Bewaar het Pand: Samenwerkihg met HHK?

Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bewaar het Pand: Samenwerkihg met HHK?

Bericht door Unionist »

In de vandaag verschenen uitgave van "Bewaar het Pand" stond het volgende artikel:

('t kan zijn dat er hier en daar een schanfoutje zit)
Ds. P.den Butter schreef:SAMENWERKING MET HHK?

De weg van de Hersteld Hervormde Kerk (HHK) gaat tot nog toe niet over rozen. Dankzij de harde opstelling van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) wordt de HHK nauwelijks enige ruimte gegund. In ieder geval geen ruimte in kerkgebouwen. Terwijl de kerkgebouwen waarin men vroeger samenkwam op verschillende plaatsen bijna leeg blijven, moeten Hersteld Hervormde Gemeenten gebruik maken van kerkgebouwen van afgescheiden kerken, van aula's in schoolgebouwen, van gymzalen en verbouwde werkplaatsen of zien ze zich gedwongen tegen hoge kosten een nieuw kerkgebouw te bouwen. En dat alles onder de schijn van recht, gesanctioneerd door de wereldlijke rechter. Alsof er vanuit het bijbels onderwijs ook nog niet sprake zou moeten zijn van andere noties, die met name onder christenen in acht genomen dienden te worden.

Bestaande contacten
Hoe schrijnend deze dingen ook zijn, daarover wil ik het in dit artikel niet hebben. Waar ik wel het oog op heb is op de vraag of er niet op de een of andere manier samenwerking zou kunnen zijn met de HHK. Onze kerken hebben sinds jaar en dag contacten ﷓soms in zeer vergaande vorm ﷓ met de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt en de Nederlands Gereformeerde Kerken. Dat deze contacten niet overal binnen onze kerken op dezelfde manier getaxeerd worden, is bekend. Er zijn er die deze contacten hartelijk toejuichen en sterk bevorderen. Er zijn er ook, die hier weinig of geen heil van verwachten, omdat zij hebben geconstateerd dat de prediking in de genoemde kerken in veel gevallen nogal sterk afwijkt van de prediking die zij voorstaan. Het zal met deze verschillende taxatie wel samenhangen dat de samenwerking tussen de kerkverbanden tot nog toe niet al te soepel is verlopen. Overigens lijkt het er meer en meer op, dat de trein, die in gang gezet is, niet meer gestopt kan worden. Het is alleen nog een kwestie van tijd en dan zijn we zover dat we pan fuseren.

Contacten tussen onze kerken en het Hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond (nu binnen de PKN, vroeger binnen de Nederlandse Hervormde Kerk) zijn nooit veel verder gekomen dan ontmoetingen op het niveau van deputaten; van kerkelijke samenwerking is nauwelijks sprake. Daar is voor de toekomst ook weinig van te verwachten, dunkt mij. Tenminste, zolang als we de confessionele basis van een kerk(verband) serieus nemen.

En dan nu de Hersteld Hervormde Kerk. Zit in samenwerking in die richting perspectief? Onze generale synode heeft daar tot nog toe weinig over gezegd. Zij kon dat ook niet doen, omdat de ontwikkelingen nog erg recent zijn. In 2007 zou dat natuurlijk anders kunnen worden.

Legendevorming
Wat me wel opvalt is dat er een soort legendevorming in de maak is. Of dat bewust gebeurt of onbewust beoordeel ik niet. Ik constateer slechts een feit. Welke legende is er dan in de maak? Dat er in onze kerken zijn, die hard samenwerken met Hersteld Hervormde Gemeenten. Ik had zoiets al meer dan eens horen beweren en in een recent nummer van het Kerkblad voor het Noorden stond het zwart op wit. Degene die daar aan het woord was, was over die samenwerking kennelijk niet erg positief. Iets wat ik bij anderen ook al meende te hebben opgemerkt.

Het was ds. W.N. Middelkoop, sinds Hemelvaartsdag verbonden aan de lchthus﷓gemeente op Urk, die hierover enkele opmerkingen maakte in de weergave van een gesprek met hem, dat bedoeld was als introductie voor de lezers van het genoemde kerkblad. Nu is de lchthus﷓gemeente afkomstig uit de Geref. Kerk van Urk. Deze gemeente wilde zich niet laten meenemen in het Samen﷓op﷓Weg proces, dat geleid heeft tot het ontstaan van de PKN. Men wilde ook niet samen optrekken met andere gemeenten uit de Gereformeerde Kerken die eveneens niet met de fusie meegingen, maar koos voor aansluiting bij onze kerken.

De argumenten voor het niet﷓meegaan in de PKN zullen tot op zekere hoogte te vergelijken zijn met de argumenten van hen, die nu de HHK vormen; argumenten die ook hen ertoe brachten zich niet mee te laten nemen de nieuwe kerk binnen. De laatsten hebben zich echter niet bij een ander bestaand kerkverband aangesloten; ook niet bij onze kerken. Zij kozen voor voortzetting van de Hervormde Kerk, zoals ze dat zelf zien.

Kennelijk keurt ds. Middelkoop de stap van de lchthus﷓gemeente helemaal goed ﷓ hoe zou hij anders het beroep naar die gemeente hebben kunnen aannemen? ﷓ terwijl hij in de richting van de HHK liever de nodige afstand wil bewaren en het niet goed begrijpen kan, dat anderen in onze kerken daar anders over denken. In die mening is hij natuurlijk vrij; we zullen hem hierover allerminst lastig vallen. Maar wat hij beter niet had kunnen doen is suggereren, dat er zo hard samengewerkt wordt hier en daar. Want wat is daar nu eigenlijk van waar?

Zijn er kerken waar men eikaar in de armen gevallen is? Hier en daar wordt gastvrijheid verleend om de HHK gelegenheid te geven haar kerkdiensten te houden. Er zullen her en der gesprekken gevoerd zijn en worden tussen predikanten en mogelijk ook kerkenraden. Enkele keren zijn gezamenlijk ambtsdragersconferenties belegd, waar gesproken is over zaken die het ambt en het ambtelijk werk betreffen. Mogelijk dat in oktober hier en daar gezamenlijk de Hervorming herdacht zal worden. Is er nog meer? Gezamenlijke kerkdiensten? Allerlei dingen alvast organiseren, voordat de generale synode gesproken heeft? Ik weet er niet van. Maar dan moet het ook niet gesuggereerd worden.

Herkenning
Of er niet gehoopt wordt op mogelijkheden in de richting van samenwerking? Dat is zeker waar. Maar voor zover ik weet wil men van twee kanten de nodige voorzichtigheid betrachten en geduld oefenen. Dat er evenwel gehoopt wordt dat er in de toekomst iets tot stand zou kunnen komen in de relatie tot de HHK, ik zal het geenszins ontkennen.

Is dat overigens ook niet begrijpelijk? De samenwerking met de al eerder genoemde kerkverbanden belooft weinig waar we blij mee kunnen zijn. Perspectieven in die richting zie ik niet. Het is te vrezen dat we er alleen maar bij zullen verliezen. En in eigen kerkverband kan een mens soms ook al meer vervreemd raken. Lees bijvoorbeeld een jaar lang het Kerkblad voor het Noorden en je vraagt je keer op keer af: Ben ik lid van dezelfde kerk? Worden deze dingen echt geleerd in een kerkverband, dat toch altijd voor bepaalde waarden van Reformatie en Nadere Reformatie heeft willen staan? We zijn niet alleen kwijt wat vanouds als Christelijk Gereformeerd gold, maar we zijn hard op weg om kwijt te raken wat klassiek gereformeerd mag heten.

Begrijpt u me goed: Dit wordt geschreven met pijn. Ja, het doet pijn dit te moeten constateren. Er is ook zoiets als lijden aan de kerk. Vooral aan de kerk die je lief is en waarin je zoveel hebt ontvangen en die je nu helaas zich steeds verder ziet verwijderen van wat vanouds het karakter van die kerken bepaalde. En terwijl je die pijn voelt, ontdek je in de kringen van de HHK dingen, die je lief zijn, maar die je in eigen kerkverband verloren ziet gaan. Dingen die met de rechte en eerlijke ﷓ dus ook onderscheidende ﷓verkondiging van het Woord samenhangen, met de visie op de gemeente, met de kijk op het werk van de Heilige Geest, met een onvoorwaardelijk erkennen van het gezag van de Schrift, met een hartelijke waardering van de gereformeerde confessie, en zo zou er meer te noemen zijn. Is het begrijpelijk dat er dan een soort verlangen groeit: Kunnen we in die richting niet meer samenwerken? Zou het kerkverband ons daar geen ruimte voor kunnen geven? Sterker, ligt het niet in de weg die Gods Voorzienigheid ons aanwijst, om in ieder geval de HHK binnen onze horizon te trekken?

Over de confessionele basis hoeven we niet eens vijf minuten te discussiëren. Bij het niet﷓meegaan in de PKN is met grote nadruk op de confessionele basis gewezen, en daarin wisten wij ons één met hen. Over de interpretatie van die confessie is ook geen lang gesprek nodig. Over de kerkorde uiteraard wel - daarover is het gesprek nog niet zomaar ten einde. De kerkorde van de HHK is onzes inziens veel te 'hervormd'. Ik verwacht dat men dat in de HHK zelf ook wel aan het ontdekken is. Het is immers die kerkorde en vooral de interpretatie ervan, die nu voor zoveel verdriet zorgt.

Ik begrijp heel best, dat we nog lang niet zover zijn, dat we op alle terreinen hard kunnen samenwerken. Ik weet ook best dat er binnen de HHK verschillen zijn, ook uitkomend in de prediking. Ineenschuiven van gemeenten is nog lang niet aan de orde. Maar verlangen ﷓ dat mag toch wel? Het gesprek gaande houden, daar is toch niets op tegen? Zeker niet als het gaat om de waarheid Gods en de prediking en de beleving daarvan. En dan komt het voor, dat je in die context gesprekken kunt hebben, die je in eigen kerkverband niet eens meer kunt houden, of het loopt of onenigheid uit. Triest? Ja, triest. Maar het kan ook wel weer eens hoop geven. Zou het kunnen zijn, dat we het net aan de andere kant moeten uitwerpen en dat we dan wel zullen vangen?
Maar alstublieft geen legendevorming. Geen dingen suggereren die er niet zijn. Wie de legende verzint miskent de werkelijkheid. Wie meent dat hij van legenden gebruik moet maken heeft kennelijk gebrek aan feiten.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bewaar het Pand: Samenwerkihg met HHK?

Bericht door Hendrikus »

Unionist schreef:('t kan zijn dat er hier en daar een schanfoutje zit)
Schande! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

of een tikfoutje...
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Het zou mooi zijn als deze samenwerking er meer komt, ik verwacht zelf van wel. Eigenlijk alleen de Theologische Universiteit Apeldoorn vormt in dat opzicht een 'probleem'.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Het interview met ds Middelkoop waar ds den Butter naar verwijst kun je lezen op:
http://www.kerkbladvoorhetnoorden.nl/edities/artikelen/20060609_1.htm

Zo schokkend vind ik de opmerking van ds Middelkoop ook niet. Verder is er wel dergelijk een ontluikende samenwerking, bijvoorbeeld op het gebied van jeugdwerk (http://www.refdag.nl/artikel/1261443/LCJ+en+HHJO+willen+nauw+samenwerken.html. Verder zie ik in het RD ook weleens dat er gezamenlijke ambtsdragersconferenties zijn.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Dathenum schreef:Het interview met ds Middelkoop waar ds den Butter naar verwijst kun je lezen op:
http://www.kerkbladvoorhetnoorden.nl/edities/artikelen/20060609_1.htm

Zo schokkend vind ik de opmerking van ds Middelkoop ook niet. Verder is er wel dergelijk een ontluikende samenwerking, bijvoorbeeld op het gebied van jeugdwerk (http://www.refdag.nl/artikel/1261443/LCJ+en+HHJO+willen+nauw+samenwerken.html. Verder zie ik in het RD ook weleens dat er gezamenlijke ambtsdragersconferenties zijn.
Dta is inderdaad waar, ik heb het ook nagelezen, maar ds. Middelkoop zegt véél minder dan je op grond van het stuk van ds Den Butter zou denken.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

Wel heel raar dat er nu ineens heel wat samewerking kan met de Hervormde kerk, terwijl er voor de scheuring geen spraken van (kon/kan) zijn. Terwijl het alleen maar om bepaalde zaken ging waar je in de pkn bijna (nog) niet tegen komt. En nu ineens de hhk is dat men ineens samen kan gaan. sorry maar vindt dat persoonlijk ronduit belachelijk.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Lassie schreef:Wel heel raar dat er nu ineens heel wat samewerking kan met de Hervormde kerk, terwijl er voor de scheuring geen spraken van (kon/kan) zijn. Terwijl het alleen maar om bepaalde zaken ging waar je in de pkn bijna (nog) niet tegen komt. En nu ineens de hhk is dat men ineens samen kan gaan. sorry maar vindt dat persoonlijk ronduit belachelijk.
Dat komt omdat, zoals ds. Den Butter ook zegt, de confessionele basis van een kerkverband serieus genomen dient te worden. Niet omdat men iets had tegen de GB, daar is trouwens altijd al mee samengewerkt.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Lassie schreef:Wel heel raar dat er nu ineens heel wat samewerking kan met de Hervormde kerk, terwijl er voor de scheuring geen spraken van (kon/kan) zijn. Terwijl het alleen maar om bepaalde zaken ging waar je in de pkn bijna (nog) niet tegen komt. En nu ineens de hhk is dat men ineens samen kan gaan. sorry maar vindt dat persoonlijk ronduit belachelijk.
Ken je geschiedenis! De afgescheidenen zijn uit de Hervormde Kerk gestapt, omdat ze het daar niet meer uit konden houden. Het is dan ook logisch dat nu er een hervormde kerk is gekomen, die dichter bij de Hervormde Kerk uit de tijd van de reformatie staat, men toenadering moet zoeken.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

Erasmiaan schreef:
Lassie schreef:Wel heel raar dat er nu ineens heel wat samewerking kan met de Hervormde kerk, terwijl er voor de scheuring geen spraken van (kon/kan) zijn. Terwijl het alleen maar om bepaalde zaken ging waar je in de pkn bijna (nog) niet tegen komt. En nu ineens de hhk is dat men ineens samen kan gaan. sorry maar vindt dat persoonlijk ronduit belachelijk.
Ken je geschiedenis! De afgescheidenen zijn uit de Hervormde Kerk gestapt, omdat ze het daar niet meer uit konden houden. Het is dan ook logisch dat nu er een hervormde kerk is gekomen, die dichter bij de Hervormde Kerk uit de tijd van de reformatie staat, men toenadering moet zoeken.
wel apart dat er dagen zijn (eo jongerendag, gezindsdag, nederlandzingtdag, etc) waarop we alle kerken bij elkaar zijn!?

Ik hou niet zo van hokjes/vakjes.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Lassie schreef:
Erasmiaan schreef:
Lassie schreef:Wel heel raar dat er nu ineens heel wat samewerking kan met de Hervormde kerk, terwijl er voor de scheuring geen spraken van (kon/kan) zijn. Terwijl het alleen maar om bepaalde zaken ging waar je in de pkn bijna (nog) niet tegen komt. En nu ineens de hhk is dat men ineens samen kan gaan. sorry maar vindt dat persoonlijk ronduit belachelijk.
Ken je geschiedenis! De afgescheidenen zijn uit de Hervormde Kerk gestapt, omdat ze het daar niet meer uit konden houden. Het is dan ook logisch dat nu er een hervormde kerk is gekomen, die dichter bij de Hervormde Kerk uit de tijd van de reformatie staat, men toenadering moet zoeken.
wel apart dat er dagen zijn (eo jongerendag, gezindsdag, nederlandzingtdag, etc) waarop we alle kerken bij elkaar zijn!?

Ik hou niet zo van hokjes/vakjes.
Daar zitten we ongemerkt allemaal in he.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Dankzij de harde opstelling van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) wordt de HHK nauwelijks enige ruimte gegund. In ieder geval geen ruimte in kerkgebouwen. Terwijl de kerkgebouwen waarin men vroeger samenkwam op verschillende plaatsen bijna leeg blijven, moeten Hersteld Hervormde Gemeenten gebruik maken van kerkgebouwen van afgescheiden kerken, van aula's in schoolgebouwen, van gymzalen en verbouwde werkplaatsen of zien ze zich gedwongen tegen hoge kosten een nieuw kerkgebouw te bouwen. En dat alles onder de schijn van recht, gesanctioneerd door de wereldlijke rechter. Alsof er vanuit het bijbels onderwijs ook nog niet sprake zou moeten zijn van andere noties, die met name onder christenen in acht genomen dienden te worden.
Zou ds. Den Butter werkelijk vinden dat de PKN tegen de HHK'ers moet zeggen: Hierzo, alsjeblieft. Je mag onze kerkgebouwen wel hebben, hoor. Wel slordig dat jullie afgescheiden zijn, maar goed. Moet kunnen.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Afgewezen schreef:
Dankzij de harde opstelling van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) wordt de HHK nauwelijks enige ruimte gegund. In ieder geval geen ruimte in kerkgebouwen. Terwijl de kerkgebouwen waarin men vroeger samenkwam op verschillende plaatsen bijna leeg blijven, moeten Hersteld Hervormde Gemeenten gebruik maken van kerkgebouwen van afgescheiden kerken, van aula's in schoolgebouwen, van gymzalen en verbouwde werkplaatsen of zien ze zich gedwongen tegen hoge kosten een nieuw kerkgebouw te bouwen. En dat alles onder de schijn van recht, gesanctioneerd door de wereldlijke rechter. Alsof er vanuit het bijbels onderwijs ook nog niet sprake zou moeten zijn van andere noties, die met name onder christenen in acht genomen dienden te worden.
Zou ds. Den Butter werkelijk vinden dat de PKN tegen de HHK'ers moet zeggen: Hierzo, alsjeblieft. Je mag onze kerkgebouwen wel hebben, hoor. Wel slordig dat jullie afgescheiden zijn, maar goed. Moet kunnen.
Afgewezen, het lijkt me goed deze discussie hier niet te voeren. Een volgend iets is namelijk dat de HHK niet is afgescheiden, maar de PKN. Lijkt me geen vruchtbare opmerkingen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Ik mag de discussie niet voeren, maar intussen heb jij wel even je mening gedropt.
Lijkt me niet eerlijk.
Als de PKN onterecht beschuldigd wordt, is het mijn goed recht deze te verdedigen.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 24 jun 2006, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Vincent schreef:
Lassie schreef:
Erasmiaan schreef:
Lassie schreef:Wel heel raar dat er nu ineens heel wat samewerking kan met de Hervormde kerk, terwijl er voor de scheuring geen spraken van (kon/kan) zijn. Terwijl het alleen maar om bepaalde zaken ging waar je in de pkn bijna (nog) niet tegen komt. En nu ineens de hhk is dat men ineens samen kan gaan. sorry maar vindt dat persoonlijk ronduit belachelijk.
Ken je geschiedenis! De afgescheidenen zijn uit de Hervormde Kerk gestapt, omdat ze het daar niet meer uit konden houden. Het is dan ook logisch dat nu er een hervormde kerk is gekomen, die dichter bij de Hervormde Kerk uit de tijd van de reformatie staat, men toenadering moet zoeken.
wel apart dat er dagen zijn (eo jongerendag, gezindsdag, nederlandzingtdag, etc) waarop we alle kerken bij elkaar zijn!?

Ik hou niet zo van hokjes/vakjes.
Daar zitten we ongemerkt allemaal in he.
Oh, maar dat valt ook wel een beetje te doorbreken. Vormen van samenwerking zijn dan altijd goed.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie