Raadsel: wie lost 'em op?

rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Raadsel: wie lost 'em op?

Bericht door rekcor »

Wie o wie?

Afbeelding

Regel 1: er wordt niet geGoogled naar antwoorden (dat is flauw)
Regel 2: wie de oplossing weet, mag een nieuw raadsel opgeven.
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Dit is een oude... Ik zal het antwoord niet geven, aangezien ik momenteel geen nieuw raadsel kan bedenken...
lokje

Bericht door lokje »

Hierbij mij poging de vraag op te lossen: De eerste gecombineerde figuur lijkt een driehoek, maar is het niet helemaal. De rode driehoek is 8 vakjes breed, de groene 4. De hoogte van de rode is 3, die van de groene 2. Dit betekend dat de helling van deze driehoeken verschilt.
In de eerste figuur is de totale helling (overdreven) hol, in de tweede figuur (overdreven) bol, daardoor is er in de tweede figuur een vakje open.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Klinkt goed Lokje! Volgens mij is dat idd de oplossing.
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

De één is hol, de ander bol. Vandaar het hokje over.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Het is inderdaad gezichtsbedrog. Als je ze afdrukt, uitknipt en op elkaar legt, kan je het zo zien.

Om papier en inkt te besparen, kan je het ook narekenen:

De totale driehoek heeft een hoek van 21 graden (tan = 5 / 13).
De rode driehoek heeft een hoek van 20,6 graden (tan = 3 / 8 ), dus is scherper als de totale driehoek.
De groene driehoek heeft een hoek van 21,8 graden (tan = 2 / 5), dus is botter als de totale driehoek.

Dus de schuine zijde (=hypotenusa ) van de bovenste figuur ligt iets buiten de schuine zijden van de rode en de groene driehoeken (hol dus).
En de schuine zijde van de onderste figuur ligt iets binnen de schuine zijden van de rode en de groene driehoeken (bol dus).
Petrus

Bericht door Petrus »

Tiberius schreef:Het is inderdaad gezichtsbedrog. Als je ze afdrukt, uitknipt en op elkaar legt, kan je het zo zien.

Om papier en inkt te besparen, kan je het ook narekenen:

De totale driehoek heeft een hoek van 21 graden (tan = 5 / 13).
De rode driehoek heeft een hoek van 20,6 graden (tan = 3 / 8 ), dus is scherper als de totale driehoek.
De groene driehoek heeft een hoek van 21,8 graden (tan = 2 / 5), dus is botter als de totale driehoek.

Dus de schuine zijde (=hypotenusa ) van de bovenste figuur ligt iets buiten de schuine zijden van de rode en de groene driehoeken (hol dus).
En de schuine zijde van de onderste figuur ligt iets binnen de schuine zijden van de rode en de groene driehoeken (bol dus).
Pffffffffffffffffffffffffffff, écht dus iets voor iemand met een wiskundeknobbel.................en daar heb ik dus totáál geen snippertje kaas van gegeten! Ik heb me suf zitten te kijken, maar snapte er geen ene kauwgombal van!!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Petrus schreef:
Tiberius schreef:Het is inderdaad gezichtsbedrog. Als je ze afdrukt, uitknipt en op elkaar legt, kan je het zo zien.

Om papier en inkt te besparen, kan je het ook narekenen:

De totale driehoek heeft een hoek van 21 graden (tan = 5 / 13).
De rode driehoek heeft een hoek van 20,6 graden (tan = 3 / 8 ), dus is scherper als de totale driehoek.
De groene driehoek heeft een hoek van 21,8 graden (tan = 2 / 5), dus is botter als de totale driehoek.

Dus de schuine zijde (=hypotenusa ) van de bovenste figuur ligt iets buiten de schuine zijden van de rode en de groene driehoeken (hol dus).
En de schuine zijde van de onderste figuur ligt iets binnen de schuine zijden van de rode en de groene driehoeken (bol dus).
Pffffffffffffffffffffffffffff, écht dus iets voor iemand met een wiskundeknobbel.................en daar heb ik dus totáál geen snippertje kaas van gegeten! Ik heb me suf zitten te kijken, maar snapte er geen ene kauwgombal van!!
Ho, ho. Je vergeet mijn eerste regel.
Afdrukken en uitknippen: dan zie je gelijk dat de ene hol en de ander bol is. Lokje heeft dat al uitgelegd.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9370
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Al die wiskundeknobbels zijn indrukwekkend. Ik wil ze wel eens testen.
In een vliegtuig zijn honderd stoelen en het vliegtuig is volgeboekt.
De passagiers hebben allemaal ook het nummer van hun stoel op het ticket staan.
Nu is de eerste passagier die binnenkomt dronken en gaat op een willekeurige plek zitten waarbij de kans op iedere plek gelijk is.
De andere passagiers zijn allemaal nuchter en ze komen een voor een binnen. Ze zoeken hun plaats en gaan daar zitten als deze nog niet bezet is, als deze wel bezet is, dan kiezen ze een willekeurige nog vrije stoel (weer met gelijke kans voor iedere vrije stoel).

Wat is de kans dat de laatste passagier op zijn eigen plaats komt te zitten?

(En wat als er een willekeurig aantal (groter dan 1) passagiers in het volgeboekte vliegtuig passen?
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Nee, geen raadsels met normaal-verdeling, students-T, etc. :x

;)
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9370
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Pim schreef:Nee, geen raadsels met normaal-verdeling, students-T, etc. :x

;)
daar houd ik ook niet van. Met een simpel argument is dit probleem op te lossen (al moet ik zelf zeggen dat ik pas toen ik langs een moeilijke weg op het antwoord was gekomen, door het antwoord op het simpele argument kwam)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Goniometrie en statistiek zijn totaal verschillende gebieden van de wiskunde.
Ik wist trouwens niet, dat parisfal ook onder de naam lokje berichten post. :wink:

Volgens mij is de kans gewoon 0,01 (1 / 100 dus).
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9370
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Tiberius schreef:Goniometrie en statistiek zijn totaal verschillende gebieden van de wiskunde.
Ik wist trouwens niet, dat parisfal ook onder de naam lokje berichten post. :wink:

Volgens mij is de kans gewoon 0,01 (1 / 100 dus).
Ik ben geen lokje, en je antwoord is fout :).
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

parsifal schreef:
Tiberius schreef:Goniometrie en statistiek zijn totaal verschillende gebieden van de wiskunde.
Ik wist trouwens niet, dat parisfal ook onder de naam lokje berichten post. :wink:

Volgens mij is de kans gewoon 0,01 (1 / 100 dus).
Ik ben geen lokje, en je antwoord is fout :).
Omdat eigenlijk lokje aan de beurt was met een raadsel.
Ik ga er nog eens stevig aan rekenen. :roll:
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Niet gehinderd door enige kennis van statistiek:

100% - 1 - 1,1 = 97,9%

?

We noemen de laatste passagier A

Die dronken man zorgt dat er 1 stoel bezet is, maar de anderen zullen allemaal hun eigen stoel opzoeken. Dan heb je twee mogelijkheden dat A niet op zijn eigen stoel zit:

- de dronken man zit op de stoel van A (1/100 kans)
- een willekeurige persoon ziet zijn stoel bezet door de dronkenman en gaat op de stoel van A zitten (1/99 kans)

Breiden we dit uit naar een willekeurige verzamenling van n elementen (n>1) dan is de kans:

100 - (1/n) - [1/(n-1)] %
Plaats reactie