Geref. Gemeenten stellen kandidaat beroepbaar

uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Bericht door uitgeworpen »

Loyalus schreef:
Erasmiaan schreef: Het is jammer dat er nog zo weinig nood is of de ambten vervuld zouden mogen worden. Wordt er nog wel in der waarheid een ambtsdrager, dé Ambtsdrager, begeerd? Ik betwijfel het. Als ik vaak de lauwheid bij het beroepen van een dominee bezie... Ook van mezelf hoor, maar dan zou de Heere met recht ons voorbij kunnen gaan.
Dit is 'et hem nu juist, er wordt maar aangenomen dat er niets begeerd wordt. Ik durf te stellen dat ieder kerkmens Dé Grote Ambtsdrager begeerd. Voor welk doel is een andere zaak, dat daar nog wel eens eigen bedoelingen bij zitten durf ik niet te ontkennen. De lauwheid bij het beroepen van een dominee heeft ook zo z'n wortels. Als er bij een [kleine] gemeente al jaren wordt beroepen zou zelfs de meest verstokte bidder [vergeef me dit woord] moedeloos worden bij de zoveelste afzegging.
Waar liggen de zovele gebeden om meer arbeiders in de wijngaard? Waarom worden deze oprechte gebeden niet verhoort? Bij ons wordt altijd geruststellend gezegd dat God ook mensen kan bekeren bij een leesprediking, ja kan maar het gebeurt zo weinig bovendien God bekeert ook mensen in de kroeg maar daarom is het nog geen goede raad om dan maar naar de kroeg te gaan. Nogmaals laten we als gemeenten tot inkeer komen onze werk en preek wijze eens onder de loep van Gods Woord leggen en als dan de conclusie is dat wij het goed doen in prediking en beleid kunnen we met recht naar anderen wijzen.
Of het gebed van Jesaja meebidden: Zie van de hemel af,
en aanschouw van Uw heilige en Uw heerlijke woning;
waar zijn Uw ijver en Uw mogendheden, het gerommel Uws ingewanden en Uwer barmhartigheden?
Zij houden zich tegen mij/ons in...' (etc)
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Christiaan schreef:
Gian schreef:Klavier,
Is het dan God die ons ambtsdragers onhoudt, of is het een wantoestand in de Gemeente?
Er zijn meerdere mensen die zich geroepen weten, en er oprecht van overtuid zijn dat God hen geroepen heeft en zouden erg graag predikant willen worden.
Maar worden door de sensuurcommisie, niet toegelaten.
Mogen wij of mensen in zo´n commisie bepalen of de persoon goed genoeg is om predikant te zijn op de voorwaarde dat hij kan uitleggen hoe het zit bij hem.
Ik zeg nee, en de schrift zegt dat ook.
Volgens mij is er geen enkel kerkverband die zonder toetsing door een kerkelijk orgaan mensen als predikant laat voorgaan.
Hetzij een examen aan een theologische universiteit, examen voor een classis etc.
Een aantal kerkverbanden toetst de instroom, zoals gebruikelijk bij veel opleidingen. Alle opleidingen ook bij de uitstroom op basis van eindresultaat.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Klavier schreef:
Christiaan schreef:
Gian schreef:Klavier,
Is het dan God die ons ambtsdragers onhoudt, of is het een wantoestand in de Gemeente?
Er zijn meerdere mensen die zich geroepen weten, en er oprecht van overtuid zijn dat God hen geroepen heeft en zouden erg graag predikant willen worden.
Maar worden door de sensuurcommisie, niet toegelaten.
Mogen wij of mensen in zo´n commisie bepalen of de persoon goed genoeg is om predikant te zijn op de voorwaarde dat hij kan uitleggen hoe het zit bij hem.
Ik zeg nee, en de schrift zegt dat ook.
Volgens mij is er geen enkel kerkverband die zonder toetsing door een kerkelijk orgaan mensen als predikant laat voorgaan.
Hetzij een examen aan een theologische universiteit, examen voor een classis etc.
Een aantal kerkverbanden toetst de instroom, zoals gebruikelijk bij veel opleidingen. Alle opleidingen ook bij de uitstroom op basis van eindresultaat.
Ja, maar hebben ze het recht om op grond van wat zij vinden. Iemands geloof goed genoeg te vinden en hem wel of niet toe te laten.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Loyalus
Berichten: 86
Lid geworden op: 02 jun 2004, 16:25

Bericht door Loyalus »

Klavier schreef:
Christiaan schreef:
Gian schreef:Klavier,
Is het dan God die ons ambtsdragers onhoudt, of is het een wantoestand in de Gemeente?
Er zijn meerdere mensen die zich geroepen weten, en er oprecht van overtuid zijn dat God hen geroepen heeft en zouden erg graag predikant willen worden.
Maar worden door de sensuurcommisie, niet toegelaten.
Mogen wij of mensen in zo´n commisie bepalen of de persoon goed genoeg is om predikant te zijn op de voorwaarde dat hij kan uitleggen hoe het zit bij hem.
Ik zeg nee, en de schrift zegt dat ook.
Volgens mij is er geen enkel kerkverband die zonder toetsing door een kerkelijk orgaan mensen als predikant laat voorgaan.
Hetzij een examen aan een theologische universiteit, examen voor een classis etc.
Het ene kerkverband toets aan de instroom, zoals gebruikelijk bij veel opleidingen, het andere bij de uitstroom op basis van eindresultaat.
Curatoria hebben hun nut allang bewezen, dat is ook niet het probleem. Ik denk dat het tijdstip het probleem is. Ik heb al eens gepleit voor een soort van propadeuse jaar waarin docenten en cursisten elkaar én elkaars kwaliteiten leren kennen. pas daarna zou het curatorium in aktie kunnen komen met een aanbeveling vanhet docentenkorps. Ik heb nu wel eens het gevoel dat iemand die aangenomen is op een stichtelijk woord en een keurige bekeringsgeschiedenis hoe dan ook koste wat kost in de gemeente moet komen. Dat terwijl er voor evangelisten en zendelingen andere criteria aangelegd worden? Vreemd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23872
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Bert Mulder schreef:
Dianne schreef:
Lassie schreef:in een gemeente van 1500 leden niet? lijkt me wel toch?
Want hoe het bij ons er aan toe gaat om een tweetal op de lijst te zetten voor een ouderling of diaken daar heb ik wel mijn vraagtekens bij. Dat het op zo'n manier moet gaan.
(en blijven ze tot hun dood toe in de kerkenraad :roll: )
Ja, zo is dat bij ons ook en daar heb ik ook mijn vraagtekens bij. Er zijn bij ons genoeg (jonge) mannen die aan het Avondmaal gaan, maar zij komen nooit op de lijst te staanvoor ouderling of diaken. Als ze een ouderling nodig hebben, zetten ze er een diaken op die niet aan het Avondmaal gaat... en die dan dus ook van mening is te moeten bedanken. Dat is bij 1 diaken al 3 keer gebeurd, dat hij bedankt heeft. Dom toch om hem er steeds weer op te zetten als hij zegt geen vrijmoedigheid te hebben? :roll:
Een roeping van Christus te weigeren omdat je geen vrijmoedigheid heb? Net zoals Moses dan, die zij dat hij het niet kon? Als je door de kerkeraad geroepen wordt, wordt je van Christus geroepen.
Hoe kom je daar nou bij? Dan hoef je niet eens te vragen of iemand vrijmoedigheid heeft. Welnee, de mens ziet aan wat voor ogen is, maar God ziet het hart aan. Het feit dat je 51% van de stemmen op je uitgebracht weet is niet genoeg.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef:
Bert Mulder schreef:
Dianne schreef:
Lassie schreef:in een gemeente van 1500 leden niet? lijkt me wel toch?
Want hoe het bij ons er aan toe gaat om een tweetal op de lijst te zetten voor een ouderling of diaken daar heb ik wel mijn vraagtekens bij. Dat het op zo'n manier moet gaan.
(en blijven ze tot hun dood toe in de kerkenraad :roll: )
Ja, zo is dat bij ons ook en daar heb ik ook mijn vraagtekens bij. Er zijn bij ons genoeg (jonge) mannen die aan het Avondmaal gaan, maar zij komen nooit op de lijst te staanvoor ouderling of diaken. Als ze een ouderling nodig hebben, zetten ze er een diaken op die niet aan het Avondmaal gaat... en die dan dus ook van mening is te moeten bedanken. Dat is bij 1 diaken al 3 keer gebeurd, dat hij bedankt heeft. Dom toch om hem er steeds weer op te zetten als hij zegt geen vrijmoedigheid te hebben? :roll:
Een roeping van Christus te weigeren omdat je geen vrijmoedigheid heb? Net zoals Moses dan, die zij dat hij het niet kon? Als je door de kerkeraad geroepen wordt, wordt je van Christus geroepen.
Hoe kom je daar nou bij? Dan hoef je niet eens te vragen of iemand vrijmoedigheid heeft. Welnee, de mens ziet aan wat voor ogen is, maar God ziet het hart aan. Het feit dat je 51% van de stemmen op je uitgebracht weet is niet genoeg.
Sinds de Bijbel compleet is werkt de Heere niet meer door directe revelatie. Maar God werkt door de middelen. Net als de 12e apostel en de diakenen in Jeruzalem gekozen werden, horen nu de kerkeraden gekozen te worden. En de middelen niet minachten. Want dat doe je als je zegd dat je de vrijmoedigheid niet hebt.

Van nature zijn we geen van allen geschikt voor de kerkeraad. Om het nog even sterker te stellen: Dengenen die denken goed materiaal te zijn voor kerkeraad kun je er beter niet in hebben. Die zijn vol van hun zelf. Dengenen die je moet hebben zijn vol van de Geest. Die hebben we allemaal nodig.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11432
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Bert Mulder schreef:Van nature zijn we geen van allen geschikt voor de kerkeraad. Om het nog even sterker te stellen: Dengenen die denken goed materiaal te zijn voor kerkeraad kun je er beter niet in hebben. Die zijn vol van hun zelf. Dengenen die je moet hebben zijn vol van de Geest. Die hebben we allemaal nodig.
Waarom zou een ouderling/diaken van zichzelf niet mogen denken / zeggen dat ie zijn ambt goed doet en dat men door hem iets aan hem heeft? Als alle eer en dank maar bij God terecht komt. Je hoeft jezelf helemaal niet te verheffen, maar je mag best overtuigt zijn van je eigen vaardigenheden en kennis, mits je die maar stelt in Zijn dienst!!!
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Bert Mulder schreef:... Maar God werkt door de middelen. Net als de 12e apostel en de diakenen in Jeruzalem gekozen werden, horen nu de kerkeraden gekozen te worden. En de middelen niet minachten.
Dat is waar. Het formulier ter bevestiging spreekt ook zo. De eerste vraag luidt namelijk:
Ten eerste: bent u er in uw hart van overtuigd dat u wettig door Gods gemeente en daarom door God zelf tot deze heilige dienst geroepen bent?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23872
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Toch is dat een onjuiste uitleg.

De kerkenraad kandideert twee IN HAAR OGEN juiste mannen.
De gemeente kiest de IN HAAR OGEN meest geschikte.
Is het echter slechts oppervlaktewerk dan is er maar één die dat weet: de gekozene.
Daarom op het ultieme moment die vraag: gevoelt u dat u door deze gemeente mitsdien door God gekozen werd? Want er is er maar één die daar antwoord op kan geven.

Neemt niet weg dat complete kerkenraden op grond van deze verkeerde exegese zijn gevormd.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

refo schreef:Toch is dat een onjuiste uitleg.

De kerkenraad kandideert twee IN HAAR OGEN juiste mannen.
De gemeente kiest de IN HAAR OGEN meest geschikte.
Is het echter slechts oppervlaktewerk dan is er maar één die dat weet: de gekozene.
Daarom op het ultieme moment die vraag: gevoelt u dat u door deze gemeente mitsdien door God gekozen werd? Want er is er maar één die daar antwoord op kan geven.

Neemt niet weg dat complete kerkenraden op grond van deze verkeerde exegese zijn gevormd.
Ik zie de verkeerde exegese niet zo.
Waar is het een uitleg van?

ik zie slechts 3 vragen in het formulier ter bevestiging van ambtsdragers:

Ten eerste: bent u er in uw hart van overtuigd dat u wettig door Gods gemeente en daarom door God zelf tot deze heilige dienst geroepen bent?

Ten tweede: houdt u de boeken van het Oude en Nieuwe Testament voor het enige Woord van God, dat de volkomen leer der zaligheid bevat en verwerpt u alle leringen die daarmee in strijd zijn?

Ten derde: belooft u uw ambt, zoals hiervoor omschreven, in overeenstemming met deze leer getrouw uit te oefenen en belooft u geheim te houden datgene wat bij de uitoefening van uw ambt vertrouwelijk te uwer kennis is gekomen? Belooft u ook allen zich godvrezend te gedragen en u te onderwerpen aan de kerkelijke vermaning wanneer u onverhoopt mocht ontsporen?
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

refo schreef:Toch is dat een onjuiste uitleg.

De kerkenraad kandideert twee IN HAAR OGEN juiste mannen.
De gemeente kiest de IN HAAR OGEN meest geschikte.
Is het echter slechts oppervlaktewerk dan is er maar één die dat weet: de gekozene.
Daarom op het ultieme moment die vraag: gevoelt u dat u door deze gemeente mitsdien door God gekozen werd? Want er is er maar één die daar antwoord op kan geven.

Neemt niet weg dat complete kerkenraden op grond van deze verkeerde exegese zijn gevormd.
Het is een getrapte verkiezing.
De DKO is het prototype voor de democratie zoals we deze nu kennen :wink:

Of de exegese van de broeder juist is, is niet te toetsen. Alles blijft binnen de muren van de kerkenraadskamer als het goed is.

Heel strikt de DKO handhaven levert het volgende op:
Het stellen van tweetallen gebeurt door open verkiezingen in de kerkenraad.
Volgende de DKO is een kerkenraad verplicht een tweetal te stellen.
Na 2 ambsperiodes dient een ouderling of diaken niet meer herkiesbaar te zijn en af te treden.
Reden: voorkom machtsposities en misbruik daarvan. Preventieve maatregel uit de Reformatie, niet voor niets!
Stelt de kerkenraad geen tweetal, dan is de gemeente op den duur zonder ambsdragers.
Stemmingen voor tweetallen gaan schriftelijk en anoniem.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23872
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Jullie hebben het steeds over het technische aspect. Maar de enige die kan beoordelen of hij ook nog 'mitsdien door God verkozen' is is de gekozene zelf. Kerkrechtelijk kan iedereen blij zijn, maar kan de kandidaat bij wijze van spreken een wolf in schaapskleren zijn.

Juist omdat de mensen aanzien wat voor ogen is, is deze laatste check nodig in de vorm van een eed van de gekozene zelf.

Ik bedoel maar: de kandidaat die 51% van de kerkenraad en ook 51% van de gemeente voor zich weet te winnen, hoeft niet persé ook door God verkozen te zijn. Zoals het vaak uitgelegd wordt is de eerste vraag in feite overbodig. Je bent nu eenmaal gekozen, DUS ook door God. En je kunt niet anders dan dat voelen. Maar het gaat erom: voel je dat echt of is het je aangepraat.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

In het oude formulier staat de vraag:
En eerstelijk (...) of gij niet gevoelt in uw harten dat gij wettiglijk van Gods gemeente, en mitsdien van God Zelven, tot deze heilgen dienst beroepen zijt?
Het woord mitsdien betekent gewoon daardoor.
Dus het zet a.h.w. een is-gelijk-teken tussen de wettige roeping van Gods gemeente en die van God Zelven.

Of zie ik het verkeerd?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Je maakt de roeping nu wel erg subjectief, refo.
We zijn allen geroepen tot dienst in Gods Koninkrijk. Krachtens het verbond kunnen we al geen andere kant uit, bij het doen van bekjidenis stellen we ons in dienst van Gods gemeente en als we tot het ambt geroepen worden is dat volledig in lijn met de voorgaande roepingen. Waarom zou nu het gevoelen ineens wel een doorslaggevende rol moeten krijgen?
Je wordt en bent geroepen. Dat is een onmiskenbaar feit. Je moet wel zwaarwegende redenen hebben om daar nee op te zeggen vind ik.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23872
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Tiberius schreef:In het oude formulier staat de vraag:
En eerstelijk (...) of gij niet gevoelt in uw harten dat gij wettiglijk van Gods gemeente, en mitsdien van God Zelven, tot deze heilgen dienst beroepen zijt?
Het woord mitsdien betekent gewoon daardoor.
Dus het zet a.h.w. een is-gelijk-teken tussen de wettige roeping van Gods gemeente en die van God Zelven.

Of zie ik het verkeerd?
Ja. Dat is-gelijkteken zou betekenen dat de kandidaatstelling per definitie foutloos is. De kerkenraad zou op dat punt onfeilbaar zijn.
De zgn wolf in schaapskleren kan onmogelijk voelen dat hij 'wettiglijk, mitsdien' gekozen is.
Het enige moment waarop deze 'waarheid' naar voren komt is in de eedzwering. Het automatisme 'gekozen door de gemeente, dus door God' komt verder niet aan de orde als een soort bemoediging.
Plaats reactie