Regeltjes?

Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

Miscanthus schreef:
plebe schreef:Wat een flauwekuldiscussie. Mannen kleden zich als mannen en vrouwen als vrouwen-dat is iets anders dan wel/geen rok.
en dat al 11 pagina's lang! :?
Tja je weet toch als je lid gaat worden van de GG enz. hoe er gedacht
word over deze zaken (kleding , tv enz.) neem ik aan.
Dan weet men toch wat men kan verwachten??
Gebruikersavatar
Eppie
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 mar 2004, 02:28

Bericht door Eppie »

Oude-Waarheid schreef:
Miscanthus schreef:
plebe schreef:Wat een flauwekuldiscussie. Mannen kleden zich als mannen en vrouwen als vrouwen-dat is iets anders dan wel/geen rok.
en dat al 11 pagina's lang! :?
Tja je weet toch als je lid gaat worden van de GG enz. hoe er gedacht
word over deze zaken (kleding , tv enz.) neem ik aan.
Dan weet men toch wat men kan verwachten??
Wij als gezin zijn niet expleciet tegen het dragen van broeken [door 5 van de 6 leden] Maar ik denk dat de dames uit het gezin voor 99% van de tijd rokkendragen omdat wij aangesloten zijn bij een kerkgenootschap dat daar problemen van maakt. Kwestie van aanpassen.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

...
Laatst gewijzigd door geledu op 25 aug 2010, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

geledu schreef:Dat er Dienstknechten zijn die aan deze zaken leiding trachten te geven moet juist positief worden gewaardeerd.

Juist in deze tijd waar gezag niet meer lijkt te bestaan moeten we bidden voor krachtige leidslieden.
eh.....Als je spreekt over krachtige leidslieden in de context van een discussie over kleding, wat moet ik me daar dan bij voorstellen?


't zou ook leuk zijn als je je even voorstelt. :)
jacob

Bericht door jacob »

geledu schreef:Als nieuweling op dit forum ben ik geschokt door de negatieve tendens op dit forum.
De kritiek op Gods knechten en op de leer en op "de regels" die mijn inziens gestoeld zijn op Gods Woord.

Het bedanken voor de eer van MV is dan ook niet verwonderlijk.
Laten we schouder aan schouder staan in deze door en door gesuculariseerde maatschappij, met opgeheven hoofden ons christen zijn uitdragen in zowel leer als leven.

Dat er Dienstknechten zijn die aan deze zaken leiding trachten te geven moet juist positief worden gewaardeerd.

Juist in deze tijd waar gezag niet meer lijkt te bestaan moeten we bidden voor krachtige leidslieden.
kan je eens een voorbeeld geven? Ik zie dit namelijk volstrekt anders.
blijkbaar denken hier sommige anders over de waarheden gebaseerd op Gods Woord. We moeten de partijen wel gelijk willen waarderen. Waar er een van de twee zwaardere eisen worden opgelegd, is er geen sprake van een gelijkwaardige discussie.

Ik neem aan dat je de rokken discussie bedoeld, juist in deze disucssie is bovenstaande van toepassing. Als ds Moerkeren stelt dat een broek voor een vrouw niet samen kan gaan met het geloof in Christus, dan kan het niets anders dat daar reactie op komt. Blijkbaar ben jij niet van deze kritiek gediend. Dat kan, maar wees dan wel eerlijk dat je de andere groep niet serieus wenst te nemen. Dat lijkt me dan beter om te stellen, ipv dit forum negatief te noemen. Met hetzelfde gemak kunnen we deze opmerking direct weer terug leggen namelijk.

Waarom dienstknechten met een hoofdletter?
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

...
Laatst gewijzigd door geledu op 25 aug 2010, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

Beste Geledu,

Weet je wat nou zo mooi zou zijn, als bepaalde afwijzingen van bepaalde zaken gefundeerd en beargumenteerd zouden worden uit de Bijbel.

Zo hebben we allemaal een basis om de discussie te voeren.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Beste Geledu,

Welkom op het forum.

We hebben over 'de regeltjes' al een hele discussie achter de rug. Argumentatie van voor naar achter, van links naar rechts.

Moeten we dat gaan herhalen, of overtuig jij ons met jouw argumentatie? Je zult begrijpen dat we met wat algemene opmerkingen nog niet echt overtuigd zijn, ik hoop dat je de voorgaande discussie ook (hoeveel zijwegen er ook bewandeld zijn) op waarde kan schatten.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

geledu schreef:Miscanthus, de discussie begon mijnsinziens over "regeltjes" in het algemeen.

En gaven de mannen van de nadere reformatie ook niet duidelijk leiding in praktische zaken wat levensstijl aangaat ?

Wat het voorstellen aangaat :
Een Gergemmer die met angst kijkt naar de ontwikkelingen in reformatorisch nederland en wel van de gergem in het bijzonder.

Het afglijden van de eenvoudige schriftuurlijk-bevindelijke waarheid en daarmee samenhangend het meer en meer wereldgelijkvormig worden ook in levensstijl, baart mij grote zorgen.

Maar ondanks deze zorgen niet hopeloos, maar hopend en biddend op betere tijden
beste geledu,

Je naam doet vermoeden dat je een conservatief type bent :D
Jammer dat je afglijden van de waarheid laat samenvallen met wereldgelijkvormigheid. Ik weet niet of angst wel een juist gevoel is voor een christen. Er staat namelijk vele malen "vreest niet" in de Bijbel. Daarenboven mogen we geloven in een opgestane Zaligmaker die aan de rechterhand van God voor ons bidt.

In de HC staat beschreven wat Christus momenteel aan het doen is:
Vr.51. Wat nuttigheid brengt ons deze heerlijkheid van ons Hoofd Christus?
Antw. Eerstelijk dat Hij door Zijn Heilige Geest in ons, Zijn lidmaten, de hemelse gaven uitgiet a. Daarna dat Hij ons met Zijn macht tegen alle vijanden beschut en bewaart b.

Zijn macht beschut ons. vreest niet.
En wat betreft die betere tijden: die komen niet voordat Jezus terugkomt op de wolken.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

geledu schreef:de eenvoudige schriftuurlijk-bevindelijke waarheid
Misschien wil geledu eens uitleggen wat hij/zij daaronder verstaat?
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

geledu schreef:Dat er Dienstknechten zijn die aan deze zaken leiding trachten te geven moet juist positief worden gewaardeerd.
Ik vraag me af of je in de gemeente van Christus van dergelijk leiderschap mag spreken. D.w.z. er is een hierarchie, waarbij 'de hogeren' in gezag bepalen hoe - in dit geval - 'de lageren' zich behoren te kleden. (In de RKK werkt het overigens wel zo).

Ds. Moerkerken mag mij als medechristen aanspreken op mijn gedrag. Hij mag mij op grond van de bijbel overtuigen van zijn gelijk. Maar het is niet zo dat ik - mocht ik op grond van de bijbel een andere mening toegedaan zijn - naar hem moet luisteren.

P.S. In de nieuwste Wapenveld (dec 2005) staat een interessant artikel over deze en belendende materie: 'De heilloze weg van leiderschap' van Drs. E. van den Dool
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

geledu schreef:Miscanthus, de discussie begon mijnsinziens over "regeltjes" in het algemeen.

En gaven de mannen van de nadere reformatie ook niet duidelijk leiding in praktische zaken wat levensstijl aangaat ?

Wat het voorstellen aangaat :
Een Gergemmer die met angst kijkt naar de ontwikkelingen in reformatorisch nederland en wel van de gergem in het bijzonder.

Het afglijden van de eenvoudige schriftuurlijk-bevindelijke waarheid en daarmee samenhangend het meer en meer wereldgelijkvormig worden ook in levensstijl, baart mij grote zorgen.

Maar ondanks deze zorgen niet hopeloos, maar hopend en biddend op betere tijden
Heej, welkom op het forum. Juist als ik kijk hoe men mensen beoordeeld aan de hand van het wel of niet houden van regeltjes, hoe iemands geloofsleven wordt afgerekend op het wel of niet dragen van een rok bijvoorbeeld, dan ga ik me pas echt zorgen maken.... Omdat men dan juist heel ver van de eenvoudige schriftuurlijke waarheid is afgedwaald en de essentie van het evangelie helemaal uit het oog verloren is.

Ik begrijp dat je wat geschokt bent. Ik ben zelf ook wel eens geschokt, als ik lees en hoor wat voor misstanden er door het teveel vastklampen aan traditionele regeltjes ontstaan in de kerk, als ik lees hoe men omgaat of aankijkt tegen een christen die wel een broek draagt, of die wel tv kijkt.... en zoals eerder in dit topic al is besproken, verbiedt Gods Woord dit niet, maar zijn die regels slechts een menselijke, cultuur/traditionele toepassing van dingen uit de bijbel, die echter niet tot geboden van God voor iedereen gemaakt mogen worden.

We hebben de taak om christen te zijn en dat ook uit te stralen, in leer en leven... Maar dat je christen bent laat je zien door je gedrag, je handelen....

Laat je zien dat je christen bent door een rok te dragen en te veroordelen en te negeren wie dat niet doen? Dan zijn we farizees bezig. Christelijk leven doe je door God lief te hebben met alles in je, en je naaste als jezelf... ook als ze geen rok aan heeft.

Dat aspect van christelijk leven mis ik regelmatig, als ik hoor hoe men omgaat met christenen (als men ze zo nog wil noemen) die zich niet aan allerlei reformatorische regeltjes en gewoonten houden.... En dan laat men niet zien navolger te zijn van Christus, die in ieder geval wat dat betreft "geheel anders" was.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

het is eigenlijk zo: Hoe minder in Christus, hoe meer onder de wet.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

...
Laatst gewijzigd door geledu op 25 aug 2010, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Nou Geledu, je hebt meteen de volle laag gekregen...
:roll:
Plaats reactie