leven naar de werken van het vlees of leven naar de Geest

Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

leven naar de werken van het vlees of leven naar de Geest

Bericht door BJD »

Al enige tijd volg ik met plezier (en het is voor mij ook erg leerzaam) het forum. Enerzijds iets heel moois dat op een web vol narigheid en onzin Chrsitenen bij elkaar komen om zaken te bespreken, te bediscusieren en elkaar aan te scherpen. Anderszijds borrelt bij mij vaak naar boven om er maar mee te stoppen daar er soms zo liefdeloosheid en vinnig naar elkaar wordt gereageerd.

Galaten 5 van 16-26 geeft een uitleg van twee soorten mensen. Een die leeft door de werken van het vlees en de ander naar de vrucht van de Geest. In vers 20-21 staat o.a wat de werken van het vlees zijn. Zoals venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen, nijd.
Het lijkt wel dat op dit forum eerdergenoemde werken veel langs komen. Dit vind ik jammer.

Laten onze werken vooral gericht zijn naar de vrucht van de Geest waarvan staat dat deze is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof. zachtmoedigheid en matigheid.

Is dit iets waar ik mij als enige aan stoor of valt dit ook bij andere forummers op. Geef je mening en laten we het met zijn allen ten goede veranderen!
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

@BJD,

Scherpte is iets wat bij een theologische discussie hoort. Lees maar eens wat van Luther tegen Zwingli, van Calvijn richting de wederdopers, etc.

Ik acht het juist een zwakte van onze tijd dat we die felheid niet meer hebben. Tegenwoordig trekt men zich nog maar weinig aan van wat de ander vindt, men luisterd er vaak niet eens meer naar, en weet bij voorbaad al dat men het zal negeren. Aan de ene kant is pluriformiteit in, iets als een absolute waarheid bestaat niet, vind men. Aan de andere kant de non-tolerante houding van wij en onze vaderen hebben gelijk, en de mening van anderen telt niet.

Scherp zijn mag, zolang het maar voortkomt uit de heilige drang van het verdedigen van de waarheid, en gepaard gaat met liefde. En af en toe komen die discussies hier ook voor, waarin op een waardige manier geluisterd word naar andermans mening, en de eigen mening verteld wordt. Gelukkig maar...
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Beste BJD,
Het is iets waar ik me ook weleens aan stoor, en ook iets waar ik mezelf tot mijn schaamte helaas ook weleens op betrap. Het punt wat je aanroert is echt iets belangrijks. Wat voor indruk maken we op iemand die toevallig langs komt surfen? Als broeders die in dit huis (forum) in liefde tezamen wonen? En uiteraard mogen er verschillen van mening zijn, en mag de waarheid best worden gezegd. En natuurlijk kan de waarheid best confronterend zijn voor elkaar, helemaal waar. Maar in de manier hoe we de waarheid brengen komen onze beweegredenen openbaar (zijn het de beweegredenen van een farizeer of van een medezondaar). En dan moge onze bede wel zijn: Heere, zet een wacht voor mijn lippen (in dit geval via het toetsenbord).
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Re: leven naar de werken van het vlees of leven naar de Gee

Bericht door Christiaan »

BJD schreef:Al enige tijd volg ik met plezier (en het is voor mij ook erg leerzaam) het forum. Enerzijds iets heel moois dat op een web vol narigheid en onzin Chrsitenen bij elkaar komen om zaken te bespreken, te bediscusieren en elkaar aan te scherpen. Anderszijds borrelt bij mij vaak naar boven om er maar mee te stoppen daar er soms zo liefdeloosheid en vinnig naar elkaar wordt gereageerd.

Galaten 5 van 16-26 geeft een uitleg van twee soorten mensen. Een die leeft door de werken van het vlees en de ander naar de vrucht van de Geest. In vers 20-21 staat o.a wat de werken van het vlees zijn. Zoals venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen, nijd.
Het lijkt wel dat op dit forum eerdergenoemde werken veel langs komen. Dit vind ik jammer.

Laten onze werken vooral gericht zijn naar de vrucht van de Geest waarvan staat dat deze is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof. zachtmoedigheid en matigheid.

Is dit iets waar ik mij als enige aan stoor of valt dit ook bij andere forummers op. Geef je mening en laten we het met zijn allen ten goede veranderen!
Naar mijn idee is de intentie bij de meeste goed. Maar soms kunnen discussies wat heftiger worden. Een PB sturen kan soms goed werken. Ik hoop dat iedereen zich inzet, om dit een leuk en ook leerzaam forum mag zijn en blijven. Het is dan wel zaak, er van overtuigt te weten wat de ander bedoeld. Naar mijn mening zijn scherpe reacties vaak ver oorzaakt door dat de ander niet goed wordt begrepen. Een ieder is uniek en zegt het op zijn wijze.
Ik heb ook wel eens overwogen weg te gaan, maar toen waren er toch de reacties dat ik toch iets toevoegde dat ik ben gebleven.
Ik kan mij zo´n idee dus duidelijk voorstellen.
Laten we vooral mogen denken aan niet-forummers die onze reacties lezen, welk beeld zouden zij krijgen van christenen?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Re: leven naar de werken van het vlees of leven naar de Gee

Bericht door Miscanthus »

BJD schreef:Galaten 5 van 16-26 geeft een uitleg van twee soorten mensen. Een die leeft door de werken van het vlees en de ander naar de vrucht van de Geest. In vers 20-21 staat o.a wat de werken van het vlees zijn. Zoals venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen, nijd.
Het lijkt wel dat op dit forum eerdergenoemde werken veel langs komen. Dit vind ik jammer.

Laten onze werken vooral gericht zijn naar de vrucht van de Geest waarvan staat dat deze is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof. zachtmoedigheid en matigheid.

Is dit iets waar ik mij als enige aan stoor of valt dit ook bij andere forummers op. Geef je mening en laten we het met zijn allen ten goede veranderen!
helemaal mee eens BJD!
Van mij mag het rijtje kerkgenootschappen in de forumregels vervangen worden door deze woorden.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: leven naar de werken van het vlees of leven naar de Gee

Bericht door memento »

Miscanthus schreef:Van mij mag het rijtje kerkgenootschappen in de forumregels vervangen worden door deze woorden.
Helaas, als we dat zouden doen is het forum binnen een maand haar reformatorische identiteit kwijt. En fora zonder die identiteit zijn er al genoeg, en stoten vaak de reformatorischen af...
Duuk
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:33

Re: leven naar de werken van het vlees of leven naar de Gee

Bericht door Duuk »

memento schreef:
Miscanthus schreef:Van mij mag het rijtje kerkgenootschappen in de forumregels vervangen worden door deze woorden.
Helaas, als we dat zouden doen is het forum binnen een maand haar reformatorische identiteit kwijt. En fora zonder die identiteit zijn er al genoeg, en stoten vaak de reformatorischen af...
Mensen die reformatorischen afstoten voldoen niet aan deze regel: Laten onze werken vooral gericht zijn naar de vrucht van de Geest waarvan staat dat deze is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof. zachtmoedigheid en matigheid.

En moeten dan dus verbannen worden. :wink:

Maar goed, praktisch niet echt haalbaar, denk ik.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Ik denk als men van een ieder weet van welk kerk hij/zij is ook
iets oplost.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Christiaan schreef:Ik denk als men van een ieder weet van welk kerk hij/zij is ook
iets oplost.
Welk probleem is daarmee opgelost, denk je?
Het probleem, dat een nieuwkomer zonder vooroordelen tegemoet wordt getreden? :wink:
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Tiberius schreef:
Christiaan schreef:Ik denk als men van een ieder weet van welk kerk hij/zij is ook
iets oplost.
Welk probleem is daarmee opgelost, denk je?
Het probleem, dat een nieuwkomer zonder vooroordelen tegemoet wordt getreden? :wink:
Ik denk dat iemand van uit zijn achtergrond beter te begrijpen is.
Vooroordelen zijn zoiezo fout, zeker christenen mogen we niet voor we ze redelijk goed kennen aanvallen.
In een andere topic zei iemand ieder komt op zijn wijze op het forum. :roll: :roll:
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Christiaan schreef:... zeker christenen mogen we niet voor we ze redelijk goed kennen aanvallen.
:mrgreen:
Wat zeg je hier eigenlijk?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ik denk dat als een vreemdeling langs surft, hij zal denken: ziet hoe lief ze elkaar hebben.

Van tijd tot tijd komt er steeds zo'n 'liefdoen' topic voorbij. Nergens voor nodig. Als er iets niet goed gaat hebben we moderators.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Bericht door BJD »

refo schreef:Ik denk dat als een vreemdeling langs surft, hij zal denken: ziet hoe lief ze elkaar hebben.
Dat denk ik juist van niet.

Elkaar met argumenten om de oren slaan is niets mis maar dat gehakketak om gelijk te krijgen over soms heel tere zaken komt vaak zo raar over
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Ik denk dat als een vreemdeling langs surft, ...
Ik dacht dat hier alleen maar gasten en vreemdelingen komen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:
refo schreef:Ik denk dat als een vreemdeling langs surft, ...
Ik dacht dat hier alleen maar gasten en vreemdelingen komen.
vreemdelingen en bijwoners, heet dat toch?
Plaats reactie