Podcast

Podcast je weleens?

ja, muziek
3
4%
ja, preken
13
16%
ja, radioprogramma's
9
11%
ja, andere dingen
8
10%
nee, ik podcast niet
33
41%
Podcast???! Kun je dat eten?
14
18%
 
Totaal aantal stemmen: 80

Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Podcast

Bericht door Ararat »

Maanenschijn schreef: 26 dec 2023, 13:17 Ik vraag me af waar het woord 'kribbe' vandaan komt. Ik ken geen streek of dialect waar een voerbak een 'kribbe' heet. In onze streek is het een 'zul'.

Weet iemand dat?
De etymologiebank biedt vaak ook opheldering en interessante informatie bij dit soort woorden
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Podcast

Bericht door Arja »

Maanenschijn schreef: 26 dec 2023, 13:17 Ik vraag me af waar het woord 'kribbe' vandaan komt. Ik ken geen streek of dialect waar een voerbak een 'kribbe' heet. In onze streek is het een 'zul'.

Weet iemand dat?
"Ende si baerde haer eerstgeboren soen, ende wondt hem in doecxkens, ende leydt hem in de cribben, om dat daer gheen plaetse voor hem en was inder herberge." (Delftse Bijbel, 1477)

Het Nederlandse woord "kribbe" komt oorspronkelijk van het Oudnederlandse woord "kribbia" en is afgeleid van het Oudhoogduitse woord "krippa".* Dit verwijst naar een voederbak voor dieren, met name voor paarden of andere viervoetige dieren in de stal.

West-Duits: krippa (8e eeuw),
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Podcast

Bericht door Maanenschijn »

Dank allen, ook voor de handige linkjes!
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Podcast

Bericht door J.C. Philpot »

Jan van Leiden en het einde der tijden
https://podcasts.google.com/feed/aHR0cH ... NTQyZmMyOA

De trieste en bizarre geschiedenis van de wederdopers in Munster (visioenen, naaktloperij, polygamie, terechtstellingen van niet volwassengedoopten, wederkomstvoorspellingen en de uiteindelijke nederlaag en ophanging van JvL in een kooi in de toren van Munster).

Afbeelding
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Podcast

Bericht door parsifal »

J.C. Philpot schreef: 08 feb 2024, 17:59 Jan van Leiden en het einde der tijden
https://podcasts.google.com/feed/aHR0cH ... NTQyZmMyOA

De trieste en bizarre geschiedenis van de wederdopers in Munster (visioenen, naaktloperij, polygamie, terechtstellingen van niet volwassengedoopten, wederkomstvoorspellingen en de uiteindelijke nederlaag en ophanging van JvL in een kooi in de toren van Munster).

Afbeelding
Ik had deze podcast al geluisterd. Goed toegankelijk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Podcast

Bericht door Edelweiss »

J.C. Philpot schreef: 08 feb 2024, 17:59 Jan van Leiden en het einde der tijden
https://podcasts.google.com/feed/aHR0cH ... NTQyZmMyOA

De trieste en bizarre geschiedenis van de wederdopers in Munster (visioenen, naaktloperij, polygamie, terechtstellingen van niet volwassengedoopten, wederkomstvoorspellingen en de uiteindelijke nederlaag en ophanging van JvL in een kooi in de toren van Munster).

Afbeelding
Die ga ik zeker luisteren. Interessant stukje geschiedenis waar ik eigenlijk pas op gewezen werd nadat ik in Munster was en de kooi (niet het origineel, maar toch) aan de toren zag hangen. Veel dank voor de tip!
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Podcast

Bericht door Martijn »

Inmiddels ook geluisterd. Bedankt voor de tip.
Weet iemand meer van dit soort podcast?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Podcast

Bericht door parsifal »

De nieuwe ongelooflijke podcast met Willem-Jan Otten is ook weer de moeite waard. Maakt dat ik zijn boek wel wil lezen. Van Nick Cave tot Broers Karamazov, Harry Potter en Hans Holbein.
"The rest is history" is net begonnen met een serie over het vroege Carthago (voor Hannibal) en binnenkort begint ook Dan Jones weer met de vierde serie over de Plantagnets. De series over Henry II, Richard Lionheart en John Lackland zijn al erg interessant, dus dit is een goede toevoeging voor op de fiets :).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Podcast

Bericht door Edelweiss »

Ik word zo blij van die tips!
Zeker voor wat betreft de Plantagenets en Hans Holbein. Ik heb een (volgens mijn man een beetje uit de hand gelopen) collectie boeken over de Tudor-dynastie. Ooit begonnen als een interesse, inmiddels uitgegroeid tot een hobby. Volgende week zit ik in de trein naar Nederland, dat zijn heerlijke uurtjes voor een podcast. Veel dank!
MrNuwenspete
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jul 2023, 09:16

Re: Podcast

Bericht door MrNuwenspete »

Al wat ouder, maar heb enorm genoten van deze podcast. https://open.spotify.com/show/78C6pbZrs ... rNh9PnHpUg
Echt een aanrader!
Geschiedenis met een zoektocht erin die er voor zorgt dat ik in ieder geval door bleef luisteren.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk

HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Podcast

Bericht door HersteldHervormd »

Maanenschijn schreef: 26 dec 2023, 13:17 Ik vraag me af waar het woord 'kribbe' vandaan komt. Ik ken geen streek of dialect waar een voerbak een 'kribbe' heet. In onze streek is het een 'zul'.

Weet iemand dat?
In het Engels heb je a crib = een wieg. Dus ergens lijkt het toch wel Saksische roots te hebben denk ik.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Podcast

Bericht door Hendrikus »

HersteldHervormd schreef: 21 feb 2024, 20:22
Maanenschijn schreef: 26 dec 2023, 13:17 Ik vraag me af waar het woord 'kribbe' vandaan komt. Ik ken geen streek of dialect waar een voerbak een 'kribbe' heet. In onze streek is het een 'zul'.

Weet iemand dat?
In het Engels heb je a crib = een wieg. Dus ergens lijkt het toch wel Saksische roots te hebben denk ik.
Etymologisch woordenboek schreef: krib(be) zn. 'etensbak voor dieren'
categorie: waarschijnlijk erfwoord
Onl. kribba 'voederbak voor dieren' in uan thero magathe wambon in the cribbon 'uit de schoot van de maagd (Maria) in de kribbe' [ca. 1100; Will.]; mnl. cribbe 'voederbak' [1240; Bern.]; nnl. krib(be).
Os. kribbia; ohd. krippa (nhd. Krippe); nfri. krêbe; oe. cribb (ne. crib 'wieg'); < pgm. *kribjō-; daarnaast staat de nevenvorm pgm. *krippōn, waaruit ohd. kripfa 'kribbe', en zie ook mhd. krebe 'mand, korf'. Men reconstrueert bovendien een Frankische vorm *kripja op grond van het Franse leenwoord crèche, zie crèche. Een ablautvariant is mnd. krubbe, dat in het nzw. als krubba geleend is, en in het nde. als krybbe.
Er is geen enkele reden om met Kuhn (1959: 39) aan te nemen dat het om een substraatwoord zou gaan vanwege het naast elkaar bestaan van kr- en hr- bijv. in on. hrip 'mand, korf', zoals ook kring naast ring (< pgm. *hringa-) lijkt te staan. Niet alleen de ablaut kribbia/krubbe pleit daartegen, er is ook een goed alternatief: als wordt aangenomen dat het om een woord voor 'vlechtwerk' gaat, dat bij de wortel pie. *gerbh-/*grebh-, een uitbreiding van *ger- 'draaien' (IEW 387) behoort, dan lijkt de Nederlandse vorm klankwettig te zijn.
Literatuur: H. Kuhn (1959), 'Vor- und frühgermanische Ortsnamen in Norddeutschland und den Niederlanden', in: Westfälische Forschungen. Mitteilungen des Provinzialinstituts für westfälische Landes- und Volkskunde 12, 5-44
Fries: krêbe
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Podcast

Bericht door Ararat »

Ben benieuwd naar deze nieuwe podcastserie: https://www.nd.nl/podcast/boekenclub/12 ... boekenclub
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Podcast

Bericht door helma »

https://podcasts.google.com/feed/aHR0cH ... Jzcw?ep=14

Recovering and applying the historic Reformed faith
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Podcast

Bericht door parsifal »

Net bij "Rest is history" het verhaal over korporaal Jackie gehoord (https://en.wikipedia.org/wiki/Corporal_Jackie), toch wel een aangrijpend verhaal.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie