Éénheid

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Miscanthus schreef:
jvdg schreef:[Niemand vraagt u de Waarheid prijs te geven, maar weest bereid om ook anderen aan te horen! Laten we samen zoeken naar de Waarheid zoals de Heilige Geest die in onze harten openbaart.
1 correctie (nuance) De Waarheid is hoe de Heilige Geest die door Gods Woord ons openbaart, namelijk in de persoon van Jezus Christus.
Akkoord, dank voor uw terechte nuancering.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Bert Mulder schreef:
jvdg schreef:
Bert Mulder schreef:
jvdg schreef: U hebt gelijk: Hoewel uitgedaagd had ik eronder moeten staan. Het is heel moeilijk de ander uitnemender te achten dan zichzelf. Ik trek het boetekleed aan. Mea culpa!
Ik ben zeer bereid om kerkmuren neer te gooien. Maar niet ten koste van de waarheid. Nu ben ik niet (meer) intiem bekend met alle kerken in Nederland. Maar hier in Canada ken ik zo geen kerken in de buurt waar ik me thuis zou voelen.
Niemand vraagt u de Waarheid prijs te geven, maar weest bereid om ook anderen aan te horen! Laten we samen zoeken naar de Waarheid zoals de Heilige Geest die in onze harten openbaart. U hoeft de muren nog niet eens neer te gooien, maar begin alstublieft met het over de muren heenkijken naar hen met wie u ad fundum het eens kunt zijn. Dus ook geen voorwaarden vooraf dan alleen die voorwaarde dat Jezus Christus het énige fundament is
Heb ik hier ooit iets anders gezegd dan?
Sorry, maar dan heb ik u verkeerd begrepen, maar ik meende onwilligheid tot kerkelijke éénheid te bespeuren.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Laten we niet zeuren.

Zoals jvdg opmerkt is het om praktische redenen blijkbaar niet mogelijk om de bestuursorganen van verschillende kerken te benaderen. Dan maar als achterban alle predikanten benaderen?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Vincent schreef:Laten we niet zeuren.

Zoals jvdg opmerkt is het om praktische redenen blijkbaar niet mogelijk om de bestuursorganen van verschillende kerken te benaderen. Dan maar als achterban alle predikanten benaderen?
Als ultieme poging: Ja, ja, ja..... Wie geeft de voorzet?

Ik hoop dat u dit alles niet ziet als drijverij, maar het wordt mij benauwd om het hart als ik zie hoe deze wereld zich naar het einde spoed (Maranatha!), terwijl de refo zuiltjes zich kapot vechten om hun eigen gelijk. Gaat uit............!
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

jvdg schreef: Als ultieme poging: Ja, ja, ja..... Wie geeft de voorzet?
Ik hoop dat u dit alles niet ziet als drijverij, maar het wordt mij benauwd om het hart als ik zie hoe deze wereld zich naar het einde spoed (Maranatha!), terwijl de refo zuiltjes zich kapot vechten om hun eigen gelijk. Gaat uit............!
Kapot vechten?
Er wordt op dogmatische punten verschillend gedacht, dat wel. De 'polemiek' tussen de reformatorische kerkverbanden lijkt me niet echt zodanig dat het deze kwalificatie verdient.
De éénheid zoeken vanwege de eenheid is geen Bijbels gegeven.
Het één zijn in Christus wel. Dat staat los van een organisatievorm of instituut.
Wat gelooft gij van de heilige algemene Christelijk Kerk?
Antw. Dat de Zone Gods uit het ganse menselijk geslacht Zich een gemeente, tot het eeuwige leven uitverkoren, door Zijn Geest en Woord, in enigheid des waren geloofs, van den beginne der wereld tot aan het einde vergadert, beschermt en onderhoudt; en dat ik daarvan een levend lidmaat ben en eeuwig zal blijven.

Ik zie als eerste stap meer in een optimale samenwerking naar model van OGG-GG waarin wederzijdse attestaties worden erkend en een correspondentieband bestaat. In plaats van zuilen spreek ja dan over 'lokale kleur'.
En laten we vooral niet vergeten dat er scheuringen ten grondslag liggen aan de huidige situatie. Het zijn historische feiten die je niet kunt negeren, hoe erg het ook is dit te moeten vaststellen.
Een intentie tot eenheid is een goed streven. Alleen moeten we nuchter omgaan met de wijze waarop dit streven wordt ingevuld.
Laatst gewijzigd door Klavier op 18 okt 2006, 09:47, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

jvdg schreef:Zelfs een voorstel om zich als achterban te wenden tot de bestuursorganen van de kerken blijkt niet haalbaar te zijn om praktische redenen. Wat nu?
In de tijd van Om Sions Wil is er toch hierover een manifest opgesteld?
Met eenzelfde doel voor ogen.

Verder sluit ik me bij Klavier aan: stap voor stap naar samenwerking streven en proberen de historische lange-tenen te omzeilen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

jvdg schreef:Hoe ging dat toch allemaal in de eerste Christengemeentes?
Lees de brieven van Paulus en aan de zeven gemeenten. Dan krijg je wellicht een indruk.
limosa schreef:de kerkverbanden als instituten in de rechterflank van de gereformeerde gezindte hebben stuk voor stuk de muren hoog opgetrokken en de deuren dicht, binnen is het een muffe stinkende bende geworden.
Dit klinkt meer als holle retoriek dan als gefundeerde kritiek.
helma schreef:Is het probleem niet dat iedereen zijn eigen gelijk wil vasthouden?
Kijk maar eens naar dit forum; als iemand 'anders' denkt kan lang niet iedereen ermee uit de voeten en dat gaat het nieteens altijd om hoofdzaken.
Hete hoofden, koude harten?
Ik denk dat hét probleem is dat we zo weinig het beeld van Christus vertonen. Als we op onze plaats zijn en we mogen iets uitstralen van de zachtmoedigheid en bewogenheid van Christus, dan kunnen we elkaars voeten wassen. Zolang we het nog zo met onszelf getroffen hebben en met ons eigen kerkverband zien we altijd zoveel gebreken in de ander dat we ten diepste niet eens een eenheid willen.Omdat we onze eigen gelijk vast willen houden en we denken dat we het zelf zo goed weten
laten we maar beginnen met een vurige bede: O Zoon, maak ons Uw beeld gelijk
De schuld bij onszelf zoeken wat betreft de gebrokenheid in de kerk.
Dan kan iedereen zijn hand in eigen boezem steken.
Gaf Christus iedereen gelijk? Ging Hij nooit in discussie? Al deze ‘vredelievende’ postings behelzen overigens dikwijls een scherpe kritiek (!) naar degenen die wel menen ‘hun gelijk’ vast te moeten houden.
memento schreef:Het zit maar op één ding vast. Menselijke trots.
Waar baseer je dat op? Ook hier geldt weer: we kunnen zo vredelievend niet zijn, maar een ander de mantel uitvegen en hem kwade bedoelingen toeschrijven mag kennelijk allemaal.
freek schreef:Maar ja, sommigen zitten graag ik een hokje met precies dezelfde soort mensen, en dan is het accepteren van anderen lastig. Ik hoop iig wel dat er meer toenadering van de kerken uit de gereformeerde gezindte zal komen. De HHK zou daarin een uitgangspunt kunnen zijn.
Mijns inziens is niet zozeer de scheiding door kerkmuren, maar er zijn dwars door vele kerken heen een aantal stromingen en díé verdragen zich niet met elkaar. Dat aan menselijke trots toeschrijven, zonder je te verdiepen in waar het nu werkelijk omgaat, is niet terecht.
Bert Mulder schreef:Ten eerste, moet er eengezindheid zijn in de leer. Als die eensgezindheid er niet is, dat zul je scheuringen hebben. En het is heel belangerijk dat we allemaal de ander beter achten dan de eigen ik.
Maar dat laatste nooit ten koste van het eerste!
jvdg schreef:De "waarheid" zoals u die ziet, prevaleert bij u boven de LIEFDE! Voorwaar een harde godsdienst.
Is de waarheid pluriform, jvdg?
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 18 okt 2006, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

@Afgewezen, als het niet vast zit op menselijke trots, houdt dat in dat er wezenlijke leerverschillen zijn binnen de kerken in ref. gez. (HHK/GG/GGiN/OGG), die zo erg zijn dat ze leiden tot het eeuwie verderf (anders zou eenheid wel mogelijk zijn)...

Dan hou ik het toch liever op menselijke trots...
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

memento schreef:@Afgewezen, als het niet vast zit op menselijke trots, houdt dat in dat er wezenlijke leerverschillen zijn binnen de kerken in ref. gez. (HHK/GG/GGiN/OGG), die zo erg zijn dat ze leiden tot het eeuwie verderf (anders zou eenheid wel mogelijk zijn)...

Dan hou ik het toch liever op menselijke trots...
Doet geen ding door twisting of ijdele eer, maar door ootmoedigheid achte de een den ander uitnemender dan zichzelven
Het stellen dat het vast zit op trots levert niets anders op dan twist en ijdele eer.
De ander uitnemender achten vraagt een andere houding.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Klavier schreef:De ander uitnemender achten vraagt een andere houding.
OK, we gaan weer afwachten tot er (n)ooit iets gebeurt...
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Klavier schreef:
memento schreef:@Afgewezen, als het niet vast zit op menselijke trots, houdt dat in dat er wezenlijke leerverschillen zijn binnen de kerken in ref. gez. (HHK/GG/GGiN/OGG), die zo erg zijn dat ze leiden tot het eeuwie verderf (anders zou eenheid wel mogelijk zijn)...

Dan hou ik het toch liever op menselijke trots...
Doet geen ding door twisting of ijdele eer, maar door ootmoedigheid achte de een den ander uitnemender dan zichzelven
Het stellen dat het vast zit op trots levert niets anders op dan twist en ijdele eer.
De ander uitnemender achten vraagt een andere houding.
Zoek de verschillen:

Doet geen ding door twisting of ijdele eer, maar door ootmoedigheid achte de een den ander uitnemender dan zichzelven
Het stellen dat het vast zit op leerverschillen levert niets anders op dan twist en ijdele eer.
De ander uitnemender achten vraagt een andere houding.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

wim schreef:
Klavier schreef:
memento schreef:@Afgewezen, als het niet vast zit op menselijke trots, houdt dat in dat er wezenlijke leerverschillen zijn binnen de kerken in ref. gez. (HHK/GG/GGiN/OGG), die zo erg zijn dat ze leiden tot het eeuwie verderf (anders zou eenheid wel mogelijk zijn)...

Dan hou ik het toch liever op menselijke trots...
Doet geen ding door twisting of ijdele eer, maar door ootmoedigheid achte de een den ander uitnemender dan zichzelven
Het stellen dat het vast zit op trots levert niets anders op dan twist en ijdele eer.
De ander uitnemender achten vraagt een andere houding.
Zoek de verschillen:

Doet geen ding door twisting of ijdele eer, maar door ootmoedigheid achte de een den ander uitnemender dan zichzelven
Het stellen dat het vast zit op leerverschillen levert niets anders op dan twist en ijdele eer.
De ander uitnemender achten vraagt een andere houding.
Inderdaad geen verschil.
Fil. 2:3 geldt allen. Ook mij.
Resume: Onze houding moet eerst zijn zoals Paulus deze noemt.
Dan gaan de scherpe kantjes er vanzelf af en is samenwerking mogelijk. Dat is wat er al volop gebeurt.
Als we echter elkaar gaan verwijten van zelfingenomenheid aangaande de leer of vermeende trots van de ander, dan blaas je eerder een samenwerkingsproces op dan dat je het bevordert.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

memento schreef:
Klavier schreef:De ander uitnemender achten vraagt een andere houding.
OK, we gaan weer afwachten tot er (n)ooit iets gebeurt...
Liever afwachten dan de kerkelijk leiding van de reformatorische kerken voor trots verklaren.
Maar nog liever deze dwaze oneingenlijke tegenstelling als drogredenering van de hand wijzen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

memento schreef:@Afgewezen, als het niet vast zit op menselijke trots, houdt dat in dat er wezenlijke leerverschillen zijn binnen de kerken in ref. gez. (HHK/GG/GGiN/OGG), die zo erg zijn dat ze leiden tot het eeuwie verderf (anders zou eenheid wel mogelijk zijn)...

Dan hou ik het toch liever op menselijke trots...
Ik denk, dat je daar wel gelijk in heb, althans voor 98%.

De vraag is alleen: hoe krijg je dat doorbroken? Tenen zijn lang en schenen gevoelig.
Laat bijvoorbeeld in 1 van bovengenoemde kerken het woord "aanbod van genade" maar eens vallen. Mensen schieten dan gelijk in een kramp. En als je het iets anders verwoordt, ben je of een remonstrant of een hyper-calvinist.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
memento schreef:@Afgewezen, als het niet vast zit op menselijke trots, houdt dat in dat er wezenlijke leerverschillen zijn binnen de kerken in ref. gez. (HHK/GG/GGiN/OGG), die zo erg zijn dat ze leiden tot het eeuwie verderf (anders zou eenheid wel mogelijk zijn)...

Dan hou ik het toch liever op menselijke trots...
Ik denk, dat je daar wel gelijk in heb, althans voor 98%.

De vraag is alleen: hoe krijg je dat doorbroken? Tenen zijn lang en schenen gevoelig.
Laat bijvoorbeeld in 1 van bovengenoemde kerken het woord "aanbod van genade" maar eens vallen. Mensen schieten dan gelijk in een kramp. En als je het iets anders verwoordt, ben je of een remonstrant of een hyper-calvinist.
Hoe je het gebroken krijgt weet ik niet. Men moet komen tot een acceptatie van kleine verschillen, waar het aanbod van genade ook onder valt. Kijk naar de HHK, waar die verschillen kunnen bestaan...
Plaats reactie