Raad Alphen wil actie tegen PKN-predikant

Plaats reactie
Dathenum

Raad Alphen wil actie tegen PKN-predikant

Bericht door Dathenum »

Raad Alphen wil actie tegen PKN-predikant

De Alphense fractie van de SP vindt dat het gemeentebestuur krachtig stelling moet nemen tegen de uitspraken die ds. Lichti vorige week in de Adventskerk deed. Dat meldt het Leidsch Dagblad. De Friese predikant haalde tijdens een gastpreek hard uit naar homoseksuelen en veroordeelde euthanasie scherp.

Zijn uitspraken leidden tot grote beroering onder de kerkgangers van de Adventskerk. Zij hadden te horen gekregen dat homoseksualiteit gelijk staat aan incest en seks met dieren. Ook voor mensen die zich inlaten met euthanasie had Lichti geen goed woord over.

''Als het een imam was geweest, zou minister Verdonk hem meteen hebben uitgezet'', zegt SP-fractievoorzitter Jo Schriek. ''Nu het een hervormde predikant is, hoor je er bijna niemand over.'' De burgemeester heeft laten weten dat hij geen standpunt inneemt, omdat hij hecht aan de scheiding van kerk en staat.

'Zo weer doen'

Ds. Lichti is overigens niet geschrokken van de commotie die zijn preek heeft veroorzaakt in de Alphense Adventskerk. ''Ik zou het weer zo doen'', zegt hij in het Leidsch Dagblad, terugblikkend op de omstreden preek.

''Het is nooit mijn bedoeling geweest om een stoot in de maag uit te delen of mensen te kwetsen'', reageert Lichti vanaf zijn vakantieadres in Duitsland. ''In mijn gebed heb ik daarom ook stilgestaan bij de kwetsbare groepen in de samenleving, zoals homofielen.''

Aangeslagen

Toch gingen veel kerkbezoekers van de PKN-gemeente in het Alphense stadshart (van oorsprong een hervormde gemeente) aangeslagen naar huis. Zijn preek had er diep ingehakt. ''Mijn preek ging over de ware liefde van christenen voor God. Ik heb een tekst uit het evangelie van Johannes aangehaald, waarin Jezus zegt: 'Wie mij lief heeft, houdt mijn geboden'. En het woord van God is duidelijk: homoseksualiteit is nooit en te nimmer aanvaardbaar.''


De predikant is overigens niet meer welkom in de betreffende gemeente. Wat mag er over 10 jaar nog gezegt worden?
Laatst gewijzigd door Dathenum op 17 mei 2006, 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

Tja, en dat wordt zomaar verkondigd in de zgn. "homokerk".

Hier kun je trouwens een stukje van een interview met de betreffende predikant met Omrop Fryslan beluisteren over deze kwestie ('t is wel in het Fries).
Laatst gewijzigd door elbert op 17 mei 2006, 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

nou ja, niet "zomaar"...

Als je de Bijbel leest, kun je niet anders concluderen dan dat de man gelijk heeft.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Unionist schreef:nou ja, niet "zomaar"...

Als je de Bijbel leest, kun je niet anders concluderen dan dat de man gelijk heeft.
Dat word niet ontkent, beste kerel. Maar ik maak me wel zorgen over wat wij over 10 jaar nog mogen zeggen...
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Nou, het zijn ook geen uitspraken vind ik. Je kunt iets veroordelen , maar om het gelijk te trekken met incest vind ik wel te ver gaan.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

tukkertje schreef:Nou, het zijn ook geen uitspraken vind ik. Je kunt iets veroordelen , maar om het gelijk te trekken met incest vind ik wel te ver gaan.
Beiden worden in de bijbel hoererij en overspel genoemd...
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Dathenum schreef:
Unionist schreef:nou ja, niet "zomaar"...

Als je de Bijbel leest, kun je niet anders concluderen dan dat de man gelijk heeft.
Dat word niet ontkent, beste kerel. Maar ik maak me wel zorgen over wat wij over 10 jaar nog mogen zeggen...
Ik bedoelde met mijn eerste opmerking: Elbert zei: en dat wordt zomaar geleerd... Nou, het wordt niet zomaar geleerd, het zorgt wel voor commotie.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

tukkertje schreef:Nou, het zijn ook geen uitspraken vind ik. Je kunt iets veroordelen , maar om het gelijk te trekken met incest vind ik wel te ver gaan.
In Leviticus 18 wordt het in één opsomming genoemd.
Er zijn daar overigens ook wel teksten bij waar wij tegenwoordig anders over denken.

vers 19: "Ook zult gij tot de vrouw in de afzondering van haar onreinigheid niet naderen, om haar schaamte te ontdekken."
Degenen die aan zgn. "natuurlijke geboortenbeperking" doen, gebruiken deze periode juist om "veilig te vrijen". Maar blijkbaar is dat ook net zo erg als bestialiteit en incest.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

Unionist schreef: Ik bedoelde met mijn eerste opmerking: Elbert zei: en dat wordt zomaar geleerd... Nou, het wordt niet zomaar geleerd, het zorgt wel voor commotie.
Het was een ietwat ironische opmerking van mijn kant. ;)
tukkertje schreef:Nou, het zijn ook geen uitspraken vind ik. Je kunt iets veroordelen , maar om het gelijk te trekken met incest vind ik wel te ver gaan.
Dat heeft de betreffende predikant dan ook niet gedaan. Dat wordt gesuggereerd in de media, maar dat ontkent hijzelf, aldus dit interview. Geen gelijkstelling, wel veroordeling op basis van het Woord.
Plaats reactie