RK: $1000,- voor bewijs dat aarde rond zon draait

Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: RK: $1000,- voor bewijs dat aarde rond zon draait

Bericht door Gian »

caprice schreef:Wat een onzin. De zon draait gewoon om de aarde.
Derhalve gebaseerd op eigen waarneming :)
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: RK: $1000,- voor bewijs dat aarde rond zon draait

Bericht door caprice »

Gian schreef:
caprice schreef:Wat een onzin. De zon draait gewoon om de aarde.
Derhalve gebaseerd op eigen waarneming :)
Dat klopt ja. Ik heb het al eens eerder geplaatst: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 3&start=36
(Dus eigenlijk meer geen waarneming, maar een aanneming).

Overigens werd de aarde eerst geschapen, en pas de derde dag de zon. Verklaart Copernicus ons ook hoe de aarde toen in het luchtruim bleef hangen? Daar heb ik nooit van gehoord. De zon is er later bijgekomen, en de aarde is het middelpunt van de schepping, tot Gods eer.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: RK: $1000,- voor bewijs dat aarde rond zon draait

Bericht door Gian »

caprice schreef:
Gian schreef:
caprice schreef:Wat een onzin. De zon draait gewoon om de aarde.
Derhalve gebaseerd op eigen waarneming :)
Dat klopt ja. Ik heb het al eens eerder geplaatst: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 3&start=36
Onder welke nick?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: RK: $1000,- voor bewijs dat aarde rond zon draait

Bericht door caprice »

Gian schreef:
caprice schreef:
Gian schreef:
caprice schreef:Wat een onzin. De zon draait gewoon om de aarde.
Derhalve gebaseerd op eigen waarneming :)
Dat klopt ja. Ik heb het al eens eerder geplaatst: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 3&start=36
Onder welke nick?
Gewoon caprice natuurlijk. Wat anders?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: RK: $1000,- voor bewijs dat aarde rond zon draait

Bericht door Upquark »

Eigenlijk kun je niet zeggen dat alleen de aarde om de zon draait, of de zon alleen om de aarde: beide draaien namelijk om hun gemeenschappelijke zwaartepunt. Hetzelfde geldt voor de aarde en de maan: deze draaien 'om elkaar heen'. Zowel in het eerste als in het tweede geval geldt overigens wel dat dit zwaartepunt zich binnen het zwaarste lichaam (zon c.q. aarde) bevindt.

Al met al is dit, met permissie, een tamelijk oninteressante en niet-opbouwende discussie.
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RK: $1000,- voor bewijs dat aarde rond zon draait

Bericht door huisman »

...en de Bijbel is niet gegeven om een groot natuurkundige te worden maar om zalig te worden. Alles wat daar voor nodig is staat in de Schrift.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: RK: $1000,- voor bewijs dat aarde rond zon draait

Bericht door Gian »

Caprice, in dat topic zie ik geen reactie van je.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: RK: $1000,- voor bewijs dat aarde rond zon draait

Bericht door caprice »

Gian schreef:Caprice, in dat topic zie ik geen reactie van je.
Ik doelde op dit bericht:
caprice schreef:
Afgewezen schreef:
helma schreef:ik heb de vlg uitleg daarover weleens gehoord; dat Jozua niet zei: sta stil, maar wees stil
d.w.z. het schijnsel inhouden.
dus het bleef donker toen de dag aanbrak omdat de zon haar schijnsel inhield en de zon hield een dag haar schijnsel in.
hetzelfde wat gebeurde bij de duisternis bijvoorbeeld in Egypte tijdens de plagen / de duisternis tijdens de kruisiging




Het is gevaarlijk om met onze 'vermeende kennis' Gods Woord kloppend te maken


ik geloof dat het Pascal was die zei dat geloofswaarheden oneindig ver zijn en boven de natuurwetten verheven
Volgens mij bleef de zon juist staan om licht te geven, zodat Israël de strijd kon voltooien.
En het is geen 'vermeende kennis', dat de aarde om de zon draait. Dat is gewoon bewezen.
Jawel. De zon draait om de aarde. Op grond van Gods Woord nemen wij dat aan. Niemand kan op een hoek van het heelal gaan staan (daar is het te groot voor), en zo vanuit een stilstaande positie zien wat er in het heelal ten opzichte van elkaar beweegt.
De aarde is het middelpunt van de schepping. Zij staat vast op hare grondpilaren, en de gedachte dat de zon in het middelpunt staat, is een dwaalleer uit de natuurgodsdiensten die de zon in het middelpunst stelden.
Dat wil niet zeggen dat het zonnestelsel ook niet klopt. Het kan lijken of dat de aarde om de zon draait, maar het hele zonnestelsel beweegt zich, inclusief zon, en de aarde staat stil.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Zon draait rond de aarde

Bericht door PvS »

Het is opmerkelijk hoe Mozes alles toeschrijft aan God, de Maker van alle dingen, Welke, door dit licht rondom de chaos te doen bewegen, de onbereide stoffen meer en meer bereidde, en bekwaam maakte tot hun verscheidene gebruiken (Bijbelverkl. PPW).

Dit is nu de kracht en het voorrecht van het geloof dat Christus aanprijst, namelijk dat het bergen en zeeën aan zijn bevel ondergeschikt maakt (Matth. 17:20; Luk. 17:6). Want hoe meer de vromen zichzelf ontledigen, des te overvloediger brengt God Zijn eigen kracht in hen over. Kortom, het geloof ontleent aan het Woord, waarin het gefundeerd is, het vertrouwen op Zijn heerschappij. Zo heeft Elia bijvoorbeeld de hemel gesloten en weer geopend op Zijn bevel, en vuur van de hemel doen neerdalen (I Kon. 17 en 18). En Christus rust de discipelen toe met een hemelse kracht, zodat ze de elementen aan zich kunnen onderwerpen. Men moet zich er alleen voor hoeden dat niemand inderhaast naar eigen goeddunken tot het geven van onberaden bevelen overgaat. Om deze reden maakte Jozua niet eerder aanstalten om halt te houden en de loop van de zon tegen te houden, voordat hij van Gods wil terdege kennis genomen had. Want hoewel in de uitspraak dat hij met God sprak, niet genoegzaam tot uitdrukking komt welk een bescheidenheid en ootmoed een dienstknecht van God past in het formuleren van gebeden, voor ons zij het voldoende dat Jozua dat wat hij verlangde van God gevraagd heeft, en dat hij toen hij dat afgesmeekt had, een vrijmoedig en fier verkondiger werd van een ongelooflijk groot wonder, dat nog nooit had plaatsgevonden.
Nooit zou hij het immers aangedurfd hebben om ten overstaan van allen zo wel verzekerd de zon een bevel te geven, als hij zich van zijn roeping niet terdege bewust geweest was. Anders zou hij een schandelijke en zeer smadelijke zaak op zich genomen hebben. Als hij dus zonder aarzelen deze luide uitroep laat horen, dat zon en maan van de eeuwige wetmatigheid in de natuur mogen afwijken, is het net alsof hij hen bezweert bij de onmetelijke macht van God, waarmee hij is begiftigd. Hierin nu schittert de bijzondere gunst van God jegens de Kerk, dat Hij, net zoals Hij terwille van het menselijk geslacht door de dagelijkse loop van de zon dag en nacht van elkaar scheidt, en dat geweldige lichaam in onvermoeibare snelheid alsmaar rondwentelt, zo ook wilde dat zij een poosje stilstond, totdat de vijanden van Israël verdelgd waren. (Calvijn).
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: RK: $1000,- voor bewijs dat aarde rond zon draait

Bericht door albion »

caprice schreef:
Gian schreef:
caprice schreef:Wat een onzin. De zon draait gewoon om de aarde.
Derhalve gebaseerd op eigen waarneming :)
Dat klopt ja. Ik heb het al eens eerder geplaatst: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 3&start=36
(Dus eigenlijk meer geen waarneming, maar een aanneming).

Overigens werd de aarde eerst geschapen, en pas de derde dag de zon. Verklaart Copernicus ons ook hoe de aarde toen in het luchtruim bleef hangen? Daar heb ik nooit van gehoord. De zon is er later bijgekomen, en de aarde is het middelpunt van de schepping, tot Gods eer.

De aarde is de derde dag geschapen en de zon de vierde dag.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: RK: $1000,- voor bewijs dat aarde rond zon draait

Bericht door Afgewezen »

albion schreef:De aarde is de derde dag geschapen en de zon de vierde dag.
?
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: RK: $1000,- voor bewijs dat aarde rond zon draait

Bericht door caprice »

albion schreef:
caprice schreef:
Gian schreef:
caprice schreef:Wat een onzin. De zon draait gewoon om de aarde.
Derhalve gebaseerd op eigen waarneming :)
Dat klopt ja. Ik heb het al eens eerder geplaatst: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 3&start=36
(Dus eigenlijk meer geen waarneming, maar een aanneming).

Overigens werd de aarde eerst geschapen, en pas de derde dag de zon. Verklaart Copernicus ons ook hoe de aarde toen in het luchtruim bleef hangen? Daar heb ik nooit van gehoord. De zon is er later bijgekomen, en de aarde is het middelpunt van de schepping, tot Gods eer.

De aarde is de derde dag geschapen en de zon de vierde dag.
Wat betreft de zon ( :blush ) heb je gelijk, maar met de aarde bedoel ik de wereldbol zelf. Die werd voor (of op) de eerste dag geschapen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Re: RK: $1000,- voor bewijs dat aarde rond zon draait

Bericht door Da Capo »

caprice schreef: Jawel. De zon draait om de aarde. Op grond van Gods Woord nemen wij dat aan. Niemand kan op een hoek van het heelal gaan staan (daar is het te groot voor), en zo vanuit een stilstaande positie zien wat er in het heelal ten opzichte van elkaar beweegt.
De aarde is het middelpunt van de schepping. Zij staat vast op hare grondpilaren, en de gedachte dat de zon in het middelpunt staat, is een dwaalleer uit de natuurgodsdiensten die de zon in het middelpunst stelden.
Dat wil niet zeggen dat het zonnestelsel ook niet klopt. Het kan lijken of dat de aarde om de zon draait, maar het hele zonnestelsel beweegt zich, inclusief zon, en de aarde staat stil.
Soms word Christus wel vergeleken bij de Zon (der gerechtigheid) die opgaat in het leven van een mens. In die beeldspraak ben ik geneigd te zeggen dat de zon in het middelpunt van ons zonnestelsel staat en niet de aarde.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Zon draait om de aarde

Bericht door PvS »

Gedeelte uit een predikatie over Job 9 van Calvijn:

...Job heeft hier echter onder enige namen heel dat schone hemelse leger onder onze aandacht willen brengen. We zien behalve de planeten, de sterren die aan het firmament staan. We zien hoe ze alle dienen om iets aan te wijzen, opdat wij op het bewonderenswaardige kunstwerk dat er is in de beweging der hemelen, des te beter letten. We zien wel hoe de zon elke dag een omloop maakt; dat ze na te zijn opgegaan weer ondergaat en dat ze om de aarde heendraait, zowel boven ons als beneden ons. Ja, dat ziet men. We zien eveneens dat de zon nog een andere (om)loop heeft, die daar geheel tegenover staat. Hoe dat? Wel, waar komen de winter en de zomer anders vandaan dan dat de zon dichter bij ons komt of zich verwijdert, en voorts hoger en lager komt te staan? Althans naar wij zien! Want al naar gelang ze zich van ons verwijdert of ons nadert, doet ze het verschil tussen de jaargetijden ontstaan. Dat zien we; ik zeg, de minst ontwikkelden en onwetenden. Weliswaar nemen ze niet waar dat de zon bij het maken van haar omloop iedere dag een totaal andere weg aflegt, maar het effect daarvan ervaart men wel. Want wij hebben geen winter of zomer, tenzij dan door (de stand van) de zon. Maar terwijl we dat hebben geleerd, dan nog begrijpen we niet goed genoeg hoe het is, dat God deze baan van de zon regelt...
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: RK: $1000,- voor bewijs dat aarde rond zon draait

Bericht door Alexander CD »

Hier geldt dat Gods wegen hoger zijn dan de onze.

Ik kan het niet bewijzen dat de zon om de aarde draait of de aarde om de zon, ik heb daar geen kijk op en wie wel?

Wat de wetenschap mij verteld moet ik geloven!
Wat de bijbel zegt moet ik ook geloven.

Als ik op de wetenschap vertrouw geloof ik in mensen, als ik de bijbel aanneem geloof ik God.

En Abraham geloofde God en het werd hem tot rechtvaardigheid gerekend, waar de zegeningen zijn en de beloftes daar moet ook mijn hart zich op vertrouwen.
Plaats reactie