Geloof en zekerheid

Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
"Hoe verwoorden we de bijbelse eenvoud van de geloofszekerheid naar onze tijd en naar onze jonge vrienden toe?"?. Is het dan nog niet eenvoudig genoeg uitgelegd door ds. Harinck? Of ben ik echt zo bevoorecht dat ik het gewoon begrijp wat er bedoeld wordt?
Mijn indruk is dat ds. Harinck schrijft voor "kerkjongeren" en dat ds. Visser bedoelt voor gewone (seculiere) jongeren.
Hij zegt ook ergens, dat je de taal een beetje moet kennen om het te begrijpen.
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Ik wil even een ander punt uit de recentie aantippen, een punt wat mij de laatste erg bezig houdt. Deze regels

Waarom heeft hij zijn schitterende uiteenzetting niet omgezet in pasmunt voor een heldere prediking, in het ontbreken waarvan wellicht een van de oorzaken van veel onzekerheid ligt? Het is nogal wat wanneer Luther de onzekerheid onder meer wijt aan satans influistering, wanner die zegt dat Christus alleen voor de uitverkorenen gekomen is (blz. 85).
Met name het stukje over de prediking. Ik begin steeds meer te geloven dat idd het ontbreken van een heldere prediking in een gedeelte van de GG [in mijn geval]één van de oorzaken is van de heersende onzekerheid. Zou het niet zo zijn dat die predikanten/ouderlingen/kerkenraden die het hardst klagen over 'weinig doorbrekend werk' eens kritisch naar de eigen prediking moeten kijken, of die wel zuiver bijbels/evangelisch is?
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Ik wil even een ander punt uit de recentie aantippen, een punt wat mij de laatste erg bezig houdt. Deze regels

Waarom heeft hij zijn schitterende uiteenzetting niet omgezet in pasmunt voor een heldere prediking, in het ontbreken waarvan wellicht een van de oorzaken van veel onzekerheid ligt? Het is nogal wat wanneer Luther de onzekerheid onder meer wijt aan satans influistering, wanner die zegt dat Christus alleen voor de uitverkorenen gekomen is (blz. 85).
Met name het stukje over de prediking. Ik begin steeds meer te geloven dat idd het ontbreken van een heldere prediking in een gedeelte van de GG [in mijn geval]één van de oorzaken is van de heersende onzekerheid. Zou het niet zo zijn dat die predikanten/ouderlingen/kerkenraden die het hardst klagen over 'weinig doorbrekend werk' eens kritisch naar de eigen prediking moeten kijken, of die wel zuiver bijbels/evangelisch is?
Egbert, misschien een profaan voorbeeld. President Mugabe ziet de armoede in zijn land fulmineert over die armoede en wijst met zijn beschuldigende vinger naar die rijke blanken die zijn land uitzuigen.

Waar ligt híer de oplossing?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Weer even terug naar de prediking; "Zekerheid is bij de reformatoren in de eerste plaats niet de zekerheid van Gods genadewerk in ons, maar de zekerheid van Gods belofte voor ons' Dit lijkt me cruciaal. Ik hoor nog te vaak de verzuchting; hoe weet ik dat het bij mij ècht is?
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Gisteren weer een groot gedeelte gelezen. Een geweldig mooi boek. Voluit Bijbels, dus voluit gereformeerd!
Het is een echt een mooie beschrijving wat geloven is en wat het inhoudt en wat de zekerheid is.
Ook de geciteerde stukken van Luther vind ik erg mooi. Hoe een bestredende door de duivel moet reageren en met welke slinkse listen als de satan kan komen om mensen van Christus vandaan te houden.

Ik zal binnenkort eens wat citeren uit het boek, om daar dan wat dieper over in te gaan in deze topic. Er staan toch ook dingen in van waar ik dacht "sommigen op OSW hebben daar toch wel een andere visie over, en die wel achter ds. C. Harinck staan".

Groeten,
Matthijs
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Ik zal binnenkort eens wat citeren uit het boek, om daar dan wat dieper over in te gaan in deze topic. Er staan toch ook dingen in van waar ik dacht "sommigen op OSW hebben daar toch wel een andere visie over, en die wel achter ds. C. Harinck staan".
Dat is minder gek dan je het doet voorkomen hoor; jij hebt het ook niet in alles eens met Luther, waar je toch enthousiast over doet...
Maar goed, laat maar eens wat lezen, dan kunnen we eens kijken of er zoveel verschillen zijn, ik moet het boekje nog gaan kopen.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Ik zal binnenkort eens wat citeren uit het boek, om daar dan wat dieper over in te gaan in deze topic. Er staan toch ook dingen in van waar ik dacht "sommigen op OSW hebben daar toch wel een andere visie over, en die wel achter ds. C. Harinck staan".
Dat is minder gek dan je het doet voorkomen hoor; jij hebt het ook niet in alles eens met Luther, waar je toch enthousiast over doet...
Aan de hand van oude schrijvers mag jij van mij ook op mijn foute inzichten wijzen.
Graag zelfs!
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Ik zal binnenkort eens wat citeren uit het boek, om daar dan wat dieper over in te gaan in deze topic. Er staan toch ook dingen in van waar ik dacht "sommigen op OSW hebben daar toch wel een andere visie over, en die wel achter ds. C. Harinck staan".
Dat is minder gek dan je het doet voorkomen hoor; jij hebt het ook niet in alles eens met Luther, waar je toch enthousiast over doet...
Aan de hand van oude schrijvers mag jij van mij ook op mijn foute inzichten wijzen.
Graag zelfs!
Huh, het gaat mij niet om jouw inzichten, en helemaal niet of deze al dan niet fout zijn. Was dat wel jouw bedoeling?
Wat ik bedoelde met mijn opmerking is het volgende: dat het helemaal niet zo hoeft te zijn dat mensen die enthousiast doen over dit boek of andere boeken van ds C Harinck, het direct met iedere uitspraak van hem eens moeten zijn.

Jij zal bijvoorbeeld een andere visie op het Heilig Avondmaal hebben dan Luther. Maar op andere punten stem je weer helemaal met Luther in.

Maar goed, geef maar eens wat citaten.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Ik zal binnenkort eens wat citeren uit het boek, om daar dan wat dieper over in te gaan in deze topic. Er staan toch ook dingen in van waar ik dacht "sommigen op OSW hebben daar toch wel een andere visie over, en die wel achter ds. C. Harinck staan".
Dat is minder gek dan je het doet voorkomen hoor; jij hebt het ook niet in alles eens met Luther, waar je toch enthousiast over doet...
Aan de hand van oude schrijvers mag jij van mij ook op mijn foute inzichten wijzen.
Graag zelfs!
Huh, het gaat mij niet om jouw inzichten, en helemaal niet of deze al dan niet fout zijn. Was dat wel jouw bedoeling?
Wat ik bedoelde met mijn opmerking is het volgende: dat het helemaal niet zo hoeft te zijn dat mensen die enthousiast doen over dit boek of andere boeken van ds C Harinck, het direct met iedere uitspraak van hem eens moeten zijn.

Jij zal bijvoorbeeld een andere visie op het Heilig Avondmaal hebben dan Luther. Maar op andere punten stem je weer helemaal met Luther in.

Maar goed, geef maar eens wat citaten.
ok, ik snap het.
Maar daarom mag je uiteraard wel op mijn dwalingen wijzen..

Die citaten komen eraan. Ik ben nog opzoek naar het boek van de toeleidende weg tot Christus, maar ik kan 'm zo niet vinden. Daar staat namelijk ook nog wat, wat erop aansluit.

Groeten!
Matthijs
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

De donkere achtergrond van onze verlorenheid

Luthers spreken over her geloof staat tegen de donkere achtergrond van de verlorenheid van de mens. Hij spreekt daarom nooit enkel dogmatisch of intellectueel, maar altijd op een bevindelijke manier over het geloof. Het gaat in het geloof om de mens die zich bewust is te doen te hebben met de levende God. Voor Gods aangezicht is de mens een zon­daar. In de ontmoeting met God wordt dit als realiteit ervaren. Luther heeft dit persoonlijk diep ervaren, maar hij weet dat ieder mens die als zondaar voor God komt te staan, dit in zekere mate ervaart. De enige uitweg uit deze nood is de weg van het geloof. Hier kunnen berouw, goede werken en boetedoeningen niet redden. Alleen het geloof in Christus redt van Gods rechtvaardige toorn over de zonde. De weg van het geloof in Christus is daarom de enige weg van behoud, juist omdat de mens een verloren mens is. `Coram Deo', voor Gods aangezicht, is de mens een verloren en verdoemelijk zondaar. Hij heeft door zijn zonden God tot toorn verwekt en is door zijn overtreden van de wet aan de vloek van de wet onderworpen. Vanuit de mens is er geen weg uit deze nood. De weg van de eigengerechtigheid is een doodlopende weg. De mens kan alleen door God gered worden. Die redding brengt de boodschap van her Evangelie. Her geloof richt zich op dit in Chris­tus geopenbaarde heil. Daarom heeft het geloof bij Luther te maken met een zondaar die door de wet is vervloekt, door zijn eigen geweten wordt aangeklaagd, door satan wordt aangevochten, ja zelfs door God wordt verdoemd. In die spanning staat het geloof dat zich vastgrijpt aan de belofte van zaligheid door Jezus Christus. De kennis van onze schuld en verlorenheid is aan het geloven in Christus verbonden. Het is er niet mee verbonden als een voorwaarde & geschiktheid om te geloven, maar het hoort er gewoon bij. Het geloof is vergezelschapt van de nood en de verlorenheid van de mens voor God. Daarom staat Luthers spreken over het geloof in de spanning van Wet en Evangelie. De Wet wijst de zonde aan en concretiseert de zonde. De Wet legt de zonde in de mens bloot en stelt de boosheid die in ons woont in het daglicht. Ze leidt tot zelfkennis en ware deemoed. De boodschap van de Wet ontneemt de mens zijn ingebeelde heiligheid. De Wet met zijn eis is de stem van God, die klinkt in het geweten. Daarom werkt de boodschap van de Wet vrees en verslagenheid. Met de Wet te maken hebben betekent onverbiddelijk met God geconfronteerd te worden. En wie kan in die confrontatie bestaan? Zo baant de Wet de weg voor het geloof van het Evangelie. Ze ontneemt ons de eigen gerechtigheid, de waan van onschuld, goedheid en heiligheid. Het ondier van het ijdel zelfvertrouwen wordt erdoor gedood en de begeerte naar genade gewekt. (Nu volgt Luther’s citaat, Matthijs) Daarom moet God die hamer, de Wet, gebruiken die stukslaat, verbrijzelt en vermorzelt en volledig tenietdoet. Dan gaat het ondier eraan met zijn ijdel zelfvertrouwen, wijsheid, gerechtigheid, macht enz.> zodat bet ten slotte van zijn ongeluk moet leren dat bet verloren en verdoemd is. Als dan het geweten zo door de Wet geschokt is, is er ruimte voor de leer van bet Evangelie en voor de genade." (Geciteerd uit de Luther’s verklaring brief Galaten, blz. 200-201, MP)

De ellendekennis is bij Luther een heilzame kennis. God gaat die weg niet om te verderven, maar om te behouden. Her doel van die kennis is genade en redding. Wij kunnen niet geloven zonder gebroken te zijn. Want slechts waar Wet en de toorn Gods de zondaar bedreigen, leert de mens enkel te hopen op Gods genade en te geloven in het Evangelie. De mens moet afstand doen van alle eigen waan om in Christus te kunnen geloven. Slechts lege handen kunnen Gods ge­nade ontvangen. Dat houdt in dat God onze handen eerst leeg moet maken. Dit is het grote doel van de Wet. Luther: Het ware gebruik van de Wet is dat ik weten moet dat ik door de Wet tot kennis van de zonde gebraeht en nederig word, om zo tot Christus te komen en de rechtvaardigmaking in het geloof 'te ervaren." (a.w, 219)



Geciteerd uit: zekerheid en geloof, Houten 2004, 68, 69.

hier wil ik nog een gedeelte uit de toeleidende weg aantoevoegen:

Toeleidende weg tot Christus, Heerenveen 2001, 80, 81

Gods vreemde werk

De overtuiging van zonde door de Wet, noemt Luther Gods vreemde werk. Gods gewone werk is om de ellendigen te vertroosten, de zondaars te rechtvaardigen en de vertwijfelden op te richten.

De uitdrukking is ontleend aan Jesaja 28:21: ‘Zijn werk zal vreemd zijn; en om Zijn daad te doen, Zijn daad zal vreemd zijn!'

God moet volgens Luther eerst zijn vreemde werk (opus alienum) doen, voordat Hij Zijn gewone werk (opus proprium) kan doen. Met andere woorden: God moet ons eerst vernederen door de Wet en de kennis van onze zonden, voordat Hij ons genezen en vrijspreken kan door her Evangelie.

God doodt en verootmoedigt door de Wet. Het lijkt dan alsof God het op onze ondergang gemunt heeft. Alles veroordeelt ons en klaagt ons aan. Het lijkt alsof God ons kwelt en achtervolgt met een besef van onze zonden en ons zondige bestaan. Hij vervloekt en veroordeelt ons door Zijn Wet. God brengt ons in de uiterste vertwijfeling of we ooit door deugden of verbeteringen zalig kunnen worden. Maar het doel van dit alles is onze behoudenis. Dit is echter voor de zondaar verborgen. Daar­om noemt Luther dit Gods vreemde werk. God is er echter wel in, maar op een verborgen manier. Het is een hand van liefde, die de zondaar slaat en veroordeelt door de Wet. Daarom moet de Wet ook begrepen wor­den in her licht van her Evangelie. De Wet dient her Evangelie. Het be­reidt het hart voor het geneesmiddel van het Evangelie.

'Maar Hij kan niet komen tot Zijn gewone werk, tenzij Hij een werk onderneemt dat vreemd is en tegenovergesteld aan Zichzelf zoals Jesa­ja 28 zegt: "Zijn werk is vrcemd opdat Hij Zijn eigen werk ral kunnen werken. 'Zijn vreemde werk is om de mensen zondaren te maken, on­rechtvaardig, ellendig, dwaas, verloren. Niet dat Hij Zelf hen daadwer­kclijk zodanigen maakt, maar dat de trots van de mens, ofschoon zij zo­danigen zijn, hen niet zodanigen wil laten worden. Daarom gebruikt God dit werk om hen te tonen dat zij zodanigen zijn, opdat zij zo mo­gen worden in hun eigen ogen, wat zij in Gods ogen zijn. Wanneer God een mens begint te rechtvaardigen, verdoemt Hij hem eerst, en degene die Hij wil opbouwen vernietigt Hij, die Hij wil helen slaat Hij en die Hij levend maakt, doodt Hij. In één woord, God werkt Zijn vreemde werk, opdat Hij Zijn eigen werk mag doen.”



Dit is een typische trek in Luthers opvatting over de verborgen God. Zo werkt God, zo openbaart Hij Zich. Door te vernederen verhoogt Hij ons, door te doden maakt Hij ons levend. Dit zijn de werken, die God in ons werkt. Het doel daarvan is het leven en de heerlijkheid. Daarom kon Lu­ther aan George Spenlein schrijven: `Gij kunt slechts in Hem, door een ge­trooste vertwijfeling aan uzelf en aan uw werken, de vrede vinden.'

Het vreemde handelen van God met Zijn volk, bepaalt voor een groot deel Luthers uitleg van de Schrift. Voor Maarten Luther is Christus de sleutel tot het verstaan van de Schrift. De diepste verborgenheid en her hoogste mysterie van de Schrift is, dat Christus, de Z.oon van God, mens is geworden, voor ons geleden heeft en eeuwig heersen zal. Christus is de punt in de cirkel, van waaruit de gehele cirkel getrokken is en waar­op hij betrokken blijft. Christus is het middelpunt van alle geschiede­nissen van de Heilige Schrift. Vanuit Christus moet alles verstaan wor­den. Alles moet aangelegd blijven op Christus en Zijn verlossend werk, de rechtvaardiging door her geloof. Luther wijst dan op de manier waar­op Jezus de oudtestamentische personen en geschiedenissen uitlegde en op Zichzelf betrok. Jezus Zelf heeft ons in Zijn prediking geleerd, hoe wij her Oude testament moeten uitleggen.

`Wanneer Hij (Joh. 3:14) zegt: `Zoals Mozes in de woestijn de slang ver­hoogd heeft, zo moet des mensen Zoon verhoogd worden'. De Heere leert ons hier de juiste greep om Mozes en alle profeten uit te leggen en laat ons zien, dat Mozes met al zijn geschiedenissen en beelden op Hem duidt en doelt, namelijk, dat Christus is het punt in de cirkel, van waar­uit de gehele cirkel getrokken is en waarop Hij betrokken blijft.” (………...)
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Ik zal binnenkort eens wat citeren uit het boek, om daar dan wat dieper over in te gaan in deze topic. Er staan toch ook dingen in van waar ik dacht "sommigen op OSW hebben daar toch wel een andere visie over, en die wel achter ds. C. Harinck staan".
Dat is minder gek dan je het doet voorkomen hoor; jij hebt het ook niet in alles eens met Luther, waar je toch enthousiast over doet...
Aan de hand van oude schrijvers mag jij van mij ook op mijn foute inzichten wijzen.
Graag zelfs!
Huh, het gaat mij niet om jouw inzichten, en helemaal niet of deze al dan niet fout zijn. Was dat wel jouw bedoeling?
Wat ik bedoelde met mijn opmerking is het volgende: dat het helemaal niet zo hoeft te zijn dat mensen die enthousiast doen over dit boek of andere boeken van ds C Harinck, het direct met iedere uitspraak van hem eens moeten zijn.

Jij zal bijvoorbeeld een andere visie op het Heilig Avondmaal hebben dan Luther. Maar op andere punten stem je weer helemaal met Luther in.
Dat is maar goed ook. Als mensen kritiekloos en zonder nadenken alles van hun voorgangers voor zoete koek aannemen heeft dat wat sektarisch. Opbouwende kritiek houdt scherp.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Wat heeft dit met het thema van dit topic te maken, Matthijs?
Komt uit het boek van het thema
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Wat heeft dit met het thema van dit topic te maken, Matthijs?
Komt uit het boek van het thema
Toch zie ik niet rechtstreeks een verband. :t
Het gaat over ervaringen die aan het zien op Christus vooraf gaan. Ik geloof niet dat dit meehelpt aan de zekerheid van het geloof.
De enige zekerheid die we hebben en waar we onze houvast aan ontlenen is Gods Woord en Zijn beloften, die in Christus Ja en amen zijn. Het gaat om Hem en niet om onze ervaringen van verdoemelijkheid.
WE moeten vastzitten door het geloof aan Christus als een oester aan een rots.

[Aangepast op 26/4/05 door Miscanthus]
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Wat heeft dit met het thema van dit topic te maken, Matthijs?
het komt uit het boek en heeft er alles mee te maken

Komt uit het boek van het thema
Toch zie ik niet rechtstreeks een verband. :t
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Misschien moet je je (verborgen?) agenda even openbaar maken, Matthijs.

Wat wil je duidelijk maken?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Plaats reactie