"Uitbezeming" van het basisonderwijs nodig??

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

"Uitbezeming" van het basisonderwijs nodig??

Bericht door Mister »

limosa schreef:Ik heb ervaring met het onderwijs als bestuurslid en als ouder. Wat een bedrijf! Op de PABO wordt het er al ingeramd: ik weet alles beter, ik heb altijd gelijk, spreek me niet tegen. Ze moeten eens leren dat het bestuur hun baas is en de ouders hun klanten. Het is echt de hoogste tijd dat deze sofste sector van Nederland eens flink wordt wakkergemaakt, opgeschud en uitgebezemd.

Ik heb jaren een medebestuurslid gehad die een leidinggevende positie had/heeft in de zorg en die heb ik nog al horen zuchten: zó erg is het zelfs bij ons nog niet . . .

maarruh, we gaan off-topic (voor zover dat iets uitmaakt in dit draadje)
Kijk eens aan, een apart draadje maar even van gemaakt...
Ik las het net :shock: en ik was bijna in shock.

Mag ik een paar dingen even noemen?

1. Op de PABO wordt er niets ingeramd als "ik weet alles beter, ik heb altijd gelijk, spreek me niet tegen." Fundamenteel onwaar.
Wel kan het zo zijn dat er onbekwame bestuursleden zijn die hun onkundig meningen blijven herhalen. In dat geval heb ik iig wel het gevóél het beter te weten... :lol:

2. Bestuur - personeel verhouding lijkt me niet echt bijzonder geweldig in specifiek geval zoals hier genoemd. Misschien is een stukje teambuilding incl. bestuur aardig. Samen op survival, met gemengde groepen. Daarna een x over schoolspecifieke zaken gaan praten. Dat werkt al een stuk beter.

3. Blijft nog het punt dat sommige bestuursleden 0.0 % verstand hebben van school, maar toch in het bestuur zitten. Omdat ze 2 x per zondag in de kerk zitten. Of omdat ze toevallig verstand hebben van financiën. Absoluut kwalijk als deze figuren zich bemoeien met lesinhouden.

4. Het punt over wakker makken, opschudden etc in deze sector zou ik nog wel eens wat willen verduidelijkt zien.

Tot slot: In het onder (basis)onderwijs werken veel professionals met hart én liefde voor kinderen. Ze werken vaak meer uur dan er in de CAO staat, zonder dat ze overuren kunnen declareren. Ze gáán ervoor. Zelfreflectie is op ons lijf geschreven. Dat leren we iig wél op de PABO. En je kunt best eens je ongelijk aangeven richting ouders/bestuur/directie. Daar word je absoluut beter van. Het komt altijd weer naar je terug in de vorm van extra waardering.
Laatst gewijzigd door Mister op 19 okt 2006, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
limosa

Bericht door limosa »

geen idee wat je met dit topic beoogt maar goed . . .

je bevestigt wel prachtig wat ik zei, "ze" zijn onbekwaam, "ze" zijn onkundig, "ze" bemoeien zich met, "ze" zitten in een bestuur omdat ze twee keer in de kerk zitten, het is duidelijk

Ik heb de ervaring dat het allemaal wel gaat als je kinderen hebt die tussen de lijntjes van de leerkracht lopen en je als ouder vooral ja knikt. Heb je kinderen die het wat moeilijker hebben dan gemiddeld en ben je als ouder wat kritischer dan gaat het al heel snel heel erg fout. Flexibiliteit in het onderwijs is 0,0 . En als ouder ben ik alleen van belang als leverancier van het halffabrikaat "kind" . Voor de rest ziet men ouders (ik heb het over mijn eigen ervaring hé) liever gaan dan komen.

Ik ga overigens niet in detail en ook niet vermelden op welke christeljike school ik die ervaring heb opgedaan.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Limosa,

Ik vind het absoluut jammer dat ji die ervaringen hebt. Ik bagatalliseer het overigens ook niet. Jammer van de situatie. Maar bedenk aub dat jouw verhaal ook een andere kant kent. Ik wil liever ook niet weten welke school enz. het betreft.

Flexibiliteit is in het onderwijs niet per definitie 0.0 %. Dat is jouw ervaring, maar niet overal zo.

Ik heb kinderen gehad met ADHD, PDD-NOS, Gilles de la Tourette, Asperger en diverse andere aandoeningen van lichamelijke aard (bijv. Spina Bifida). En altijd hebben samen met de ouders en zorgcoordinator kunnen zoeken naar oplossingen voor allerhande zaken die er in de klas kunnen spelen.
Flexibiliteit is overigens evenzeer afhankelijk van je schoolcultuur, zorgverleningsstructuur en persoonlijkheid van de leerkracht.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Ik vermoed trouwens, dat de basisscholen ook wel een beetje moe worden van de repeterende vernieuwingen.
De ene vernieuwing is nog niets eens geheel gesneuveld of de volgende dient zich alweer aan.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:Ik vermoed trouwens, dat de basisscholen ook wel een beetje moe worden van de repeterende vernieuwingen.
De ene vernieuwing is nog niets eens geheel gesneuveld of de volgende dient zich alweer aan.
:wink:
Plaats reactie