Nieuwe vormgeving Saambinder

Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Erasmiaan schreef:Marnix, ik hoop nog eens dat je mag leren dat je onbekeert bent en dat je verloren ligt in Adam. En om er dan eens zielsbevindelijk achter te komen dat er een weg ter ontkoming in Christus is.
Kan iemand mij eens uitleggen waarom sommige mensen er altijd (maar gelukkig niet eeuwig!) van uit schijnen te moeten gaan dat iedereen onbekeerd is en dat er heel misschien een kansje is dat iemand wel deel heeft aan Christus? Is dat soms een vorm van jezelf projecteren op een ander, zo van "ik niet, dan hij/zij ook vast niet"? Heb jij in dat geval niet genoeg aan jezelf, Erasmiaan?
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

wist je dat (en dit is geen verkeerde plaatsing:)

.........ik hoop, en eigenlijk wel een beetje mag verwachten, dat we miv heden, nu en met onmiddelijke ingang, we ons gaan bezinnen op hetgeen we schrijven naar én reageren óp elkaar, met de Enige als onze getuige en Wachter bij onze lippen (vingers in dit geval)..........................................

.......we geen harteloosheden meer gaan debiteren, hoezeer wij het ook oneens (kunnen) zijn met elkaar.................
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

J.C. Philpot schreef:
Erasmiaan schreef:Marnix, ik hoop nog eens dat je mag leren dat je onbekeert bent en dat je verloren ligt in Adam. En om er dan eens zielsbevindelijk achter te komen dat er een weg ter ontkoming in Christus is. Om maar terug ontopic te komen: misschien ga je dan nog wel eens de Saambinder uitspitten om te zien waar een dominee in de buurt staat.
Als dat niet oordelen over iemands genadestaat is weet ik het ook niet meer. Ik ben het op veel punten met je eens wat betreft de "argumentatie" van Marnix, verder weet ik dat er te pas en te onpas word gesmeten met "je mag niet oordelen", maar dit gaat bij echt te ver. Er is slecht 1 hartekenner! Verder is het verre van automatisch dat een door God bekeerde de Saambinder er op na gaat slaan wat betreft kerkdiensten. Het ware evangelie word gelukkig nog op meerdere plekken in dit land verkondigt, en wel ruim en bevindelijk.
Expres heb ik het zo neergezet. Dat wat betreft de Saambinder was een poging om de discussie weer ontopic te laten komen met een knipoog. Natuurlijk is niet alleen in de GerGem de waarheid te horen. Maar als iemand zoals Marnix open en eerlijk te kennen geeft hoe hij aan het avondmaal is geraakt, als een soort verbondsautomatisme, dan mag ik vanuit mijn achtergrond toch tegen hem zeggen hoe ík denk dat men grond krijgt voor de eeuwigheid? Dat is toch de consequentie van de mening die ik verkondig? Marnix heeft zelf in een ander topic gezegd dat als het waar is wat wij allemaal zeggen waarom we dan niet begaan zijn met zijn lot. Nou dat ben ik zeker! Want iedereen heeft een ziel voor de eeuwigheid. En sterven is God ontmoeten. En mijn ontwijfelbare overtuiging is dat er een wonder moet gebeuren om van dood, levend te worden.
Kan iemand mij eens uitleggen waarom sommige mensen er altijd (maar gelukkig niet eeuwig!) van uit schijnen te moeten gaan dat iedereen onbekeerd is en dat er heel misschien een kansje is dat iemand wel deel heeft aan Christus?
Dat kan ik je zeggen. Want ik geloof met de bijbel en onze 3 formulieren van enigheid dat we allemaal dood liggen in de zonde en de misdaden tenzij we van nieuws geboren worden. En als ik van iemand niet hoor dat hij van dood levend is gemaakt dan ben ik bewogen met zijn lot.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 02 mei 2007, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Rens schreef:wist je dat (en dit is geen verkeerde plaatsing:)

.........ik hoop, en eigenlijk wel een beetje mag verwachten, dat we miv heden, nu en met onmiddelijke ingang, we ons gaan bezinnen op hetgeen we schrijven naar én reageren óp elkaar, met de Enige als onze getuige en Wachter bij onze lippen (vingers in dit geval)..........................................

.......we geen harteloosheden meer gaan debiteren, hoezeer wij het ook oneens (kunnen) zijn met elkaar.................
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Erasmiaan, meen dat mijn positie op dit forum glashelder is, ook tegenover Marnix.

Toch gaan we te ver als we over iemands eeuwige staat oordelen.

Sla hierover even de Dordtse Leerregels op:
3/4-15. Deze genade is God aan niemand schuldig; want wat zou Hij schuldig zijn dengenen, die Hem niets eerst geven kan, opdat het hem vergolden worde? Ja, wat zou God dien schuldig zijn, die van zichzelven niet anders heeft dan zonde en leugen? Diegene dan, die deze genade ontvangt, die is Gode alleen daarvoor eeuwige dankbaarheid schuldig, en dankt Hem ook daarvoor; diegene, die deze genade niet ontvangt, die acht ook deze geestelijke dingen gans niet en behaagt zichzelven in het zijne; of, zorgeloos zijnde, roemt hij ijdellijk dat hij heeft hetgeen hij niet heeft. Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend. En wat aangaat anderen, die nog niet geroepen zijn, voor dezulken moet men God bidden, Die de dingen die niet zijn, roept alsof zij waren; en wij moeten ons geenszins tegenover hen verhovaardigen, alsof wij onszelven uitgezonderd hadden.
Verder over het stuk van het Heilige Avondmaal, neem ik OOK de positie in dat ALLE belijdende leden, als het goed is, verplicht zijn aan te gaan. Er staan geschreven:
28 Maar de mens beproeve zichzelven,73) en ete alzo74) van het brood75), en drinke van den drinkbeker.76)
29 Want die onwaardiglijk eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelven een oordeel,77) niet onderscheidende het78) lichaam des Heeren.
Dat betekent wel degelijk dat zelfonderzoek nodig is. En dan de zonden verlatende, etende van het brood, drinkende van de drinkbeker, in Christus versterkt worden zodat men geholpen wordt, door het geloof, in het verlaten van de zonden.

Waar, mijns insziens, velen in de gereformeerde gezindte zwak gaan, is door zich zomaar onder de ongelovigen te scharen. Daar ook hadden de Dordtse vaderen iets over te zeggen:
1-16. Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
Dus die middelen MOETEN gebruikt worden, ook door het gekrookte riet. En dat houdt ook het Heilige Avondmaal in.

Het is verder ook zo, dat als men echt vindt geen deel te hebben in Christus, dat men dan beter ook geen belijdenis des geloofs moet doen, en ook niet kinderen laten dopen, want de 3 vragen in al die zijn in wezen, precies gelijk. En dan is men dus meinedig, en dat voor Gods aangezicht, met Zijn gemeente als getuigen!

En dan nog even te bedenken die verantwoording die een onbekeerde ambtsdrager af zal moeten leggen in de dag der dagen. Dat is recht verschrikkelijk!

"Als ik niet had geloofd dat in dit leven
Mijn ziel Gods gunst en hulp genieten zou...."
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Nog één toelichting dan: Marnix staat zo ver van de gereformeerd belijden dat ik bang ben dat hij zich bedriegt voor de eeuwigheid. Dat is wat anders dan iemand be- of veroordelen.
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Bericht door Mariavt »

Erasmiaan schreef: Want ik geloof met de bijbel en onze 3 formulieren van enigheid dat we allemaal dood liggen in de zonde en de misdaden tenzij we van nieuws geboren worden. En als ik van iemand niet hoor dat hij van dood levend is gemaakt dan ben ik bewogen met zijn lot.
Dan zou dus iedereen hier van het forum aan jou getuigenis moeten geven van zijn/haar inlijving in het verbond met Christus...anders ben je bewogen met hun lot???????
Of begrijp ik je nu verkeerd?
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Mariavt schreef:
Erasmiaan schreef: Want ik geloof met de bijbel en onze 3 formulieren van enigheid dat we allemaal dood liggen in de zonde en de misdaden tenzij we van nieuws geboren worden. En als ik van iemand niet hoor dat hij van dood levend is gemaakt dan ben ik bewogen met zijn lot.
Dan zou dus iedereen hier van het forum aan jou getuigenis moeten geven van zijn/haar inlijving in het verbond met Christus...anders ben je bewogen met hun lot???????
Of begrijp ik je nu verkeerd?
Nee, houdt dat liever privé. Maar Marnix heeft zoveel los gelaten over zijn visie op deze zaken en ook over hoe hij hier persoonlijk in staat dat je als je vanuit je eigen visie kijkt wel bewogen zou moeten zijn. Of je gelooft dan je eigen visie niet of je bent zo hard als een steen met betrekking tot je medereiziger.
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Bericht door Mariavt »

Laten we maar om een slot op deze discussie vragen want dit leidt verder nergens meer toe. Het topic ging over de Saambinder en is verzand in een serie twistgesprekken waarvan de rillingen over je rug lopen................

Memento, wil je hier een slotje op zetten?????
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

Erasmiaan schreef:Nog één toelichting dan: Marnix staat zo ver van de gereformeerd belijden dat ik bang ben dat hij zich bedriegt voor de eeuwigheid.
Met de bovenstaande formulering heb ik geen problemen. Maar deze formulering is wel substantieel anders als de voorgaande formulering.

Verder is werkelijke bewogenheid met anderen een zeer goede zaak. Als een ieder werkelijk bewogen zou zijn, zouden de discussies op het forum waarschijnlijk anders zijn als ze nu zijn (en dat geld ook voor mij). Wel is het zo dat we om waarlijk bewogen te zijn ook levendgemaakt moeten zijn. Als dat niet zo is zullen we eerst onszelf met al onze zonden en ellenden, tot Christus ter genezing moeten wenden. Anders maken we ons druk om de splinter in andermans oog, en gaan we door de balk in ons eigen oog verloren.

Laten we het inderdaad hier maar bij laten.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Erasmiaan schreef:Nog één toelichting dan: Marnix staat zo ver van de gereformeerd belijden dat ik bang ben dat hij zich bedriegt voor de eeuwigheid. Dat is wat anders dan iemand be- of veroordelen.
Formeel is dat laatste wel zo, maar inhoudelijk komt het er natuurlijk wel erg dicht bij in de buurt. Angst is overigens niet bepaald de beste raadgever... Maar goed, het is beter geformuleerd dan net, omdat je nu eerlijk aangeeft dat jouw eigen gevoel hier een grote rol speelt.

Ik wil in dit kader maar even Spurgeon (vrij) parafraseren.

In de hemel zul je je over drie dingen verwonderen:

1. Dat je er zelf bij mag zijn.
2. Wie er ook zijn, van wie je het niet had verwacht.
3. Wie er niet zijn, van wie je het wel had verwacht.

God is rechtvaardig, maar Zijn barmhartigheid en liefde zijn oneindig veel groter.
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Bericht door Mariavt »

EN NU OPHOUDEN MET KIBBELEN JAH...........

Laat het oordelen maar aan de Heere over en neem niet zélf dingen in je mond die je later ook aan Hem zal moeten verantwoorden..........

Ik word er inténs verdrietig van hoe jullie een mede-forummer zó neer kunnen zetten. BAH.....
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Op slot

Aangezien dit al lang niet meer gaat over de nieuwe layout van de Saambinder, een slotje.

Uw Moderator
Gesloten