Nieuwe redacteuren Om Sions Wil

Petrus

Bericht door Petrus »

Bovendien laat hij zich nog wel eens verassend uit over maatschappelijke en politieke kwesties!


Ik mag dat wel, die tegendraadse predikanten............(zal wel aan mijn eigen jonge jaren in de '60's liggen)
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Petrus schreef:Ds. B. Reinders - Harskamp ????

Ik kijk uit naar zijn bijdrage(n)..............
Meen je dat?
Petrus

Bericht door Petrus »

freek schreef:
Petrus schreef:Ds. B. Reinders - Harskamp ????

Ik kijk uit naar zijn bijdrage(n)..............
Meen je dat?
Ik heb een tijdje onder zijn prediking mogen verkeren................
Gefopt
Berichten: 143
Lid geworden op: 07 jan 2006, 10:25

Bericht door Gefopt »

Petrus schreef:Bovendien laat hij zich nog wel eens verassend uit over maatschappelijke en politieke kwesties!


Ik mag dat wel, die tegendraadse predikanten............(zal wel aan mijn eigen jonge jaren in de '60's liggen)
Ik mag het ook wel. Het geeft weer dat een predikant verder kijkt dan alleen z'n eigen (kleine) kringetje. Het zorgt voor ((nog) meer) aansluiting bij jong en oud en het geeft gemeenteleden stof tot nadenken.
Leonius

Bericht door Leonius »

Gefopt schreef:
Petrus schreef:Bovendien laat hij zich nog wel eens verassend uit over maatschappelijke en politieke kwesties!


Ik mag dat wel, die tegendraadse predikanten............(zal wel aan mijn eigen jonge jaren in de '60's liggen)
Ik mag het ook wel. Het geeft weer dat een predikant verder kijkt dan alleen z'n eigen (kleine) kringetje. Het zorgt voor ((nog) meer) aansluiting bij jong en oud en het geeft gemeenteleden stof tot nadenken.
Nee, het dringt gewild of ongewild een interpretatie op van de ontwikkelingen in de politiek of maatschappij die per definitie niet op het terrein van een predikant liggen. Hij is er in de eerste plaats voor de verkondiging van het Evangelie. Uiteraard mag/moet hij wel voor de overheid bidden. Maar, als ik een predikant hoor bidden voor de SGP, dan gruw ik daarvan. Liever hoor ik hem dan bidden voor degenen die voor God en Zijn Woord durven uit te komen. Dan houd je het abstract, en mag iedereen voor zichzelf uitmaken wie/welke partij het beste daarin is.
Gefopt
Berichten: 143
Lid geworden op: 07 jan 2006, 10:25

Bericht door Gefopt »

Leonius schreef:
Gefopt schreef:
Petrus schreef:Bovendien laat hij zich nog wel eens verassend uit over maatschappelijke en politieke kwesties!


Ik mag dat wel, die tegendraadse predikanten............(zal wel aan mijn eigen jonge jaren in de '60's liggen)
Ik mag het ook wel. Het geeft weer dat een predikant verder kijkt dan alleen z'n eigen (kleine) kringetje. Het zorgt voor ((nog) meer) aansluiting bij jong en oud en het geeft gemeenteleden stof tot nadenken.
Nee, het dringt gewild of ongewild een interpretatie op van de ontwikkelingen in de politiek of maatschappij die per definitie niet op het terrein van een predikant liggen. Hij is er in de eerste plaats voor de verkondiging van het Evangelie. Uiteraard mag/moet hij wel voor de overheid bidden. Maar, als ik een predikant hoor bidden voor de SGP, dan gruw ik daarvan. Liever hoor ik hem dan bidden voor degenen die voor God en Zijn Woord durven uit te komen. Dan houd je het abstract, en mag iedereen voor zichzelf uitmaken wie/welke partij het beste daarin is.
Op het moment dat hij dus bidt voor degenen die uitkomen voor God en Zijn Woord, is hij al bezig met politieke problemen. Dat vind ik ook beter dan in hokjes denken.

Een voorbeeld:
Predikant zegt dat hij voorstander is van een vrouw in het gezin. Dit naar aanleiding van kinderdagverblijven etc. Hij legt dit uit, en wijst op de noodzaak van een luisterende moeder als kindlief thuiskomt uit school. Maar ook op de huisgodsdienst. Dat moeder samen met kind uit de Bijbel leest en samen bidden. Dan kun je wel zeggen, dat de ds z'n mening niet moet opdringen, maar hij zet dmv deze meningsuiting mensen aan het denken. En dan mag wat mij betreft ook de vader wel thuis zijn en de moeder aan het werk, maar het zet wel aan tot het kraken van hersens.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Leonius schreef:Dan houd je het abstract, en mag iedereen voor zichzelf uitmaken wie/welke partij het beste daarin is.
Dat lijkt me niet, Leonius.

Als dat het criterium wordt, kan je ook de persoonlijke voorbede wel weglaten. Gewoon voorbede voor iedereen die ziek is of moeilijkheden heeft en iedereen kan voor zichzelf uitmaken wie daarmee bedoeld wordt.

Nee, het gebed mag, nee moet, concreet zijn. De Heere weet wel van onze zorgen en noden, voordat we tot Hem roepen. Maar Hij wil er wel om gebeden zijn.
Leonius

Bericht door Leonius »

Gefopt schreef:
Leonius schreef:
Gefopt schreef:
Petrus schreef:Bovendien laat hij zich nog wel eens verassend uit over maatschappelijke en politieke kwesties!


Ik mag dat wel, die tegendraadse predikanten............(zal wel aan mijn eigen jonge jaren in de '60's liggen)
Ik mag het ook wel. Het geeft weer dat een predikant verder kijkt dan alleen z'n eigen (kleine) kringetje. Het zorgt voor ((nog) meer) aansluiting bij jong en oud en het geeft gemeenteleden stof tot nadenken.
Nee, het dringt gewild of ongewild een interpretatie op van de ontwikkelingen in de politiek of maatschappij die per definitie niet op het terrein van een predikant liggen. Hij is er in de eerste plaats voor de verkondiging van het Evangelie. Uiteraard mag/moet hij wel voor de overheid bidden. Maar, als ik een predikant hoor bidden voor de SGP, dan gruw ik daarvan. Liever hoor ik hem dan bidden voor degenen die voor God en Zijn Woord durven uit te komen. Dan houd je het abstract, en mag iedereen voor zichzelf uitmaken wie/welke partij het beste daarin is.
Op het moment dat hij dus bidt voor degenen die uitkomen voor God en Zijn Woord, is hij al bezig met politieke problemen.
Nee, want hij bidt slechts voor degenen die in hoogheid zijn gezeten, dat is de bijbelse opdracht van iedere christen.
Een voorbeeld:
Predikant zegt dat hij voorstander is van een vrouw in het gezin. Dit naar aanleiding van kinderdagverblijven etc. Hij legt dit uit, en wijst op de noodzaak van een luisterende moeder als kindlief thuiskomt uit school. Maar ook op de huisgodsdienst. Dat moeder samen met kind uit de Bijbel leest en samen bidden. Dan kun je wel zeggen, dat de ds z'n mening niet moet opdringen, maar hij zet dmv deze meningsuiting mensen aan het denken. En dan mag wat mij betreft ook de vader wel thuis zijn en de moeder aan het werk, maar het zet wel aan tot het kraken van hersens.
Nou, laat hem dat doen als gewoon burger, maar niet als predikant van de preekstoel. Pedagogen, sociologen en andere deskundigen zijn het namelijk helemaal niet over dat soort dingen met elkaar eens. Het is de taak van christelijke politici om dat soort dingen te roepen.
Leonius

Bericht door Leonius »

Tiberius schreef:
Leonius schreef:Dan houd je het abstract, en mag iedereen voor zichzelf uitmaken wie/welke partij het beste daarin is.
Dat lijkt me niet, Leonius.

Als dat het criterium wordt, kan je ook de persoonlijke voorbede wel weglaten. Gewoon voorbede voor iedereen die ziek is of moeilijkheden heeft en iedereen kan voor zichzelf uitmaken wie daarmee bedoeld wordt.
In de eerste plaats is dat vaak de praktijk in gemeenten. Althans, in de mijne wel. Ik heb daar inderdaad moeite mee, want zo kan ik niet de lasten van de ander dragen. Ik heb er echter wél moeite mee als de predikant alleen voor de SGP bidt bijvoorbeeld. Dan is het gewoon een puur politieke uitspraak, ofwel een verkapt stemadvies. (Predikanten hebben immers vaak ook nog een functie binnen de partij). Hij geeft daarmee immers impliciet aan dat andere partijen minder christelijk zijn. En dat is een uitspraak die een predikant niet mag doen, want dan kom je aan gewetensvrijheid. En deze mag je nu eenmaal niet binden.
Nee, het gebed mag, nee moet, concreet zijn. De Heere weet wel van onze zorgen en noden, voordat we tot Hem roepen. Maar Hij wil er wel om gebeden zijn.
Helemaal mee eens, maar het is mij concreet genoeg als een predikant bidt voor degenen die in 'lands vergaderzalen' uitkomen voor God en Zijn dienst.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ik vind het prima als een dominee maatschappelijk betrokken is, maar het voorbeeld van Leonius herken ik wel. Dat heeft verder niks met mijn politieie overtuiging te maken, maar gewoon in zijn algemeenheid. Ik vind het ook raar als een dominee alleen voor het CDA of de CU bidt. Ook in de PvdA zitten belijdende christenen en die hebben ook Gods hulp nodig. Misschien nog wel meer.

De vraag is: hoever ga je als predikant? Bid je alleen voor de SGP of ook voor discussies binnen die SGP? Ga je bidden of een voorstel het al dan niet haalt?

En span je God zo niet snel voor je eigen karretje? Dat Hij ook tegen aborrus is, lijkt me duidelijk. Maar is Hij tegen de Europese Grondwet? En tegen de Herziene Statenvertaling? Tegen de Deltawerken? De Euro? Ruimtevaart? Was Hij voor Bush, of had Hij liever Kerry als president gezien? Maak je jezelf geen beeld van God als je specifiek voor of tegen deze dingen bidt?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Een voorbeeld:
Predikant zegt dat hij voorstander is van een vrouw in het gezin. Dit naar aanleiding van kinderdagverblijven etc. Hij legt dit uit, en wijst op de noodzaak van een luisterende moeder als kindlief thuiskomt uit school. Maar ook op de huisgodsdienst. Dat moeder samen met kind uit de Bijbel leest en samen bidden. Dan kun je wel zeggen, dat de ds z'n mening niet moet opdringen, maar hij zet dmv deze meningsuiting mensen aan het denken. En dan mag wat mij betreft ook de vader wel thuis zijn en de moeder aan het werk, maar het zet wel aan tot het kraken van hersens.
Nou, laat hem dat doen als gewoon burger, maar niet als predikant van de preekstoel. Pedagogen, sociologen en andere deskundigen zijn het namelijk helemaal niet over dat soort dingen met elkaar eens. Het is de taak van christelijke politici om dat soort dingen te roepen.
Dit MOET de predikant zeggen. Is voluit Bijbels. Ik heb niet zoveel op met al die zogenaamde deskundigen. De Bijbel is voor ons het Woord van DE deskundige, ook wat betreft deze dingen. Wij moeten in ALLES op hem alleen betrouwen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Ik hoor soms een predikant die bid voor diegene die Schrift Gebonden Politiek bedrijven. :wink:

Dat mag dus wel ??
Leonius

Bericht door Leonius »

geledu schreef:Ik hoor soms een predikant die bid voor diegene die Schrift Gebonden Politiek bedrijven. :wink:

Dat mag dus wel ??
Mwah, al vind ik het er dan nog steeds erg bovenop liggen ;)
Bert Mulder schreef:Dit MOET de predikant zeggen. Is voluit Bijbels. Ik heb niet zoveel op met al die zogenaamde deskundigen. De Bijbel is voor ons het Woord van DE deskundige, ook wat betreft deze dingen. Wij moeten in ALLES op hem alleen betrouwen.
O zeker, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar hier zie ik vooral een taak weggelegd voor christelijke politici. Zij willen immers vanuit de Schrift politiek bedrijven, en mogen dan ook op grond daarvan bepaalde maatschappelijke misstanden aanwijzen en bestrijden. Maar dat is niet primair de taak van een predikant.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

geledu schreef:Ik hoor soms een predikant die bid voor diegene die Schrift Gebonden Politiek bedrijven. :wink:

Dat mag dus wel ??
Van mij wel.

Onze vorige dominee bad dan voor "de mannen die opkomen voor Uw naam". Dat was een paar dagen nadat Tineke Huizinga gekozen was. Dat vind ik een stuitende vorm van politiek op de kansel.

Stel je voor dat Bas van der Vlies een lezing komt houden en zegt: Beste mensen, alleen de Hersteld Hervormde Kerk is de ware, hoor.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Leonius

Bericht door Leonius »

Unionist schreef:Ik vind het prima als een dominee maatschappelijk betrokken is, maar het voorbeeld van Leonius herken ik wel. Dat heeft verder niks met mijn politieie overtuiging te maken, maar gewoon in zijn algemeenheid. Ik vind het ook raar als een dominee alleen voor het CDA of de CU bidt. Ook in de PvdA zitten belijdende christenen en die hebben ook Gods hulp nodig. Misschien nog wel meer.

De vraag is: hoever ga je als predikant? Bid je alleen voor de SGP of ook voor discussies binnen die SGP? Ga je bidden of een voorstel het al dan niet haalt?

En span je God zo niet snel voor je eigen karretje? Dat Hij ook tegen aborrus is, lijkt me duidelijk. Maar is Hij tegen de Europese Grondwet? En tegen de Herziene Statenvertaling? Tegen de Deltawerken? De Euro? Ruimtevaart? Was Hij voor Bush, of had Hij liever Kerry als president gezien? Maak je jezelf geen beeld van God als je specifiek voor of tegen deze dingen bidt?
Precies!!!
Plaats reactie