Bijbelse reflectie op sport hard nodig

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Volgens mij ben je dan snel klaar:
Bewegen is nuttig en nodig; voor de 1 zal dat voetballen zijn, voor een ander tennissen en voor weer een ander fietsen, of iets dergelijks.
Amateursport is niets mis mee.

Topsport moeten we gewoon afwijzen, vanwege:
- Je praat eigenlijk niet meer over sporten maar over bovenmatig presteren
- Er zijn buiten-proportionele financiële belangen in het spel.
- Godslasterlijke taal.
- Sportverdwazing
- Zondagsontheiliging
- ...
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Tiberius schreef:Volgens mij ben je dan snel klaar:
Bewegen is nuttig en nodig; voor de 1 zal dat voetballen zijn, voor een ander tennissen en voor weer een ander fietsen, of iets dergelijks.
Amateursport is niets mis mee.

Topsport moeten we gewoon afwijzen, vanwege:
- Je praat eigenlijk niet meer over sporten maar over bovenmatig presteren
- Er zijn buiten-proportionele financiële belangen in het spel.
- Godslasterlijke taal.
- Sportverdwazing
- Zondagsontheiliging
- ...
En hiermee ga je dus voorbij aan de genoemde Eric Liddell, Jonathan Edwards (de atleet), Catriona LeMay en Cindy Klassen
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

parsifal schreef:En hiermee ga je dus voorbij aan de genoemde Eric Liddell, Jonathan Edwards (de atleet), Catriona LeMay en Cindy Klassen
Ongetwijfeld.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

parsifal schreef:
Tiberius schreef:Volgens mij ben je dan snel klaar:
Bewegen is nuttig en nodig; voor de 1 zal dat voetballen zijn, voor een ander tennissen en voor weer een ander fietsen, of iets dergelijks.
Amateursport is niets mis mee.

Topsport moeten we gewoon afwijzen, vanwege:
- Je praat eigenlijk niet meer over sporten maar over bovenmatig presteren
- Er zijn buiten-proportionele financiële belangen in het spel.
- Godslasterlijke taal.
- Sportverdwazing
- Zondagsontheiliging
- ...
En hiermee ga je dus voorbij aan de genoemde Eric Liddell, Jonathan Edwards (de atleet), Catriona LeMay en Cindy Klassen
Of er mensen zijn die het wél doen, is natuurlijk geen argument in een etische discussie. Wel zouden we kunnen kijken hoe deze mensen omgaan met genoemde knelpunten, zoals bv. sporten (voor hun: werken) op zondag.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

En er is ook topsport die niet op zondag bedreven wordt.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Unionist schreef:En er is ook topsport die niet op zondag bedreven wordt.
Als we daar nu even van uit gaan, dan blijft de discussie inderdaad wat zuiverder.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

memento schreef:
parsifal schreef:
Tiberius schreef:Volgens mij ben je dan snel klaar:
Bewegen is nuttig en nodig; voor de 1 zal dat voetballen zijn, voor een ander tennissen en voor weer een ander fietsen, of iets dergelijks.
Amateursport is niets mis mee.

Topsport moeten we gewoon afwijzen, vanwege:
- Je praat eigenlijk niet meer over sporten maar over bovenmatig presteren
- Er zijn buiten-proportionele financiële belangen in het spel.
- Godslasterlijke taal.
- Sportverdwazing
- Zondagsontheiliging
- ...
En hiermee ga je dus voorbij aan de genoemde Eric Liddell, Jonathan Edwards (de atleet), Catriona LeMay en Cindy Klassen
Of er mensen zijn die het wél doen, is natuurlijk geen argument in een etische discussie. Wel zouden we kunnen kijken hoe deze mensen omgaan met genoemde knelpunten, zoals bv. sporten (voor hun: werken) op zondag.
Oke de punten:

Er wordt inderdaad net als bij veel andere beroepen meer gevraagd van het lichaam dan strikt gezond is. Ik denk dat dat ook voor de meeste bureaubanen geldt. Ik denk dat buiten de meeste vechtsporten, dit beperkt blijft (mits er goede medische begeleiding en geen doping aan te pas komt)

Er zijn inderdaad grote financiele belangen bij. Je kunt als topsporter nu eenmaal als reclame zuil fungeren, vaak heb je ook nog de keuze door welke bedrijven je je laat sponsoren. Is het perse slecht dat sporters veel verdienen? Bij bijvoorbeeld het schaatsen gaat het niet hoofdzakelijk om overheidsgeld, maar om sponsorgeld.

Godslasterlijke taal: volgens mij valt dat in bijvoorbeeld de schaatsstadions mee. En zoals ik ook al aangaf, bijvoorbeeld LeMay gebruikte haar podium heel duidelijk voor het Evangelie (met oa. Bijbelstudies, gebedsgroepen organiseren). Klassen wordt gewaardeerd vanwege haar rust en taal. De omgeving van andere topsporters zal meer met foute taal in aanraking komen, maar vind je het dan ook niet toegestaan om in de bouw te werken?

Sportverdwazing: Ik noemde eerder Klassen al: "Ik heb medailles gewonnen, maar dat is niets in vergelijking met de kroon die ik in de hemel zal krijgen. Ik zie veel mensen in de sportwereld die denken dat als ze een bepaald doel bereikt hebben, dat ze het gemaakt hebben, maar echt, je kunt alleen geluk vinden in de Heere" In het RD stuk werd ook gewezen op Liddell, nooit bidden voor een overwinning wel voor Gods eer. Hetzelfde geldt voor Klassen die vaak om voorbede vraagt, maar nooit om voorbede voor een overwinning en voor LeMay gold hetzelfde. De supporters bij deze sporten zijn vaak wel dwaas, maar niet verdwaasd, dat is iets wat je toch voornamelijk bij voetbal tegenkomt. Nederlandse Schaatssupporters vieren ook feest als iemand als Davis alle Nederlanders op achterstand rijdt en ze geven een daverend applaus voor een goede prestatie van de concurenten van de Nederlanders.

Zondagsheiliging: In het geval van Liddell en Edwards geldt dit bezwaar niet, want zij sportten niet op zondag. Maar dit zijn twee schotten. Buiten Schotland en Nederland wordt er over dit punt vaak anders gedacht. Zo vraag ik me af of een Amerikaanse Christelijke sporter zich ooit afgevraagd zou hebben of het sporten op zondag verkeerd is? Ik denk dat je hier voor jezelf grenzen moet stellen, maar ik denk niet dat je ze zonder meer aan anderen kunt opleggen.

Daarbij is de vraag of je deze hele discussie uit de weg mag gaan door alleen te verwijzen naar de zondag. Ik denk het niet.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Miscanthus schreef:
Marnix schreef:
Miscanthus schreef:
MBE schreef:En als de zondag dan om de hoek komt kijken?
dat blijft gewoon de dag zoals je die had voordat je ging sporten.....
Ligt eraan welke sport ;) Ik ga zondagavond wel eens een balletje slaan... ontspannen op de rustdag is niet verboden, integendeel. :)
Voor zommige mensen maakt het gevoelsmatig nog uit of je dat in je eigen tuin doet of op de openbare weg of in een tennispark.
Ben benieuwd of mensen dat herkennen en wat de achterliggende gedachten / vooronderstellingen zijn.....
Op de sportclub, waar dan niemand is verder... maar ik wel een sleutel van heb of regel :D
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

olfie schreef:
Marnix schreef:
Miscanthus schreef:
MBE schreef:En als de zondag dan om de hoek komt kijken?
dat blijft gewoon de dag zoals je die had voordat je ging sporten.....
Ligt eraan welke sport ;) Ik ga zondagavond wel eens een balletje slaan... ontspannen op de rustdag is niet verboden, integendeel. :)
Wat maakt de zondag voor jouw eigenlijk nog afzonderlijk van de rest?
Is de dienst des Heeren een lust of een last? Is het sleur, zondag kerk en klaar, verder tv kijken en sporten.. of ben je blij een vrije dag te hebben waarop je met God en Gods woord bezig zijn kan en mag?

Wat versta jij dan onder een balletje slaan, lekker ontspannend, rustig(?) squashen of tennisen, daarna een kopje thee drinken in de kantine onder het genot van het Rijssens mannenkoor?

Gedenk den sabbatdag dat gij dien heiligt, en als je dan zegt, het is de sabbat niet, en de wet is vervuld dan kunnen we de rest ook schrappen met hetzelfde argument. Of er de 9 geboden van maken. Of is zaterdag jouw 'rust'dag?

Ontspannen in de vorm van rusten is iets anders dan ontspannen in de zin van 'iets anders doen dan doordeweeks'

Vr. groet.
Kijk zo'n reactie had ik wel een beetje aan zien komen.... Geen zorgen Unionist, ik zal het weer even terugkoppelen naar het onderwerp van deze discussie (sport en niet sport op zondag)

Olffie, fijne reactie weer, bedankt. Om je vragen te beantwoorden: De zondag is voor bij een lust. Een rustdag waarop ik met plezier naar de kerk ga en daarnaast ook een beetje mag rusten van een week bezig zijn. Ontspannen past daar volgens mij prima bij.

Met "een balletje slaan" bedoel ik even met een vriend van me trainen en daarna een wedstrijd spelen. Oh je vroeg naar details. Ik fiets 10 minuten naar de sportzaal, trek mijn sportkleren aan, ga achter een tafel staan en gaan dan tafeltennissen. Rustig? In ieder geval ontspannend, hoewel er vast ook wel wat zweet zal vloeien :) Na afloop pak ik een AA-drink of een Sportdrink uit de koelkast, doe een euro in de kas... praat nog ff na en ga dan weer naar huis.

Ik snap jou reactie niet helemaal... De zondag is bedoeld als rustdag, als dag waarop je niet hoeft te werken maar mag uitrusten en God mag dienen. Ik doe beiden op zondag en je verwijt me dat ik niet alleen het ene doe. En waarom probeer je me allerlei regeltjes op te leggen van wat ik wel en niet mag op zondag?

Goed, even dit alles terugbrengen naar het topic. Wat als ik op zondag die 1,5 uur die ik 's avonds ff ging tafeltennissen, had besteed aan het maken van een boswandeling. Zou dat dan een probleem zijn geweest? Waarschijnlijk niet. Die vorm van ontspanning op zondag schijnt geen probleem te zijn. Calvijn ging op zondag vaak roeien op het meer van Geneve. Ik heb nog niemand ooit horen roepen:

Ach wat maakt de zondag voor Calvijn eigenlijk nog afzonderlijk van de rest?
Was de dienst des Heeren voor Calvijn een lust of een last? Is het sleur, zondag kerk en klaar, verder wandelen en roeien op het meer van Geneve. Of ben je blij een vrije dag te hebben waarop je met God en Gods woord bezig zijn kan en mag?


Blijkbaar mag je een hoop aan ontspanning doen op zondag... Maar niet sporten. Sporten is op de een of andere manier uit den boze.... Ik ga eerder al aan waarom ik inderdaad vind dat een reflectie op sport nodig is.... ik gaf al aan dat sporten op de een of andere manier een beetje een taboe is, not done. En hier blijkt dat weer heel duidelijk aan je veroordelende reactie. Terwijl ik op zondagavond kan sporten, lekker ontspannen.... en God danken voor het feit dat Hij een rustdag geeft, een bijzondere dag (want dat is het wel voor mij) waarop ik Hem mag dienen en ook mag uitrusten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

Oke Marnix, duidelijk..

Voor mij leg ik een grens tussen tafeltennisen en roeien of boswandling bijvoorbeeld.

Ten eerste noem ik roeien en wandelen een andere categorie ontspanning dan sporten. sporten is inspanning maar dat even terzijde want dat kan wandelen en roeien ook zijn.. zij het geheel anders naar mijn mening.

Ik kan me voorstellen dat hij een stukje ging roeien om de rust en de stilte en de eenzaamheid op te zoeken. ik vindt het ook heerlijk om even alleen in de natuur te zijn, a: om van Gods schepping te genieten, maar b: vooral ook als een moment van ontspanning en bezinning of overdenking van bepaalde zaken, een soort van meditatief moment.

Ik heb het gevoel als ik naar de sportclub ga, dat ik 'gewoon doe' wat de rest van de wereld ook graag doet op zondag, maar daar wil ik dan voor de discussie nog even in meegaan.
Vervolgens kom ik daar om me flink in te spannen, ik laat het punt muziek dan nog maar even rusten, en aan het eind betaal ik ook nog, waar ik eigenlijk ook op tegen ben op zondag.

Maar jij hebt een andere manier van zondagsinvulling, en ik denk dat we kort en lang kunnen twisten. Jij hebt er geen moeite mee, ik zie het toch als sabbatsontheiliging.

Voor mij is er een grens tussen ontspannen en inspannen.

Maar nu krijg ik waarsch. weer de klacht dat dat het zondag verhaal off-topic is, maar ik denk dat het een te grote rol speelt in het totaalbeeld dat het niet te verwaarlozen valt.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Petrus

Bericht door Petrus »

Tiberius schreef: Amateursport is niets mis mee.

Topsport moeten we gewoon afwijzen, vanwege:
- Je praat eigenlijk niet meer over sporten maar over bovenmatig presteren
- Er zijn buiten-proportionele financiële belangen in het spel.
- Godslasterlijke taal.
- Sportverdwazing
- Zondagsontheiliging
- ...
En jij dacht dat 1.], 3], 4] en 5] NIET in de amateursport voorkwamen?? Nou, slaap dan maar lekker verder!!!

Je moet maar eens langs de lijn bij amateursporten gaan staan (já, óók op zaterdag bij de zgn. christelijke verenigingen!!), en hou je oren en ogen dan maar eens écht open, dan zul je wel héél ánders piepen!!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Petrus schreef:Nou, slaap dan maar lekker verder!!!
Nog even een posting, dan ga ik er aan beginnen.
Petrus schreef:Je moet maar eens langs de lijn ... gaan staan
Ik sta (ook in het dagelijks leven) niet graag aan de zijlijn.:wink:
Petrus schreef:... en hou je oren en ogen dan maar eens écht open, dan zul je wel héél ánders piepen!!

Vroegah ben ik elektromonteur geweest, en toen piepte ik ook wel eens héél ánders vanwege het taalgebruik van een collega (in elke zin minimaal een grote knoop).
Dat beroep kan dus ook niet meer?
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

Petrus schreef:... en hou je oren en ogen dan maar eens écht open, dan zul je wel héél ánders piepen!!

Vroegah ben ik elektromonteur geweest, en toen piepte ik ook wel eens héél ánders vanwege het taalgebruik van een collega (in elke zin minimaal een grote knoop).
Dat beroep kan dus ook niet meer?[/quote]

Kun je het betreffende beroep ook associeren met het gedrag van die collegae?
Als jij ergens werkt, en met een collega er op uit wordt gestuurd, die geen gekuiste taal gebruikt, is dat een geheel andere situatie dan dat jij voor 'entertainment' of onder het mom van ontspanning je daarin begeeft.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Olfie schreef:
Oke Marnix, duidelijk..

Voor mij leg ik een grens tussen tafeltennisen en roeien of boswandling bijvoorbeeld.

Ten eerste noem ik roeien en wandelen een andere categorie ontspanning dan sporten. sporten is inspanning maar dat even terzijde want dat kan wandelen en roeien ook zijn.. zij het geheel anders naar mijn mening.
Inspanning en ontspanning zijn geen tegenpolen. Inspanning kan tegelijk ook ontspanning zijn.
Ik heb het gevoel als ik naar de sportclub ga, dat ik 'gewoon doe' wat de rest van de wereld ook graag doet op zondag, maar daar wil ik dan voor de discussie nog even in meegaan.
Vervolgens kom ik daar om me flink in te spannen, ik laat het punt muziek dan nog maar even rusten, en aan het eind betaal ik ook nog, waar ik eigenlijk ook op tegen ben op zondag.
Ik en mijn teamgenoot zijn daar altijd als enigen op zondag.... de wereld sport er meestal door de week :) Verder wordt inspanning leveren niet verboden op zondag. Ook het betalen van een drankje dat je zelf uit de koelkast pakt wordt niet verboden. Het enige wat wordt verboden is WERKEN. En zowel geld in een kas stoppen als tafeltennissen zijn beiden geen werken, worden niet door God verboden, kunnen prima op zondag naast het dienen van God gedaan worden en zijn niet verkeerd. Wie niet op zondag wil sporten moet dat idd gewoon niet doen.
Maar jij hebt een andere manier van zondagsinvulling, en ik denk dat we kort en lang kunnen twisten. Jij hebt er geen moeite mee, ik zie het toch als sabbatsontheiliging.
Precies. Maar het is niet jou dag maar Gods dag (voor de mens)dus laat ik me ook niet leiden door hoe jij het ziet ;)
Voor mij is er een grens tussen ontspannen en inspannen.
Voor mij is inspannen ontspannen. Zondag niet werken? Heerlijk! Zondag niet mogen zweten van een beetje sport of een stukje hard fietsen? Vreselijk. :)
Maar nu krijg ik waarsch. weer de klacht dat dat het zondag verhaal off-topic is, maar ik denk dat het een te grote rol speelt in het totaalbeeld dat het niet te verwaarlozen valt.
Hoezo? Ik kies er zelf voor af en toe zondagavond ff te sporten, maar ik kan ook prima sporten en dat op zondag niet doen. Waarom speelt het dan een grote rol in het totaalbeeld?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
limosa

Bericht door limosa »

Sport in de zin van ontspanning, beweging, zorgen voor je lichaam, en het aspect van het samen-zijn, de onderlinge band verstevigen lijkt me heel nuttig. Goede zaak om op die manier sport te bedrijven. Ook voor jeugdverenigingen een goede zaak om hier aandacht aan te geven. Ik hoor van m'n dochters altijd heel enthousiaste verhalen als ze weer met z'n allen in de sporthal zijn geweest met de JV.

Topsport heeft ten opzichte van "sport" als hierboven beschreven geen enkele toegevoegde waarde. Een heel aantal negatieve aspecten komen er echter bij. Daarom vind ik dat we ons verre moeten houden van topsport. Met sport is echter helemaal niks mis, dat zou best een beetje gestimuleerd mogen worden. Sporten op zondag is overigens mijns inziens niet aan de orde.
Plaats reactie