Hoed van de vrouw

Dathenum

Bericht door Dathenum »

Marnix schreef:Ik heb gezien dat er op dit forum regelmatig van Matthew Henry wordt geciteerd. Laat ik dat ook maar eens doen dan, aangezien mensen hier aan zijn uitleggingen veel waarde schijnen te hechten :D :mrgreen: :roll:
Afbeelding Applausje voor Marnix! Afbeelding
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Marnix schreef:Ik heb gezien dat er op dit forum regelmatig van Matthew Henry wordt geciteerd. Laat ik dat ook maar eens doen dan, aangezien mensen hier aan zijn uitleggingen veel waarde schijnen te hechten :D :mrgreen: :roll: Hij zegt over wat Paulus schrijft in 1 Cor 11:

III. Hetgeen hij afkeurt is, dat vrouwen ongedekt bidden en profeteren, en dat de mannen het gedekt doen, vers 4, 5 <#1Co 11.4,5>. Om dit goed te begrijpen dient men zich te herinneren, dat gesluierd of met gedekten hoofde te zijn in oostelijke landen een teken van schaamte of van onderwerping is, in tegenstelling met onze gewoonten, waar het blootshoofds zijn onderwerping beduidt en het gedekte hoofd meerderheid en gezag. Daardoor zullen we beter de bedoeling verstaan.


Henry neemt de cultuur als uitgangspunt voor waarom Paulus dit schrijft aan de Korinthiers en geeft aan dat onze cultuur op dit punt totaal verschillend is. Hij keurt het dragen van hoeden niet af maar ziet wel in dat het duidelijk geen verplichting is. Dus mensen hebben totaal niet het recht om andere vrouwen die geen hoed dragen te veroordelen.
sterke redenering...
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoed van de vrouw

Bericht door helma »

ik heb een dilema...

Ik heb een hoed gekregen; een vreselijke sjieke
ga ik die dragen of niet?

ik heb hem gratis...
Maar hij kost 109 euro (het kaartje zit er nog aan)

Zelf heb ik bezwaar tegen het kopen van een dure hoed
Maar is het anders als je hem krijgt??

Hij staat wel (ik heb echt een hoedenhoofd) maar als ik in de spiegel kijk 'herken' ik mezelf niet echt :jongle
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoed van de vrouw

Bericht door Orchidee »

helma schreef:ik heb een dilema...

Ik heb een hoed gekregen; een vreselijke sjieke
ga ik die dragen of niet?

ik heb hem gratis...
Maar hij kost 109 euro (het kaartje zit er nog aan)

Zelf heb ik bezwaar tegen het kopen van een dure hoed
Maar is het anders als je hem krijgt??

Hij staat wel (ik heb echt een hoedenhoofd) maar als ik in de spiegel kijk 'herken' ik mezelf niet echt :jongle
Dat is nog een zeer "eenvoudige" prijs hoor, hier ben je toch al gauw zo'n 200 euro voor een hoed kwijt :bobo
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Hoed van de vrouw

Bericht door henriët »

helma schreef:ik heb een dilema...

Ik heb een hoed gekregen; een vreselijke sjieke
ga ik die dragen of niet?

ik heb hem gratis...
Maar hij kost 109 euro (het kaartje zit er nog aan)

Zelf heb ik bezwaar tegen het kopen van een dure hoed
Maar is het anders als je hem krijgt??

Hij staat wel (ik heb echt een hoedenhoofd) maar als ik in de spiegel kijk 'herken' ik mezelf niet echt :jongle
Als je m gekregen hebt, en je vindt m mooi en je voelt je er prettig bij hoe je er dan uitziet zeg maar, meid,
gewoon opzetten!!
(enne.. vanmi hoorde ik van iemand die zei, 90 e voor een hoed, dat heb je goedkoop gedaan joh.. de mijne was 249e..... dus in dat opzicht.. wat is duur;))
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed van de vrouw

Bericht door Mara »

Ik zou niet weten waarom niet Helma !
Allereerst moet jij dat zelf weten, ben je bang van het oordeel van anderen "
Hoe kan Helma dit betalen, bijv ?
Dat zegt ALLES over je mede-gemeenteleden en NIKS over jou !
Ik zit elke zondag als 1 van de weinige vrouwen met een hoed op, ik trek me er niets van aan, moet me soms verantwoorden, maar dat doe ik eigenlijk niet.
Ik vind het de wereld op zn kop nl.
Helma, wees blij met je gift en geniet ervan :)
Van harte gegund denk ik.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
oesterschelpje
Berichten: 832
Lid geworden op: 16 jun 2010, 14:35

Re: Hoed van de vrouw

Bericht door oesterschelpje »

Wat mij betreft, zet 'm op!!!!
Wees blij met wat je hebt gekregen, trek je niks aan van wat mensen zouden zeggen!
Inderdaad een beetje hoed kost al gauw dik over de 100 euro!!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Hoed van de vrouw

Bericht door jvdg »

Helma, ik praat nu even als man, maar als je jezelf onder die hoed prettig voelt, en je niet het gevoel hebt de Heere hiermee te mishagen of aanstoot te geven aan hen die Hem van harte vrezen, dan zeg ik uit de grond van mijn hart:

Zet 'm op!

De Heere ziet jouw hart aan,..... niet die hoed.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Hoed van de vrouw

Bericht door Ander »

Mara schreef:Ik vind het de wereld op zn kop nl.
Huh, een hoed op je 'kop' de wereld op z'n kop? Dat moet je uitleggen... ;)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed van de vrouw

Bericht door Mara »

Ander schreef:
Mara schreef:Ik vind het de wereld op zn kop nl.
Huh, een hoed op je 'kop' de wereld op z'n kop? Dat moet je uitleggen... ;)
Ha ha, ik heb de wereld op het hoofd, niet echt dus !
Nee, ik moet mezelf verdedigen waarom ik een hoed draag, maar o wee als ik aan een vrouw vraag, waarom niet ?
DAT is dus de wereld op zn kop, gesnopen :haha
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Hoed van de vrouw

Bericht door jvdg »

jvdg schreef:Helma, ik praat nu even als man, maar als je jezelf onder die hoed prettig voelt, en je niet het gevoel hebt de Heere hiermee te mishagen of aanstoot te geven aan hen die Hem van harte vrezen, dan zeg ik uit de grond van mijn hart:

Zet 'm op!

De Heere ziet jouw hart aan,..... niet die hoed.
Wat ik nog toe had willen voegen was, dat als de Heere die hoed zou afkeuren jij hem nooit gekregen had. :)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoed van de vrouw

Bericht door helma »

ik vind dat 'zet 'm op' wel een goeie :haha
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re:

Bericht door Joannah »

Marnix schreef:Ik heb gezien dat er op dit forum regelmatig van Matthew Henry wordt geciteerd. Laat ik dat ook maar eens doen dan, aangezien mensen hier aan zijn uitleggingen veel waarde schijnen te hechten :D :mrgreen: :roll: Hij zegt over wat Paulus schrijft in 1 Cor 11:

III. Hetgeen hij afkeurt is, dat vrouwen ongedekt bidden en profeteren, en dat de mannen het gedekt doen, vers 4, 5 <#1Co 11.4,5>. Om dit goed te begrijpen dient men zich te herinneren, dat gesluierd of met gedekten hoofde te zijn in oostelijke landen een teken van schaamte of van onderwerping is, in tegenstelling met onze gewoonten, waar het blootshoofds zijn onderwerping beduidt en het gedekte hoofd meerderheid en gezag. Daardoor zullen we beter de bedoeling verstaan.


Henry neemt de cultuur als uitgangspunt voor waarom Paulus dit schrijft aan de Korinthiers en geeft aan dat onze cultuur op dit punt totaal verschillend is. Hij keurt het dragen van hoeden niet af maar ziet wel in dat het duidelijk geen verplichting is. Dus mensen hebben totaal niet het recht om andere vrouwen die geen hoed dragen te veroordelen.
Dit ben ik niet met je eens, Marnix.
De vrouw dient een bedekkking op het hoofd te hebben, omdat zij onderdanig aan haar man is, zoals haar man weer onder Christus staat, en Christus weer onder God.
Zo staat het er toch?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Hoed van de vrouw

Bericht door Gijs83 »

helma schreef:ik vind dat 'zet 'm op' wel een goeie :haha

Je mag toch wel mooi voor de dag komen in Gods huis?!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hoed van de vrouw

Bericht door refo »

jvdg schreef:
jvdg schreef:Helma, ik praat nu even als man, maar als je jezelf onder die hoed prettig voelt, en je niet het gevoel hebt de Heere hiermee te mishagen of aanstoot te geven aan hen die Hem van harte vrezen, dan zeg ik uit de grond van mijn hart:

Zet 'm op!

De Heere ziet jouw hart aan,..... niet die hoed.
Wat ik nog toe had willen voegen was, dat als de Heere die hoed zou afkeuren jij hem nooit gekregen had. :)
:bobo :cry

Maar ff over die hoed. Als je principieel tegen dure hoeden bent en je vindt € 109 duur: niet opzetten.

En de hoofdbedekking van de vrouw is om der engelen wil.
Plaats reactie