Film over het Baan-concern nu online

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Door de link met Baan die iedereen ziet maar net niet expliciet is, komt deze film vrij dicht in de buurt van legale laster. (na dat ik alleen kleine stukjes heb gezien).

We mogen ons als refo's natuurlijk wel afvragen of we zelf niet te veel aanleiding geven voor dit soort films. Het negatieve oordeel van Limosa over filmindustrie in het geheel kan ik niet delen. Er zijn films die op een heel integere manier met Christenen omgaan en ze positief afbeelden (bijvoorbeeld Sophie Scoll en Chariots of Fire).
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ach, als het een goed verhaal zou zijn, dan had ik er geen moeite mee wanneer de zwakten van de reformatorische wereld verfilmt zouden zijn. Maar dit is zo prut en het ligt er zo dik op... Daar is niets verfijnts aan op te merken.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Pim schreef:
limosa schreef:
Pim schreef:Als je de Baan link loslaat, wat is er slecht aan deze film? Ik ben wel eens bang dat de 'bevindelijke-karikatuur' een kern van waarheid bevat.
(NB Zonder te willen suggereren dat deze karikatuur of kern van waarheid op de gebr. Baan betrekking heeft!!)

En heeft iemand een link naar de ND recensie?
maar de Baan-link is de essentie van het verhaal, zonder Baan zou heel deze film niet gemaakt zijn
Dat klopt, in die zin is de film een flop want ze staat te ver van de werkelijkheid af. Maar de herkenbaarheid van het verhaal kan ook breder liggen. Namelijk dat in een deel van onze gezindte sprake is van:

- Gebrek aan communicatie in een huwelijk (als gevolg van autoritair gedrag van manlief)
- Gebrek aan overeenstemming tussen leer en leven
- Materialisme
- Fundamentalistische trekjes (dochter verbannen als ze ongewenst zwanger is).

En wellicht zijn er meer te verzinnen.

Hoe KUN je dat in vredesnaam beweren?? :(

Gezien alle links met Baan is dit inderdaad laster. Maar afgezien daarvan, is het gewoon onjuist om van de zaken die jij noemt, een karikatuur te maken. Kijk, als je een film maakt met dat soort dingen erin, zullen bepaalde elementen altijd wel te vinden zijn binnen de gereformeerde gezindte. Overigens, ook in andere
'gezindten'. Maar om daarmee de gereformeerden neer te zetten en genoemde zaken haast als kenmerkend voor die gezindte neer te zetten, is echt een belachelijk iets.

Bovendien hebben de filmmakers weinig kaas gegeten van hoe de 'gezindte' er wérkelijk uitziet.

Verreweg de meeste films zijn uit de Boze, zo ook deze.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Vincent schreef:Bovendien hebben de filmmakers weinig kaas gegeten van hoe de 'gezindte' er wérkelijk uitziet.

Verreweg de meeste films zijn uit de Boze, zo ook deze.
Ik vind dat Pim helaas gelijk heeft: Het is niet zo leuk om in een spiegel te kijken....

je kunt gaan steigeren en zeggen dat het door de Boze komt, mara je kunt ook je hoofd buigen en zeggen: ja, we zijn geen haar beter.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Miscanthus schreef:
Vincent schreef:Bovendien hebben de filmmakers weinig kaas gegeten van hoe de 'gezindte' er wérkelijk uitziet.

Verreweg de meeste films zijn uit de Boze, zo ook deze.
Ik vind dat Pim helaas gelijk heeft: Het is niet zo leuk om in een spiegel te kijken....

je kunt gaan steigeren en zeggen dat het door de Boze komt, mara je kunt ook je hoofd buigen en zeggen: ja, we zijn geen haar beter.
Nou ik kijk niet in een spiegel als ik deze film bekijk. :shock:

Dat we niet beter zijn is zeker waar, maar dan toch écht op iets andere manier dan deze film suggereert :|
Gert10
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:49

Bericht door Gert10 »

Alleen Mattheus 7 vers 12 moet ons al genoeg zeggen: "Alle dingen dan, die gij wilt, dat u de mensen zouden doen, doet gij hun alzo." En zei Jezus niet: "Wie van u zonder zonden is werpe de eerste steen."?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Vincent schreef:Dat we niet beter zijn is zeker waar, maar dan toch écht op iets andere manier dan deze film suggereert :|
mijn vroegere dominee zou zeggen; "bid maar om meer licht." :wink:
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

En weet je wat men straks zegt: "Kijk zulke gasten zijn het nu die refo's (en veeg alle Christenen maar meteen op een hoop)"

Wat een bedroevende trieste karikatuur, er zullen vast wel lessen in zitten, maar voor buitenstaanders is het een bevestiging van hun zelfbedachte beeld van christenen.

Wij zijn in onszelf geen haar beter, maar het is niet goed om zo'n karikatuur uit te brengen, en daarmee de wereld olie op het vuur te geven. Zo gaat men zich beter voelen dan 'de christenen'..

Verwerpelijk.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

eh, door deze film voelen veel refo's zich blijkbaar beter dan de personages.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Miscanthus schreef:eh, door deze film voelen veel refo's zich blijkbaar beter dan de personages.
Één ding is zeker: in de meeste kerken van onze richting(en) wordt zondags beter gezongen dan in deze film :wink:
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

De discipelen verheugden zich erin om schade te lijden om Christus wil.

Wij verheugen ons er niet in, omdat we schade lijden om onze eigen inzettingen qua levenshouding, kleding en andere voorschriften......
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

jakobmarin schreef:De discipelen verheugden zich erin om schade te lijden om Christus wil.

Wij verheugen ons er niet in, omdat we schade lijden om onze eigen inzettingen qua levenshouding, kleding en andere voorschriften......
Je hebt gelijk.

Maar... onze God wordt ook gelasterd door zo'n film. Ik ben niet zo gauw beledigd als christen, maar Zijn naam wordt zo gelasterd.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Hmm, ik zit nu nog wat verder te kijken. Het is echt een beroerde film. Er zijn genoeg karikaturen van refo's te maken, maar het lijkt erop dat de filmmakers nooit de moeite hebben genomen om ook maar verder te kijken dan de karikaturen die ze van horen zeggen hebben.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Hendrikus schreef:
Miscanthus schreef:eh, door deze film voelen veel refo's zich blijkbaar beter dan de personages.
Één ding is zeker: in de meeste kerken van onze richting(en) wordt zondags beter gezongen dan in deze film :wink:
er zijn weinig acteurs die de psalmen goed in het hoofd hebben zitten of prima vista kunnen zingen........ :wink:
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

parsifal schreef:Hmm, ik zit nu nog wat verder te kijken. Het is echt een beroerde film. Er zijn genoeg karikaturen van refo's te maken, maar het lijkt erop dat de filmmakers nooit de moeite hebben genomen om ook maar verder te kijken dan de karikaturen die ze van horen zeggen hebben.
Misschien moeten we er maar blij mee zijn dat het zó slecht is. Stel je voor dat het een goed, realistisch beeld van de refowereld had geschetst (waar "gereformeerden" niet-ritmisch zingen in een kerkje uit het begin van twintigste eeuw, in plaats van amechtig ritmisch hijgen in een typisch hervormde oude dorpskerk), dan zou het voor buitenstaanders veel moeilijker zijn om er doorheen te prikken.

Ik heb nu nog enige hoop dat het ook voor outsiders wel duidelijk zal zijn dat dìt gewoon bagger is, zó slecht dat zelfs de term karikatuur nog teveel eer is!
Plaats reactie