De pil en abortus

limosa

Bericht door limosa »

refo schreef:Het is staand beleid om te leren dat het kindertal op geen enkele wijze beperkt mag worden.
staand beleid is volgens mij dat de man met verstand bij zijn vrouw moet wonen, en aan haar, als het zwakste vat, eer moet geven

tenminste, dat heb ik meegekregen toen we trouwden
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

limosa schreef:
refo schreef:Het is staand beleid om te leren dat het kindertal op geen enkele wijze beperkt mag worden.
staand beleid is volgens mij dat de man met verstand bij zijn vrouw moet wonen, en aan haar, als het zwakste vat, eer moet geven

tenminste, dat heb ik meegekregen toen we trouwden

Juist, dat heb ik ook altijd zo begrepen. Met alle respect, we zijn geen konijnen, maar we hebben ook verantwoordelijkheid!! Is het bijv. voor een vrouw goed om zo'n 10 x binnen 10 - 15 jaar zwanger te zijn?
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Duuk schreef:
limosa schreef:
Duuk schreef:Het is veel makkelijker om te zeggen dat het maar moet komen zoals het komt. Hoeveel jongeren zijn er niet ontspoord omdat ze te weinig aandacht hebben gekregen? Of door een vader of moeder die er maar op los mepte omdat ze geen controle meer hadden over hun kinderen?
Je suggereert een causaal verband tussen gezinsgrootte en ontsporing. Volgens mij ten onrechte. Of beschik jij over onderzoek hierover?
Ik ben geen socioloog of psycholoog of pedagoog of wat dan ook in die richting. En ik heb niet gezegd dat een groot gezin per definite tot ontsporing leidt. Wel dat er in een groot gezin een grote kans bestaat dat de kinderen te weinig aandacht krijgen.
Niet dat dat direct representatief is, maar mijn vrouw komt uit een gezin van 14, waar de vader en de moeder bijna dag en nacht moesten werken. Nu, na jaren, merken de kinderen dat er structureel aandacht te kort was en er een te grote druk op de kinderen werd gelegd. Terwijl de ouders het fysiek en mentaal wel aankonden. De kinderen zijn niet ontspoord, maar het had wel kunnen gebeuren.
Het gebrek aan aandacht is er in deze tijd in een zelfde grote mate in gezinnen met 1 of 2 kinderen.
Als je ziet dat de moeders zonodig moeten werken om die derde vakantie en al die merkkleding te betalen ...

Een tijdje terug heb ik nog gewezen in een ander topic op een doorsnee dag van een kind in de kinderopvang :
Geledu schreef:
Dan hier even een voorbeeld van een willekeurige dag :

S'ochtends 6.30 worden kinderen (of meestal een kind want dat is druk zat !) lief afgegooid door moeder in mantelpak in een dikke auto met de telefoon al aan het oor om s'avonds om 18.30 weer opgehaald te worden door een moegewerkte vader die even snel met de aktetas nog in de hand de kinderen op komt halen die als enige van de dumpplaats al een half uur achter de beslagen ramen op de uitkijk stonden om te kijken of een van de ouders al in aantocht waren.

Wat schetst de verbazing als dan gelijktijdig moeder ook aan komt rijden en verbaast constateerd dat vader haar al voor was.
Na een woordenwisselig die een wat spanningsvol karakter draagt over wat nu precies de afspraak was (want ze had zich nu onnodig moeten haasten ) stapt de hele familie in de auto's om dan , het is ondertussen al 18.45 nog van het huiselijk geluk te gaan genieten.
Met het gegeven dat het kind uiteraard al gegeten heeft op de creche zodat het thuis direct in bed gestopt kan worden zodat de ouders ook nog wat van hun welverdiende vrije avond kunnen gaan genieten.

Onder het genot van een hapje en een drankje wordt er afgesproken hoe de kinderen morgen weer gebracht en gehaald moeten worden om deze verschrikkelijke misverstanden (wat vanmiddag gebeurde) te voorkomen.



Dit vind ik gebrek aan aandacht,dit leid tot ontsporingen, je ziet nu al hoeveel kinderen psychische problemen hebben , dit zal met het voortzetten van dit opvang beleid alleen maar toenemen.
Gelukkig hebben kinderen uit grote gezinnen het in het algemeen toch vele male beter.

Waarbij ik wel wil aantekenen dat het niet zo is dat een groot gezin nooit geen problemen kent.
Indeze is het ook van het allergrootste belang wat de moeder fysiek en geestelijk aan kan.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

Stel je dat erg vruchtbaar bent en je houdt daar niet of geen rekening mee nou dan komen ze wel. En dan sta je dan op je 38e met 13 kinderen. Hoe moet je ze onderhouden? Ik zou dat niet aankunnen. En ik zou de kinderen dat ook niet aan (durven) doen.
Hoe kun je nou in vredesnaam die 13 kinderen LIEFDE geven.
MBE

Bericht door MBE »

Lassie schreef:Stel je dat erg vruchtbaar bent en je houdt daar niet of geen rekening mee nou dan komen ze wel. En dan sta je dan op je 38e met 13 kinderen. Hoe moet je ze onderhouden? Ik zou dat niet aankunnen. En ik zou de kinderen dat ook niet aan (durven) doen.
Hoe kun je nou in vredesnaam die 13 kinderen LIEFDE geven.
of met 18 kinderen en misschien zelfs wel 24 als er een paar tweelingen tussen zitten.
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Bericht door uitgeworpen »

Lassie schreef:Stel je dat erg vruchtbaar bent en je houdt daar niet of geen rekening mee nou dan komen ze wel. En dan sta je dan op je 38e met 13 kinderen. Hoe moet je ze onderhouden? Ik zou dat niet aankunnen. En ik zou de kinderen dat ook niet aan (durven) doen.
Hoe kun je nou in vredesnaam die 13 kinderen LIEFDE geven.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand die heel vruchtbaar is, daar geen rekening mee houdt. Volgens mij leer je dat gaandeweg :wink: Het kan ook zijn dat een moeder heel onregelmatig is. Ik denk dat dat een groter probleem is. Dan kan je niet echt op je eigen cyclus aan.
Enne, stel dat het echt zo is...die 13 kinderen. Je krijgt ze niet allemaal tegelijk! Wij hebben zes kinderen, waaronder twee
helften van een tweeling. Het hadden er dus 8 moeten zijn. :D
Weet je: ik vind het geweldig; onze kids. Allemaal verschillend! Je hebt het over liefde geven...weet je wel hoeveel liefde ik in al die jaren terugkrijg. :idea: Ondanks dat twee van onze kids een soc. beperking hebben, is het niet alleen maar een last, of teveel, of noem maar op. Het is een uitdaging, mooi werk dat precies bij mij past.
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
limosa

Bericht door limosa »

Lassie schreef:Hoe kun je nou in vredesnaam die 13 kinderen LIEFDE geven.
Dat weet ik niet want ik heb er geen dertien. Ik ken echter wel enkele grote(re) gezinnen en daar is het punt wat je noemt geen enkel probleem. Ik vrees dat je vraag voortkomt uit een rekensom waarin delen door 13 een kleiner getal oplevert dan delen door 2. Maar ouderliefde en wiskunde zijn twee heel verschillende dingen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

limosa schreef:
Lassie schreef:Hoe kun je nou in vredesnaam die 13 kinderen LIEFDE geven.
Dat weet ik niet want ik heb er geen dertien. Ik ken echter wel enkele grote(re) gezinnen en daar is het punt wat je noemt geen enkel probleem. Ik vrees dat je vraag voortkomt uit een rekensom waarin delen door 13 een kleiner getal oplevert dan delen door 2. Maar ouderliefde en wiskunde zijn twee heel verschillende dingen.
Ik heb niet het idee dat aantal voor ouders uitmaakt als het gaat om liefde geven
Denk je niet dat een ouderhart groot genoeg is voor allemaal?
Dat ouders die 2 kinderen hebben meer van hun tweetal houden dan andere ouders van hun tiental?

Ik voel me erg rijk als moeder van een groot gezin
'Des buiks vrucht is een beloning' dat is echt niet tot een bepaald aantal. Dat telt bij mij voor alle kinderen die de Heere geeft.
limosa

Bericht door limosa »

helma schreef:
limosa schreef:
Lassie schreef:Hoe kun je nou in vredesnaam die 13 kinderen LIEFDE geven.
Dat weet ik niet want ik heb er geen dertien. Ik ken echter wel enkele grote(re) gezinnen en daar is het punt wat je noemt geen enkel probleem. Ik vrees dat je vraag voortkomt uit een rekensom waarin delen door 13 een kleiner getal oplevert dan delen door 2. Maar ouderliefde en wiskunde zijn twee heel verschillende dingen.
Ik heb niet het idee dat aantal voor ouders uitmaakt als het gaat om liefde geven
Denk je niet dat een ouderhart groot genoeg is voor allemaal?
Dat ouders die 2 kinderen hebben meer van hun tweetal houden dan andere ouders van hun tiental?

Ik voel me erg rijk als moeder van een groot gezin
'Des buiks vrucht is een beloning' dat is echt niet tot een bepaald aantal. Dat telt bij mij voor alle kinderen die de Heere geeft.
uh, ik neem aan dat je vragen eigenlijk aan Lassie stelt? ik ben het wel met je eens
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

limosa schreef:.
uh, ik neem aan dat je vragen eigenlijk aan Lassie stelt? ik ben het wel met je eens[/quote]

dat zag ik wel, maar ik vond jouw opmerking over dat rekensommetje er wel bij passen
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

helma schreef:
limosa schreef:
Lassie schreef:Hoe kun je nou in vredesnaam die 13 kinderen LIEFDE geven.
Dat weet ik niet want ik heb er geen dertien. Ik ken echter wel enkele grote(re) gezinnen en daar is het punt wat je noemt geen enkel probleem. Ik vrees dat je vraag voortkomt uit een rekensom waarin delen door 13 een kleiner getal oplevert dan delen door 2. Maar ouderliefde en wiskunde zijn twee heel verschillende dingen.
Da's waar. Maar is liefde hebben voor je kinderen niet iets anders dan die liefde handen en voeten geven?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

wim schreef:
helma schreef:
limosa schreef:
Lassie schreef:Hoe kun je nou in vredesnaam die 13 kinderen LIEFDE geven.
Dat weet ik niet want ik heb er geen dertien. Ik ken echter wel enkele grote(re) gezinnen en daar is het punt wat je noemt geen enkel probleem. Ik vrees dat je vraag voortkomt uit een rekensom waarin delen door 13 een kleiner getal oplevert dan delen door 2. Maar ouderliefde en wiskunde zijn twee heel verschillende dingen.
Da's waar. Maar is liefde hebben voor je kinderen niet iets anders dan die liefde handen en voeten geven?
Ik dat dat dat een samenhang is
Ik heb de neiging om mezelf te gaan verdedigen, maar dat hoeft niet. Ik wéét dat ik tekorten heb, dat ik fouten maak in de opvoeding
net als ouders met 1 of 2 kinderen. Maar ik ben er van overtuigd dat ik het goede voor ze zoek.
Dat ik probeer ze te geven wat ze nodig hebben
Dat ik, met alle gebrek van mijn kant, ze verlang op te voeden in de vreze des Heeren.
Ik ben er altijd na schooltijd voor ze, we picknicken veel, doen leuke dingen samen, doen spelletjes, lezen voor, praten, zingen
laat rustig het huishouden liggen als ze willen praten, enz.enz.
(ga ik me dus toch verdedigen..) :oops:

Met alle fouten die ik echt maak weet ik zeker van mezelf dat ze veel aandacht en liefde krijgen
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

(ga ik me dus toch verdedigen..) :oops:
Je zult mij niet horen beweren dat kinderen in een groot gezin altijd aandacht en liefde tekort komen. Wel dat het moeilijker is om ze dezelfde aandacht te geven. Niet alle ouders van grote gezinnen krijgen dat voor elkaar. Krijgen ouders het wél voor elkaar, dan kun je daar alleen maar bewondering voor hebben.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Graag zou ik in deze discussie het volgende onder de aandacht willen brengen.

In de schepping heeft God het zo gemaakt dat een vrouw in de periode dat ze haar kind zoogt onvruchtbaar is.
Nu is dat niet meer zo, maar vroeger toen de kinderen in een doek dicht bij de moederborst leefde, zoals het in de tijd van de bijbel ging was dit wel zo, omdat de kinderen de hele dag door konden drinken als ze trek hadden. Nu hebben wij in onze tijd de biologische bescherming gestoord. Wij voeden onze kinderen 10 minuten om de drie uur, later iets langer, maar om de 4 uur enz.
Of we geven helemaal geen borstvoeding.
Het was dan ook zo in de bijbel dat vrouwen geregeld niet meer dan 4 kinderen kregen. Lea was zeer vruchtbaar staat er en had er 6! Omdat God deze periode van rust tussen de zwangerschappen in heeft geschapen geloof ik niet dat Hij heeft bedoelt dat wij b.v. in 4 jaar tijd 3 kinderen krijgen.
En ook meer dan 6 kinderen was van de beginne aan naar mijn idee niet Zijn bedoeling! Lees alle wetten in Leviticus nog eens na.
God is door al die wetten zuinig op onze gezondheid. Dat lijkt mij ook op dit gebied gelden.

Ter verduidelijking: Ik wil niet zeggen dat ik het juist ziet, maar alleen mijn gedachten delen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

Ariene schreef:Graag zou ik in deze discussie het volgende onder de aandacht willen brengen.

In de schepping heeft God het zo gemaakt dat een vrouw in de periode dat ze haar kind zoogt onvruchtbaar is.
Nu is dat niet meer zo, maar vroeger toen de kinderen in een doek dicht bij de moederborst leefde, zoals het in de tijd van de bijbel ging was dit wel zo, omdat de kinderen de hele dag door konden drinken als ze trek hadden. Nu hebben wij in onze tijd de biologische bescherming gestoord. Wij voeden onze kinderen 10 minuten om de drie uur, later iets langer, maar om de 4 uur enz.
Of we geven helemaal geen borstvoeding.
Het was dan ook zo in de bijbel dat vrouwen geregeld niet meer dan 4 kinderen kregen. Lea was zeer vruchtbaar staat er en had er 6! Omdat God deze periode van rust tussen de zwangerschappen in heeft geschapen geloof ik niet dat Hij heeft bedoelt dat wij b.v. in 4 jaar tijd 3 kinderen krijgen.
En ook meer dan 6 kinderen was van de beginne aan naar mijn idee niet Zijn bedoeling! Lees alle wetten in Leviticus nog eens na.
God is door al die wetten zuinig op onze gezondheid. Dat lijkt mij ook op dit gebied gelden.

Ter verduidelijking: Ik wil niet zeggen dat ik het juist ziet, maar alleen mijn gedachten delen.
Job had 10 kinderen en één vrouw
vaak worden in de bijbel alleen zonen genoemd in geslachtsregisters dus dan weet je niet hoeveel dochters er ook nog waren
Laatst gewijzigd door helma op 23 okt 2006, 07:22, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie