Verslag EO-Jongerendag.

rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

limosa schreef:schei toch uit, ik zit nu te kijken maar ik haal het einde niet, het is één grote afschuwelijke God-onterende bende
Even los van de EOJD: ik hoop dat je inziet dat jouw redenering erg antropocentrisch is (ik.... ik.... het is....). Het gevaar daaraan is dat je jezelf tot norm voor anderen verheft.
limosa schreef:het is uitermate vermoeiend om op een forum dat zich Refo noemt iedere keer weer opnieuw die zaken te moeten uitleggen en verdedigen die iedere refo op z'n klompen aanvoelt, de EOJD staat buiten de orde van de gereformeerde gezindte
Het is minstens zo vermoeiend om iedere keer weer uit te moeten leggen dat:

- zaken als 'eerbied voor God' buiten de Veluwe nu eenmaal een hele andere invulling krijgen dan daarbinnen (zie bijv. Afrika);
- dat de Veluwe maar een heel klein plekje op de aarde is, een stofje in de gehele christenheid;
- dat 'eerbied hebben voor God' een zaak is van het hart; los van enkele duidelijke zonden -overspel bijv- kunnen alle menselijke activiteiten dus tot eer van God gedaan worden (je kunt dus dansen, zie David, uit eerbied voor God);
- dat iets gereformeerd is als het de drie Sola's hoog in het vaandel heeft staan en dat dat bij organisatoren v/d EOJD het geval is.
- dat het strikt genomen helemaal niet erg is als iets 'buiten de orde van de gereformeerde gezindte' valt, aangezien het instituut 'de gereformeerde gezindte' voor het grootste gedeelte uit feilbaar mensenwerk bestaat;

Zelf zie ik ook gevaren bij de EOJD. Het kan ook als surrogaat dienen voor 'gewone' feesten, m.a.w.: jongeren kunnen er ook heen gaan, niet om God te zoeken en te eren, maar om zichzelf uit te leven (zelf ben ik dan blij dat ze iig naar de EOJD komen, aangezien daar nog uit de bijbel gelezen wordt, maar dat terzijde). Ook heb ik soms mn vraagtekens bij het hele circus rondom (met name) Amerikaanse artiesten: T-shirts, armbandjes, mokken, posters e.d. Ik heb ook wel eens - op de EO-radio - gehoord dat sommige artiesten zich richten op de gospelscene, omdat ze niet goed genoeg zijn voor het reguliere circuit. Bij iemand als Keith Green was dat heel anders: hij wees tijdens concerten altijd naar zijn Verlosser, gaf LP's gratis weg om maar het evangelie te verspreiden, enz.
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

limosa schreef:
Mister schreef:
geledu schreef:samenvatting EO jongerendag


Geschokt was ik na het zien van fragmenten uit deze samenvatting.(Afterparty deel 1)
Op basis van deze beelden kan ik me niet voorstellen dat leden van dit Refoforum nog enige moeite doen om dit soort van godslasterlijke uitspattingen goed te praten !!
Geledu gaat ons nu uitleggen welk deel Godslasterlijk was.
schei toch uit, ik zit nu te kijken maar ik haal het einde niet, het is één grote afschuwelijke God-onterende bende

en dan nog om uitleg vragen, hetzelfde liedje als jarenlang op OSW, het is uitermate vermoeiend om op een forum dat zich Refo noemt iedere keer weer opnieuw die zaken te moeten uitleggen en verdedigen die iedere refo op z'n klompen aanvoelt, de EOJD staat buiten de orde van de gereformeerde gezindte
Wat ben jíj veroordelend zeg!!!!! :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: hopelijk heb je in jouw kerk wel eens van naaste liefde gehoord en over het feit 'oordeel vellen over de ander'... dan kom je in deze topic (niet jij als persoon maar dit stukje) toch wat tekort aan toepassing van deze 2 onderdelen.

'Oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld worde...' Dat is op een ieder van toepassing. Waarom heeft men op de EOJd wel respect voor de Refogezinten maar is het andersom jaar in jaar uit ver te zoeken? Respect is niet dat je alles oke vind, dat je het zelfde wilt zijn (want die illusie moet je niet hebben) maar respect is zonder veroordeling. De taak om een ieders geloof te VERoordelen ligt niet bij de mensen (en dat weet jij ook)!

Limoos, als jeje zo stoort aan deze discussie gooi je hem eraf. Van mij mag je! Ik stel daarom ook voor om dit te gaan doen Limoos.

Was eventjes terug hier op Refoforum maar denk er sterk aan om me hier te schrappen.

Daphne
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

...
Laatst gewijzigd door geledu op 25 aug 2010, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
jacob

Bericht door jacob »

geledu schreef:Laten we nu niet onze hoofden in het zand steken.

Als je toch mee discusseert op een Refoforum kan ik niet anders voorstellen dat je je bij het reformatorische gedachte goed thuisvoelt.
Hoe dan deze extreme uiting van wat men noemt godsdienstigheid, goedpraten ?
Als je al het eerste stuk ziet dan gaan mijn gedachten uit (gezien de lichtshow's en de muziek en entourage) naar een duivels muziekfeest. Als deze gelijking zover komt dan moeten we daar afstand van nemen !!
Ook en wel vooral de inhoudelijke kant, de toon van het spreken tot God, het juichen en joelen direct na het amen .
De inhoud van de toespraken, alles zet zich af van de leer die we voorstaan en die we belijden op basis van de Schrift en de drie formulieren van enigheid.

Natuurlijk zijn er (accent) verschillen die we mogen bediscussieren er zijn verschillen, inderdaad in cultuur, soms is er ruimte voor een enigzins verschillende interpretatie van de uitleg van de Schrift.
Dit neemt niet weg dat de basis voor iedere ware christen het zelfde is. (ook in Afrika en bij David !! RECTOR)
Een doemwaardig zondaar moet met God verzoend worden in een weg dat Christus in zijn verdienende arbeid waarde krijgt in je ziel.

Dat gaat niet in een weg zoals op de EOjd dat beleefd wordt !!
De duivel is er alles aan gelegen om op een manier die gelinkt wordt aan de godsdienst zo duizende jongeren in het verderf te storten.
Een relie sausje is voor hem niet bedreigend zolang hij de wereld er maar in kan vermengen !!

Soms denk ik : Dit is nog veel gevaarlijker als de wereldsefeesten.
Hier worden jongeren duidelijk gemaakt dat het terrein van de duivel is, op de EOjd probeert de duivel dit nog wat te verbloemen !

Laten we zij aan zij staan als reformatorische christenen
We hebben DE boodschap voor de wereld !
Strijd door genade tegen al de zonden en duivelse machten.
En mocht er bij ons allen een gebed zijn voor een wederkeer van kerk en volk tot de levende God !

Van iemand die niet op de veluwe woont, maar in het meest geseculariseerde deel van Nederland !
Nou ja of het duivels is dat weet ik niet. Ik zou dat niet durven zeggen. Maar dat het mij zwaar surrogaat over komt......

Hmm ik hoop toch niet dat deze geloofsbeleving de toekomst is. Wat hopeloos oppervlakkig. Dan kan je misschien toch maar beter de vierschaar beleving prefereren. Nou ja dat ook weer niet natuurlijk, Misschien zou nuchterheid meer op zijn plaats zijn.

Maar goed we kunnen natuurlijk weer eens lekker af geven op de evangelischen, maar is er bij ons dan zoveel godsvrucht. Wie de SB van vorige week heeft gelezen kan lezen dan het bij ons ook kommer en kwel is. De Heere werkt spaarzamelijk. Blijkbaar is onze ingetogenheid ook niet erg toereikend.

Misschien is dit een bruggetje tussen de evo's en de refo's. Je mag best uitzinnig doen, maar doe het dan wel voor God.

2 Corinthe 5:13 Want hetzij dat wij uitzinnig zijn, wij zijn het Gode; hetzij dat wij gematigd van zinnen zijn, wij zijn het ulieden.

NBV: 13 Zijn we in extase, dan is het voor God; zijn we bij zinnen, dan is het voor u.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

...
Laatst gewijzigd door geledu op 25 aug 2010, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Kijk eens aan, wat een commotie!

Eens een paar dingen rechtzetten eerst:
Als je toch mee discusseert op een Refoforum kan ik niet anders voorstellen dat je je bij het reformatorische gedachte goed thuisvoelt.
Cker, absoluut waar. Ik zou me ook op de EOJD niet thuisvoelen.
Hier worden jongeren duidelijk gemaakt dat het terrein van de duivel is, op de EOjd probeert de duivel dit nog wat te verbloemen
Met zulke uitspraken zou ik erg voorzichtig zijn. Dit is niet aan ons om dat te vinden. Ik sluit me daarom aan bij Jacob die dit hele feest 'zwaar surrogaat' vindt. Absoluut óók waar! Maar duivels? Denk erom dat we niet veroordelen!
Maar goed we kunnen natuurlijk weer eens lekker af geven op de evangelischen, maar is er bij ons dan zoveel godsvrucht. Wie de SB van vorige week heeft gelezen kan lezen dan het bij ons ook kommer en kwel is. De Heere werkt spaarzamelijk. Blijkbaar is onze ingetogenheid ook niet erg toereikend.
Dit is namelijk cker zo erg! Alleen tja, ach en wee enz. is in onze gezindte geaccepteerd. Sterker nog, hoe meer ochs en achs, hoe meer kenmerken van het ware het soms gevonden wordt... :shock:

En ik ben bang dat we zowel op de EOJD manier als op de SB manier (van vorige week) dezelfde kritiek kunnen leveren op de vorm!
Op het EOJD feest moet ik goed kijken om iets van de liefde van / eerbied tot God te zien. Het gebed bijv. is cker niet zoals wij het gewend zijn.
In de SB moet ik daarentegen óók goed lezen om in het bewuste stuk iets van de liefde van God te zien. Cker als de gezinnen in een kwaad daglicht staan (au!) enz.
Beiden bevatten daarom nog wel zeer grote waarheden.
limosa

Bericht door limosa »

rekcor schreef:
limosa schreef:schei toch uit, ik zit nu te kijken maar ik haal het einde niet, het is één grote afschuwelijke God-onterende bende
Even los van de EOJD: ik hoop dat je inziet dat jouw redenering erg antropocentrisch is (ik.... ik.... het is....). Het gevaar daaraan is dat je jezelf tot norm voor anderen verheft.
mezelf tot norm verheffen? dit is een refoforum en met mijn reactie verwoord ik het standpunt zoals dat in de rechterflank van de gereformeerde gezindte gevonden wordt
limosa

Bericht door limosa »

Daphne schreef:Wat ben jíj veroordelend zeg!!!!! :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: hopelijk heb je in jouw kerk wel eens van naaste liefde gehoord en over het feit 'oordeel vellen over de ander'... dan kom je in deze topic (niet jij als persoon maar dit stukje) toch wat tekort aan toepassing van deze 2 onderdelen.

'Oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld worde...' Dat is op een ieder van toepassing. Waarom heeft men op de EOJd wel respect voor de Refogezinten maar is het andersom jaar in jaar uit ver te zoeken? Respect is niet dat je alles oke vind, dat je het zelfde wilt zijn (want die illusie moet je niet hebben) maar respect is zonder veroordeling. De taak om een ieders geloof te VERoordelen ligt niet bij de mensen (en dat weet jij ook)!

Limoos, als jeje zo stoort aan deze discussie gooi je hem eraf. Van mij mag je! Ik stel daarom ook voor om dit te gaan doen Limoos.

Was eventjes terug hier op Refoforum maar denk er sterk aan om me hier te schrappen.

Daphne
veroordelend? als je bedenkt hoe verschrikkelijk het is dat we zó met de Heere en Zijn heilige Naam omgaan is mijn reactie nog veel te vlak, ik heb 'm voordat ik postte nog ge-edit om de scherpe kantjes eraf te halen trouwens

het gaat mij verder niet om dat ik mensen ga veroordelen (en jij weet heel best dat dat mijn bedoeling niet is) maar als die mensen op de verkeerde weg zitten en we het er nu toch over hebben kan en mag en moet dat gezegd worden

verder leuk dat je weer op Refoforum komt maar als dat is om over de EOJD te praten moet je wel een slecht geheugen hebben, wat dit onderwerp betreft verschilt Refoforum niet veel van OSW
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

geledu schreef:Laten we nu niet onze hoofden in het zand steken.

Als je toch mee discusseert op een Refoforum kan ik niet anders voorstellen dat je je bij het reformatorische gedachte goed thuisvoelt.
Dat klopt, maar ik maak strikt onderscheid tussen het reformatorische gedachtegoed en het hele refocultuurtje eromheen.
Limosa schreef:
rekcor schreef:
Limosa schreef:limosa schreef:
schei toch uit, ik zit nu te kijken maar ik haal het einde niet, het is één grote afschuwelijke God-onterende bende
Even los van de EOJD: ik hoop dat je inziet dat jouw redenering erg antropocentrisch is (ik.... ik.... het is....). Het gevaar daaraan is dat je jezelf tot norm voor anderen verheft.
mezelf tot norm verheffen? dit is een refoforum en met mijn reactie verwoord ik het standpunt zoals dat in de rechterflank van de gereformeerde gezindte gevonden wordt
Ik zeg niet dat jij jezelf tot norm verheft, maar menselijke ideeen over hoe God geeerd wil worden. Ook de ger. gez. staan op dit punt voor een groot deel uit menselijke ideeen. Dat komt volgens mede doordat men weinig oog lijkt te hebben voor andere culturen in de wereld.

Een reactie als:
En ik ben bang dat we zowel op de EOJD manier als op de SB manier (van vorige week) dezelfde kritiek kunnen leveren op de vorm!
Op het EOJD feest moet ik goed kijken om iets van de liefde van / eerbied tot God te zien. Het gebed bijv. is cker niet zoals wij het gewend zijn.
In de SB moet ik daarentegen óók goed lezen om in het bewuste stuk iets van de liefde van God te zien. Cker als de gezinnen in een kwaad daglicht staan (au!) enz.
Beiden bevatten daarom nog wel zeer grote waarheden
Getuigt daarom van veel meer wijsheid dan:
Hier worden jongeren duidelijk gemaakt dat het terrein van de duivel is, op de EOjd probeert de duivel dit nog wat te verbloemen
Ik zou zeggen Eledu c.s.: ga een keer in je leven naar Ghana om daar een kerkdienst bij te wonen. Je zult gelouterd terugkeren.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Ik zou zeggen Eledu c.s.: ga een keer in je leven naar Ghana om daar een kerkdienst bij te wonen. Je zult gelouterd terugkeren.
Roemenië kan ook, is dichter bij... :lol:
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

geledu schreef:samenvatting EO jongerendag


Geschokt was ik na het zien van fragmenten uit deze samenvatting.(Afterparty deel 1)
Op basis van deze beelden kan ik me niet voorstellen dat leden van dit Refoforum nog enige moeite doen om dit soort van godslasterlijke uitspattingen goed te praten !!
Ik vind het feit dat jij werk van God afdoet als duivelswerk en veel grotere vorm van Godslastering, je beledigt God door zijn werk te beoordelen als werk van de duivel... kijk maar uit met dit soort uitspraken, je zal er rekenschap van moeten afleggen.

Overigens zie ik in het filmpje niet iets Godslasterlijks, ik zie moderne muziek, lichteffecten en een feestje.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

...
Laatst gewijzigd door geledu op 25 aug 2010, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Ik vind het feit dat jij werk van God afdoet als duivelswerk en veel grotere vorm van Godslastering, je beledigt God door zijn werk te beoordelen als werk van de duivel... kijk maar uit met dit soort uitspraken, je zal er rekenschap van moeten afleggen.
Zeker , maar ik heb de uitspraken weloverwogen gedaan en met Gods Woord aan mijn zijde.

Niet door kracht noch door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden, zegt de HEERE der heirscharen.

De genade Gods gewerkt in het hart door de Heilige Geest word zo mooi beschreven : Johannes 3 [1 v.] De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is


Dit kan ik inderdaad op de EO Jongerendag niet vinden.

Mattheüs 12 [1 v.] Wie met Mij niet is, die is tegen Mij; en wie met Mij niet vergadert, die verstrooit.

Op grond van deze tekst mag ik tot het oordeel komen zoals ik het genoemd heb !![/quote]

Volgens mij zegt dezelfde Bijbel ons niet te mogen oordelen. En dat wegen des Heeren ondoorgrondelijk zijn. En als ik het een twijfelgeval vind, dan zeg ik liever nix.
Alles wat je niet zegt hoef je als zodanig ook niet te verantwoorden!
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

...
Laatst gewijzigd door geledu op 25 aug 2010, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

geledu schreef:onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren.

We kunnen dus wel zaken toetsen aan Schrift en belijdenis.
Cker kunnen we dingen toetsen aan Schrift en belijdenis. Lijkt me zelfs noodzakelijk. Dat is echter heel iets anders als gelijk veroordelen!
Wat mij trouwens opvalt is dat stevige uitspraken richting de Geref. Gezinte hier makkelijker getolereerd worden als richting het Arminiaanse EO met haar anhangers !!!


Wees alstjeblieft eerlijk naar je zelf toe en bedrieg je niet !!!
Laat je geen zand in de ogen strooien.

Verder wil ik deze discussie laten voor wat het is.
Ik heb geprobeert om uit liefde enkele zaken te noemen maar blijkbaar ben ik nog een eenling die zo over deze zaken denkt.
Jammer dat je het zo ervaart. Ik voel heel goed met je mee hoor. Alleen ben ik er pertinent tegen om zomaar te gaan veroordelen omdat we dan de zaken naar onze hand willen zetten. Cker gezien het feit dat jij óok in Roemenië en Afrika ben geweest. Ook daar heb je kunnen zien hoe God geëerd werd. En dat is toch écht anders van vorm, maar NIET van wezen en inhoud!
Van harte hoop ik dat u allen niet meegezogen wordt in deze wereldse manier van beleving van de Godsdienst die uiteindelijk niet als godsdienstig betitelt mag worden !!

Keert weder tot God met smeking en geween.
Laten we aan Zijn voeten maar veel mogen verkeren om van Hem genade te ontvangen en om een teer en godzalig leven te mogen hebben !
Amen!
Plaats reactie