Ds. Moerkerken en een verlate reactie op Ds. Harinck?

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Ja, weet je,

toch baal ik best van dat gekwalificeer van andermans geloof. (Ik neem tenminste aan dat je het niet telkens tegen jezelf hebt).
Volgens mij valt dat onder het gebod van onze Heere Jezus: "Oordeelt niet."
Ik denk toch niet, Miscanthus, dat het gezond is om de verschillen onder tafel te schuiven. Blijkbaar zijn we het er niet over eens wat 'geloof' en 'bekering' is. Dat dit natuurlijk jouw en mijn persoonlijke staat raakt, is een onvermijdelijk gevolg van deze discussie.
Wat nu?
WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Bericht door WSO »

Valt me op dat je met sommigen eigenlijk niet goed kunt discussieren.

Aan het eind komt dan opeens op de proppen met 'een oppervlakkige geloofsvisie binnen refokringen '. Als eind van alle tegenspraak. Intussen zit de geachte opponent in een hokje. En zie daar in refokringen maar uit te komen.

Iets anders is de afbakening van de orde des heils. De ene zegt dat je tot God mag gaan zoals je bent. De ander vindt dat maar oppervlakkig en rukt wat teksten uit het verband. Dat Jesaja gaat over mensen die al gegaan zijn zoals ze zijn.

Zo noem je elkaar oppervlakkig, terwijl je op verschillende golflengten (lees: stadia in de orde des heils) zit.
WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Bericht door WSO »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Ja, weet je,

toch baal ik best van dat gekwalificeer van andermans geloof. (Ik neem tenminste aan dat je het niet telkens tegen jezelf hebt).
Volgens mij valt dat onder het gebod van onze Heere Jezus: "Oordeelt niet."
Ik denk toch niet, Miscanthus, dat het gezond is om de verschillen onder tafel te schuiven. Blijkbaar zijn we het er niet over eens wat 'geloof' en 'bekering' is. Dat dit natuurlijk jouw en mijn persoonlijke staat raakt, is een onvermijdelijk gevolg van deze discussie.
Wat nu?
Voorzichtig, voorzichtig!!
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door WSO
Aan het eind komt dan opeens op de proppen met 'een oppervlakkige geloofsvisie binnen refokringen '. Als eind van alle tegenspraak. Intussen zit de geachte opponent in een hokje. En zie daar in refokringen maar uit te komen.
Nee, beste WSO, als je de andere topics over soortgelijke onderwerpen hebt gevolgd, zie je dat dit verschil in geloofsvisie uitgangspunt is van de discussie. Dat kwam niet pas aan het eind aan de orde.
Zo noem je elkaar oppervlakkig, terwijl je op verschillende golflengten (lees: stadia in de orde des heils) zit.
Nee. Een aardige poging tot synthese, maar hij klopt niet.
WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Bericht door WSO »

Quas al bang dat je 't niet zou snappe.

Zeker gezien die opmerking over 'staat'. Maar verder bemoei ik me er niet mee.

[Aangepast op 8/7/2005 door WSO]
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Afgewezen,

De term oppervlakkig geloof bestaat niet.
Bedoel je schijngeloof of een geloof wat inactief is?

Refojongere,

Het wordt wel heel moeilijk om met je te discuseren.
Eerst ga je nogal kunstzinnig een uitspraak van Ds. Moerkerken goedpraten, dan kom je met een citaat van Ds. de Vries waar ik niet uit kan opmaken wat je ermee zeggen wil.
Vervolgens omschrijf je een typetje van mensen waar je je zo aan ergert, en daarna ga je dat typetje met bijbelteksten terecht zetten.....

RJ, Wat wil je nou feitelijk met Jes. 57 en 66 zeggen? Je maakt tegenstelingen die er niet zijn.
Wordt eens helder en duidelijk!
Natuurlijk onderstrepen we je teksten, maar wat wil je er nou mee?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Leonius

Bericht door Leonius »

Refojongere en Afgewezen,

Ik betreur toch wel de toon waarop nogal eens wordt gediscussieerd. Die getuigt soms niet van respect ten opzichte van de ander, of van onbegrip of van oordelend over een ander.... Laten we dat toch niet doen.

Wat ik voortdurend betoog is dat we niet ter linker- en niet ter rechterhand dienen af te wijken. Ik ben bang voor oppervlakkig geloof, maar niet bij anderen (want wie ben ik? Ik ben geen hartenkenner nog een nierenproever) maar juist zo bij mezelf.... Ik snap dus op zich wel de angst voor oppervlakkig geloof, maar niet dat die angst zich op anderen richt, ipv bij zichzelf. Dat is dus die ene kant.
De andere kant is dat ik nogal wat heb meegemaakt in kerkelijk opzicht. Door die ervaring gestempeld zie ik zóveel dorre godsdienst.... Een godsdienst waar mensen kussens onder de oksels genaaid krijgen. Dat zijn dan de bekommerden, die wel wedergeboren zijn, maar nog niet vernieuwd. Die wel bekeerd zijn, maar Christus nog niet kennen. Die niet van kracht tot kracht steeds voortgaan, maar van klacht tot klacht. Het is een godsdienst waar niet de zekerheid des geloofs centraal staat, maar de twijfel. Het is een godsdienst waar veel gesproken wordt over kenmerken, zonder dat de grond daarvan in Christus gelegd wordt. Het is een godsdienst die makkelijk over anderen hun staat oordeelt en veroordeelt, i.p.v. dat men kijkt naar zichzelf. Maar let wel: het klinkt zo rechtzinnig, maar het zal voor hen die daaraan vasthouden en nooit Christus hebben leren kennen straks een eeuwig wee zijn....

Het zijn dus twee uitersten die echter allebei even gevaarlijk zijn. En weet je waarom? Omdat beide uitersten het zonder Christus kunnen stellen! Beide uitersten zoeken het in gevoel en die is, zoals we weten, bedriegelijk.....

Hart. Gr.,
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Ik betreur toch wel de toon waarop nogal eens wordt gediscussieerd. Die getuigt soms niet van respect ten opzichte van de ander, of van onbegrip of van oordelend over een ander.... Laten we dat toch niet doen.
Dit soort veroordelende opmerkingen betreur ík nu altijd. Het is de beste manier om iemand monddood te maken: houd je mond, je veroordeelt. Terwijl ik níemand persoonlijk veroordeeld heb.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

De term oppervlakkig geloof bestaat niet.
Bedoel je schijngeloof of een geloof wat inactief is?
De term 'oppervlakkig geloof' bestaat wel: ik gebruik 'm toch? Dus bestaat hij.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
De term oppervlakkig geloof bestaat niet.
Bedoel je schijngeloof of een geloof wat inactief is?
De term 'oppervlakkig geloof' bestaat wel: ik gebruik 'm toch? Dus bestaat hij.
Oppervlakkig geloof bestaat niet.
Bedoel je schijngeloof of een gelovige die inactief is?

Sorry voor mijn uiterst domme formulering.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Gian
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
De term oppervlakkig geloof bestaat niet.
Bedoel je schijngeloof of een geloof wat inactief is?
De term 'oppervlakkig geloof' bestaat wel: ik gebruik 'm toch? Dus bestaat hij.
Oppervlakkig geloof bestaat niet.
Bedoel je schijngeloof of een gelovige die inactief is?

Sorry voor mijn uiterst domme formulering.
Oppervlakkig geloof = schijngeloof.
Waarom noem ik dat oppervlakkig? Omdat men geen goed zicht heeft op het werk van de Geest in de mens.
Ik ben me ervan bewust dat hier eigenlijk nauwelijks over te discussiëren valt, want tegenover elke tekst die de ene partij aanvoert, heeft de andere partij wel weer een andere tekst paraat.
Toch vind ik het nodig mijn stem te laten horen op dit forum. Het ga dan maar zo het gaat.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Noem het dan gelijk schijngeloof.
Dat is duidelijker en het scheelt 6 letters typen
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Gian
Noem het dan gelijk schijngeloof.
Dat is duidelijker en het scheelt 6 letters typen
Vind je het nodig om dit te zeggen?
Leonius

Bericht door Leonius »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Ik betreur toch wel de toon waarop nogal eens wordt gediscussieerd. Die getuigt soms niet van respect ten opzichte van de ander, of van onbegrip of van oordelend over een ander.... Laten we dat toch niet doen.
Dit soort veroordelende opmerkingen betreur ík nu altijd. Het is de beste manier om iemand monddood te maken: houd je mond, je veroordeelt. Terwijl ik níemand persoonlijk veroordeeld heb.
Sorry, ik wil je niet je mond snoeren. Maar wat mij opvalt is dat je met hen die het niet eens zijn met je, verdenkt van schijngeloof, en dan veroordeel je toch echt. Je hoeft het heus niet per se met iemand eens te zijn, terwijl je niet aan zijn/haar staat komt.....

Overigens: schijngeloof is zeker niet hetzelfde als oppervlakkig geloof. Oppervlakkig geloof vind ik bijvoorbeeld bij Lot. Schijngeloof had bijvoorbeeld Judas, terwijl hij toch zeer rechtzinnig sprak.....
Ik ben me ervan bewust dat hier eigenlijk nauwelijks over te discussiëren valt, want tegenover elke tekst die de ene partij aanvoert, heeft de andere partij wel weer een andere tekst paraat.
Toch vind ik het nodig mijn stem te laten horen op dit forum. Het ga dan maar zo het gaat.
Kijk, dit haat ik dus: mensen verdelen in partijen! Ik laat mijzelf niet in een rechts-links-schema passen. Ik heb diverse keren reeds gezegd dat ik gevaren zie aan zowel ter rechter- als ter linkerzijde.... :bu:ha
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Om nog even helder te maken waar ik een gevaar zie voor oppervlakkig geloof of schijngeloof, heb ik een oude posting gekopieerd. De niet-gequote tekst is van mij.
Als je stelt dat Gods Geest het hart van de zondaar moet openen voor Zijn Woord, dan is dat nog steeds middellijk. Als we echter leren dat God werkt door bijvoorbeeld een visioen of door een vierschaarbeleving, dan verlaten we het middellijke pad en leren we dat God onmiddellijk werkt.
Wanneer God het hart van de zondaar opent voor Zijn Woord, in dit geval Zijn vrijsprekend woord in het Evangelie, dan is dat middellijk. Dat is geen visioen, maar je zou het wel kunnen vergelijken met een vierschaarbeleving. Volgens mij is dat zelfs wat men de ‘vierschaarbeleving’ of ‘bewuste rechtvaardigmaking’ noemt.
Maakt prof Wisse zich hier niet schuldig aan het leggen van een schema/sjabloon over de Schrift?
De Heere Jezus roept namelijk uit: Wie wil, kome en neme van het water des levens om niet. Wie dorst heeft, die kome.
Ik lees daar niet van een aanvaarden van enig vonnis.
Prof. Wisse maakt zich hier niet schuldig aan het leggen van een sjabloon over de Schrift. Het gaat hier over het sjabloon ván de Schrift. Begint de Bijbel niet met Gen. 1, 2 en 3? Is dat niet het sjabloon dat steeds terugkeert in de Schrift: de mens een zondaar, die door God wordt opgezocht? Als de Heilige Geest het Woord van God wáár maakt voor ons, dan wordt het in de eerste plaats wáár dat we van nature zonder God en zonder Christus zijn, geen hoop hebbende. In dat licht moeten we Joh. 7:37 lezen (Wie dorst heeft, kome, etc.).
De kantt. St.V. zegt bij dorst: “Dat is, uit het gevoel van zijne ellende verlangt daarvan verlost te worden.” Uit welke ellende?
Wordt de uitroep van David zo geen voorwaarde voor de openbaring van Christus?
Ziehier een tweetal bijbelplaatsen.
2 Kron. 7:12-14. Zo Ik de hemel toesluite, dat er geen regen zij, of zo Ik de sprinkhanen gebiede het land te verteren, of zo Ik pest onder Mijn volk zende; en Mijn volk, over dewelken Mijn Naam genoemd wordt, zich verootmoedigen en bidden, en Mijn aangezicht zoeken en zich bekeren van hun boze wegen; zo zal Ik uit den hemel horen en hun zonden vergeven en hun land genezen.
Hos. 5:15 Ik zal heengaan en keren weder tot Mijn plaats, totdat zij zichzelven schuldig kennen en Mijn aangezicht zoeken; als hun bange zal zijn, zullen zij Mij vroeg zoeken.
Zo werkt God dus.
Zou het ook zó kunnen gaan, dat ik ziende op het kruis, tot de erkentenis kom dat Hij daar hing in mijn plaats? Dat het mijn schuld is dat Hij gekruisigd werd, ja tot zonde gemaakt is, waardoor mij genezing geworden is?
Dat we dat doen, nadat we tot het kruis genaderd (getrokken) zijn?
Is dat de bijbelse bekering?
Plaats reactie