What's in a name?

Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Bericht door Toeschouwer »

Zou er nu niemand in Utrecht zijn die zijn verstand gebruikt?
Als gewoon lid van de PKN ben ik verbijsterd. Maar wat zo frusteert? Dat je machteloos bent, je moet dat maar over je heen laten lopen. Trouwens de mensen van de HNHK snap ik ook niet.
Kerkenraden en classis, die houden zich denk ik ook stil. Kunnen deze technocraten zo maar hun gang gaan?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Vanmorgen stond in het ND dat de vrijgemaakte n toch geen brief krijgen. Dat was toch te bizar. De nieuwe vrijgemaakten krijgen wel een brief.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Unionist schreef:Vanmorgen stond in het ND dat de vrijgemaakte n toch geen brief krijgen. Dat was toch te bizar. De nieuwe vrijgemaakten krijgen wel een brief.

De vraag is nu: hoe lang moet een kerkverband zijn naam al hebben zonder dat de PKN in actie komt.

Want volgens mij bestonden de nieuwe vrijgemaakten al voor de PKN (nl. september 2003 vs. PKN mei 2004).

Daarnaast zijn er nog de Voortgezette Gereformeerde Kerken in Nederland, het restant zeg maar wat niet met de PKN is meegegaan.
Krijgen die geen brief?
Of breng ik een overijverige, meelezende PKN'er nu op een idee?
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Ik doe niet eens de moeite om me er druk over te maken. Dit is toch te kleinzielig voor woorden?

Wat moeten al die duizenden christenen wel niet denken, die dagelijks vervolgd worden omwille van hun geloof?

Mijn motto is: negeren die hap. Noem je kerk desnoods officieel geen HHK, maar in de wandelgangen lekker wel.
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Bericht door astroguy »

Ook het Friesch Dagblad heeft inmiddels een commentaar:

donderdag, 27 april 2006, Hoofdartikel


Kerken, namen....
Een naam kan een economische of creatieve waarde vertegenwoordigen. In een naam kan eer liggen, en identiteit. Daarom bestaat er ‘naamrecht' en worden er soms rechtszaken gevoerd over het gebruik van een naam. Zo loopt er momenteel in de Verenigde Staten een rechtszaak over het gebruik van de naam Apple (en de grafische verbeelding daarvan) door een computerfabrikant enerzijds, en een platenmaatschappij anderzijds. Alleen al gezien de advocaatkosten die daarvoor gemaakt worden, hangt er financieel kennelijk veel vanaf.
In Nederland loopt momenteel ook een rechtszaak over het gebruik van een naam, namelijk die van ‘herstelde Nederlandse Hervormde Kerk'. Deze naam is aangenomen door kerkelijke gemeenten die voorheen deel uit maakten van de Nederlandse Hervormde Kerk (NHK), en die niet wilden meegaan in de fusie met de Gereformeerde Kerken in Nederland (GKN) per 1 mei 2004. De gefuseerde kerken namen toen de naam Protestantse Kerk in Nederland (PKN) aan, maar handhaafden hun aanspraken op het naamrecht van de labels NHK en GKN.
Nu eist de PKN dat de hersteld hervormden een andere naam aannemen. Want ‘herstelde Nederlandse Hervormde Kerk' (hNHK) lijkt teveel op ‘Nederlandse Hervormde Kerk', de naam van de erflater die in de geboortepapieren van de PKN voorkomt. De naamstrijd heeft inmiddels tot een rechtszaak geleid waarin over en weer onaardigheden werden uitgewisseld. En omdat de PKN zich zo vastbijt in haar aanspraken op de naam Nederlandse Hervormde Kerk, heeft ze en passant besloten om ook maar weer eens lastig te gaan doen over het gebruik van de naam Gereformeerde Kerken in Nederland. Die naam wordt al sinds 1944 door twee partijen geclaimd, namelijk door het verband van ‘vrijgemaakte' gereformeerde kerken (GKV) en door de gereformeerde kerken die inmiddels in de PKN zijn opgegaan (en die van vrijgemaakte zijde ‘synodaal' werden genoemd, of nog liever: ‘synodocratisch gebonden').
Die gereformeerde naamskwestie is al in 1948 uitgegeten: voor extern gebruik, met name in het belang van de postbode, hebben de vrijgemaakten zich er toen bij neergelegd dat ze een geurflater aan hun naam toevoegen ('onderhoudende artikel 31 KO', of eenvoudig ‘vrijgemaakt' zoals dat inmiddels zelfs is doorgedrongen in hun GKV-huisstijl). Maar nu is er een kleine groep 'vrijgemaakten' uit de GKV gestapt, en die willen 'gewoon' de naam Gereformeerde Kerken in Nederland aannemen.
... en geloofwaardigheid
Dat de GKN-naamkwestie nu wordt opgerakeld, kan natuurlijk alleen maar als reden hebben dat de PKN z'n zaak tegen de hNHK sterker wil maken: als je aan het ene front vecht voor je rechten, mag je aan het andere front niet versagen. Tegelijk toont het aan hoe ongeloofwaardig de motieven van de PKN zijn. Zestig jaar lang hebben de Gereformeerde Kerken in Nederland en de Gereformeerde Kerken in Nederland (vrijgemaakt)naast elkaar bestaan, zonder dat dit tot dramatische misverstanden heeft geleid. Nu ontstaat er hier en daar een hNHK, op het moment dat de overige NHK-gemeenten er juist alles doet om hun oude naam te doen vergeten - er is immers een nieuwe merknaam die landelijk bekend moet worden: Protestantse Kerk in Nederland! Vanuit het oecumenisch streven dat tot oprichting van de PKN geleid heeft, is de naam hervormd slechts ballast uit het verleden, een herinnering aan de tijd dat hervormde jongens geen verkering mochten hebben met gereformeerde meisjes. Dus wat heeft de PKN in vredesnaam nog aan die naam te verliezen? Een bezoedeling van een historische werkelijkheid?
Tegelijk is duidelijk hoe dierbaar de naam Nederlandse Hervormde Kerk voor de ‘herstelden' is. Voor hen is het Kuyperiaans activisme van de gereformeerden een onverminderd dreigend spookbeeld, en zij hechten meer dan ooit aan de naam van de moederkerk die rechtstreeks in de Reformatie van de zestiende eeuw wortelt.
De PKN-leiding mag zich wel heel snel gaan bedenken wat ze eigenlijk denkt te winnen met deze vertoning. Dat de naam Nederlandse Hervormde Kerk - zelfs met de toevoeging ‘hersteld' - een economische of creatieve waarde vertegenwoordigt, is niet aannemelijk te maken. Als het dan een erezaak is of een kwestie van identiteit, is de vervolgvraag: wiens eer, en welke identiteit? Er zijn andere dingen in de kerken - en in de wereld - om zich druk over te maken.
Atze
Johannes 3:16
Berichten: 913
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Bericht door Johannes 3:16 »

Van: www.hersteldhervormdekerk.nl

Naam niet alleen afgeblazen vanwege het optreden van CBZ
Monster - Op maandag 24 april diende in het gerechtshof te Arnhem het kort geding dat door de PKN was aangespannen tegen de HNHK inzake de naam van kerk en gemeenten. Helaas zijn in de pers niet alle dingen even duidelijk naar voren gekomen. Bijgaand treft u een artikel van ds. L.W.Ch. Ruijgrok, scriba van het moderamen van de HNHK. Dit zal volgende week geplaatst worden in het 'Hervormd Kerkblad'. Het gaat op een enkele kwestie nader in. Heel merkwaardig is dat de pers met geen woord gerept heeft over het betoog van mr. Ch. Gielen die met name het principiële aspect dat rond de naamgeving aan de orde is, heeft beklemtoond.

Zie hier het artikel:
http://www.hersteldhervormdekerk.nl/pages/nieuws/Kortgeding_persb_naam240406.pdf
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

Die hele naamskwestie zou een interessante kwestie zijn voor de Refobliek, maar niet voor de concrete werkelijkheid. :( ;)
lokje

Bericht door lokje »

Johannes 3:16 schreef:Van: www.hersteldhervormdekerk.nl

Naam niet alleen afgeblazen vanwege het optreden van CBZ
Monster - Op maandag 24 april diende in het gerechtshof te Arnhem het kort geding dat door de PKN was aangespannen tegen de HNHK inzake de naam van kerk en gemeenten. Helaas zijn in de pers niet alle dingen even duidelijk naar voren gekomen. Bijgaand treft u een artikel van ds. L.W.Ch. Ruijgrok, scriba van het moderamen van de HNHK. Dit zal volgende week geplaatst worden in het 'Hervormd Kerkblad'. Het gaat op een enkele kwestie nader in. Heel merkwaardig is dat de pers met geen woord gerept heeft over het betoog van mr. Ch. Gielen die met name het principiële aspect dat rond de naamgeving aan de orde is, heeft beklemtoond.

Zie hier het artikel:
http://www.hersteldhervormdekerk.nl/pages/nieuws/Kortgeding_persb_naam240406.pdf
Als het over merkwaardig gaat, is het ook erg vreemd dat het persbericht van de HHK-site is verdwenen. In het bewuste artikel (via een mirror http://web.archive.org/web/200410091731 ... ichten.htm ) staat:
Deze synode is er eveneens mee akkoord gegaan dat haar gemeenten zich voortaan als ‘hersteld hervormde gemeenten’ zullen presenteren. Bij alle uitingen naar buiten zal het woord ‘hersteld’onlosmakelijk verbonden zijn met ‘hervormd’. De Protestantse Kerk in Nederland wenste dit om verwarring te voorkomen met de hervormde gemeenten die deel uitmaken van de Protestantse Kerk. Binnenkort zal het landelijke blad van de HHK, Hervormd Kerkblad, ook een andere naam krijgen.

Dat heeft men afgelopen weekend pas ontdekt??? In het Hervormd kerkblad van 10 september 2004 schrijft ds. R. van Kooten uit Soest in de rubriek 'van de Synodetafel' (pag. 2) het volgende:
Zoals u in de pers hebt kunnen lezen, is ons moderamen met het moderamen van de PKN tot overeenstemming gekomen over de definitieve naam van ons kerkverband. Het Convent van kerkenraden heeft destijds aan de noodclasses en aan de noodsynode een voorstel gedaan over den naam van onze kerk, namelijk Hersteld Nederlands Hervormde Kerk en Nderlandse Hervormde Gemeente in hersteld verband. Deze namen zijn op 1 mei jl. aangenomen door de noodclasses en de noodsynode en vervolgens is dit besluit geratificeerd door de eerste s-classis op donderdag 13 mei en de eerste generale synode te Soest op zaterdag 15 mei 2004 De PKN heeft direct middels haar advocaat bezwaar tegen deze namen aangetekend en gesommeerd deze namen niet meer te gebruiken en dat onder de dreiging van een kort geding. Dan verderop: Een andere overtuiging drong zich echter op, namelijk het woord van onze Heere Jezus Christus, dat wij jegens de naaste moeten handelen, zoals wij willen dat zij jegens ons handelen. Op dit punt, waar wij in ieder geval sterk stonden, konden wij laten zien hoe wij willen handelen... Wij zeiden tegen elkaar: op de punten waar het gaat om de principia moeten wij onverzettelijk zijn, maar op de secundaire punten moeten wij onze welwillendheid laten zien en ook ons verlangen om in goed overleg tot een oplossing te komen. Wij mogen van de PKN niet eisen wat wij zelf niet willen laten zien. Deze gedachte kreeg Goddank de overhand. De kwestie van de naam is niet principieel. Pas sinds de 19e eeuw droeg onze kerk de naam Nederlandse Hervormde Kerk. De PKN vond eerst de naam Hervormd onaanvaardbaar, maar deed een stap terug door het woord Hervormd wel toe te laten als deze vooraf werd gegaan door Hersteld. Wij moesten dan de aanduiding Nederlandse laten vallen, omdat Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk de directe voortzetting van de Hervormde Kerk suggereerde. En op dit punt moeten wij reëel zijn. In juridische zin, dus naar het Nederlandse recht is in formele zin de rechtspersoon van de Nederlandse Hervormde Kerk per 1 mei opgeheven en opgegaan in de PKN. Juridisch is de PKN (als de fusie terecht is, en dat is nog de vraag) de rechtsopvolger van de NHK. Wij weten ons in confessionele zin echter een directe voortzetting van de NHK, omdat wij de belijdenisgrondslag die gedurende vier eeuwen niet veranderd is, onverkort willen handhaven. Verderop: We zijn gelukkig tot de laatste overtuiging gebracht en van daaruit hebben wij gemeend verplicht te zijn om, zoals de PKN ons toch het "Hervormd" toekend, van onze kant de aanduiding "Nederlandse" te laten vallen. We laten in dat geval toch niet een deel van de gereformeerde belijdenis of van de apostolische leer vallen? In Nederland weet iedereen dat het over een hersteld Hervormde Kerk in Nederland gaat en als wij met het buitenland corresponderen (wat al het geval is!), ziet de ontvanger heel duidelijk dat het om een kerk uit Nederland gaat. De PKN meent bovendien dat hierdoor iedere verwarring met een Hervormde Gemeente binnen de PKN wordt voorkomen. Dit alles overwegende werden wij er steeds meer van overtuigd dat het de ware christelijke houding is om op dit punt welwillend te zijn. De PKN was hier blij mee. Hierna stelde de advocaat van de PKN een overeenkomst op die, zoals te verwachten was, geheel vanuit het standpunt van de PKN geformuleerd was. Op de punten die wij niet konden aanvaarden, hebben wij ons bezwaar aangetekend. Zo werd gedurende langere tijd via de advocaten over en weer gecorrespondeerd en overlegd. Tenslotte leidde dit tot een overeenkomst die voor ons aanvaardbaar was. Met dankbaarheid vermeld ik dat toen dit proces op het laatste moment op het niveau van de advocaten dreigde vast te lopen, dr.B. Plaisier mij persoonlijk belde om dit punt te bespreken. Toen ik hem vertelde waar het op vastzat, zei hij direct dat dit uiteraard niet de bedoeling van het moderamen van de PKN was en regelden wij het laatste knelpunt in goed overleg. Dit laatste vermeld ik met opzet om aan te geven dat dr. Plaisier werkelijk luisterde naar mijn bezwaar en dit ook begreep. Dit gaf en geeft moed en vertrouwen. Er werd naar de ander geluisterd en vanuit de ander gedacht. We zijn dankbaar dat dit gebeurd is. Het bevestigde ons in de overtuiging dat het zo moet. Dit is beter dan bij de wereldlijke rechter voor het oog van de media de zaken uit te vechten. Het laatste doet de zaak des Heeren schade naar buiten en naar binnen. In de vergadering van het moderamen van de PKN werden op dinsdag 31 augustus onze laatste bezwaren behandeld en betoonde men zich toegeeflijk om een oplossing te vinden. Toen dr. Plaisier mij dit tegen twee uur namiddag telefonisch meedeelde en vroeg of ik naar Amersfoort wilde komen om de overeenkomst te ondertekenen, omdat hij de volgende dag vroeg naar Zuid-Afrika zou vertrekken, heb ik met blijdschap ja gezegd. De gang naar Amersfoort viel mij niet zwaar. De ontmoeting was goed. Aan beide zijden was er de goede ervaring: "zo moeten wij nu uit alle problemen komen, in plaats van alles voor de wereldlijke rechter te brengen". Dit stemde mij tot dankbaarheid, vandaar mijn reactie in het Reformatorisch Dagblad. Het was echt goed om elkaar nu (na de ervaringen van de afgelopen maanden en de ontmoetingen in de gang of de zaal van een rechtsgebouw!) in deze sfeer te ontmoeten. Dat deze vreugde wederzijds was, was voor mij heel helder. Als naam voor ons landelijk kerkverband zijn wij overeengekomen Hersteld Hervormde Kerk en voor de plaatselijke gemeente Hersteld Hervormde Gemeente. Wij hebben ook afgesproken dat de gemeenten zo spoedig mogelijk deze namen gaan hanteren en er tevens op toe te zullen zien dat ook de organen van gemeenten, gelieerde stichtingen en fondsen ter aanduiding van hun hoedanigheid het woord "hersteld" telkens vooraf laten gaan aan het woord "hervormd". De gemeenten moeten het laatste niet individueel doen, maar melden aan de Commissie Toezicht en Financiën om wijzigingen bij een notaris gezamenlijk te laten uitvoeren, omdat een en ander de nodige kosten met zich mee zal brengen. In gezamenlijkheid kan hier mogelijk behoorlijk op bespaard worden. Tenslotte sluit hij af: Als moderamen zijn wij bijzonder dankbaar dat vele dankbare reacties uit het land tot ons gekomen zijn. Zo mag de Hersteld Hervormde Kerk in vertrouwen op onze Heere Jezus Christus, zoals Hij ons ook door de leer van de apostelen verkondigd wordt, voortgaan en mogen naar wij hopen menselijke breuken hersteld worden door de zalf van een geestelijke houding.

Voorts schrijft op pagina 3 de redactiesecretaris van het Hervormd Kerkblad onder punt 2: U heeft via de pers er kennis van kunnen nemen, dat er niet alleen een voorstel voor een definitieve naam van de kerk (en van de gemeenten) is aanvaard, die in alle gebrokenheid en gehavendheid de Nederlandse Hervormde Kerk zoekt voor te zetten buiten de PKN: Hersteld Hervormde Kerk (respectievelijk Hersteld Hervormde Gemeente te..). We zijn gehouden om ook een nieuwe naam te geven aan het Hervormd Kerkblad. We zullen ons op die kwestie op een volgende redactievergadering beraden.

Ds. van Kooten geeft aan te weten dat er op het laatste moment zaken gewijzigd zijn en dat de keus voor de naam definitief is. Nu, anderhalf jaar later kijkt men er anders tegen aan: Het persbericht is weggehaald van de site, later zou er iets toegevoegd zijn aan de verklaring en de afspraak is niet defenitief. Wie het weet mag het zeggen, anders kan je het na 15 mei in de krant lezen.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Lokje, plaats het hele artikel eens als je wilt?
Bij mij wordt de link geblokt door solcon.
lokje

Bericht door lokje »

Matthijs schreef:Lokje, plaats het hele artikel eens als je wilt?
Bij mij wordt de link geblokt door solcon.
PERSBERICHTEN
31 augustus 2004

Dit is een persbericht van de Protestantse Kerk in Nederland en de Hersteld Hervormde Kerk

Kerken bereiken overeenstemming over naamgeving


UTRECHT/SOEST - Hersteld Hervormde Kerk. Dat zal voortaan de naam zijn van het kerkgenootschap dat gevormd is door leden uit de voormalige Nederlandse Hervormde Kerk. Deze gemeenteleden en/of ambtsdragers (en - in de visie van de HHK - [delen van] kerkenraden) hebben besloten niet op te gaan in de op 1 mei jl. gevormde Protestantse Kerk in Nederland. Vertegenwoordigers van beide kerkgenootschappen hebben hierover vandaag overeenstemming bereikt. Ook de synode van de Hersteld Hervormde Kerk heeft daar mee ingestemd.

Afbeelding

Dr. B. Plaisier (m) en Ds. R. van Kooten (r) tijdends ondertekening overeenkomst.

Deze synode is er eveneens mee akkoord gegaan dat haar gemeenten zich voortaan als ‘hersteld hervormde gemeenten’ zullen presenteren. Bij alle uitingen naar buiten zal het woord ‘hersteld’onlosmakelijk verbonden zijn met ‘hervormd’. De Protestantse Kerk in Nederland wenste dit om verwarring te voorkomen met de hervormde gemeenten die deel uitmaken van de Protestantse Kerk. Binnenkort zal het landelijke blad van de HHK, Hervormd Kerkblad, ook een andere naam krijgen.

De Protestantse Kerk in Nederland kwam tot stand op 1 mei 2004 als de vereniging van de Nederlandse Hervormde Kerk, de Gereformeerde Kerken in Nederland en de Evangelisch-Lutherse Kerk in het Koninkrijk der Nederlanden. Op plaatselijk niveau kunnen gemeenten er voor kiezen om (nog) niet te fuseren met andere gemeenten binnen de Protestantse Kerk. Zij blijven dan gereformeerde kerk, hervormde of lutherse gemeente in de Protestantse Kerk in Nederland.
Petrus

Bericht door Petrus »

Ik zie éven door de bomen het kerkelijke bos niet meer...............wordt het nu vanaf heden Hersteld Hervormde Kerk of Hersteld Hervormde Gemeente??

Het maakt mij geen suikerbiet uit, maar wil toch wel eens weten waar ik aan toe ben.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Petrus schreef:Ik zie éven door de bomen het kerkelijke bos niet meer...............wordt het nu vanaf heden Hersteld Hervormde Kerk of Hersteld Hervormde Gemeente??

Het maakt mij geen suikerbiet uit, maar wil toch wel eens weten waar ik aan toe ben.
Het is, (maar het wordt idd lastig :) ) nog steeds Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk en Hersteld Nederlandse Hervormde gemeente. Ik zeg gewoon altijd: hervormd.

Erg vaag allemaal...volgens mij is ds. Van Kooten wat al te enthousiast geweest in het verleden. :(
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Vincent schreef:
Petrus schreef:Ik zie éven door de bomen het kerkelijke bos niet meer...............wordt het nu vanaf heden Hersteld Hervormde Kerk of Hersteld Hervormde Gemeente??

Het maakt mij geen suikerbiet uit, maar wil toch wel eens weten waar ik aan toe ben.
Het is, (maar het wordt idd lastig :) ) nog steeds Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk en Hersteld Nederlandse Hervormde gemeente. Ik zeg gewoon altijd: hervormd.

Erg vaag allemaal...volgens mij is ds. Van Kooten wat al te enthousiast geweest in het verleden. :(
Ik maakte vanaf het begin onderscheid tussen hervormd in PKNverband en hervormd in hersteld verband, en dat vind ik eerlijk gezegd helemaal niet verwarrend.
lokje

Bericht door lokje »

Er is witte rook:
http://zoeken.rechtspraak.nl/zoeken/dtl ... ljn=AX1570

De beslissing

De voorzieningenrechter:

5.1. gelast de HHK de op 31 augustus 2004 tussen de PKN en de HHK gesloten vaststellingsovereenkomst met onmiddellijke ingang na betekening van dit vonnis na te komen, in het bijzonder door zich te onthouden van ieder gebruik van de namen genoemd in artikel 1.1 van de vaststellingsovereenkomst en te bewerkstelligen dat de bij haar aangesloten gemeenten en onderdelen zich onthouden van het gebruik van de namen genoemd in dat artikel;

5.2. veroordeelt de HHK om, ingeval zij na betekening van dit vonnis in gebreke mocht blijven aan bovenstaande veroordeling te voldoen, aan de PKN een dwangsom te betalen van € 1.000,- voor iedere dag, een gedeelte van een dag daaronder begrepen, dat de HHK hiermee in gebreke is, echter tot een maximum van € 200.000,-;

5.3. veroordeelt de HHK in de proceskosten, aan de zijde van de PKN tot op heden begroot op € 1.148,87;

5.4. verklaart dit vonnis tot zover uitvoerbaar bij voorraad;

5.5. wijst het meer of anders gevorderde af.


Dit vonnis is gewezen door mr. G. Noordraven en in het openbaar uitgesproken in tegenwoordigheid van de griffier mr. M. van Gameren op 15 mei 2006.
jacob

Bericht door jacob »

lokje schreef:Er is witte rook:
http://zoeken.rechtspraak.nl/zoeken/dtl ... ljn=AX1570

De beslissing

De voorzieningenrechter:

5.1. gelast de HHK de op 31 augustus 2004 tussen de PKN en de HHK gesloten vaststellingsovereenkomst met onmiddellijke ingang na betekening van dit vonnis na te komen, in het bijzonder door zich te onthouden van ieder gebruik van de namen genoemd in artikel 1.1 van de vaststellingsovereenkomst en te bewerkstelligen dat de bij haar aangesloten gemeenten en onderdelen zich onthouden van het gebruik van de namen genoemd in dat artikel;

5.2. veroordeelt de HHK om, ingeval zij na betekening van dit vonnis in gebreke mocht blijven aan bovenstaande veroordeling te voldoen, aan de PKN een dwangsom te betalen van € 1.000,- voor iedere dag, een gedeelte van een dag daaronder begrepen, dat de HHK hiermee in gebreke is, echter tot een maximum van € 200.000,-;

5.3. veroordeelt de HHK in de proceskosten, aan de zijde van de PKN tot op heden begroot op € 1.148,87;

5.4. verklaart dit vonnis tot zover uitvoerbaar bij voorraad;

5.5. wijst het meer of anders gevorderde af.


Dit vonnis is gewezen door mr. G. Noordraven en in het openbaar uitgesproken in tegenwoordigheid van de griffier mr. M. van Gameren op 15 mei 2006.

laten we hopen dat ze nu ophouden elkaar voor de rechter te slepen.

@lokje: mag ik je nu feliciteren?
Plaats reactie