Geka schreef:Misschien moet je het Avondmaalsformulier nog eens lezen, waarin op grond van de Schrift wordt duidelijk gemaakt wie er welkom zijn aan de tafel des Heeren: het gaat om alle ware gelovigen. Wie dat geloof (in de kleinste maa) kent hoort aan de tafel, wie dat niet kent moet er afblijven. De zelfbeproeving is een wezenlijk Bijbels element rondom de leer van het H. Avondmaal.
Als ik de laatste reacties lees bekruipt me het vervelende gevoel dat sommige mensen letterlijk alles moeten aangrijpen om maar hun negatieve kritiek te kunnen spuien. Dat wordt soms erg vermoeiend..
Ho... er zijn mensen die het verontrustend vinden dat zoveel mensen blijkbaar niet naar hun belijdenis leven. Die zorg wordt hier geuit. Dat heeft niets met alles aangrijpen om maar negatieve kritiek te kunnen spuien. Dit is een van de punten die ik echt zorgwekkend vind en dat heb ik ook altijd laten blijken.
Wat de zelfbeproeving betreft, het avondmaalsformulier is duidelijk: Eerst de zelfbeproeving. Wie mogen er niet aangaan? En dan worden alle geboden aangehaald. En daarop volgt dat het niet bedoeld is om de gelovigen, verslagen van hart als ze zijn, alle moed te ontnemen. Want we gaan niet aan het avondmaal om daarmee te kennen te geven dat we uit onszelf goed/volmaakt zijn... maar dat we het bij Hem zoeken, buiten onszelf. En dat is de geloofsbelijdenis: Het bij Hem zoeken en niet bij jezelf. Als je dan vervolgens niet aan het avondmaal aangaat leef je dus niet naar je geloofsbelijdenis waarin je aangeeft: Niet door eigen kracht en zelf goed leven... maar alleen door Hem is er redding.
En veel mensen gaan niet aan omdat ze wachten op een wodner, er moet nog iets bijzonders gebeuren en gewoon geloven is niet genoeg. In sommige kerken wordt dat echt aangepraat, en op het moment dat er dan maar weinigen aangaan wordt dat, de grootte van de groep, gelijk een beperking voor anderen... want als er zoveel niet aangaan wordt het daardoor gelijk wel heel exclusief... in het verkeerde opzicht.