Geref. Gemeenten stellen kandidaat beroepbaar

pivo

Bericht door pivo »

Nee gelukkig hebben we niet zo heel veel randkerkelijken. Elke dienst zijn er zo'n 900 of 1000 mensen. Volgens mij is het niet goed om een kleine kerkenraad te hebben met zo'n grote gemeente. De druk op de schouders van de kerkenraadsleden wordt dan veel te hoog. Het is wel eens gebeurd dat er een kerkenraadslid niet aanging maar voor zover ik weet gaat tegenwoordig iedereen aan. Ik denk toch dat het niet goed is dat kerkenraadsleden niet aangaan. Hoe kunnen mensen heenwijzen naar Christus die ze zelf niet persoonlijk kennen? Als je soms hoort dat de helft maar aangaat dan heb ik het idee dat dat niet echt klopt! Tja het bijzondere is dat de gemeente van Dianne net als mijn gemeente een ger gem is!
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

pivo schreef: Ik denk toch dat het niet goed is dat kerkenraadsleden niet aangaan.
Ik toch ook niet dat het goed is dat kerkmensen niet aangaan... Toch?
Dianne
Berichten: 105
Lid geworden op: 10 jun 2004, 14:46
Locatie: Veen

Bericht door Dianne »

pivo schreef:Nee gelukkig hebben we niet zo heel veel randkerkelijken. Elke dienst zijn er zo'n 900 of 1000 mensen. Volgens mij is het niet goed om een kleine kerkenraad te hebben met zo'n grote gemeente. De druk op de schouders van de kerkenraadsleden wordt dan veel te hoog. Het is wel eens gebeurd dat er een kerkenraadslid niet aanging maar voor zover ik weet gaat tegenwoordig iedereen aan. Ik denk toch dat het niet goed is dat kerkenraadsleden niet aangaan. Hoe kunnen mensen heenwijzen naar Christus die ze zelf niet persoonlijk kennen? Als je soms hoort dat de helft maar aangaat dan heb ik het idee dat dat niet echt klopt! Tja het bijzondere is dat de gemeente van Dianne net als mijn gemeente een ger gem is!
Ik ben het helemaal met je eens. Bij ons gaan idd de meeste diakenen niet aan en ik vind dat ook altijd 'raar'.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Ik ken een gemeente van 1500 man waar ze maar 2 ouderlingen hebben. En die ouderlingen zijn zelf ook rond de 90 jaar.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Petrus

Bericht door Petrus »

Uit hoeveel leden bestaat de kerkenraad dan? Het klinkt een beetje alsof door de komst van de dominee de kerkenraad verdubbelt.[/quote]

8 diakenen en 9 ouderlingen.[/quote]
Wow das wel weinig! Onze kerkenraad bestaat uit 20 man met de helft van de leden. Logisch dat jullie kerkenraad het druk heeft. Waarom zo weinig? Zijn er niet genoeg mensen geschikt bevonden?[/quote]

20 man is heel veel. Voor 1200 mensen? Veel randkerkelijken?
Wij hebben ongeveer 150 kerkgangers en 8 diakenen en 8 ouderlingen[/quote]

Onze gemeente telt zo'n 1600 leden, en er zijn 5 ouderlingen en 5 diakenen.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Gian schreef:Ik ken een gemeente van 1500 man waar ze maar 2 ouderlingen hebben. En die ouderlingen zijn zelf ook rond de 90 jaar.
Er zijn zelfs gemeenten waar de vacatures voor ambtsdragers niet vervuld kunnen worden !!

Ook dit is een punt van steeds groter wordende zorg !!
Het tekort is er niet alleen in predikanten !!
Gebruikersavatar
Eppie
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 mar 2004, 02:28

Bericht door Eppie »

geledu schreef:
Gian schreef:Ik ken een gemeente van 1500 man waar ze maar 2 ouderlingen hebben. En die ouderlingen zijn zelf ook rond de 90 jaar.
Er zijn zelfs gemeenten waar de vacatures voor ambtsdragers niet vervuld kunnen worden !!

Ook dit is een punt van steeds groter wordende zorg !!
Het tekort is er niet alleen in predikanten !!
Soms lijkt het wel dat de rechtzinnigheid van een gemeente mede wordt afgemeten aan de onvervulbaarheid van de ambten. Zowieso zijn megagemeenten [boven de 1000 leden/doopleden] m.i. niet goed als daar bovendien nog eens een kleine kerkenraad bij hoort komt het pastoraat in de knel en in de GG is dat toch al een zwak punt.
Dianne
Berichten: 105
Lid geworden op: 10 jun 2004, 14:46
Locatie: Veen

Bericht door Dianne »

Eppie schreef:
geledu schreef:
Gian schreef:Ik ken een gemeente van 1500 man waar ze maar 2 ouderlingen hebben. En die ouderlingen zijn zelf ook rond de 90 jaar.
Er zijn zelfs gemeenten waar de vacatures voor ambtsdragers niet vervuld kunnen worden !!

Ook dit is een punt van steeds groter wordende zorg !!
Het tekort is er niet alleen in predikanten !!
Soms lijkt het wel dat de rechtzinnigheid van een gemeente mede wordt afgemeten aan de onvervulbaarheid van de ambten. Zowieso zijn megagemeenten [boven de 1000 leden/doopleden] m.i. niet goed als daar bovendien nog eens een kleine kerkenraad bij hoort komt het pastoraat in de knel en in de GG is dat toch al een zwak punt.
Mee eens, maar het probleem is, dat men in de GG weinig mensen tot het predik/ouderling/diakenambt geschikt acht.
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Bericht door uitgeworpen »

Dianne schreef:
Eppie schreef:
geledu schreef:
Gian schreef:Ik ken een gemeente van 1500 man waar ze maar 2 ouderlingen hebben. En die ouderlingen zijn zelf ook rond de 90 jaar.
Er zijn zelfs gemeenten waar de vacatures voor ambtsdragers niet vervuld kunnen worden !!

Ook dit is een punt van steeds groter wordende zorg !!
Het tekort is er niet alleen in predikanten !!
Soms lijkt het wel dat de rechtzinnigheid van een gemeente mede wordt afgemeten aan de onvervulbaarheid van de ambten. Zowieso zijn megagemeenten [boven de 1000 leden/doopleden] m.i. niet goed als daar bovendien nog eens een kleine kerkenraad bij hoort komt het pastoraat in de knel en in de GG is dat toch al een zwak punt.
Mee eens, maar het probleem is, dat men in de GG weinig mensen tot het predik/ouderling/diakenambt geschikt acht.
Ja jammer hè, ik hoop dat daar een keer verandering in komt.
Tamarinde

Bericht door Tamarinde »

Dianne schreef:
Mee eens, maar het probleem is, dat men in de GG weinig mensen tot het predik/ouderling/diakenambt geschikt acht.
Dan hebben we het nog niet eens over de ger.gem. in Ned.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Tamarinde schreef:
Dianne schreef:
Mee eens, maar het probleem is, dat men in de GG weinig mensen tot het predik/ouderling/diakenambt geschikt acht.
Dan hebben we het nog niet eens over de ger.gem. in Ned.
Ik geloof dat we zo niet over deze kerkverbanden mogen praten !!
Als we zien op ons zelf zijn we ook geen ambtsdragers waardig !
We zullen met deze problemen tot ons zelf moeten inkerenen de grote Ambtsdrager smeken of Zijn werk nog voortgang mag hebben ook in deze tijd en of hij nog arbeiders zou willen uitstoten.
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

geledu schreef: Ik geloof dat we zo niet over deze kerkverbanden mogen praten !!
Als we zien op ons zelf zijn we ook geen ambtsdragers waardig !
We zullen met deze problemen tot ons zelf moeten inkerenen de grote Ambtsdrager smeken of Zijn werk nog voortgang mag hebben ook in deze tijd en of hij nog arbeiders zou willen uitstoten.
Is de Heere het waard om gediend te worden?
Dat wij geen ambtsdragers waard zijn, onderschrijf ik, maar bekijk het eens van de andere kant?
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

geledu schreef:
Gian schreef:Ik ken een gemeente van 1500 man waar ze maar 2 ouderlingen hebben. En die ouderlingen zijn zelf ook rond de 90 jaar.
Er zijn zelfs gemeenten waar de vacatures voor ambtsdragers niet vervuld kunnen worden !!

Ook dit is een punt van steeds groter wordende zorg !!
Het tekort is er niet alleen in predikanten !!

in een gemeente van 1500 leden niet? lijkt me wel toch?

Want hoe het bij ons er aan toe gaat om een tweetal op de lijst te zetten voor een ouderling of diaken daar heb ik wel mijn vraagtekens bij. Dat het op zo'n manier moet gaan.

(en blijven ze tot hun dood toe in de kerkenraad :roll: )
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

geledu schreef:
Gian schreef:Ik ken een gemeente van 1500 man waar ze maar 2 ouderlingen hebben. En die ouderlingen zijn zelf ook rond de 90 jaar.
Er zijn zelfs gemeenten waar de vacatures voor ambtsdragers niet vervuld kunnen worden !!

Ook dit is een punt van steeds groter wordende zorg !!
Het tekort is er niet alleen in predikanten !!

in een gemeente van 1500 leden niet? lijkt me wel toch?

Want hoe het bij ons er aan toe gaat om een tweetal op de lijst te zetten voor een ouderling of diaken daar heb ik wel mijn vraagtekens bij. Dat het op zo'n manier moet gaan.

(en blijven ze tot hun dood toe in de kerkenraad :roll: )
Dianne
Berichten: 105
Lid geworden op: 10 jun 2004, 14:46
Locatie: Veen

Bericht door Dianne »

Lassie schreef:in een gemeente van 1500 leden niet? lijkt me wel toch?
Want hoe het bij ons er aan toe gaat om een tweetal op de lijst te zetten voor een ouderling of diaken daar heb ik wel mijn vraagtekens bij. Dat het op zo'n manier moet gaan.
(en blijven ze tot hun dood toe in de kerkenraad :roll: )
Ja, zo is dat bij ons ook en daar heb ik ook mijn vraagtekens bij. Er zijn bij ons genoeg (jonge) mannen die aan het Avondmaal gaan, maar zij komen nooit op de lijst te staanvoor ouderling of diaken. Als ze een ouderling nodig hebben, zetten ze er een diaken op die niet aan het Avondmaal gaat... en die dan dus ook van mening is te moeten bedanken. Dat is bij 1 diaken al 3 keer gebeurd, dat hij bedankt heeft. Dom toch om hem er steeds weer op te zetten als hij zegt geen vrijmoedigheid te hebben? :roll:
Plaats reactie