bediening heerlijk; Of ik enigszins mijn vlees tot jaloersheid verwekken, en enigen uit hen behouden mocht.
Want het woord des kruises is wel dengenen, die verloren gaan, dwaasheid; maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods;

Zomaar een paar vragen voor Bert:
- Hoe kon de gemeente van Efeze geloven? Hoe hadden ze genade kunnen aannemen? Paulus leert ze pas in de brief van de uitverkiezing. Als troost.
- Waarom richtte Jezus Zijn Woorden tot de scharen?
- Waarom deed Petrus in Hand.2:38 een aanbod van vergeving der zonden?
- Waarom zegt Paulus in 1 Kor. 1:18 dat het Woord van het Kruis (boodschap van 'Het is Volbracht!') voor de ene behoud is en voor de ander niet?
- Waarom spreekt Johannes de Doper 3:27 over aannemen?

De Bijbel spreekt van één Evangelie. De ene ten leven, de ander ter veroordeling.
De ene vanwege het geloof en het aannemen van de genade, de ander vanwege het ongeloof en het verwerpen van de genade.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Hoe kon de gemeente van Efeze geloven? Alleen omdat God, door Zijn Geest die bekering werkte in hun hart. Om even het voorbeeld van Lydia te gebruiken (andere stad) waar de Bijbel zegt dat de Heere in haar hart werkte.

Genade wordt niet aangenomen, dan zou het niet langer genade zijn, maar ons werk van aannemen.

Jezus richtte Zijn Woorden tot de scharen, inderdaad, maar waar lees je in jou Bijbel dat de uitwendige roeping zaligmakend is dan?

Net zoals je zelf 1Kor 1:18 aanhaald. Het Woord is niet genade voor iedereen.

En zoals ik al eerder gezegd heb, het woordeke aannemen wordt gebruikt zoiets als voorstellen. De nederlandse taal is namelijk, na 400 jaar, niet meer helemaal het zelfde. Want, hoe kan een dode zondaar Christus aannemen?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

If (persoon == "Klavier")
reaction();
else
ignore();

;)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Kaw schreef:Ik hoop dat je de tijd neemt om deze tekst goed in je op te nemen. Je ziet dat God de verantwoordelijkheid van de keuze bij de mens legt. Iets wat wij in het evangelie wel degelijk mogen doen wanneer wij evangeliseren. God is niet onwillig, maar u/jij. Die onderwerping aan het evangelie is overigens wel nodig. Velen zien Jezus als een magische wasmachine. Ze vergeten dat Jezus ook Koning is en leraar. Maar daar hoeft de verkondiging van het evangelie niet onder te lijden.
Als je hier dan nog niet overtuigt van bent, dan kan ik je zeker nog wel 20 teksten aangeven waar de bijbel deze houding aanneemt.

Dit punt komt uit het probleem dat de uitverkiezingde als basis wordt gebruikt om vanuit dat feit God's verborgen keuze te gebruiken als bril over de bijbel. Teksten die hierin niet sporen worden weggerelativeerd. Ik heb persoonlijk die bril afgelegt en neem de hele bijbel serieus. Dan zie ik dat God wil dat ik me bekeer en tegelijk zie ik dat dit komt door God's levendmakende werk. Waarom wordt hier nu voortdurend een tegenstelling in gemaakt?
Als dat waar zou zijn, hoe kan iemand die dood in de zonde een keuze maken? Sorry, ik meen te weten dat je niet arminiaans bent, maar dat klinkt toch wel even arminiaans. Wij zijn wel verantwoordelijk voor onze zonden, ja. Maar wij kunnen, van ons zelf, geen steentje tot onze zaligheid aandragen. Misschien kun je me een tekst aandragen waar staat dat een dood mens iets goeds kan doen? Lees op dit punt ook aub de Dordtse Leerregels.

En wij maken geen tegenstelling. Zoals Paulus ook zegt, werk uw zaligheid met vreze en beven, want het is God die het in u werkt, bijden het willen en het werken.

Nu heb ik dit artikel geplaatst omdat elders in dit Forum de prediking in de Protestant Reformed Churches aangevallen werd in die mate, dat in onze kerken niet anders gepredikt kon worden dan Jona. Dat is natuurlijk slecht in de woorden gebracht, want God veranderd niet, en bekeerd mensen nu nog steeds op de zelfde manier als toen. Alleen leven we nu niet meer onder de typen en schaduwen, maar hebben het volle Evangelie. Maar was er iemand in Nineveh die zelf iets goeds kon doen, zonder het werk van de Heilige Geest in zijn hart?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Bert, andere vraag dan.
Hoe weet een gelovige als Lydia zeker dat ze mag delen in de genade van Christus?

Ik zou vanuit jouw visie geen enkele grond meer weten als we selectief met de beloftes om moeten gaan. (Eis van bekering aan allen, belofte van genade alleen de uitverkorenen; deze inconsistentie laat ik even liggen nu).
Er valt nu een scheiding tussen het horen prediken over genade (voorstellen) en het mogen eigenen daarvan.
Hoe stel je dan vast of je mág eigenen. Wanneer wordt het dan wel aangeboden en hoé gebeurt dat dan als de boodschap van Gods Woord het niet aanbiedt in de Evangelieverkondiging.
Moet er dan geen bijzondere openbaring van de wedergeboorte buiten de Schrift om plaats vinden?
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Bert Mulder schreef:Als dat waar zou zijn, hoe kan iemand die dood in de zonde een keuze maken?
Bert, je houdt een misvatting in stand: De aanbieding en het aannemen zijn niet met elkaar verbonden.
Alleen levendgemaakten zullen de genade aannemen.
Dat is de uitkomst die we achteraf vaststellen.
Jij zet het voorop. Dat heeft Calvijn nooit gedaan in zijn preken. Dat is Calvijn laten buikspreken.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Och, ik had deze reactie wel kunnen verwachten. Compleet negeren van de bedoeling van mijn posting en maar weer gooien met stevige termen als arminiaans enzo. Ik toon aan dat God de keuze bij de mens legt, dus dat je niet kunt zeggen dat een mens geen keuze heeft. Dat is snoeihard te onderbouwen met de bijbel. Je reageert daarom daar ook niet op en negeert het.
Het is significant wat anders dan dat ik zeg dat een dode zondaar zichzelf heilig zou kunnen maken of dat God's uitverkiezing afhankelijk zou zijn van de keuze van een mens. Maar je kiest voor de makkelijke weg en legt me die woorden in de mond.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Klavier schreef:Joh. 3:27
Bert, Deze nog even nalezen. Jouw antwoord komt hier toch mee in conflict.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Klavier schreef:Bert, andere vraag dan.
Hoe weet een gelovige als Lydia zeker dat ze mag delen in de genade van Christus?

Ik zou vanuit jouw visie geen enkele grond meer weten als we selectief met de beloftes om moeten gaan. (Eis van bekering aan allen, belofte van genade alleen de uitverkorenen; deze inconsistentie laat ik even liggen nu).
Er valt nu een scheiding tussen het horen prediken over genade (voorstellen) en het mogen eigenen daarvan.
Hoe stel je dan vast of je mág eigenen. Wanneer wordt het dan wel aangeboden en hoé gebeurt dat dan als de boodschap van Gods Woord het niet aanbiedt in de Evangelieverkondiging.
Moet er dan geen bijzondere openbaring van de wedergeboorte buiten de Schrift om plaats vinden?
Zal ik met je laatste vraag beginnen:

Nee, want de Bijbel houd alles in wat tot onze zaligheid dienen moet. En Christus getuigd ook zelf, dat de Heilige Geest niet van Zich Zelf zal spreken, maar alleen van Christus, en dus het Woord. Dus de Heilige Geest spreekt nooit de Schrift tegen, maar spreekt altijd de Schrift.
Zoals we spraken dus over de Ordo Salutis, in tijd de levendmaking (door de Geest) en het Woord (door de prediking) vallen samen. Dus de Geest getuigd het Woord in ons hart. En door het geloof, dat door het Woord in ons hart gewerkt wordt, bekeren wij onszelf. (Want God werkt in ons het willen en het werken). Hij eigen ik mijn geloof? Omdat de Heere dat geloof in mijn hart gewerkt heeft. De Heilige Geest getuigd dat in mijn hart. En dan geloof ik daadwerkelijk zelf! Niet dat we soms er niet aan twijfelen. Maar dan moeten we ook doen zoals het doopformulier het ook zo mooi zegt, dat als we soms door zwakheid in de zonde vallen, we niet aan God's genade moeten twijfelen, en in de zonde blijven liggen, omdat onze doop een vast getuigenis is, dat we een eeuwig verbond der genade met God hebben.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

@Bert: Maar HOE getuigt de Heilige Geest dan?
Wat leest een wedergeborene dan in de Bijbel?
Op basis waarvan weet de wedergeborene van het MOGEN eigenen van de genade? Er zit een gat in jouw uitleg.
Hoe komt het dat de wedergeborene dan de genade mag aannemen? Er wordt enig moment genade aangeboden.
En aangenomen door de wedergeboren gelovige.
Dat aanbieden, als het enkel de uitverkorenen geldt, dan moet de wedergeboorte als kenmerk met zich meebrengen dat daar een bevestiging van is. Om bewust Christus te mogen omhelzen. Anders geldt nog steeds jouw theorie dat doden niet kunnen horen.
Wie zegt dat wat iemand voor wedergeboorte houdt geen dodelijk zelfbedrog is?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Kaw schreef:Och, ik had deze reactie wel kunnen verwachten. Compleet negeren van de bedoeling van mijn posting en maar weer gooien met stevige termen als arminiaans enzo. Ik toon aan dat God de keuze bij de mens legt, dus dat je niet kunt zeggen dat een mens geen keuze heeft. Dat is snoeihard te onderbouwen met de bijbel. Je reageert daarom daar ook niet op en negeert het.
Het is significant wat anders dan dat ik zeg dat een dode zondaar zichzelf heilig zou kunnen maken of dat God's uitverkiezing afhankelijk zou zijn van de keuze van een mens. Maar je kiest voor de makkelijke weg en legt me die woorden in de mond.
Kaw, persoonlijke aanvallen kan ik best verdragen. Hoewel jij wel echt licht op je teentjes getrapt wordt. Ik was bezig je antwoord te geven (7:48) terwijl jij dit poste (7:44)

If (persoon == "Klavier")
reaction();
else
ignore();

Of meen je werkelijk dat ik mijn antwoorden er zo vlug, zonder onderzoek en denken in kan typen?

Maar aanvallen aan de Waarheid kan ik niet verdragen. En als je spreekt dat mensen een keuze kunnen maken dan is dat toch arminiaanse taal, zoals ook de DL dat getuigen. Lees dus de dwalingen van hoofdstuk 3/4 maar eens.

En als ik dan fout ben, dan moet je me maar eens aanwijzen waar het in de Bijbel staat. Zoals jij zegt: "Dat is snoeihard te onderbouwen met de bijbel".
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Klavier schreef:@Bert: Maar HOE getuigt de Heilige Geest dan?
Wat leest een wedergeborene dan in de Bijbel?
Op basis waarvan weet de wedergeborene van het MOGEN eigenen van de genade? Er zit een gat in jouw uitleg.
Hoe komt het dat de wedergeborene dan de genade mag aannemen? Er wordt enig moment genade aangeboden.
En aangenomen door de wedergeboren gelovige.
Dat aanbieden, als het enkel de uitverkorenen geldt, dan moet de wedergeboorte als kenmerk met zich meebrengen dat daar een bevestiging van is. Om bewust Christus te mogen omhelzen. Anders geldt nog steeds jouw theorie dat doden niet kunnen horen.
Wie zegt dat wat iemand voor wedergeboorte houdt geen dodelijk zelfbedrog is?
Klavier, eerst even Joh. 3:27:
27 Johannes antwoordde en zeide: Een mens kan geen ding45) aannemen, zo het hem uit de hemel46) niet gegeven zij.
Vreemd dat je me die teksts aanwijst, omdat er daar duidelijk staat, dat zonder de hulp uit de hemel (Heilige Geest), wij niets kunnen aannemen.

Hoe getuigt de Heilige Geest? De Heilige Geest werkt het geloof in ons hart, zoals de DL dat ook zo mooi beschrijven. En dat kunnen we niet met het verstand beredeneren. Maar door het geloof kunnen we het aannemen. Terwijl de taal van het aanbod van genade die volgorde veranderd. Voor dat we iets aannemen, hebben we eerst de levendmaking nodig. Anders loop je weer op het probleem van de doodstaat van de mens.

En, ook weer de DL, dat bevestigd de Heilige Geest in ons hart. En zoals ik al zei, dat geloof kunnen we niet met het verstand beredeneren. Ik weet gewoon dat ik tot Christus toe behoor. Dat is mijn enige Troost. En hoewel ik nog steeds zonde doet, toch probeer ik meer en meer naar Zijn wil te wandelen, en dus de vruchten van mijn geloof te dragen.
3/4-11. Voorts, wanneer God dit Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, en de ware bekering in hen werkt, zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken, en hun verstand krachtiglijk door den Heiligen Geest verlicht, opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen, die des Geestes Gods zijn; maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen met de krachtige werking van denzelfden wederbarenden Geest; Hij opent het hart, dat gesloten is; Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt; Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.

3/4-12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.

3/4-13. De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie