Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Dan zullen we ook maar niet meer beroepen... Stel je voor...

Of stel je voor dat een historicus ineens ontdekt dat Smytegelt spion was voor Spanje...
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

Unionist schreef:
Mister schreef:
refo schreef:BTW:

De laatste GS heeft toch richtlijnen afgegeven wat we wel en niet lezen?

Wat ik wel grappig vind dat je geen preken van afgezette predikanten mag lezen. Zo kan het gebeuren dat je van predikant X in 2005 een preek mag lezen. Hij raakt in opspraak door een bepaald akkevietje en moet aftreden. Dan mag diezelfde preek niet meer gelezen worden.
Toch erg fijn dat dat in de Bijbel niet zo ging...
Dan hadden we aan heel aantal psalmen minder!!!
Toch kan ik me bij die regel wel iets voorstellen. Vreemder vind ik de regel in sommige gemeenten dat er alleen preken van overleden predikanten gelezen mogen worden.
Ik ken die gemeente wel, maar die regel stopte toen een ouderling verhuisde die vóórdat die regel bestond weleens een preek las van Ds. Vreugdenhil. Nu zulke ouderlingen in die gemeente er niet meer zijn ( én bijkomen :( ) is het gevaar geweken en kan er met een gerust hart een preek van Ds. Moerkerken gepakt worden.
( we dachten al: ze hebben een groot probleem als ds Vreugdenhil sterft..... :mrgreen: )


Unionist; een zusterlijke groet! :wink:
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Unionist schreef:Vreemder vind ik de regel in sommige gemeenten dat er alleen preken van overleden predikanten gelezen mogen worden.
Dat kan ik me wel weer voorstellen.
Hoe denk je dat het voor het (soms toch al forse) ego van een dominee is, als hij weet dat zijn preken in 90% van de gemeentes regelmatig gelezen worden?
Ook predikanten zijn maar mensen, voor wie geldt, dat hoogmoed voor de val komt.

Of andersom: hoe zou het zijn, als een dominee bij een kerkvisitatie merkt dat er volop preken van zijn collega gelezen worden, en niet die van hem?

(Overigens ben ik het met de regel zelf ook niet eens :wink: ).
Dianne
Berichten: 105
Lid geworden op: 10 jun 2004, 14:46
Locatie: Veen

Bericht door Dianne »

Bij ons ligt het er heel erg aan welke ouderling de preek leest. Wij zijn twee jaar vacant geweest en hebben sinds vorige week weer een eigen predikant, maar in die tijd heb ik heel wat verschillende dominees voorbij horen komen. Onder andere dominee Smytegelt, Van Haaren, Hoogerland, Harinck, Wulfert Floor, enz.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Dianne schreef:Onder andere dominee Smytegelt, Van Haaren, Hoogerland, Harinck, Wulfert Floor, enz.
Dat heb ik ook wel meegemaakt ja, dat er gezegd werd "De gelezen predikatie was van wijlen dominee Wulfert Floor".
Terwijl de man nooit dominee is geweest...
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Tiberius schreef:
Unionist schreef:Vreemder vind ik de regel in sommige gemeenten dat er alleen preken van overleden predikanten gelezen mogen worden.
Dat kan ik me wel weer voorstellen.
Hoe denk je dat het voor het (soms toch al forse) ego van een dominee is, als hij weet dat zijn preken in 90% van de gemeentes regelmatig gelezen worden?
Ook predikanten zijn maar mensen, voor wie geldt, dat hoogmoed voor de val komt.

Of andersom: hoe zou het zijn, als een dominee bij een kerkvisitatie merkt dat er volop preken van zijn collega gelezen worden, en niet die van hem?

(Overigens ben ik het met de regel zelf ook niet eens :wink: ).
Tja, dat laatste geval zou weleens goed voor hem kunnen zijn...

En in het eerste geval: een dominee merkt ook wel heoveel van zijn bundels verkocht worden. En hoeveel Van Leeuwen Records afdraagt voor verkochte bandjes en cd's... :wink:
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Dianne
Berichten: 105
Lid geworden op: 10 jun 2004, 14:46
Locatie: Veen

Bericht door Dianne »

Hendrikus schreef:
Dianne schreef:Onder andere dominee Smytegelt, Van Haaren, Hoogerland, Harinck, Wulfert Floor, enz.
Dat heb ik ook wel meegemaakt ja, dat er gezegd werd "De gelezen predikatie was van wijlen dominee Wulfert Floor".
Terwijl de man nooit dominee is geweest...
Bij ons wordt er altijd gewoon Wulfert Floor gezegd, geen dominee ervoor. Daarom schreef ik zijn voornaam er ook bij.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ja ja, bij preken van ouder dan 100 jaar mag de voornaam erbij. Ze moeten eens proberen te zeggen: "de u voorgelezen predikatie was van wijlen Ds.Eerze Venema " Wowww.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Dianne
Berichten: 105
Lid geworden op: 10 jun 2004, 14:46
Locatie: Veen

Bericht door Dianne »

Unionist schreef:Ja ja, bij preken van ouder dan 100 jaar mag de voornaam erbij. Ze moeten eens proberen te zeggen: "de u voorgelezen predikatie was van wijlen Ds.Eerze Venema " Wowww.
Bij ons zeggen ze nog 'netjes' Ds. E. Venema. 8) :wink:
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Unionist schreef:En hoeveel Van Leeuwen Records afdraagt voor verkochte bandjes en cd's... :wink:
:mrgreen:

Dàt zal de dominees in ieder geval niet hoogmoedig maken. :|
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Dianne schreef:
Hendrikus schreef:
Dianne schreef:Onder andere dominee Smytegelt, Van Haaren, Hoogerland, Harinck, Wulfert Floor, enz.
Dat heb ik ook wel meegemaakt ja, dat er gezegd werd "De gelezen predikatie was van wijlen dominee Wulfert Floor".
Terwijl de man nooit dominee is geweest...
Bij ons wordt er altijd gewoon Wulfert Floor gezegd, geen dominee ervoor. Daarom schreef ik zijn voornaam er ook bij.
"Preken" van niet dominees. Nou, dat is toch even heel vreemd. Ook hoor ik wel dat er "preken" van Justus Vermeer gelezen worden. Dat was een rechtsgeleerde, advokaat dus. Alsof er geen genoeg preken van dominees zijn.

Dit lees ik in de kerkorde van Dordrecht, die, naar ik meende, toch noch in de GerGem(inNed) gebruikt werd:


III.

Het zal niemand, alhoewel hij een doctor, ouderling of diaken is, geoorloofd zijn de dienst des Woords en der sacramenten te betreden, zonder wettelijk daartoe beroepen te zijn. En wanneer iemand daartegen doet en meermalen vermaand zijnde, niet aflaat, zo zal de classe oordelen of men hem voor een scheurmaker verklaren, of op enige andere wijze straffen zal.



IV.

De wettelijke beroeping dergenen, die tevoren in de dienst niet geweest zijn, zowel in de steden als ten plattelande, bestaat: Ten eerste, in de verkiezing, dewelke na voorgaande vasten en bidden geschieden zal door de kerkenraad en de diakenen, en dat niet zonder goede correspondentie met de christelijke overheid ter plaatse respectievelijk en voorweten of advies van de classe, daar hetzelve tot nog toe gebruikelijk is geweest. Ten andere, in de examinatie of onderzoeking beide der leer en des levens, dewelke staan zal bij de classe, ten overstaan van de gedeputeerden der synode, of enigen derzelve. Ten derde in de approbatie of goedkeuring van de overheid en daarna ook van de lidmaten der Gereformeerde Gemeente van de plaats, wanneer, de naam des dienaars de tijd van veertien dagen in de kerken verkondigd zijnde, geen hindernis daartegen komt. Ten laatste, in de openlijke bevestiging voor de gemeente, dewelke met behoorlijke stipulatiën en afvragingen, vermaningen, gebed en oplegging der handen van de dienaar, die de bevestiging doet (of enige anderen, daar meer dienaren zijn) toegaan zal, naar het formulier daarvan zijnde. Welverstaande, dat de oplegging der handen zal mogen gedaan worden in de classicale vergadering aan de nieuwe gepromoveerde dienaar, die gezonden wordt in de kerken onder het kruis.



V.

Nopens die dienaars, die nu alrede in de dienst des Woords zijnde, tot een andere gemeente beroepen worden, zal desgelijks zodanige beroeping met correspondentie als voren geschieden, zowel in de steden als ten plattelande, bij de kerkenraad en de diakenen met advies of approbatie van de classe; alwaar de voorzeide beroepenen vertonen zullen goede kerkelijke attestatie van leer en leven en alzo bij de magistraat van de plaats respektievelijk geapprobeerd en der gemeente de tijd van veertien dagen voorgesteld zijnde als boven, zullen met voorgaande stipulatiën en gebeden bevestigd worden. Onverkort, in hetgeen vorn gezegd is, iemand zijn deugdelijk recht van presentatie, of enig ander recht, voor zoveel hetzelve stichtelijk kan worden gebruikt, zonder nadeel van Gods kerk en goede kerkenorde, waarop de hoge overheden en synoden der respectieve provinciën wel gelieven te letten, en ten beste van de kerken nodige orde te stellen.



VI.

Zal ook geen dienaar dienst mogen aannemen in enige particuliere heerlijkheden, gasthuizen of anderszins, tenzij dat hij voorheen geadmitteerd en toegelaten zij, volgens de voorgaande artikelen; en zo zal ook niet minder de anderen de kerkenordening onderworpen zijn.



VII.

Niemand zal tot de dienst des Woords beroepen worden, zonder zich in een zekere plaats te stellen, tenware dat hij gezonden worde om hier en daar te prediken in de gemeente onder het kruis, of anderszins om kerken te vergaderen.



VIII.

Men zal geen schoolmeesters, handwerkslieden, of anderen, die niet gestudeerd hebben, tot het predikambt toelaten, tenzij dat men verzekerd is van hun singuliere gaven, godzaligheid, ootmoedigheid, zedigheid, goed verstand en discretie, mitsgaders gaven van welsprekendheid. Zo wanneer dan zodanige personen zich tot de dienst presenteren, zal de classe hen (indien het de synode goedvindt) eerst examineren, en, naardat zij hen in het examen bevindt, hen een tijdlang laten in het privé proponeren, en dan voorts met hen handelen, zoals zij oordelen zal stichtelijk te wezen.
Staat niets in van posthuum noch tot dominee roepen.

En koning Uzzia mocht ook niet offeren.



Hoe vaak lezen ze preken van (Ds) Calvijn?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Calvijn? Die preken zijn nogal lang en niet al te eenvoudig. En er staat ook niet in de KO dat je élke geroepen predikant hoeft te lezen in de eredienst.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Unionist schreef:Calvijn? Die preken zijn nogal lang en niet al te eenvoudig. En er staat ook niet in de KO dat je élke geroepen predikant hoeft te lezen in de eredienst.
Heb je Calvijn al eens gelezen?

Zijn Institutie bevoorbeeld. Of zijn Bijbelverklaringen? Heel erg gegrijpbaar. Zeker beter dan sommige van de Engelse baptisten die worden gelezen.

Ik zeg ook niet dat je hem moet lezen. Maar als je de keuze hebt tussen een dominee en een nietdominee.....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

Dianne schreef:Bij ons ligt het er heel erg aan welke ouderling de preek leest. Wij zijn twee jaar vacant geweest en hebben sinds vorige week weer een eigen predikant, maar in die tijd heb ik heel wat verschillende dominees voorbij horen komen. Onder andere dominee Smytegelt, Van Haaren, Hoogerland, Harinck, Wulfert Floor, enz.
In Veenendaal van Harinck?
wanneer dan??
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Bericht door uitgeworpen »

helma schreef:
Dianne schreef:Bij ons ligt het er heel erg aan welke ouderling de preek leest. Wij zijn twee jaar vacant geweest en hebben sinds vorige week weer een eigen predikant, maar in die tijd heb ik heel wat verschillende dominees voorbij horen komen. Onder andere dominee Smytegelt, Van Haaren, Hoogerland, Harinck, Wulfert Floor, enz.
In Veenendaal van Harinck?
wanneer dan??
Misschien gebeurde dat in het verre verleden, Helma.
Vroeger...toen alles nog goed was daar. :roll:
Plaats reactie