Kerkenraadslid of ds. met snor en/of baard. Kan dat?

Jelle

Bericht door Jelle »

Waarom geen baard en geen snor?
De baardgroei van de man is ons vanaf de schepping door God gegeven.
Dus kunnen we een baard nooit en te nimmer afwijzen op Bijbelse gronden.
We leven nu wel in een maatschappij waar overwegend geen baard gedragen wordt, maar degenen die hem wel wil laten groeien kan niet verweten worden dat dit niet Bijbels zou zijn.
In de Bijbel valt dan ook niet te lezen dat een baard niet mag.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Waarom geen baard en geen snor?
De baardgroei van de man is ons vanaf de schepping door God gegeven.
Dus kunnen we een baard nooit en te nimmer afwijzen op Bijbelse gronden.
We leven nu wel in een maatschappij waar overwegend geen baard gedragen wordt, maar degenen die hem wel wil laten groeien kan niet verweten worden dat dit niet Bijbels zou zijn.
In de Bijbel valt dan ook niet te lezen dat een baard niet mag.
:u

Maar waarom dan een anti-baard-beleid (voor ambtsdragers) in sommige (rechtse? )gemeenten?


Een 'breekje' van Breekijzertje
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik zie ook niet op welke gronden dat zij dat doen.

Zal wel een ouderwetse instelling zijn en men vindt het niet gebruikelijk.
Of het fraai is? dat is een ander verhaal maar volgens mij kan je het op bijbelse gronden niet verbieden.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Als je al geen baard meer mag hebben, waar moet je dan in kwijlen?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
janneke

Bericht door janneke »

tuurlijk kan dat....
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Vraag en antwoord (van een GG-dominee) geleend van RefoWeb

Wat is voor jullie herkenbaar? De situatie in de vraag of die in het antwoord beschreven wordt?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vraag: Deze uitspraak hoorde ik van een lid van de Gereformeerde Gemeenten: "Bij de Gereformeerde Gemeenten worden nooit mannen op de lijst voor verkiezing van ambtsdragers gezet die een baard hebben. Bij ons is het een keer voorgekomen dat iemand met een snor op de lijst kwam (op zich al bijzonder) maar toen hij gekozen werd was de volgende zondag ook zijn snor weg. Citaat van een predikant tijdens de nabetrachting van het Heilig Avondmaal dat die morgen bediend was, en waar ook een man met baard was aangegaan: "... en dan komen ze ook al met het gelaat van den wereld aan dien heiligen dis!" Waarom wordt een baard niet geaccepteerd. God heeft de man zo toch geschapen? Is het echt zo droevig gesteld met de kerk, zijn ze zo van de bijbel afgedwaald? Over deze regel maken meer mensen zich zorgen, vooral ook omdat het besluit niet bijbels te onderbouwen lijkt. Hoe is dit punt onderbouwd? Is dit geen discriminatie? God kijkt toch naar je hart, niet naar je uiterlijk? Ik heb zelf een sikje en soms een snor... Ben ik nu aanstootgevend?

Antwoord: In twee gemeenten waar ik als predikant heb gestaan droegen enkele kerkenraadsleden een snor of een baard. Ik weet dat er meer gemeenten zijn, waar dat zo is. Er is geen enkel bijbels argument tegen te vinden. Aaron had een heel lange baard, Bogerman de voorzitter van de Dordtse synode had een baard. Het is juist werelds als wij als mannen onze baard iedere dag in de prullenbak gooien. Bovendien is het in onze tijd van unisex een duidelijk teken van ons man zijn. Dus geen bezwaar tegen snorren en baarden.

Wel is het zo dat je niet opzettelijk mensen aanstoot moet geven. Als je in een kring en cultuurtje leeft waar men zich eraan ergert, is het bijbels om de mensen niet opzettelijk te ergeren. Maar dat geldt in de eerste plaats voor die mensen. Zij mogen zich namenlijk niet ergeren aan iets wat de bijbel niet verbiedt.

Een GG-dominee.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Adryan

Bericht door Adryan »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Vraag en antwoord (van een GG-dominee) geleend van RefoWeb

Wat is voor jullie herkenbaar? De situatie in de vraag of die in het antwoord beschreven wordt?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vraag: Deze uitspraak hoorde ik van een lid van de Gereformeerde Gemeenten: "Bij de Gereformeerde Gemeenten worden nooit mannen op de lijst voor verkiezing van ambtsdragers gezet die een baard hebben. Bij ons is het een keer voorgekomen dat iemand met een snor op de lijst kwam (op zich al bijzonder) maar toen hij gekozen werd was de volgende zondag ook zijn snor weg. Citaat van een predikant tijdens de nabetrachting van het Heilig Avondmaal dat die morgen bediend was, en waar ook een man met baard was aangegaan: "... en dan komen ze ook al met het gelaat van den wereld aan dien heiligen dis!" Waarom wordt een baard niet geaccepteerd. God heeft de man zo toch geschapen? Is het echt zo droevig gesteld met de kerk, zijn ze zo van de bijbel afgedwaald? Over deze regel maken meer mensen zich zorgen, vooral ook omdat het besluit niet bijbels te onderbouwen lijkt. Hoe is dit punt onderbouwd? Is dit geen discriminatie? God kijkt toch naar je hart, niet naar je uiterlijk? Ik heb zelf een sikje en soms een snor... Ben ik nu aanstootgevend?

Antwoord: In twee gemeenten waar ik als predikant heb gestaan droegen enkele kerkenraadsleden een snor of een baard. Ik weet dat er meer gemeenten zijn, waar dat zo is. Er is geen enkel bijbels argument tegen te vinden. Aaron had een heel lange baard, Bogerman de voorzitter van de Dordtse synode had een baard. Het is juist werelds als wij als mannen onze baard iedere dag in de prullenbak gooien. Bovendien is het in onze tijd van unisex een duidelijk teken van ons man zijn. Dus geen bezwaar tegen snorren en baarden.

Wel is het zo dat je niet opzettelijk mensen aanstoot moet geven. Als je in een kring en cultuurtje leeft waar men zich eraan ergert, is het bijbels om de mensen niet opzettelijk te ergeren. Maar dat geldt in de eerste plaats voor die mensen. Zij mogen zich namenlijk niet ergeren aan iets wat de bijbel niet verbiedt.

Een GG-dominee.
Ik herken wel iets uit de vraag. Bij ons zijn er wel mensen gekomen en komen ook op tweetal die een snor of een baard hebben. Zit inderdaad niemand in de kerkenraad met een snor of baard. Is ooit wel iemand gekozen. Deze heeft er zelf voor gekozen om zijn snor weg te halen toen hij in de kerkenraad kwam.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Adryan
Ik herken wel iets uit de vraag. Bij ons zijn er wel mensen gekomen en komen ook op tweetal die een snor of een baard hebben. Zit inderdaad niemand in de kerkenraad met een snor of baard. Is ooit wel iemand gekozen. Deze heeft er zelf voor gekozen om zijn snor weg te halen toen hij in de kerkenraad kwam.
Is plaatselijk heel verschillend. Er zijn tal van GG's waar baarden en snorren in de kerkenraadsbanken zitten. Maar de voorbeelden waar 't niet mag, en waar ook avondmaalsgangers met snor of baard scheef worden aangekeken c.q. achteraf worden vermaand, zijn helaas ook bekend. Merkwaardige buitenkant-dingen: heeft men niets beters te doen dan over zulke uiterlijke zaken te vallen?
~~Soli Deo Gloria~~
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Baarden en snorren; niets op teugen hoor.

Wel teugen vieze dotten oor- en neushaar.........


Een 'breekje' van Breekijzertje
prinses

Bericht door prinses »

... opvallend dat het merendeel van het kerkvolk, ook hier, geen probleem heeft met baarden en/of snorren dus is het over een tig aantal jaren geen discussiepunt meer...
MB

Bericht door MB »

Jezus heeft een baard.
En ook Petrus en vele apostelen.

Zouden deze nu tegenwoordig geweigerd worden in de kerken?
Tis een vraagje.


[Aangepast op 14/6/04 door MB]
takkie

Bericht door takkie »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
vreemde vraag.

Zou net zo goed kunnen vragen of kerkenraadsleden met blauw ondergoed wel mag. Lekker belangrijk!
wel donkerblauw dan graag
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
vreemde vraag.

Zou net zo goed kunnen vragen of kerkenraadsleden met blauw ondergoed wel mag. Lekker belangrijk!
Dat is wat lastiger te controleren. je kunt moelijk vragen aan de kerkenraadsleden of zij hun onderbroek willen laten zien voor de dienst begint!
Plaats reactie