Bewaar het Pand: Samenwerkihg met HHK?

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Oude-Waarheid schreef:
Unionist schreef:In Enkhuizen is er een federatie CGK/GKV, in IJmuiden houden ze ook samen kerk.

Deventer is helemaal uniek: daar houden zowel CGK, GKV als NGK gezamenlijke diensten.

't is een beetje net als de politiek vroeger: je had combinaties SGP/RPF, SGP/GPV, SGP/RPF/GPV en RPF/GPV.
Denk dat samenwerking met de CGK (B.H.P.) en de HHK wel
zou kunnen!!
Maar met de (gewone) CGK zoals b.v. in Amsterdam Noord
gewoon niet zou gaan.
Precies... dus als we de CGK nou ff splitsen.... B.H.P met HHK... en de rest met GKV / NGK :) Hebben we weer een kerkgenootschap minder in Nederland :D
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Bericht door astroguy »

Oude-Waarheid schreef:
Unionist schreef:In Enkhuizen is er een federatie CGK/GKV, in IJmuiden houden ze ook samen kerk.

Deventer is helemaal uniek: daar houden zowel CGK, GKV als NGK gezamenlijke diensten.

't is een beetje net als de politiek vroeger: je had combinaties SGP/RPF, SGP/GPV, SGP/RPF/GPV en RPF/GPV.
Denk dat samenwerking met de CGK (B.H.P.) en de HHK wel
zou kunnen!!
Maar met de (gewone) CGK zoals b.v. in Amsterdam Noord
gewoon niet zou gaan.
Amsterdam-Noord is gewoon CGK, betekent dat een B.H.P. CGK ongewoon CGK is ?? :?:
Atze
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

astroguy schreef:
Oude-Waarheid schreef:
Unionist schreef:In Enkhuizen is er een federatie CGK/GKV, in IJmuiden houden ze ook samen kerk.

Deventer is helemaal uniek: daar houden zowel CGK, GKV als NGK gezamenlijke diensten.

't is een beetje net als de politiek vroeger: je had combinaties SGP/RPF, SGP/GPV, SGP/RPF/GPV en RPF/GPV.
Denk dat samenwerking met de CGK (B.H.P.) en de HHK wel
zou kunnen!!
Maar met de (gewone) CGK zoals b.v. in Amsterdam Noord
gewoon niet zou gaan.
Amsterdam-Noord is gewoon CGK, betekent dat een B.H.P. CGK ongewoon CGK is ?? :?:
Jammer dat je niet begrijpt wat ik bedoel (tussen haakjes)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Vincent schreef:
Overigens is het LCJ breder dan BWP. Krijg tenminste die indruk (ben nog niet zo lang cgk). EN de ene BWP-er is de andere weer niet hé.

Maar goed, we zijn wel weer lekker bezig zo met hokjesvorming :P
Hokjes, ach wat maakt het uit: Ik ben Nederlander en denk in hokjes, ik kan ook weinig anders.

Het LCJ is zeker de laatste tijd erg aan het verbreden, en dat geeft niet, zolang er maar geen compromissen gesloten worden omtrent hun doelstelling.

Overigens was die brief van een enkel jaar geleden die bezwaren aandroeg tegen de prediking van de gvk ondertekent door ik dacht een stuk of 70 predikanten. Dat komt dus ongeveer in de buurt van de helft uit. Ga je van hetzelfde aantal uit vóór samenwerking met hhk dan heb je wel grond om te denken, dat er enig draagvlak is in de cgk voor samenwerking.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Herman schreef:
Vincent schreef:
Overigens is het LCJ breder dan BWP. Krijg tenminste die indruk (ben nog niet zo lang cgk). EN de ene BWP-er is de andere weer niet hé.

Maar goed, we zijn wel weer lekker bezig zo met hokjesvorming :P
Hokjes, ach wat maakt het uit: Ik ben Nederlander en denk in hokjes, ik kan ook weinig anders.

Het LCJ is zeker de laatste tijd erg aan het verbreden, en dat geeft niet, zolang er maar geen compromissen gesloten worden omtrent hun doelstelling.

Overigens was die brief van een enkel jaar geleden die bezwaren aandroeg tegen de prediking van de gvk ondertekent door ik dacht een stuk of 70 predikanten. Dat komt dus ongeveer in de buurt van de helft uit. Ga je van hetzelfde aantal uit vóór samenwerking met hhk dan heb je wel grond om te denken, dat er enig draagvlak is in de cgk voor samenwerking.
Misschien wat betreft prediking, maar de HHK heeft wel weer conservatievere vormen. Ik veel CGK's zijn bijvoorbeeld hoeden en rokken allang niet meer in de mode, hebben ze hele andere vertalingen etc. In een deel van de HHK's zingen ze op hele noten... Als je dat al decennia niet meer doet als kerk kan ik me voorstellen (en ik weet het ook van sommigen) dat kerkleden daar absoluut niet weer naar terug willen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef:In een deel van de HHK's zingen ze op hele noten...
Zijn er HHK's die dat niet doen?
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Hendrikus schreef:
Marnix schreef:In een deel van de HHK's zingen ze op hele noten...
Zijn er HHK's die dat niet doen?
Soest bijvoorbeeld. (www.ichthuskerksoest.nl)
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Hendrikus schreef:
Marnix schreef:In een deel van de HHK's zingen ze op hele noten...
Zijn er HHK's die dat niet doen?
Yep, ik heb eens een mp3'tje gehoord van een HHK-dienst waar ritmisch werd gezongen. Zal waarschijnlijk wel een uitzondering zijn hoor (was Abbenbroek geloof ik).
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Pim schreef:
Hendrikus schreef:
Marnix schreef:In een deel van de HHK's zingen ze op hele noten...
Zijn er HHK's die dat niet doen?
Soest bijvoorbeeld. (www.ichthuskerksoest.nl)
Volgens mij is Soest wel zo'n beetje de enige HHK gemeente die ritmisch zingt??
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Okeej, dat is dan duidelijk... Maar het maakt samenwerking wel moeilijker... als je ritmisch zingen gewend bent is op hele noten zingen echt een ramp, een drama... dat kan ik wel vertellen :D
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

Marnix schreef:Okeej, dat is dan duidelijk... Maar het maakt samenwerking wel moeilijker... als je ritmisch zingen gewend bent is op hele noten zingen echt een ramp, een drama... dat kan ik wel vertellen :D
ramp , drama??
Zou dat ook niet wat overtrokken zijn? vroeger kerkte ik bij de (GB)
in Amsterdam daar werd al jaren ritmisch gezongen.
Vind het echt geen ramp of drama als ik in een gemeente kom
waar niet ritmisch word gezongen (hele noten)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Oude-Waarheid schreef:
Marnix schreef:Okeej, dat is dan duidelijk... Maar het maakt samenwerking wel moeilijker... als je ritmisch zingen gewend bent is op hele noten zingen echt een ramp, een drama... dat kan ik wel vertellen :D
ramp , drama??
Zou dat ook niet wat overtrokken zijn? vroeger kerkte ik bij de (GB)
in Amsterdam daar werd al jaren ritmisch gezongen.
Vind het echt geen ramp of drama als ik in een gemeente kom
waar niet ritmisch word gezongen (hele noten)
Een keertje vind ik het niet erg... maar als ze het in mijn kerk bijvoorbeeld vast zouden invoeren zou ik dat vreselijk vinden. En ik denk dat ik daarin niet de enige ben :D
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

freek schreef:
Pim schreef:
Hendrikus schreef:
Marnix schreef:In een deel van de HHK's zingen ze op hele noten...
Zijn er HHK's die dat niet doen?
Soest bijvoorbeeld. (www.ichthuskerksoest.nl)
Volgens mij is Soest wel zo'n beetje de enige HHK gemeente die ritmisch zingt??
Abbenbroek
Hollandscheveld
en misschien nog wel meer.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Bericht door astroguy »

Marnix schreef:
Oude-Waarheid schreef:
Marnix schreef:Okeej, dat is dan duidelijk... Maar het maakt samenwerking wel moeilijker... als je ritmisch zingen gewend bent is op hele noten zingen echt een ramp, een drama... dat kan ik wel vertellen :D
ramp , drama??
Zou dat ook niet wat overtrokken zijn? vroeger kerkte ik bij de (GB)
in Amsterdam daar werd al jaren ritmisch gezongen.
Vind het echt geen ramp of drama als ik in een gemeente kom
waar niet ritmisch word gezongen (hele noten)
Een keertje vind ik het niet erg... maar als ze het in mijn kerk bijvoorbeeld vast zouden invoeren zou ik dat vreselijk vinden. En ik denk dat ik daarin niet de enige ben :D
Ik heb me altijd afgevraagd waarom het niet-ritmisch zingen altijd zo gebracht wordt als zijnde meer orthodox dan ritmisch zingen. In de tijd van Calvijn werd er gewoon ritmisch gezongen. Het was pas in de loop van de 17e en 18e eeuw dat de nederlandse kerken masaal overgingen op niet-ritmisch.
Atze
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

astroguy schreef:Ik heb me altijd afgevraagd waarom het niet-ritmisch zingen altijd zo gebracht wordt als zijnde meer orthodox dan ritmisch zingen. In de tijd van Calvijn werd er gewoon ritmisch gezongen. Het was pas in de loop van de 17e en 18e eeuw dat de nederlandse kerken masaal overgingen op niet-ritmisch.
Sterker nog, vooraanstaande musicologen en hymnologen vermoeden dat in Nederland nooit ritmisch is gezongen tot men er aan het eind van de 19e eeuw voorzichtig mee begon. De berijming Datheen (1666) leent zich totaal niet voor ritmisch zingen. Dat gegeven zal er, samen met de onbekendheid van de melodieën, voor hebben gezorgd dat het zingen in de kerk een chaos was (lees het proefschrift van Luth "Daer wert omt seerste uytgekreten").

Pogingen om tegen het eind van de 18e eeuw een enigszins ritmische manier van zingen in te voeren (de "korte zingtrant", waarbij elke regel begon en eindigde met een lange noot en daartussen allemaal korte) waren ook niet succesvol.

De psalmen zijn bedoeld om ritmisch te worden gezongen: zó hebben de componisten uit de omgeving van Calvijn de melodieën gemaakt. Alleen is het in Nederland nooit goed van de grond gekomen, "dankzij" vooral die berijming van Datheen...
Plaats reactie