Verjaardag vieren op zondag

The Critical Brother

Verjaardag vieren op zondag

Bericht door The Critical Brother »

The Critical Brother vangt wel eens her en der op dat mensen hun verjaardag niet op zondag vieren.
Kent iemand de (principiële) gedachte die hier achter schuilt?

The Critical Brother (niet van slagroomgebak hoor!)
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Zie Exodus 20
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Origineel geplaatst door Kislev
Zie Exodus 20
Joh! Bedankt!
Dat The Critical Brother daar nu altijd over heen gelezen heeft!
Maar inderdaad, het staat er!: "Gij zult uw verjaardag niet op zondag vieren"........

Bedankt!

The Critical Brother (die ook liever naar de verjaardag van iemand anders gaat, dan dat-ie z'n eigen verjaardag viert......):,
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Jij bent echt grappig. Mijn opmerking was ook cynisch bedoeld dus een cynisch antwoord was wel te verwachten (zeker van jou, wacht maar mannetje... :D )

Zullen we gelijk ons haar maar rose met witte stippen verven? (staat nergens in de bijbel dat het niet mag). Er staat ook dat je niet mag doodslaan. Dan pak je toch gewoon je geweer. etc. etc. etc.

Is het nou zo nodig om op zondag iemands verjaardag te vieren en wellicht half Nederland door te crossen om er te komen? Is het juist niet fijn dat we een dag hebben ter afzondering? Zo`n zondag is ook ter zelfbescherming hoor!

"Gedenk den sabbatdag dat gij dien heiligt." Echt heel heilig vind ik het vieren van een verjaardag niet.......

Eigenlijk vind ik het de moeite van het discussieren niet eens waard.

`k heb er geen zin meer an

[Veranderd op 29/5/02 door Kislev]
Mirror

Bericht door Mirror »

Origineel geplaatst door Kislev
`k heb er geen zin meer an
Hmmm, doet me aan iemand denken... ;)
Lecram

Bericht door Lecram »

Wij doen het ook niet. Waarschijnlijk omdat we het nooit hebben gedaan en er diversen die zouden komen daar moeite mee hebben. Dan is het een kleine moeite om de verjaardag daarna te voeren (ook zo'n principiele gewoonte)
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Origineel geplaatst door Lecram
Wij doen het ook niet. Waarschijnlijk omdat we het nooit hebben gedaan en er diversen die zouden komen daar moeite mee hebben. Dan is het een kleine moeite om de verjaardag daarna te voeren (ook zo'n principiele gewoonte)
Maar wel een goede gewoonte! Door je verjaardag op zondag te vieren dreig dit het hoofddoel te worden en de eer van God dreigt dan minder aandacht te krijgen.
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door kridje
Origineel geplaatst door Lecram
Wij doen het ook niet. Waarschijnlijk omdat we het nooit hebben gedaan en er diversen die zouden komen daar moeite mee hebben. Dan is het een kleine moeite om de verjaardag daarna te voeren (ook zo'n principiele gewoonte)
Maar wel een goede gewoonte! Door je verjaardag op zondag te vieren dreig dit het hoofddoel te worden en de eer van God dreigt dan minder aandacht te krijgen.
Daty ontken ik zeker niet. Ik bedoelde met gewoonte ook, dat we onze verjaardag op of na onze verjaardag vieren en niet daarvoor.
anne

Bericht door anne »

Een kennisje van mij was ook op zondag jarig. Nou, ja, dan hield ze het maar vast op de zaterdagavond ervoor. Beetje raar gevoel kreeg ik hierbij. Stel dat je het niet beleefd? Het kan toch? Alles bij leven en wel zijn...
P.Paape

Bericht door P.Paape »

Waarom vieren we eigenlijk verjaardag?
't Kost geld en is het eigenlijk wel zo leuk?
En... is dit wel zo christelijk? De bijbelse verjaardagen hebben een trieste afloop. Neem nou het hoofd van Johannes als cadeau op een schaal. Verjaardagen brengen weinig goeds. De Jehova's Getuigen vieren ook geen verjaardag. Goed voorbeeld doet goed volgen?

Peet

Punt: als we geen verjaardag vieren, hebben we ook niet het probleem op zondag iets te moeten/hoeven vieren!!!
Lecram

Bericht door Lecram »

Ik ben ook een groot voorstander van het afschaffen van verjaardagen. Wij hebben een behoorlijk grote familie en iedere keer moet je weer naar zo'n verjaardag.
Als je zelf jarig bent (gelukkig zijn mijn vrouw en ik dichtbij elkaar jarig, we kunnen het dus samen vieren), dan heb je er geen moer aan. We geven elkaar geen kadoos, anders blijf je heen en weer geven, en het kost je een hoop tijd, stress, geld en je schiet er nix mee op.

Helaas heb ik het hierin niet voor het zeggen. Toen ik voorstelde het maar af te schaffen, moest ik heel wat praten om mijn voorstel uit te leggen.

Nee, schaf de verjaardagen van volwassenen maar af, die van kinderen mogen wat mij betreft wel blijven. Die kijken er nog echt naar uit. Wie van de +25 ers zien nou nog echt naar hun verjaardag uit???

:#:$:thu:bu
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Lecram, geef me de vijf!


The Critical Brother (niet van het gebakschoteltje aflikken hoor!)
Lecram

Bericht door Lecram »

Ik denk dat we het wat verjaardagen betreft zeker met elkaar kunnen vinden TCB, je mag nu zelfs op mijn verjaardag komen :,:D
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Origineel geplaatst door P.Paape
Waarom vieren we eigenlijk verjaardag?
't Kost geld en is het eigenlijk wel zo leuk?
En... is dit wel zo christelijk? De bijbelse verjaardagen hebben een trieste afloop. Neem nou het hoofd van Johannes als cadeau op een schaal. Verjaardagen brengen weinig goeds. De Jehova's Getuigen vieren ook geen verjaardag. Goed voorbeeld doet goed volgen?

Peet

Punt: als we geen verjaardag vieren, hebben we ook niet het probleem op zondag iets te moeten/hoeven vieren!!!
Is het geen zegen van God dat hij je weer een jaar heb gespaard en bewaard en dus genadetijd heb gegeven? Moeten we hiervoor niet God danken en loven en dit ook tot uitdrukking laten komen door het te vieren?
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Zullen we dan het Schotse voorbeeld maar volgen. Daar vieren ze (althans in de reformatorische kerken) geen verjaardag voor volwassenen, wel voor kinderen.

Wees consequent: vul de datum van je verjaardag NIET in, anders wordt je gezien als een kind;)
Plaats reactie