Zondagsrust

albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door albion »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
jakobmarin schreef:Daar werd inderdaad gezegd: alle geboden worden door Jezus en de apostelen herhaald en bevestigd, behalve het sabbatsgebod.
Ik weet niet of dat waar is. Waar staan al die geboden dan herhaald?

Overigens heeft Christus gezegd, dat Hij niet gekomen is om de wet of de profeten te ontbinden, maar om die te vervullen. Daar valt dus ook het sabbatsgebod onder.

Het is van Calvijn bekend, dat hij de door jou genoemde tekst uit Romeinen 14 misbruikt heeft om af te zien van zondagsheiliging. Hij dacht dat dat nog de roomse zuurdesem was. Op dat gebied dwaalde hij dus. Gelukkig is hij op latere leeftijd hierop terug gekomen.
Dan heeft Christus toch wel een grote verschuiving aangebracht in de Wet: van de 7e dag naar de 1e dag.
Persoonlijk neig ik meer naar de opvatting dat voor ons geen sabbatsgebod meer geldt, maar dat we uit vrije wil een dag mogen afzonderen om God te dienen.
Wie hebben hier een vrije wil....?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door albion »

jakobmarin schreef:
Kaw schreef:
Afgewezen schreef:Dan heeft Christus toch wel een grote verschuiving aangebracht in de Wet: van de 7e dag naar de 1e dag.
Volgens mij heeft Christus nooit de afschaffing van de 7e dag voor ogen gehad.
In Math. 26 over de eindtijd staat er dit: Doch bidt, dat uw vlucht niet geschiede des winters, noch op een sabbat.
Dat gaat toch duidelijk over de eindtijd? Waarom staat daar sabbat?
Er was niemand die juist de Sabbat zo brak, als Jezus. Het staat meermalen in de bijbel (slijk maken, aren plukken, bed opnemen, etc).
.......
Ik ben de tekst overigens nog niet tegengekomen waarin staat dat de Sabbat is verschoven naar de Zondag ;)
Nee dat zal je ook niet vinden, maar wat ik toch wel frapperend vind is dat over de hele wereld het christendom de sabbat heeft verschoven naar de zondag. Dat is ook geen toeval neem ik aan. En dit gebeurt nu al 2000 jaren zo.

Je hoeft ook geen farizeer te zijn, want als een mens of dier in nood is, is het je plicht maar om te gaan helpen. De werken van barmhartigheid is nooit verboden geweest.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door albion »

Marnix schreef:En dat reizen dan? Hij wandelde door de korenvelden met zijn discipelen. Dus gingen ze aren plukken. Maar dat reizen was echt geen noodzakelijkheid. De verlamde man had zijn matras gerust kunnen laten liggen en hem op een werkdag kunnen ophalen. Jezus had ook tegen de zieke kunnen zeggen: Morgen kom ik terug en genees ik je. Kortom, het waren geen van allen werken der noodzakelijkheid. Werken der noodzakelijkheid zijn dingen die niet tot maandag uitgesteld kunnen worden of niet van tevoren gedaan kunnen worden. Een accute operatie, brandweerdienst, ziekenhuisdienst etc. Zelfs koken is voor het grootste deel geen noodzakelijk werk, vroeger maakte men op zaterdag een pan soep, hoefde je hem op zondag alleen nog maar op te warmen.

Volgens mij gaat het er om dat je op de sabbat niet werkt. Dat staat er ook in de wet. Op de zevende dag mag je niet werken. Er is een groot verschil tussen werken en werken der noodzakelijkheid. Daar valt nog een hele hoop tussen. Dingen die geen werk zijn maar ook geen werken der noodzakelijkheid. Dat is nou juist het vlak waaropj de farizeers allemaal regeltjes hadden bedacht wat je wel mocht en niet, hoeveel je mocht lopen en hoe weinig, dat je wel een pan soep op mag warmen maar niet de soep klaarmaken, geen aren plukken op de sabbat, alleen fietsen als het richting de kerk is enzovoorts.
En omdat het zo moeilijk is aan te geven wat echt werken op zondag is,
hoef je elkaar nog niet af te katten omdat de een meer een Voetiaan is en
de ander meer een Coccejaan.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door Marnix »

albion schreef:
Marnix schreef:Heb je ook een sticker met: NEE geen werkjes / JA wel telefoon beantwoorden?

of: NEE niet winkelen / JA wel mountainbiken?
Was dit voor mij bedoeld Marnix? Waarom erger jij je hieraan? Het maakt jouw toch niet uit hoe je de zondag doorbrengt? Je kunt je maar beter aan jezelf ergeren dat lijkt me heel wat nuttiger dan zo bot te reageren.

Maar om je vraag te beantwoorden? Ik werk niet met stickers, mijn geweten laat dat niet toe.
Sorry, dat was omdat er in de "wij-vorm".. wij doen dat niet.... en ik dacht: Heej, daar hoor ik ook bij en ik herken me er niet helemaal in. Maar misschien werd er voor de doelgroep werd gesproken.
En omdat het zo moeilijk is aan te geven wat echt werken op zondag is,
hoef je elkaar nog niet af te katten omdat de een meer een Voetiaan is en
de ander meer een Coccejaan.
Helemaal mee eens. We moeten een ander niet gelijk veroordelen als hij op zondag iets doet wat wij niet doen.
Nee dat zal je ook niet vinden, maar wat ik toch wel frapperend vind is dat over de hele wereld het christendom de sabbat heeft verschoven naar de zondag. Dat is ook geen toeval neem ik aan. En dit gebeurt nu al 2000 jaren zo.
Ho, er zijn nog wel meer mogelijkheden :) Als de verandering van zaterdag naar zondag voor de kerkscheuringen plaats heeft gevonden is het logisch dat iedereen daar in is meegegaan (op messiasbelijdende Joden en zevendedagsadventitsten na).

Ik citeer even een flinke lap tekst van Wikipedia, om die andere visie een beetje toe te lichten... Puur informatief overigens, ik wil je niet overtuigen van een andere visie, maar alleen van het feit dat je argument niet alle andere visies onlogisch maakt.

n het christendom is de zondag de wekelijkse rustdag. Maar de eerste Joodse christenen hielden nog de sabbat, zoals dat nu nog steeds in het jodendom, zevendedagsbaptisten, zevendedagsadventisten en de Orthodoxe Kerk, het geval is. In het Oude of Nieuwe Testament is niet te lezen dat de zondag de rustdag is, echter de meeste kerken houden op zondag hun eredienst.
Professor Henk Jan de Jonge, hoogleraar Nieuwe Testament en vroegchristelijke literatuur in Leiden, is van mening dat de zondag zeker niet ontstaan is uit de sabbat en het dus geen gekerstende zaterdag is. Volgens hem dankt de zondag zijn speciale positie aan het feit dat de vroege christenen in de eerste eeuw na Christus op die dag ’s avonds altijd samen aten. Zij kozen voor de zondag doordat de zaterdag afviel. ‘De zaterdag was uitgesloten omdat de eerste christenen joden waren. En als joden namen ze op zaterdagavond al deel aan een familiemaal in huiselijke kring.’ Dat betekende dat voor de christelijke viering moest worden uitgeweken naar een andere dag. ‘Juist het idee dat het christelijk groepsmaal een soort aanvulling en correctie was op het joodse familiemaal kan de wens ingegeven hebben het christelijke avondmaal dan maar zo spoedig mogelijk na het zaterdagse familiemaal te houden, dus op zondagavond.’ Doordat deze zondagse maaltijd voor de vroege christenen het hoogtepunt van de week was, straalde dat af op de dag zelf.
Over de maaltijd valt te lezen in Handelingen der apostelen 20 vers 7: Toen wij ‘s zondags bijeen waren voor de maaltijd van de Here, sprak Paulus de christenen toe. Omdat hij de volgende morgen wilde vertrekken, ging hij door tot middernacht. Over een samenkomst op de eerste dag van de week, de zondag, valt ook te lezen in I Korintiërs 16 vers 1 en 2: Volg voor de collecte voor de arme gelovigen de richtlijnen die ik de gemeenten van Galatië heb gegeven. Die komen hierop neer, dat ieder van u elke zondag iets opzij moet leggen van wat hij heeft verdiend. Bewaar het tot ik bij u kom.
Dit is wat er in de Engelse versie van de Vrije encyclopedie staat: In Handelingen der apostelen 20:7 lezen wij “En op de eerste dag van de week, toen de discipelen bijeengekomen waren om brood te breken, sprak Paulus, die de volgende dag wilde vertrekken, hen toe en rekte zijn rede tot middernacht” Wees er aan herinnerd dat volgens de Joodse en Hebreeuwse traditie zoals beschreven staat in Leviticus 23:32, een nieuwe dag begint wanneer de zon onder gaat en dat deze bijeenkomst in de avond plaats vond rond etenstijd. Zo dat zij die geloven dat Christenen de Sabbat houden op de zevende dag van mening zijn dat deze samenkomst begon op Sabbatavond na zonsondergang. Paulus heeft op die zaterdagavond tot middernacht gepredikt en liep 18 mijl ( 28.8 Km ) van Traos naar Assos op Zondag en zou dit zeker niet gedaan hebben wanneer hij de Zondag als Sabbat had beschouwd.
In 313 na Chr. vaardigde keizer Constantijn, zelf tot op zijn sterfbed opperpriester van de zonnecultus (Sol Invictus), het edict van Milaan uit dat Rome onder één godsdienst bracht. Hij gaf met deze verordening de christenen de facto vrijheid van godsdienst. Constantijn liet veel kerken bouwen, waarin heel wat van de gangbare heidense symbolen werden ingebouwd, en in 321 na Chr. stelde hij de zondag als rustdag in voor het gehele rijk. Dit was aan de ene kant ten gunste van de christenen die de zondag als rustdag wilden houden, maar viel anderzijds goed bij de lokale bevolking die destijds nog de zon een belangrijke plaats in het religieuze leven gaf en waar zondag de rustdag was.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door jakobmarin »

Erasmiaan schreef:Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
Dit zegt de Heere Jezus. Dat is voor mij wel genoeg. Als jij meent de Bijbel recht te doen door een minder strikte zondagsheiliging te hanteren laat ik dat voor jouw rekening.
met teksten slingeren is gemakkelijk: Romeinen 14: De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
Liever reageer ik gefundeerder en met argumenten, maar dat is op zo'n posting niet mogelijk helaas.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door Kaw »

jakobmarin schreef:
Kaw schreef:
Afgewezen schreef:Dan heeft Christus toch wel een grote verschuiving aangebracht in de Wet: van de 7e dag naar de 1e dag.
Volgens mij heeft Christus nooit de afschaffing van de 7e dag voor ogen gehad.
In Math. 26 over de eindtijd staat er dit: Doch bidt, dat uw vlucht niet geschiede des winters, noch op een sabbat.
Dat gaat toch duidelijk over de eindtijd? Waarom staat daar sabbat?
Er was niemand die juist de Sabbat zo brak, als Jezus. Het staat meermalen in de bijbel (slijk maken, aren plukken, bed opnemen, etc).

Dat Jezus nog wel spreekt over de Sabbat lijkt me logisch, omdat Hij in de tijd op aarde was, waarin de regels van het oude testament actief waren.
De apostelen hoor je niet of amper over de sabbat spreken (en dan nog in de zin dat alle dagen gelijk gezien mogen worden).
Na Handelingen komt het niet meer terug.

Ik ben de tekst overigens nog niet tegengekomen waarin staat dat de Sabbat is verschoven naar de Zondag ;)
Eindtijd tijdens het leven van Christus? Je negeert een essentieel element van mijn betoog.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door jakobmarin »

Kaw schreef:
jakobmarin schreef:
Kaw schreef:Volgens mij heeft Christus nooit de afschaffing van de 7e dag voor ogen gehad.
In Math. 26 over de eindtijd staat er dit: Doch bidt, dat uw vlucht niet geschiede des winters, noch op een sabbat.
Dat gaat toch duidelijk over de eindtijd? Waarom staat daar sabbat?
Er was niemand die juist de Sabbat zo brak, als Jezus. Het staat meermalen in de bijbel (slijk maken, aren plukken, bed opnemen, etc).

Dat Jezus nog wel spreekt over de Sabbat lijkt me logisch, omdat Hij in de tijd op aarde was, waarin de regels van het oude testament actief waren.
De apostelen hoor je niet of amper over de sabbat spreken (en dan nog in de zin dat alle dagen gelijk gezien mogen worden).
Na Handelingen komt het niet meer terug.

Ik ben de tekst overigens nog niet tegengekomen waarin staat dat de Sabbat is verschoven naar de Zondag ;)
Eindtijd tijdens het leven van Christus? Je negeert een essentieel element van mijn betoog.
Een sabbatsreize is 900meter ofzo, dus dan zou je maar 900meter kunnen vluchten óf in bittere koude (in de winter), daar heeft Jezus het over (zie kanttek). Hij zei het tegen Joden, niet tegen christenen, die waren er nog niet in die zin. Houd jij je op zondag nog aan de sabbatsreize van 900m?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
jakobmarin schreef:'in plaats van de sabbat' staat niet in de bijbel. Uiteraard, de 1e christengemeente komt samen op de 1e dag der week en stopten met de sabbat, maar dat wil niet zeggen dat het hele houden van de sabbat (incl. al de ge- en verboden) is verschoven naar de zondag.

Eerder zou je kunnen spreken van een afschaffing van de sabbat en het begin van een nieuwe dag aanhouden voor het herdenken van de opstanding. Maar dat op deze opstandingsdag ook alle ge- en verboden van de sabbat gelden, staat niet in de bijbel. Ook niet dat het een rustdag zou moeten zijn.

En dat zo'n Roomse Keizer als Constantijn de ZONdag als rustdag instelt, geeft ook te denken.... :fi
Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.

Dit zegt de Heere Jezus. Dat is voor mij wel genoeg. Als jij meent de Bijbel recht te doen door een minder strikte zondagsheiliging te hanteren laat ik dat voor jouw rekening.
Volgens mij is het woord dat hier gebruikt wordt een die niet wijst naar de wet in de zin van "de 10 geboden" maar naar de hele Torah, inclusief alle reinigingswetten, offerwetten, het niet dragen van kleding van 2 soorten stof en ga zo maar door. Dan is het toch opmerkelijk wat we uit de Torah als christenen niet meer doen. Zelfs het vieren van de rustdag op zondag wordt dan een probleem, want dit houdt in dat er een aantal tittels en jota's veranderen. Ik ben benieuwd naar je visie hierop, wat Jezus dan bedoeld.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door Kaw »

jakobmarin schreef:
Kaw schreef:
jakobmarin schreef:Er was niemand die juist de Sabbat zo brak, als Jezus. Het staat meermalen in de bijbel (slijk maken, aren plukken, bed opnemen, etc).

Dat Jezus nog wel spreekt over de Sabbat lijkt me logisch, omdat Hij in de tijd op aarde was, waarin de regels van het oude testament actief waren.
De apostelen hoor je niet of amper over de sabbat spreken (en dan nog in de zin dat alle dagen gelijk gezien mogen worden).
Na Handelingen komt het niet meer terug.

Ik ben de tekst overigens nog niet tegengekomen waarin staat dat de Sabbat is verschoven naar de Zondag ;)
Eindtijd tijdens het leven van Christus? Je negeert een essentieel element van mijn betoog.
Een sabbatsreize is 900meter ofzo, dus dan zou je maar 900meter kunnen vluchten óf in bittere koude (in de winter), daar heeft Jezus het over (zie kanttek). Hij zei het tegen Joden, niet tegen christenen, die waren er nog niet in die zin. Houd jij je op zondag nog aan de sabbatsreize van 900m?
En onze alwetende Christus zou daar geen rekening mee hebben gehouden? Let op: deze tekst gaat over de eindtijd. EINDTIJD!!!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door refo »

Kaw schreef:En onze alwetende Christus zou daar geen rekening mee hebben gehouden? Let op: deze tekst gaat over de eindtijd. EINDTIJD!!!
Dat deel nog niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door Kaw »

refo schreef:
Kaw schreef:En onze alwetende Christus zou daar geen rekening mee hebben gehouden? Let op: deze tekst gaat over de eindtijd. EINDTIJD!!!
Dat deel nog niet.
Overigens zegt Matthew Henry over dit stukje:
Not on the Jewish sabbath, because travelling then would give offence to them who were angry with the disciples for plucking the ears of corn on the day; not on the Christian sabbath, because being forced to travel on the day would be a grief to themselves. This intimates Christ's design, that a weekly sabbath should be observed in his church after the preaching of the gospel to all the world.

Naar Refo toe:
En terstond na de verdrukking dier dagen, zal de zon verduisterd worden, en de maan zal haar schijnsel niet geven, en de sterren zullen van den hemel vallen, en de krachten der hemelen zullen bewogen worden.
En alsdan zal in den hemel verschijnen het teken van den Zoon des mensen; en dan zullen al de geslachten der aarde wenen, en zullen den Zoon des mensen zien, komende op de wolken des hemels, met grote kracht en heerlijkheid.
En Hij zal Zijn engelen uitzenden met een bazuin van groot geluid, en zij zullen Zijn uitverkorenen bijeenvergaderen uit de vier winden, van het [ene] uiterste der hemelen tot het [andere] uiterste derzelve.

Hoe lees jij dat dan?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door Afgewezen »

Volgens mij zit deze discussie op de verkeerde plek... :quoi
Misschien kan een van de moderators hem verhuizen?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33317
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:Volgens mij zit deze discussie op de verkeerde plek... :quoi
Misschien kan een van de moderators hem verhuizen?
Ok
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door Afgewezen »

Ik mis een stuk.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:Ik mis een stuk.
Klopt, ik heb een fout gemaakt bij het splitsen van dit onderwerp.
Er zijn nu twee topics met dezelfde titel.
Inmiddels is de ene titel genaamd Zondag of Sabbat.

Mijn excuses daarvoor!
Plaats reactie