CGK/GKV

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Klavier schreef:Bert, bedoel je dat de levendmaking buiten middelen om plaats vindt? Buiten de bediening van Gods Woord om?
Gaan we Arminius nu ook al zien in de middelijke weg die de Schrift ons leert?
Hoe anders zegt de Schrift dan dat David, Jeremiah, Johannes de Doper de levendmaking genoten?

Niet dat dit zo veel met Arminius te maken heeft. Het idee van de middelijke levendmaking is meer de dogmatie binnen gebracht door mensen zoals de Marrow men, gedurende de Nadere Reformatie. Dit is niet iets dat de reformatie leerde, zoals je ook in Calvijn kunt lezen (zoals ik al aangaf - boek 3, 1e hoofdstuk). Zo leerde Dr. Kuiper ook, net zoals wij en de reformatie, de onmiddelijke levendmaking.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Bert Mulder schreef:
Klavier schreef:Bert, bedoel je dat de levendmaking buiten middelen om plaats vindt? Buiten de bediening van Gods Woord om?
Gaan we Arminius nu ook al zien in de middelijke weg die de Schrift ons leert?
Hoe anders zegt de Schrift dan dat David, Jeremiah, Johannes de Doper de levendmaking genoten?

Niet dat dit zo veel met Arminius te maken heeft. Het idee van de middelijke levendmaking is meer de dogmatie binnen gebracht door mensen zoals de Marrow men, gedurende de Nadere Reformatie. Dit is niet iets dat de reformatie leerde, zoals je ook in Calvijn kunt lezen (zoals ik al aangaf - boek 3, 1e hoofdstuk). Zo leerde Dr. Kuiper ook, net zoals wij en de reformatie, de onmiddelijke levendmaking.
Johannes, David en Jeremia, net als Saulus hebben rechtstreeks God's stem gehoord. En dan niet mystiek, maar gewoon zo rechtstreeks als dat Samuel God hoorde roepen, terwijl hij nuchter wakker was. Nu hebben we het Woord, het evangelie gekregen om via een middelijke weg (God doet het nog steeds solo, maar gebruikt de middelen) mensen tot levendmaking te brengen. Overigens spreekt ook Brakel van verschillende momenten van levendmaking, tot zelfs vanaf de geboorte, maar die zijn zeldzaam en ongebruikelijk. Timotheus (volgens mij was het hem) was ook al zijn hele leven wedergeboren.
Kuiper leerde de veronderstelde wedergeboorte. Iedere gedoopte zou wedergeboren zijn aan de hand van Rom. 6. Dat is volgens (alleen al) ons reformatorische doopsformulier niet het geval.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Kaw schreef:
Bert Mulder schreef:
Klavier schreef:Bert, bedoel je dat de levendmaking buiten middelen om plaats vindt? Buiten de bediening van Gods Woord om?
Gaan we Arminius nu ook al zien in de middelijke weg die de Schrift ons leert?
Hoe anders zegt de Schrift dan dat David, Jeremiah, Johannes de Doper de levendmaking genoten?

Niet dat dit zo veel met Arminius te maken heeft. Het idee van de middelijke levendmaking is meer de dogmatie binnen gebracht door mensen zoals de Marrow men, gedurende de Nadere Reformatie. Dit is niet iets dat de reformatie leerde, zoals je ook in Calvijn kunt lezen (zoals ik al aangaf - boek 3, 1e hoofdstuk). Zo leerde Dr. Kuiper ook, net zoals wij en de reformatie, de onmiddelijke levendmaking.
Johannes, David en Jeremia, net als Saulus hebben rechtstreeks God's stem gehoord. En dan niet mystiek, maar gewoon zo rechtstreeks als dat Samuel God hoorde roepen, terwijl hij nuchter wakker was. Nu hebben we het Woord, het evangelie gekregen om via een middelijke weg (God doet het nog steeds solo, maar gebruikt de middelen) mensen tot levendmaking te brengen. Overigens spreekt ook Brakel van verschillende momenten van levendmaking, tot zelfs vanaf de geboorte, maar die zijn zeldzaam en ongebruikelijk. Timotheus (volgens mij was het hem) was ook al zijn hele leven wedergeboren.
Kuiper leerde de veronderstelde wedergeboorte. Iedere gedoopte zou wedergeboren zijn aan de hand van Rom. 6. Dat is volgens (alleen al) ons reformatorische doopsformulier niet het geval.
Als ik zeg dat Dr. Kuiper ook de onmiddelijke levendmaking leerde, betekend dat heel wat anders dan zijn idee (dwaling) van de veronderstelde wedergeboorte. Die 2 hebben niets met elkaar te maken.

Groot verschil tussen David, Jeremiah en Johannes de Doper aan de ene hand, en dan Saulus, en Timotheus, en Samuel. Die kun je niet op 1 lijn stellen. De Bijbel zegt ons van David, Jeremiah en Johannes dat ze al, van de baarmoeder af, die levendmaking kenden. Wat betreft Samuel, God sprak tot hem op een andere wijze, dat was niet zijn levendmaking, maar profetie. Wat betreft Saulus, dat was krachtdadige bekering, hoewel het wel een voorbeeld is van onmiddelijke wedergeboorte, direct door God's Stem. Wat betreft Timotheus, weet ik niet waar de Schrift zegt hoe hij wedergeboren is.

En dit zeggen de Dordtse vaderen over de levend making:
3/4-11. Voorts, wanneer God dit Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, en de ware bekering in hen werkt, zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken, en hun verstand krachtiglijk door den Heiligen Geest verlicht, opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen, die des Geestes Gods zijn; maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen met de krachtige werking van denzelfden wederbarenden Geest; Hij opent het hart, dat gesloten is; Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt; Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.

3/4-12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.

3/4-13. De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.
En hoe verklaar je DL 1/17 anders, als de levendmaking middelijk was? zie hier de discussie http://www.refoforum.nl/viewtopic.php?t ... sc&start=0
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Als je engels kunt, zie ook dit onderwerp 'kunnen kinderen wedergeboren worden' op het (Engelstalige) Puritan forum:

http://www.puritanboard.com/showthread.php?t=16942

Waar ook gesteld wordt dat middelijke wedergeboorte (door het evangelie) arminiaans is.

Scott Bushey
Owner/Administrator
Join Date: Sep 2002
Location: Margate, Florida
Posts: 8,021




--------------------------------------------------------------------------------

Quote:
Originally Posted by elnwood

#1 is the most important, I think. If you deny that regeneration and faith must follow from the preached word, then you must argue that the preached gospel is not necessary to salvation. This, I think, leads to a view that says that the preaching of the gospel is unnecessary since God will regenerate and save who He wishes regardless of whether the gospel is preached to them or not.

Again,
You have confused regeneration (which has nothing to do with the gospel) and conversion (which has everything to do with the gospel). Gospel regeneration is heretical and held as doctrine by none other than the Arminian. Those that God regenerates, Gods preachers will preach to. John the Baptist was regenerated in the womb by Gods Spirit and later converted under sound preaching of the gospel.
__________________

Scott Bushey
Husband to Tina, Father to Nicole, Danielle & Zoe
Christ Covenant Reformed Presbyterian Church,
Margate, Florida
RPCGA

"From all this it is evident that regeneration is exclusively a work of God, wherein man is strictly passive in the sense that he does not and cannot cooperate in his own rebirth. In that deepest sense regeneration is not even as such a matter of his own experience, seeing that it does not take place within, but below the threshold of his consciousness. It is therefore independent of age and can take place in the smallest infants. We may even take for granted that in the sphere of the covenant of God He usually regenerates His elect children from infancy".
~H. Hoeksema


Click to get: Board Rules -- Signature Requirements -- Suggestions?


Verder wordt er ook gesteld als de levendmaking middelijk zou (moeten) zijn, dan doofstommen niet zalig zouden kunnen worden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Bert, waarom Evangeliseren we? Waarom de Zending dan nog nodig?
Heeft God mensen nodig? Om mensen te wederbaren?
Wat moet God Woord nog doen dan? Enkel de boodschap verkondigen aan hen die het Woord verstaan, welke vrucht zij moeten dragen? Enkel verstaan dat ze zondaar zijn, terwijl ze delen in de genade? Is het enkel een lesboek voor de uitverkorenen?
Een Evangelie voor de uitverkorenen?
Joh 3:16, is dat waar of niet? Had er uitverkorenen moeten staan inplaats van 'wereld'?
Ik begrijp het niet meer.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Bert Mulder schreef:Waar ook gesteld wordt dat middelijke wedergeboorte (door het evangelie) arminiaans is.
Wat zegt ons de volgende tekst over de rol van het woord in de wedergeboorte?

1 Petrus 1:23:
Gij, die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God.


Kanttekeningen:
64) niet uit vergankelijk,
Namelijk gelijk uw eerste geboorte is geweest. Want al wat uit het vlees geboren is, dat is vlees; Joh. 3:6.

65) onvergankelijk zaad,
Zo wordt het woord des Evangelies genoemd, omdat het met de onberouwelijke werking van den Heiligen Geest gevoegd is, en dat de wedergeboorte, die daardoor in ons teweeg wordt gebracht, onvergankelijk is. Zie Rom. 11:29: Filipp. 1:6; 1 Joh. 5:4,18, enz.

66) door het levende
Of door het Woord Gods, die daar leeft, en in der eeuwigheid blijft.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Bert Mulder schreef:Als je engels kunt, zie ook dit onderwerp 'kunnen kinderen wedergeboren worden' op het (Engelstalige) Puritan forum:

http://www.puritanboard.com/showthread.php?t=16942

Waar ook gesteld wordt dat middelijke wedergeboorte (door het evangelie) arminiaans is.

Scott Bushey
Owner/Administrator
Join Date: Sep 2002
Location: Margate, Florida
Posts: 8,021




--------------------------------------------------------------------------------

Quote:
Originally Posted by elnwood

#1 is the most important, I think. If you deny that regeneration and faith must follow from the preached word, then you must argue that the preached gospel is not necessary to salvation. This, I think, leads to a view that says that the preaching of the gospel is unnecessary since God will regenerate and save who He wishes regardless of whether the gospel is preached to them or not.

Again,
You have confused regeneration (which has nothing to do with the gospel) and conversion (which has everything to do with the gospel). Gospel regeneration is heretical and held as doctrine by none other than the Arminian. Those that God regenerates, Gods preachers will preach to. John the Baptist was regenerated in the womb by Gods Spirit and later converted under sound preaching of the gospel.
__________________

Scott Bushey
Husband to Tina, Father to Nicole, Danielle & Zoe
Christ Covenant Reformed Presbyterian Church,
Margate, Florida
RPCGA

"From all this it is evident that regeneration is exclusively a work of God, wherein man is strictly passive in the sense that he does not and cannot cooperate in his own rebirth. In that deepest sense regeneration is not even as such a matter of his own experience, seeing that it does not take place within, but below the threshold of his consciousness. It is therefore independent of age and can take place in the smallest infants. We may even take for granted that in the sphere of the covenant of God He usually regenerates His elect children from infancy".
~H. Hoeksema


Click to get: Board Rules -- Signature Requirements -- Suggestions?


Verder wordt er ook gesteld als de levendmaking middelijk zou (moeten) zijn, dan doofstommen niet zalig zouden kunnen worden.
Beste meneer Hoeksema,

wij leren het volgende:
HC Vr.+Antw 65 schreef:Aangezien dan alleen het geloof ons Christus en al Zijn weldaden deelachtig maakt, vanwaar komt zulk geloof?
Antw. Van den Heiligen Geest a, Die het geloof in onze harten werkt door de verkondiging des heiligen Evangelies, en het sterkt door het gebruik van de Sacramenten b.
a Eph 2:8 Eph 6:23 Joh 3:5 Php 1:29 b Mt 28:19 1Pe 1:22,23
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Als de wedergeboorte niet door Gods Woord werd gewerkt, werd er niemand behouden.
Dan is Joh. 1:1-5 ook niet waar.
En als dat niet waar is, wat moet ik dan met de rest van Gods Woord?
Laat niemand ons Gods Woord ontnemen. Enkel de Schrift leert ons Christus kennen. Enkel in Christus is behoud.
Willen we behouden worden dan moet het Evangelie met klem worden gepredikt en terstond worden geloofd.
Als we tegelijkertijd vast houden aan de veronderstelling dat de Heilige Geest buiten dat Woord om Werkt maken we God verdacht. Dan moet Hij eerst iets doen. Dan heeft de mens een excuus om het Evangelie te weigeren. Want een dode kan immers niets horen?
Omdat wij mensen te dwaas zijn om te geloven dat de Heilige Geest werken wil door de dwaasheid der prediking. Het geloof is uit het gehoor. Als er geloof is, dan is er wedergeboorte. Daar niet over doorredeneren. Dat is Gods Raad verklaren. Calvijn stopte mijns inziens op het juiste moment. Dr. Kuiper ging gewoon te ver.
God werkt altijd middelijk. Dwars door menselijke redeneringen heen. Gelukkig maar. Anders was er geen hoop.
Laatst gewijzigd door Klavier op 14 nov 2006, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Bert Mulder schreef:En hoe verklaar je DL 1/17 anders, als de levendmaking middelijk was?
Het is tergend dat je de DL durft te citeren in dit verband. Ik neem alleen H3/4
ARTIKEL 11
Wanneer God dit welbehagen in de uitverkorenen uitvoert en in hen de ware bekering tot stand brengt, laat Hij hun niet alleen het evangelie door middel van de prediking horen en hun verstand door de Heilige Geest zo sterk verlichten, dat zij goed begrijpen en onderscheiden wat Gods Geest hun wil leren. Maar Hij dringt ook door tot in het diepst van de mens met de krachtige werking van diezelfde Geest, die wedergeboorte werkt; Hij opent het gesloten hart, Hij maakt het harde zacht, Hij besnijdt het onbesnedene, Hij vernieuwt de wil: van dood maak Hij hem levend, van slecht goed, van onwillig gewillig, van weerbarstig gehoorzaam. Hij brengt de wil zover en geeft deze zoveel kracht, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.
Voor de rest laat je mijn 1e posting over dit onderwerp ongemoeit. Dat er mensen zijn op een ander engels forum die ook zo denken als jij is voor mij geen reden om te geloven dat je daarom dus gelijk hebt. En jawel, een onmiddelijke wedergeboorte verondersteld een wedergeboorte en dat zonder dat je de vruchten meteen kunt aanschouwen, dus is het een veronderstelde wedergeboorte totdat het tegendeel blijkt. Das precies Kuiper.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Bert Mulder schreef: Niet dat dit zo veel met Arminius te maken heeft. Het idee van de middelijke levendmaking is meer de dogmatie binnen gebracht door mensen zoals de Marrow men, gedurende de Nadere Reformatie. Dit is niet iets dat de reformatie leerde, zoals je ook in Calvijn kunt lezen (zoals ik al aangaf - boek 3, 1e hoofdstuk). Zo leerde Dr. Kuiper ook, net zoals wij en de reformatie, de onmiddelijke levendmaking.
Calvijn:
God werkt op tweeërlei wijze in zijn uitverkorenen: inwendig door
de Geest, uitwendig door het Woord. Door zijn Geest maakt Hij hen tot nieuwe
schepselen door hun verstand te verlichten en hun harten te vormen tot de liefde en de
beoefening van de gerechtigheid. Door het Woord wekt Hij hen er toe op om die
vernieuwing na te jagen,te zoeken en te verkrijgen. Door beide openbaart Hij de
krachtdadigheid zijner hand naar de wijze zijner uitdeling.
.
De Heilige Geest werkt inwendige- en uitwendige roeping. Als Gods Woord klinkt, wordt de uitverkorene ziende en horende. Het is niet dat de inwendige roeping buiten de uitwendige kan. God werkt middelijk.
Hoe Calvijn dat in de praktijk bracht: zie deze link
Ook Brakel leerde dat zo (Redelijke Godsdient) en zoals je aangaf, ook Boston etc.
De inwendige roeping wordt dus door de Geest ten uitvoer gebracht door de uitwendige roeping. Door de verkondiging van Zijn Woord. De dwaasheid der prediking.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Klavier schreef:
Bert Mulder schreef: Niet dat dit zo veel met Arminius te maken heeft. Het idee van de middelijke levendmaking is meer de dogmatie binnen gebracht door mensen zoals de Marrow men, gedurende de Nadere Reformatie. Dit is niet iets dat de reformatie leerde, zoals je ook in Calvijn kunt lezen (zoals ik al aangaf - boek 3, 1e hoofdstuk). Zo leerde Dr. Kuiper ook, net zoals wij en de reformatie, de onmiddelijke levendmaking.
Calvijn:
God werkt op tweeërlei wijze in zijn uitverkorenen: inwendig door
de Geest, uitwendig door het Woord. Door zijn Geest maakt Hij hen tot nieuwe
schepselen door hun verstand te verlichten en hun harten te vormen tot de liefde en de
beoefening van de gerechtigheid
. Door het Woord wekt Hij hen er toe op om die
vernieuwing na te jagen,te zoeken en te verkrijgen. Door beide openbaart Hij de
krachtdadigheid zijner hand naar de wijze zijner uitdeling.
.
De Heilige Geest werkt inwendige- en uitwendige roeping. Als Gods Woord klinkt, wordt de uitverkorene ziende en horende. Het is niet dat de inwendige roeping buiten de uitwendige kan. God werkt middelijk.
Hoe Calvijn dat in de praktijk bracht: zie deze link
Ook Brakel leerde dat zo (Redelijke Godsdient) en zoals je aangaf, ook Boston etc.
De inwendige roeping wordt dus door de Geest ten uitvoer gebracht door de uitwendige roeping. Door de verkondiging van Zijn Woord. De dwaasheid der prediking.
De levendmaking, door de Geest, gaat aan de roeping, door het Woord vooraf. Zoals je ook hierboven Calvijn aanhaald.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Bert Mulder schreef:
Klavier schreef:
Bert Mulder schreef: Niet dat dit zo veel met Arminius te maken heeft. Het idee van de middelijke levendmaking is meer de dogmatie binnen gebracht door mensen zoals de Marrow men, gedurende de Nadere Reformatie. Dit is niet iets dat de reformatie leerde, zoals je ook in Calvijn kunt lezen (zoals ik al aangaf - boek 3, 1e hoofdstuk). Zo leerde Dr. Kuiper ook, net zoals wij en de reformatie, de onmiddelijke levendmaking.
Calvijn:
God werkt op tweeërlei wijze in zijn uitverkorenen: inwendig door
de Geest, uitwendig door het Woord. Door zijn Geest maakt Hij hen tot nieuwe
schepselen door hun verstand te verlichten en hun harten te vormen tot de liefde en de
beoefening van de gerechtigheid
. Door het Woord wekt Hij hen er toe op om die
vernieuwing na te jagen,te zoeken en te verkrijgen. Door beide openbaart Hij de
krachtdadigheid zijner hand naar de wijze zijner uitdeling.
.
De Heilige Geest werkt inwendige- en uitwendige roeping. Als Gods Woord klinkt, wordt de uitverkorene ziende en horende. Het is niet dat de inwendige roeping buiten de uitwendige kan. God werkt middelijk.
Hoe Calvijn dat in de praktijk bracht: zie deze link
Ook Brakel leerde dat zo (Redelijke Godsdient) en zoals je aangaf, ook Boston etc.
De inwendige roeping wordt dus door de Geest ten uitvoer gebracht door de uitwendige roeping. Door de verkondiging van Zijn Woord. De dwaasheid der prediking.
De levendmaking, door de Geest, gaat aan de roeping, door het Woord vooraf. Zoals je ook hierboven Calvijn aanhaald.
Dat is de dogmatische, theologische uitwerking.Inderdaad. Maar je vergeet een stuk te lezen. Je isoleert een stuk van Calvijn.
Calvijn leerde dat dit dóór de prediking wordt uitgevoerd.
De Heilige Geest wekt de zondaar daarin op om tot de vernieuwing te komen. Het daadwerkelijk komen tot die vernieuwing=wedergeboorte, kan dus nooit buiten Gods Woord om.
Als je de link, die ik aangaf, volgt, dan krijg je nog eens een bevestiging van wat ik hier beweer te zien. De preken van Calvijn stellen duidelijk dat Gods Geest door Gods Woord Werkt.
Gods Woord is niet enkel een herkenningsboek voor de uitverkorenen om ze te roepen. Maar om ze te bevestigen nadat ze geloven waarin de uitverkiezing tot troost mag zijn. Dat is ook de plaats die Paulus wijst met betrekking tot de uitverkiezing. Want als je stelt dat de wedergeboorte niet middelijk tot stand komt, dan zet je de uitverkiezing voorop.
De wedergeboorte als beginwerk is onmiddelijk, een besluit van eeuwigheid, een soevereine liefdedaad van God, maar de daadwerkelijke uitvoering gaat in de uitverkorene middelijk. Dat is wat Calvijn leert. Daarom ook een 'gemene' roeping aan alle mensen. Niet vooropstellen dat de niet-uitverkorenen Gods Stem niet kunnen horen. Dat zou een fatalistisch hypercalvinisme opleveren.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

we dwalen wel een beetje af :P
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie