Geloofsbelijdenis J.C. Ryle - profetisch credo

Plaats reactie
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Geloofsbelijdenis J.C. Ryle - profetisch credo

Bericht door Grace »

(uitgesproken omstreeks het jaar 1860)

1. Ik geloof dat de wereld nooit geheel tot het christendom zal bekeerd wor­den, door welke be­staande instelling dan ook, voordat het einde van deze bedeling* komt. Ondanks al­les dat ge­daan wordt door predi­kan­ten, ker­ken, scholen en zen­ding, zullen het kaf en het koren samen op­wassen tot aan de oogst; en als het einde van deze bedeling komt, zal de aarde er grotendeels net zo uit­zien als toen de zondvloed kwam in de dagen van Noach, Matth. 13:24-30, 24:37-39.

2. Ik geloof dat het wijdverspreide ongeloof, de onverschilligheid, het for­malisme en het kwa­ad dat te zien is bij heel de Christenheid slechts za­ken zijn waarvan de Bijbel leert, dat we ze te ver­wachten hebben. Zware tijden, af­val van het geloof, verkoelende liefde: het zijn dingen die ko­men zullen. In plaats van dat ze me doen twijfelen aan het christelijk geloof, helpen ze me mijn geloof bevestigen. Deze dingen zijn verdrie­tig en zorgelijk, maar als ze er niet waren, zou ik denken dat de Bij­bel ongelijk had, Matth. 24:12; 1 Tim. 4:1, 2; 2 Tim 3:1, 4, 13.

3. Ik geloof dat het grote doel van de huidige be­deling is, om een uitverko­ren volk uit deze wereld te vergaderen en niet om het hele mensdom te bekeren. Het verbaast mij hele­maal niet dat niet alle heidenen bekeerd wor­den als zendelingen preken en dat de ge­lovi­gen in mijn eigen land slechts hier en daar een kleine kudde vormen. Het is precies dat­gene wat te verwachten is. Het Evangelie moet als een getuigenis gepredikt worden en dan zal het einde komen. Dit is de bede­ling van ver­kiezing en niet van ‘algehele ver­zoe­ning’, Hand. 15:14; Matth. 24:14.

4. Ik geloof dat de tweede komst van onze Heere Jezus Christus de grote ge­beurtenis is, die het einde vormt van de huidige bedeling en waarnaar we dagelijks behoren uit te zien en waarvoor we moeten bidden. `Uw Konink­rijk kome’, `Kom, Heere Jezus’, zou ons dage­lijks gebed moeten zijn. We zien achterom, als we het geloof kennen, naar Christus’ ster­ven aan het kruis en we moe­ten niet minder vooruit­zien, als we hoop heb­ben, naar de we­der­komst van Christus, Joh. 14:3; 2 Tim. 4:8; 2 Petr. 3:12.

5. Ik geloof dat de tweede komst van Christus een echte, letterlijke, lichame­lijke komst zal zijn en dat zoals Hij voor de ogen van de mensen wegging op de wolken van de hemel, Hij ook zal weerke­ren, Hand. 1:11.

6. Ik geloof dat als onze Heere Jezus Christus weerkomt, de aarde zal ver­nieuwd en de vloek zal weg­gedaan worden, de duivel zal gebonden en de kwaden zullen gestraft wor­den. Ik geloof dat voordat Hij komt er geen opstanding, geen oordeel en geen duizendja­rig rijk zullen komen en dat pas als Hij komt, de aarde zal vervuld worden met de kennis van de heerlijkheid van God, Hand. 3:21; Jes. 25:6-9; 1Thess. 4:14-18; Openb. 20:1 etc.

7. Ik geloof dat de Joden uiteindelijk weer tot één natie bijeen vergaderd zullen worden, thuisge­bracht in hun eigen land, en dat ze tot het geloof in Christus zullen komen. Dit ech­ter nadat ze door grote verdrukkingen zullen gegaan zijn, Jeremia 30:10, 11; 31:10; Rom. 11:25, 26; Dan. 12:1; Zach. 13:8, 9.

8. Ik geloof dat de letterlijke betekenis van de oudtestamentische profe­tieën sterk genegeerd is door de kerken, tot op de dag van heden toe, en dat door het verkeerde systeem van vergeeste­lij­king en aanpassing van bijbelse taal, chris­tenen vaak de betekenis volledig verkeerd hebben be­grepen, Luk. 24:25, 26.

9. Ik geloof dat noch de interpretatie die stelt dat de Apocalyps al bijna ge­heel vervuld is, noch de in­terpretatie die stelt dat de Apoca­lyps vrij­wel geheel onvervuld is, de juiste is. Ik verwacht dat de waarheid in het midden ligt.

10. Ik geloof dat de rooms-katholieke Kerk de voorzegde grote afval van het geloof is, hoe­wel ik het zeer wel mogelijk acht dat een nog groter machtsvertoon van de antichrist aan de wereld zal geo­penbaard worden, 2 Thess. 2:3-11; 1 Tim. 4:1-3.

11. Tenslotte geloof ik dat het ter bevordering van het welzijn en de veilig­heid van alle chris­tenen het beste is om zo weinig mogelijk van kerken of overheden onder de huidige bede­ling te ver­wachten en zich voor te berei­den op enorme beroeringen en veranderingen van alle gevestigde orden en dat zij alle goed al­leen van Christus’ wederkomst moeten ver­wachten.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[size=-2]* Deze bedeling loopt vanaf Christus’ Hemelvaart tot aan Christus’ tweede komst in het vlees, wanneer Hij de antichrist zal vernietigingen en het door de profeten beloofde Koninkrijk zal doen aanvangen, t.w. het Vrederijk.[/size]
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wat vinden jullie hiervan?Heeft deze man een inzicht gehad in de profetie of niet? Let op de tijd waarin hij leefde. Graag jullie reacties.

mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Bericht door Toeschouwer »

Ja dit is prachtig. Staat dat in zijn boek "Verwacht u Hem?" Niet om lelijk te doen tegen de huidige generatie theologen in onze dagen en in onze kringen, dat wordt node gemist in de OSW kringen. Hier ben ik zo blij mee, dat wij uit mogen zien naar die grote toekomst voor Israël, de gemeente en de volken. Dit geeft perspectief voor ons allen, voor onze kinderen en kleinkinderen. Waar dit gepredikt wordt komt er een opleving, dat kan niet anders, ik kan er geen woorden voor vinden zo blij als ik hier mee ben. Voor twee weken terug ook zo'n prachtig artikel in "het Zoeklicht" van Feike ter Velde ook over deze zaken. We zeggen wel een: als het deksel van het aangezicht van de Joden wordt weggenomen zullen zij zien wie de Messias is, dat geloof ik. Maar wat zal het ook wat zijn als het deksel van ons aangezicht wordt weggenomen.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Ja Toeschouwer. Deze belijdenis staat in zijn boek 'Verwacht u Hem', hier opent hij zijn boek en inleiding mee. Trouwens een geweldig boek.

Als je op de link: 'Waakt, want Hij komt binnenkort' klikt, dan lees je een levensbeschrijving van Ryle, de onderstaande geloofsbelijdenis en een preek, de eerste preek uit 'Verwacht u Hem', over de 5 wijze en 5 dwaze maagden. Let op zijn uitleg over deze gelijkenis. Tolle lege!

mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Het is inderdaad prachtig. Als je Ryle leest zou je denken dat hij nu leeft. Eschatologie en wederkomst is tijdlang (voor mijn beleving) een onderbelicht aspect geweest. Maar als ik de topics op OSW lees, zou dat wel eens anders kunnen zijn...
Ook het interview met Ds Silfhout met diens visie op de beloften voor het volk Israel gaf dit aan....

[Aangepast op 6/2/05 door Miscanthus]
RvP

Bericht door RvP »

Wat vinden jullie hiervan?Heeft deze man een inzicht gehad in de profetie of niet? Let op de tijd waarin hij leefde. Graag jullie reacties.


Hij had inderdaad inzicht op de profetie!

groet,

RvP
Plaats reactie