Kinderlijk geloof

Labyrinth

Kinderlijk geloof

Bericht door Labyrinth »

Met de uitdrukking studeren heb ik altijd héél grote moeite. Het ligt dan in gelijke strekking met het "studeren op a Brakel, Calvijn" etc etc etc.

Het is net of je niet genoeg hebt aan een simpel eerlijk en oprecht en kinderlijk eenvoudig geloof in de Ene en Drieëne God, en in de Heere Jezus.

Néé, er moet zo nodig een hele boekenkast bestudeerd worden tot je een halve kamergeleerde bent, terwijl je dan het eenvoudige en kinderlijke geloof kilometers achter je hebt gelaten.

Niets geen onbevangenheid meer, nee, alles moet tot op de letter beredeneerd kunnen worden waaróm er staat wat er staat. En waarom er een komma staat ipv een punt.

"Laat de kinderkens tot Mij komen, want hunner is het Koninkrijk der Hemelen", en die woorden van de Heere worden vokomen veronachtzaamt!!

Het volgen van een bijbelstudie of het bestuderen van welk boek dan ook, van welke auteur dan ook, "vermoord" bladzijde na bladzijde de kinderlijke onbevangenheid waar de Heere Jezus op doelde, en die zo ten grondslag ligt aan het eenvoudige geloof zoals een kind die kent, die, zoals de Heere Jezus al aangaf, (Hebt geloof gelijk deze kinderkens, want zij zullen het Koninkrijk beërven) het Koninkrijk voorzeker zullen ingaan.

Elke studie brengt je verder af van het kinderlijke en eenvoudige geloof in de Heere Jezus zoals Hij dat bedoelde en wilde.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Heel voorzichtig zou ik je het volgende boek aan willen bevelen

Vriendschap met God

van L.M. Vreugdenhil

En wil je eens uitleggen waarom de Heere Fillipus op de weg van de kamerling plaatste? Gold dat dan alleen toen omdat de Bijbel nog niet compleet was?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Elke studie brengt je verder af van het kinderlijke en eenvoudige geloof in de Heere Jezus zoals Hij dat bedoelde en wilde.
Niet mee eens. De juiste bestudering van Gods woord, en boeken die over God en goddelijke zaken gaan, brengen ons aan Zijn voeten. Hoe meer we God kennen met ons hoofd, des te meer kunnen we Hem aanbidden met ons hart. Zonder kennis geen geloof, schrijft Paulus ergens.

Kennis heeft 2 gevaren:
1. Twijfel. Wie veel en breed leest, kent veel verschillende opvattingen. Dit kan leiden tot twijfel, ja zelfs over het bestaan van God. Ik durf te wedden dat velen (die ook veel gelezen hebben, mn voordat zij in de zekerheid van het geloof mochten komen) dit zullen herkennen.
2. Koudheid. Kennis over goddelijke zaken die blijft hangen in het hoofd, en zijn doorgang niet vind naar het hart, maakt koud. Het ergst is het voor de onbekeerde, want hij weet steeds beter wie God is, hoe Hij is, en hoe Hij handelt, en zijn hart ontsteekt niet in een vurig verlangen naar Hem. De kans op bekering van zo iemand is erg klein. Anderzijds kan die koudheid ook optreden bij Gods kinderen. Zij dienen daar ook waakzaam tegen te zijn, en als zij sporen van deze koudheid bemerken, niet eerder rusten, eerdat zij dat hartelijke geloof weer weder gevonden hebben
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Labyrinth schreef:
het zelf studeren van de Bijbel. (van Arienne)

Met de uitdrukking studeren heb ik altijd héél grote moeite. Het ligt dan in gelijke strekking met het "studeren op a Brakel, Calvijn" etc etc etc.

Het is net of je niet genoeg hebt aan een simpel eerlijk en oprecht en kinderlijk eenvoudig geloof in de Ene en Drieëne God, en in de Heere Jezus.

Néé, er moet zo nodig een hele boekenkast bestudeerd worden tot je een halve kamergeleerde bent, terwijl je dan het eenvoudige en kinderlijke geloof kilometers achter je hebt gelaten.

Niets geen onbevangenheid meer, nee, alles moet tot op de letter beredeneerd kunnen worden waaróm er staat wat er staat. En waarom er een komma staat ipv een punt.

"Laat de kinderkens tot Mij komen, want hunner is het Koninkrijk der Hemelen", en die woorden van de Heere worden vokomen veronachtzaamt!!
Inderdaad moeten we oppassen het studeren niet als ijkpunt te hanteren. Het is meer een honger naar Gods Woord en het zoeken naar uitleg daarvan. Voor de persoon die overal aan aantwijfelt of alles zelf wil beredeneren zal het bestuderen van de dogmatiek vooral een middel kunnen zijn. Voor een ander is Gods Woord zo sprekend -Gods Geest verlicht het verstand door dat Woord!- dat de dogmatiek niet 'hoeft'.
Evenwel zal iedereen zich willen behoeden van dwalingen en op dat punt ook vaste grond zoeken.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Labyrinth schreef:En waarom er een komma staat ipv een punt.
Voor Luther was dit anders heel belangrijk!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Erasmiaan schreef:
Labyrinth schreef:En waarom er een komma staat ipv een punt.
Voor Luther was dit anders heel belangrijk!
Welke komma?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

refo schreef:
Erasmiaan schreef:
Labyrinth schreef:En waarom er een komma staat ipv een punt.
Voor Luther was dit anders heel belangrijk!
Welke komma?
Ik denk dat hier 'de komma van Kohlbrugge' bedoeld wordt...
Labyrinth

Bericht door Labyrinth »

Waarom wordt het Woord Gods niet genomen zoals het er staat, en verder geen gemier of DIT of DAT er misschien wel of niet mee bedoeld wordt, of dat DIE weer van mening is dat niet DIT maar DAT wordt bedoeld en dat weer vervolgens door anderen bestreden wordt.

Ik wordt er soms weleens kinds en debielerig van, al dat gedraai om op welke manier dan ook de Schriftwoorden zo te draaien dat om het even wie dan ook zijn gelijk haalt, zonder het Woord het Woord te laten.

God wordt op die manier de God zoals Die hem/haar het beste aanstaat, ongeacht tot welk kerkverband je behoort.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Labyrinth schreef:Waarom wordt het Woord Gods niet genomen zoals het er staat, en verder geen gemier of DIT of DAT er misschien wel of niet mee bedoeld wordt, of dat DIE weer van mening is dat niet DIT maar DAT wordt bedoeld en dat weer vervolgens door anderen bestreden wordt.

Ik wordt er soms weleens kinds en debielerig van, al dat gedraai om op welke manier dan ook de Schriftwoorden zo te draaien dat om het even wie dan ook zijn gelijk haalt, zonder het Woord het Woord te laten.

God wordt op die manier de God zoals Die hem/haar het beste aanstaat, ongeacht tot welk kerkverband je behoort.
Labyrinth: Behoudens het "kinds en debielerig" ben ik het van harte met je eens. Sommige inzenders maken het dermate "moeilijk" dat eenvoudige zielen zoals ik, of de draad kwijt raken, danwel zulk gekronkel maar overslaan.
Met de conclusie die je trekt , namelijk de "gemaakte God", kan ik van harte instemmen. De heer Kuijtert is ook zo begonnen.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Labyrinth spreek je uit ervaring dat je geloof werd aan getast
door het lezen van theologische boeken?
Of is wat je nu steld enkel boeken wijsheid? :wink:
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Efeze 4:14: Opdat wij niet meer kinderen zouden zijn, die als de vloed bewogen en omgevoerd worden met allen wind der leer, door de bedriegerij der mensen, door arglistigheid, om listiglijk tot dwaling te brengen;
Labyrinth

Bericht door Labyrinth »

Christiaan schreef: Of is wat je nu steld enkel boeken wijsheid? :wink:
En dat is nu juist wat ik links/rechts/in het midden/aan de kant laat, ál die boeken waar je ófwel linksom ófwel rechtsom met hoe dan ook persoonlijke visies van scirbenten wordt geconfronteerd, dús visies op hún Godsbeeld.

Ik wil simpelweg de Bijbel laten spreken, want Gods Woord is oneindig hoog verheven boven welk mensenwoord dan ook.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Ik las vanmorgen nog in prediker 12:

En wat boven dezelve is, mijn zoon! wees gewaarschuwd; van vele boeken te maken is geen einde, en veel lezens is vermoeiing des vleses. Van alles, wat gehoord is, is het einde van de zaak: Vrees God, en houd Zijn geboden, want dit betaamt allen mensen. Want God zal ieder werk in het gericht brengen, met al wat verborgen is, hetzij goed, of hetzij kwaad.

Dus lees gerust (werd er maar meer gelezen in deze dagen van vluchtigheid), maar onthou vooral de samenvatting van alle theologie: Vrees God, en houd Zijn geboden, want dit betaamt allen mensen.
Laatst gewijzigd door Dathenum op 27 okt 2006, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Labyrinth schreef:
Christiaan schreef: Of is wat je nu steld enkel boeken wijsheid? :wink:
En dat is nu juist wat ik links/rechts/in het midden/aan de kant laat, ál die boeken waar je ófwel linksom ófwel rechtsom met hoe dan ook persoonlijke visies van scirbenten wordt geconfronteerd, dús visies op hún Godsbeeld.

Ik wil simpelweg de Bijbel laten spreken, want Gods Woord is oneindig hoog verheven boven welk mensenwoord dan ook.
Mij heb je niet horen zeggen dat de bijbel niet boven alles staat.
Maar dat neemt niet weg dat, en nu spreek ik uit ervaring,
God boeken van predikanten kan zegenen.En dat zo blijkt ook doet.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Labyrinth

Bericht door Labyrinth »

Christiaan schreef:
Mij heb je niet horen zeggen dat de bijbel niet boven alles staat.
Maar dat neemt niet weg dat, en nu spreek ik uit ervaring,
God boeken van predikanten kan zegenen.En dat zo blijkt ook doet.
Als je dit laatste zó stelt, doet dit het vermoeden rijzen dat je daarmee wil zeggen dat boeken van predikanten (let op de meervoudsvorm!) kan zegenen, en dat zo ook blijkt te doen...........

Ik vraag me in alle gemoede af of God boeken "van alle wind van leer" zal willen zegenen.

Hij zegent slechts in één geval een geschrift, en dat is Zijn Geschrift door de Heilige Geest geïnspireerd aan de onderscheiden schrijvers der Bijbelboeken.

Als we dus slechts dát Heilige Geschrift laten spreken tot ons, is dat afdoende van de eerste tot de laatste letter, wát anderen in latere tijden ook voor, gekleurde, ideeën mogen hebben gehad en dat te boek hebben gesteld.

Alle scribenten in latere tijden kijken per definitie door persoonlijk getinte gekleurde brillen naar de Schrift zoals ZIJ dénken dat wat er staat verstaan moet worden.

Slechts dé Schrift is het ongekleurde, waarachtige Woord van God, en niet wat ménsen er van willen (doen) voorstellen.
Plaats reactie