De pil en abortus

mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

De pil en abortus

Bericht door mayflower »

Heeft iemand mischien in het nederlands informatie wat de pil precies doet voor het gebruik van geboorte beperking ? Tijdens het zoeken naar dit onderwerp kwam ik bijna alleen terrecht bij engelsesites, die duidelijk tegen de pil zijn en dit in verbinding brengen met abortus. Mijn engels is niet slecht, maar bij de dit onderwerp (met wetenschappelijke termen) lees ik dit het liefs in het nederlands. Ik zoek dus artikelen die een duidelijke een anti-pil standpunt beschrijven vanuit de wetenschap en ethiek, en niet alleen een algemeen artikel tegen geboortebeperking.

Mischien zijn er ook forumleden, die hier zelf iest over kunnen delen, waarom we de pil specifiek (dus niet algemeen geboortebeperking) moeten afwijzen ?
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Re: De pil en abortus

Bericht door Christiaan »

mayflower schreef:Heeft iemand mischien in het nederlands informatie wat de pil precies doet voor het gebruik van geboorte beperking ? Tijdens het zoeken naar dit onderwerp kwam ik bijna alleen terrecht bij engelsesites, die duidelijk tegen de pil zijn en dit in verbinding brengen met abortus. Mijn engels is niet slecht, maar bij de dit onderwerp (met wetenschappelijke termen) lees ik dit het liefs in het nederlands. Ik zoek dus artikelen die een duidelijke een anti-pil standpunt beschrijven vanuit de wetenschap en ethiek, en niet alleen een algemeen artikel tegen geboortebeperking.

Mischien zijn er ook forumleden, die hier zelf iest over kunnen delen, waarom we de pil specifiek (dus niet algemeen geboortebeperking) moeten afwijzen ?
Beste Mayflower,
Is DIT
misschien iets?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Re: De pil en abortus

Bericht door Miscanthus »

mayflower schreef:Mischien zijn er ook forumleden, die hier zelf iest over kunnen delen, waarom we de pil specifiek (dus niet algemeen geboortebeperking) moeten afwijzen ?
waarom zoek je niet eerst objectieve feiten alvorens je tot een ethisch standpunt komt?
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Re: De pil en abortus

Bericht door uitgeworpen »

mayflower schreef:Heeft iemand mischien in het nederlands informatie wat de pil precies doet voor het gebruik van geboorte beperking ? Tijdens het zoeken naar dit onderwerp kwam ik bijna alleen terrecht bij engelsesites, die duidelijk tegen de pil zijn en dit in verbinding brengen met abortus. Mijn engels is niet slecht, maar bij de dit onderwerp (met wetenschappelijke termen) lees ik dit het liefs in het nederlands. Ik zoek dus artikelen die een duidelijke een anti-pil standpunt beschrijven vanuit de wetenschap en ethiek, en niet alleen een algemeen artikel tegen geboortebeperking.

Mischien zijn er ook forumleden, die hier zelf iest over kunnen delen, waarom we de pil specifiek (dus niet algemeen geboortebeperking) moeten afwijzen ?
Je kunt ook de bijsluiter van 'de pil' lezen. Daar lees je over het hoe en wat van de pil en ook hoeveel bijwerkingen je kunt hebben en voor wie het beter is de pil niet te slikken. :cry:
En daarbij: soms mag een vrouw niet meer zwanger worden. ( omdat het anders haar dood zou zijn). Mijn persoonlijke mening is dat het dan een goed middel is om niet zwanger te worden mits je hem regelmatig inneemt. Er bestaat ook een pil bijvoorbeeld met één hormoon. Heeft minder bijwerkingen. Waarom zoek je anti-pil informatie?
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: De pil en abortus

Bericht door Lassie »

uitgeworpen schreef:
mayflower schreef:Heeft iemand mischien in het nederlands informatie wat de pil precies doet voor het gebruik van geboorte beperking ? Tijdens het zoeken naar dit onderwerp kwam ik bijna alleen terrecht bij engelsesites, die duidelijk tegen de pil zijn en dit in verbinding brengen met abortus. Mijn engels is niet slecht, maar bij de dit onderwerp (met wetenschappelijke termen) lees ik dit het liefs in het nederlands. Ik zoek dus artikelen die een duidelijke een anti-pil standpunt beschrijven vanuit de wetenschap en ethiek, en niet alleen een algemeen artikel tegen geboortebeperking.

Mischien zijn er ook forumleden, die hier zelf iest over kunnen delen, waarom we de pil specifiek (dus niet algemeen geboortebeperking) moeten afwijzen ?
Je kunt ook de bijsluiter van 'de pil' lezen. Daar lees je over het hoe en wat van de pil en ook hoeveel bijwerkingen je kunt hebben en voor wie het beter is de pil niet te slikken. :cry:
En daarbij: soms mag een vrouw niet meer zwanger worden. ( omdat het anders haar dood zou zijn). Mijn persoonlijke mening is dat het dan een goed middel is om niet zwanger te worden mits je hem regelmatig inneemt. Er bestaat ook een pil bijvoorbeeld met één hormoon. Heeft minder bijwerkingen. Waarom zoek je anti-pil informatie?
net of je die bijwerkingen allemaal krijgt...... :? (er zijn verschillende soorten (merken) pil op de makrt te krijgen).
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: De pil en abortus

Bericht door mayflower »

Christiaan schreef:
mayflower schreef:Heeft iemand mischien in het nederlands informatie wat de pil precies doet voor het gebruik van geboorte beperking ? Tijdens het zoeken naar dit onderwerp kwam ik bijna alleen terrecht bij engelsesites, die duidelijk tegen de pil zijn en dit in verbinding brengen met abortus. Mijn engels is niet slecht, maar bij de dit onderwerp (met wetenschappelijke termen) lees ik dit het liefs in het nederlands. Ik zoek dus artikelen die een duidelijke een anti-pil standpunt beschrijven vanuit de wetenschap en ethiek, en niet alleen een algemeen artikel tegen geboortebeperking.

Mischien zijn er ook forumleden, die hier zelf iest over kunnen delen, waarom we de pil specifiek (dus niet algemeen geboortebeperking) moeten afwijzen ?
Bedankt christiaan voor de info.

Beste Mayflower,
Is DIT
misschien iets?
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: De pil en abortus

Bericht door mayflower »

uitgeworpen schreef:
mayflower schreef:. Waarom zoek je anti-pil informatie?
Voor de meeste forumleden is het normaal dat men niet aan geboorte beperking doet, en dus tegen anti-conceptie middelen is.
En omdat ik voor me zelf aan het onderzoeken ben, kwam ik uit bij de engelse sites zoals:

http://www.lifeandlibertyministries.com ... 000007.php
http://www.quiverfull.com/birthcontrol.php
http://www.wayoflife.org/otimothy/tl110003.htm

En bij een van de sites over de gebruik van de pil stond geschreven ; "......Does the Birth Control Pill Cause Abortions?" The answer is definitely "yes......."

Vandaar dat ik me wat meer zou willen verdiepen.
Duuk
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:33

Bericht door Duuk »

Er stond in het blaadje van de NPV een stuk over het spiraaltje. Er blijkt uit dat er helemaal niet goed bekend of er een abortieve werking door optreed. Er zijn voor- en tegenstanders.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Je kunt ook de bijsluiter van 'de pil' lezen. Daar lees je over het hoe en wat van de pil en ook hoeveel bijwerkingen je kunt hebben en voor wie het beter is de pil niet te slikken.
Lees de bijsluiter van paracetamol eens...
Labyrinth

Re: De pil en abortus

Bericht door Labyrinth »

mayflower schreef: dat men niet aan geboorte beperking doet, en dus tegen anti-conceptie middelen is.
.
Dat doet knap Rooms aan :!:
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Bericht door uitgeworpen »

memento schreef:
Je kunt ook de bijsluiter van 'de pil' lezen. Daar lees je over het hoe en wat van de pil en ook hoeveel bijwerkingen je kunt hebben en voor wie het beter is de pil niet te slikken.
Lees de bijsluiter van paracetamol eens...
Sorry, ik bedoelde het serieus! Hij/zij vroeg wat de pil precies doet voor het gebruik van anticonceptie. Dat wordt heel uitgebreid op de bijsluiter beschreven. Kun je zo downloaden van internet.

De pil wordt inderdaad niet alleen voor geboorteperking geslikt.
In mijn familie wordt hij ook gebruikt om de groei bij meisjes te remmen in de puberteit wanneer de menstruatie niet op gang komt/ helemaal niet komt. Soms ook om hormonale storingen weer netjes in gelid te krijgen en ook tegen premenstrueel syndroom. :wink:
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

De anticonceptiepil werkt door de ovulatie te blokkeren, en daarnaast de baarmoeder minder geschikt te maken voor de acceptatie van een embryo als er toch een bevruchting zou plaatsvinden. Bovendien maakt de pil het slijm van de cervix dikker, waardoor het sperma moeilijker bij de eicel kan komen. De pil is een van de meest betrouwbare vormen van anticonceptie: minder dan 1% van de vrouwen die hem consequent gebruiken, wordt binnen een jaar zwanger.

Zie WikiPedia voor het hele artikel
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

memento schreef:De anticonceptiepil werkt door de ovulatie te blokkeren, en daarnaast de baarmoeder minder geschikt te maken voor de acceptatie van een embryo als er toch een bevruchting zou plaatsvinden. Bovendien maakt de pil het slijm van de cervix dikker, waardoor het sperma moeilijker bij de eicel kan komen. De pil is een van de meest betrouwbare vormen van anticonceptie: minder dan 1% van de vrouwen die hem consequent gebruiken, wordt binnen een jaar zwanger.

Zie WikiPedia voor het hele artikel
duidelijker kan het niet. :wink:
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De pil en abortus

Bericht door parsifal »

mayflower schreef:
uitgeworpen schreef:
mayflower schreef:. Waarom zoek je anti-pil informatie?
Voor de meeste forumleden is het normaal dat men niet aan geboorte beperking doet, en dus tegen anti-conceptie middelen is.
En omdat ik voor me zelf aan het onderzoeken ben, kwam ik uit bij de engelse sites zoals:
Dit vraag ik me heel sterk af. Ook vraag ik me af wat de eventuele theologische problemen zijn met niet abortieve geboortebeperking.

De pil werkt inderdaad op verschillende niveaus, en de laatste niveaus zijn in zekere zin abortief (het voorkomen van innesteling).
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

http://nl.wikipedia.org/wiki/Anticonceptie hier dacht ik ook als eerste aan. Ideaal voor alle verslagen/artikelen!
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Plaats reactie