De pil en abortus

uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Bericht door uitgeworpen »

Ariene schreef:Graag zou ik in deze discussie het volgende onder de aandacht willen brengen.

In de schepping heeft God het zo gemaakt dat een vrouw in de periode dat ze haar kind zoogt onvruchtbaar is.
Nu is dat niet meer zo, maar vroeger toen de kinderen in een doek dicht bij de moederborst leefde, zoals het in de tijd van de bijbel ging was dit wel zo, omdat de kinderen de hele dag door konden drinken als ze trek hadden. Nu hebben wij in onze tijd de biologische bescherming gestoord. Wij voeden onze kinderen 10 minuten om de drie uur, later iets langer, maar om de 4 uur enz.
Of we geven helemaal geen borstvoeding.
Het was dan ook zo in de bijbel dat vrouwen geregeld niet meer dan 4 kinderen kregen. Lea was zeer vruchtbaar staat er en had er 6! Omdat God deze periode van rust tussen de zwangerschappen in heeft geschapen geloof ik niet dat Hij heeft bedoelt dat wij b.v. in 4 jaar tijd 3 kinderen krijgen.
En ook meer dan 6 kinderen was van de beginne aan naar mijn idee niet Zijn bedoeling! Lees alle wetten in Leviticus nog eens na.
God is door al die wetten zuinig op onze gezondheid. Dat lijkt mij ook op dit gebied gelden.

Ter verduidelijking: Ik wil niet zeggen dat ik het juist ziet, maar alleen mijn gedachten delen.
Als je dat omzet naar deze tijd: eerst 1 kind, dan 3 jaar wachten, dan kind twee etc. Om van de rust tussen zwangerschappen te kunnen genieten komen we weer bij de pil uit. Of we maken gebruik van iets anders waardoor er geen zwangerschap ontstaat.
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

uitgeworpen schreef:
Ariene schreef:Graag zou ik in deze discussie het volgende onder de aandacht willen brengen.

In de schepping heeft God het zo gemaakt dat een vrouw in de periode dat ze haar kind zoogt onvruchtbaar is.
Nu is dat niet meer zo, maar vroeger toen de kinderen in een doek dicht bij de moederborst leefde, zoals het in de tijd van de bijbel ging was dit wel zo, omdat de kinderen de hele dag door konden drinken als ze trek hadden. Nu hebben wij in onze tijd de biologische bescherming gestoord. Wij voeden onze kinderen 10 minuten om de drie uur, later iets langer, maar om de 4 uur enz.
Of we geven helemaal geen borstvoeding.
Het was dan ook zo in de bijbel dat vrouwen geregeld niet meer dan 4 kinderen kregen. Lea was zeer vruchtbaar staat er en had er 6! Omdat God deze periode van rust tussen de zwangerschappen in heeft geschapen geloof ik niet dat Hij heeft bedoelt dat wij b.v. in 4 jaar tijd 3 kinderen krijgen.
En ook meer dan 6 kinderen was van de beginne aan naar mijn idee niet Zijn bedoeling! Lees alle wetten in Leviticus nog eens na.
God is door al die wetten zuinig op onze gezondheid. Dat lijkt mij ook op dit gebied gelden.

Ter verduidelijking: Ik wil niet zeggen dat ik het juist ziet, maar alleen mijn gedachten delen.
Als je dat omzet naar deze tijd: eerst 1 kind, dan 3 jaar wachten, dan kind twee etc. Om van de rust tussen zwangerschappen te kunnen genieten komen we weer bij de pil uit. Of we maken gebruik van iets anders waardoor er geen zwangerschap ontstaat.
Je zou dan inderdaad de pil als "rustmiddel" kunnen gebruiken.
Maar dan moet je ook de discipline hebben om na een jaar weer te stoppen.
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Bericht door uitgeworpen »

Ariene schreef:
uitgeworpen schreef:
Ariene schreef:Graag zou ik in deze discussie het volgende onder de aandacht willen brengen.

In de schepping heeft God het zo gemaakt dat een vrouw in de periode dat ze haar kind zoogt onvruchtbaar is.
Nu is dat niet meer zo, maar vroeger toen de kinderen in een doek dicht bij de moederborst leefde, zoals het in de tijd van de bijbel ging was dit wel zo, omdat de kinderen de hele dag door konden drinken als ze trek hadden. Nu hebben wij in onze tijd de biologische bescherming gestoord. Wij voeden onze kinderen 10 minuten om de drie uur, later iets langer, maar om de 4 uur enz.
Of we geven helemaal geen borstvoeding.
Het was dan ook zo in de bijbel dat vrouwen geregeld niet meer dan 4 kinderen kregen. Lea was zeer vruchtbaar staat er en had er 6! Omdat God deze periode van rust tussen de zwangerschappen in heeft geschapen geloof ik niet dat Hij heeft bedoelt dat wij b.v. in 4 jaar tijd 3 kinderen krijgen.
En ook meer dan 6 kinderen was van de beginne aan naar mijn idee niet Zijn bedoeling! Lees alle wetten in Leviticus nog eens na.
God is door al die wetten zuinig op onze gezondheid. Dat lijkt mij ook op dit gebied gelden.

Ter verduidelijking: Ik wil niet zeggen dat ik het juist ziet, maar alleen mijn gedachten delen.
Als je dat omzet naar deze tijd: eerst 1 kind, dan 3 jaar wachten, dan kind twee etc. Om van de rust tussen zwangerschappen te kunnen genieten komen we weer bij de pil uit. Of we maken gebruik van iets anders waardoor er geen zwangerschap ontstaat.
Je zou dan inderdaad de pil als "rustmiddel" kunnen gebruiken.
Maar dan moet je ook de discipline hebben om na een jaar weer te stoppen.
Misschien wordt je na een jaar wat slordiger in het gebruik...
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

uitgeworpen schreef:
Lassie schreef:Stel je dat erg vruchtbaar bent en je houdt daar niet of geen rekening mee nou dan komen ze wel. En dan sta je dan op je 38e met 13 kinderen. Hoe moet je ze onderhouden? Ik zou dat niet aankunnen. En ik zou de kinderen dat ook niet aan (durven) doen.
Hoe kun je nou in vredesnaam die 13 kinderen LIEFDE geven.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand die heel vruchtbaar is, daar geen rekening mee houdt. Volgens mij leer je dat gaandeweg :wink: Het kan ook zijn dat een moeder heel onregelmatig is. Ik denk dat dat een groter probleem is. Dan kan je niet echt op je eigen cyclus aan.
Enne, stel dat het echt zo is...die 13 kinderen. Je krijgt ze niet allemaal tegelijk! Wij hebben zes kinderen, waaronder twee
helften van een tweeling. Het hadden er dus 8 moeten zijn. :D
Weet je: ik vind het geweldig; onze kids. Allemaal verschillend! Je hebt het over liefde geven...weet je wel hoeveel liefde ik in al die jaren terugkrijg. :idea: Ondanks dat twee van onze kids een soc. beperking hebben, is het niet alleen maar een last, of teveel, of noem maar op. Het is een uitdaging, mooi werk dat precies bij mij past.
Nou weet je, ik kom zelf ook uit een groot gezin en ik ben een van de jongste maar ik heb wel heel veel moeten missen en ik moest al vrij vroeg voor de jongste zorgen omdat pa en moe allebei werkten.
Dus miss. kun je mijn gedachten gang een beetje volgen.
Ik zie mijn ouders niet als vader en moeder. (klinkt heel hard, maar het is wel zo).
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

Lassie schreef:
uitgeworpen schreef:
Lassie schreef:Stel je dat erg vruchtbaar bent en je houdt daar niet of geen rekening mee nou dan komen ze wel. En dan sta je dan op je 38e met 13 kinderen. Hoe moet je ze onderhouden? Ik zou dat niet aankunnen. En ik zou de kinderen dat ook niet aan (durven) doen.
Hoe kun je nou in vredesnaam die 13 kinderen LIEFDE geven.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand die heel vruchtbaar is, daar geen rekening mee houdt. Volgens mij leer je dat gaandeweg :wink: Het kan ook zijn dat een moeder heel onregelmatig is. Ik denk dat dat een groter probleem is. Dan kan je niet echt op je eigen cyclus aan.
Enne, stel dat het echt zo is...die 13 kinderen. Je krijgt ze niet allemaal tegelijk! Wij hebben zes kinderen, waaronder twee
helften van een tweeling. Het hadden er dus 8 moeten zijn. :D
Weet je: ik vind het geweldig; onze kids. Allemaal verschillend! Je hebt het over liefde geven...weet je wel hoeveel liefde ik in al die jaren terugkrijg. :idea: Ondanks dat twee van onze kids een soc. beperking hebben, is het niet alleen maar een last, of teveel, of noem maar op. Het is een uitdaging, mooi werk dat precies bij mij past.
Nou weet je, ik kom zelf ook uit een groot gezin en ik ben een van de jongste maar ik heb wel heel veel moeten missen en ik moest al vrij vroeg voor de jongste zorgen omdat pa en moe allebei werkten.
Dus miss. kun je mijn gedachten gang een beetje volgen.
Ik zie mijn ouders niet als vader en moeder. (klinkt heel hard, maar het is wel zo).
Het lijkt me moeilijk voor je als je zulke ervaringen hebt om nog positief naar grote gezinnen te kijken.
Het spoort mij aan om alerter te zijn op hoe ik het doe als moeder
je kunt als ouder zulke grote fouten maken
(hoeveel kinderen je dan ook hebt)
Werkte je moeder buitenshuis?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

@Lassie,

Volgens mij was bij jou dan het probleem niet dat je in een groot gezin opgroeide, maar dat je ouders het nodig vonden om alletwee te werken.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

uitgeworpen schreef:
Ariene schreef:
In de schepping heeft God het zo gemaakt dat een vrouw in de periode dat ze haar kind zoogt onvruchtbaar is.
Nu is dat niet meer zo, maar vroeger toen de kinderen in een doek dicht bij de moederborst leefde, zoals het in de tijd van de bijbel ging was dit wel zo, omdat de kinderen de hele dag door konden drinken als ze trek hadden. Nu hebben wij in onze tijd de biologische bescherming gestoord. Wij voeden onze kinderen 10 minuten om de drie uur, later iets langer, maar om de 4 uur enz.
Of we geven helemaal geen borstvoeding.
Het was dan ook zo in de bijbel dat vrouwen geregeld niet meer dan 4 kinderen kregen. Lea was zeer vruchtbaar staat er en had er 6!

Als je dat omzet naar deze tijd: eerst 1 kind, dan 3 jaar wachten, dan kind twee etc. Om van de rust tussen zwangerschappen te kunnen genieten komen we weer bij de pil uit. Of we maken gebruik van iets anders waardoor er geen zwangerschap ontstaat.
Volgens de Godsdienstleraar van mijn zoon
mócht er tijdens de borstvoedingsperiode geen gemeenschap plaatsvinden. Dat noemde hij dan ook de reden waarom veel mannen in de Bijbel meerdere vrouwen namen
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Volgens de Godsdienstleraar van mijn zoon
mócht er tijdens de borstvoedingsperiode geen gemeenschap plaatsvinden. Dat noemde hij dan ook de reden waarom veel mannen in de Bijbel meerdere vrouwen namen
Staat daarover niet iets in de bijbel? Er staat eea over wanneer een vrouw onrein is, en de man geen gemeenschap met haar hebben mag. Misschien dat er ook wat staat over gemeenschap na de geboorte?
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

helma schreef:
Lassie schreef:
uitgeworpen schreef:
Lassie schreef:Stel je dat erg vruchtbaar bent en je houdt daar niet of geen rekening mee nou dan komen ze wel. En dan sta je dan op je 38e met 13 kinderen. Hoe moet je ze onderhouden? Ik zou dat niet aankunnen. En ik zou de kinderen dat ook niet aan (durven) doen.
Hoe kun je nou in vredesnaam die 13 kinderen LIEFDE geven.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand die heel vruchtbaar is, daar geen rekening mee houdt. Volgens mij leer je dat gaandeweg :wink: Het kan ook zijn dat een moeder heel onregelmatig is. Ik denk dat dat een groter probleem is. Dan kan je niet echt op je eigen cyclus aan.
Enne, stel dat het echt zo is...die 13 kinderen. Je krijgt ze niet allemaal tegelijk! Wij hebben zes kinderen, waaronder twee
helften van een tweeling. Het hadden er dus 8 moeten zijn. :D
Weet je: ik vind het geweldig; onze kids. Allemaal verschillend! Je hebt het over liefde geven...weet je wel hoeveel liefde ik in al die jaren terugkrijg. :idea: Ondanks dat twee van onze kids een soc. beperking hebben, is het niet alleen maar een last, of teveel, of noem maar op. Het is een uitdaging, mooi werk dat precies bij mij past.
Nou weet je, ik kom zelf ook uit een groot gezin en ik ben een van de jongste maar ik heb wel heel veel moeten missen en ik moest al vrij vroeg voor de jongste zorgen omdat pa en moe allebei werkten.
Dus miss. kun je mijn gedachten gang een beetje volgen.
Ik zie mijn ouders niet als vader en moeder. (klinkt heel hard, maar het is wel zo).
Het lijkt me moeilijk voor je als je zulke ervaringen hebt om nog positief naar grote gezinnen te kijken.
Het spoort mij aan om alerter te zijn op hoe ik het doe als moeder
je kunt als ouder zulke grote fouten maken
(hoeveel kinderen je dan ook hebt)
Werkte je moeder buitenshuis?
toen wij (dan heb ik het over de jongste drie (waaronder ik ook val)) nog op de basisschool zaten was er altijd wel een van de ouders thuis toen wij thuis kwamen van school. Maar zodra wij op het voortgezet onderwijs zaten was dat ineens weg. Was bijna altijd de hort op. etc.
Ik ging naar het mbo (was toen 16 jaar) ging mijn moeder een opleiding volgen (3 dagen in de week naar school), toen moest mijn broertje tussen de middag en na schooltijd ergens heen. En ik probeerde in het gezin een beetje gezellig te houden. Het is voor mij erg moeilijk om dit verder te vertellen. Als je meer wilt weten mag je wel een berichtje sturen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Die zogenaamde 'onvruchtbaarheid tijdens de borstvoeding' is een wijdverbreid misverstand. Onder ideale omstandigheden kan deze maximaal vier maanden duren.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

refo schreef:Die zogenaamde 'onvruchtbaarheid tijdens de borstvoeding' is een wijdverbreid misverstand. Onder ideale omstandigheden kan deze maximaal vier maanden duren.
Kan je dit onderbouwen?
Ik ben zelf iemand bij wie de cyclus pas weer op gang kwam na de borstvoedingsperiode.
Deze duurde 11 maanden.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Vraag het je huisarts maar.

Als je het artikeltje wat je zelf quote goed leest, zie je dat het helemaal niet betrouwbaar is.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

refo schreef:Vraag het je huisarts maar.

Als je het artikeltje wat je zelf quote goed leest, zie je dat het helemaal niet betrouwbaar is.
Lees alle stukken nu eens goed.
Ik schreef dat in de tijd van de Bijbel er wel betrouwbare onvruchtbaarheid was tijdens de borstvoeding. Uitzonderingen zijn er altijd. Maar dat het nu niet meer werkt.

Het artikel bevestigd dit alleen maar!
Wanneer je dag en nacht voedt of afroep, (zonder fopspeen)
is de kans minder dan 2 %

Dit geld praktisch ook voor de pil, zelfs voor sterrilisatie!

Ik vraag niet mijn huisarts onderbouwing, maar de jouwe
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Een paar citaten:
In welke mate dit het geval is, hangt af van vrouw tot vrouw
Als je vervolgens weer gaat menstrueren, dan kan het zijn dat de smaak van de moedermelk tijdelijk anders is
De kans om zwanger te worden is minder dan 2 % als:

je baby jonger is dan zes maanden;
Plaats reactie