In het kerkje van Ederveen heerst het oude geloof

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Precies, en als het niet zo overkomt op mensen die niet bekend zijn met deze cultuur kunnen we dat die mensen gaan verwijten, maar we kunnen ook zelf gaan kijken hoe dat nou eigenlijk komt, en of wij daar wat aan zouden kunnen doen :) Het is zo gemakkelijk en tegelijk zo onchristelijk om geen rekening met die ander te houden maar ondertussen wel van hem/haar te verwachten dat hij alles beleeft zoals het zou moeten zijn...

Komt dat niet omdat we zelf zo bekend zijn met allerlei vormen, dat we nauwelijks meer kunnen voorstellen hoeveel moeite anderen ermee kunnen hebben, of hoe moeilijk ze voor anderen te begrijpen zijn?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Marnix schreef: .....Het is zo gemakkelijk en tegelijk zo onchristelijk om geen rekening met die ander te houden maar ondertussen wel van hem/haar te verwachten dat hij alles beleeft zoals het zou moeten zijn...
Ik denk dat dit de kneep is. Voorgeprogrammeerde ervaring/ beleving. Als je het anders beleeft, wordt al snel gedacht dat je spot of het niet echt is, of dat hij/zij de beleving van de mainstream geweld aandoet. Stel je voor...
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

rekcor schreef:De auteur van het artikel was - voor zover ik het kan overzien - eerlijk in zijn observatie. Dat deze observatie vervolgens sterk gekleurd is, mag niet meer dan logisch zijn. Aangezien deze 'kleuring' ook weer terugkomt in het artikel, is er m.i. niets aan de hand met het artikel. Zo beleefde de beste man het nu eenmaal, daar kan hij ook niets aan doen!
Allemaal goed en best, maar laten we dan niet zeggen dat het objectief is. Trouwens, het feit dat je zo'n kerkdienst gaat beschrijven, zegt al iets over de persoon die dat doet en de manier waarop dat dan gaat zegt ook nog wel iets over de intentie van iemand. Wat beweegt iemand om zgn. objectief dit soort evenementen te gaan beschrijven?
Gebruikersavatar
myster
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24
Locatie: gelderland

Bericht door myster »

Ik heb het stukje ook ns aandachtig doorgelezen en volgens mij was de beste man helemaal niet op zoek naar een kerk of preek die 'bij hem paste' maar wist hij van tevoren wat hij kon verwachten. Daarom is het hele stuk in mijn ogen een ongepaste vorm van lastering. Aangezien hijzelf al aangaf niet onbekend te zijn met de "tale Kanaäns" zoals hij dat spottend(?) noemde, moet hij ook op de hoogte zijn van de verschillende stromingen in de protestantse en zelfs in de reformatorische kringen.
Voor mij hoeft zo'n stuk echt niet in de krant.

zou hij ook n moskee gaan 'beschrijven"???? :wink:

ps. als kersvers Edervener moet mij even van t hart, dat t in Ederveen prima toeven is (vooral 's zondags) :D
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16756
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

myster schreef:zou hij ook n moskee gaan 'beschrijven"???? :wink:
Myster, je reageert nu kennelijk op de eerste posting, maar de laatste bijdragen gingen over een ander stukje, waarin een kerkdienst in de Noorderkerk in Rijssen werd beschreven.

In beide gevallen ging het echter niet om een eenmalige actie. De auteur van het eerste stuk bezocht allerlei kerken, de tweede deed dat ook, van Leger des Heils tot Ghanees Evangelicaal en Russisch-Orthodox.

Maar, om spraakverwarring te voorkomen, jouw opmerkingen liggen dus niet in het verlengde van de voorgaande postings, want die gingen dus over een àndere tekst [die niks met Ederveen te maken had :wink: ]
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Kerkshopper: Vrije Evangelisatie Zwolle
Mail de kerkshopper: kerkshopper@eo.nl
In misschien wel de meest religieuze sporthal van Nederland, komen iedere zondag 1200 mensen samen in de Vrije Evangelisatie (gemeente) Zwolle. Het is in dezelfde hal als waar Jeugdkerk GODfashion, WinterWonderRock en tal van andere gospelconcerten worden gehouden.
Aankomst
Ik kom aangelopen over een parkeerplaats waar zowaar vaders en kinderen huppelend naast elkaar zich naar de ingang spoeden. Buiten voor de deur staan groepjes jongelui elkaar op te wachten om nog bij te praten over het weekend.

Bij het daadwerkelijk betreden van de heilige gymvloer wordt mij de handgeschut. Achterin de sportzaal op een houtere tribune dan de banken en menig oud kerk gebouw, zitten opvallend veel tieners.
Muziek
Een vrouw in een groen colbert neemt de microfoon in handen en start de samenzang. Begeleid door een vijftal vocalisten, drum, elektrische piano en een basgitaar en niet te vergeten de in veel kerken op komende beamer.
Mededelingen
Tijdens de mededeling een opmerkelijke mededeling, namelijk dat de spreker tot dan toe nog niet gearriveerd is en dat waarschijnlijk een van de broeders het woord zal gaan nemen, 'maar', zo wordt er gezegd, 'we zullen zien hoe de Heer het leidt'. De man van de mededelingen draagt ook een kindje op. Zichtbaar trots doet hij dat. Het is dan ook zijn eigen klein zoon. Levi genaamd. Opdragen is in mijn ogen zoiets als het bekend maken van de ouders dat ze hun kindje onder de verantwoording van de Heer willen stellen en getuigen dat ze in gehoorzaamheid aan God, het kind willen opvoeden. Beetje anders dan de kinderdoop in veel kerken.
De spreker
'Broeder Bert' kreeg een kwartier voor de dienst te horen dat er een preek van hem verwacht werd. Hij is naar huis
geracet om daar een preek op te halen. Het begint daarom wat ongemakkelijk maar op een gegeven moment raakt broeder Bert zijn spanning kwijt en weet hij mij te boeien met het verhaal over de ware wijnstok uit Johannes 15.
Preek
Wat me bij is gebleven van de preek: 'Wij in Christus en Christus in ons', maar hoe zit dit dan? Wij als kleine wezentjes kunnen wel in Christus zijn, dat is nog wel te volgen. Als een auto in een garage, een vitamine in een sinaasappel. Maar Christus in een nietig mens? Dat is moeilijk te bevatten …
Bert legt het uit aan de hand van een spons en een grote bak water. De spons in het water neemt het water in zich op, maar blijft een spons gevuld met water. Zo is het met Christus in ons. Hij gaat nog een stapje verder …. Als je de spons uit het water haalt en buiten de bak neer legt, droogt hij op en verdort hij. Dus!!! Belangrijk dat wij in Christus blijven (bak met water) zodat Christus in ons (water in spons) kan zijn en blijven.
Bijzonderheden
Er werd een speciaal lied voor de kinderen gezongen waarna zij naar hun eigen dienst konden vertrekken. Wat betekend dat na dat lied de kerk een derde leger was ;-)
Ook is de gemeente zich aan het voorbereiden op een paralleldienst. Twee dezelfde ochtenddiensten na elkaar, om zo het groeiende aantal mensen een plek te kunnen geven en de mogelijkheid verder te groeien.
Wat me afleidde tijdens de dienst
De vraag: Of het broeder Bert in al zijn haast gelukt is zich zondagmorgen in het verkeer te als christen te gedragen.
Wat er verder in de Gemeente gebeurt
Tal van activiteiten, gezien de agenda. Voor tieners, jeugd en jong volwassenen zijn er avonden in een koffiebar, daarnaast zijn er huiskringen, ook voor de oudere. Iedere maand is er een zendeling van de maand. En is de gemeente actief in de stad Zwolle zelf.
is dit van dezelfde schrijver?
Q!

Bericht door Q! »

myster schreef:Ik heb het stukje ook ns aandachtig doorgelezen en volgens mij was de beste man helemaal niet op zoek naar een kerk of preek die 'bij hem paste' maar wist hij van tevoren wat hij kon verwachten. Daarom is het hele stuk in mijn ogen een ongepaste vorm van lastering. Aangezien hijzelf al aangaf niet onbekend te zijn met de "tale Kanaäns" zoals hij dat spottend(?) noemde, moet hij ook op de hoogte zijn van de verschillende stromingen in de protestantse en zelfs in de reformatorische kringen.
Voor mij hoeft zo'n stuk echt niet in de krant.

zou hij ook n moskee gaan 'beschrijven"???? :wink:

ps. als kersvers Edervener moet mij even van t hart, dat t in Ederveen prima toeven is (vooral 's zondags) :D
Als ex-Eereveener heb ik ervaren dat het een roddelgat is. Er ging bij ons het volgende grapje:

Hoe herken je de Eereveener?
Als hij een nummer belt, en een stem zegt: "er zijn nog 5 wachtenden voor u", dan zegt hij: "O ja, wie dan?"
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Q! schreef:[Hoe herken je de Eereveener?
Als hij een nummer belt, en een stem zegt: "er zijn nog 5 wachtenden voor u", dan zegt hij: "O ja, wie dan?"
:mrgreen:
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Miscanthus schreef:
Kerkshopper: Vrije Evangelisatie Zwolle
Mail de kerkshopper: kerkshopper@eo.nl
In misschien wel de meest religieuze sporthal van Nederland, komen iedere zondag 1200 mensen samen in de Vrije Evangelisatie (gemeente) Zwolle. Het is in dezelfde hal als waar Jeugdkerk GODfashion, WinterWonderRock en tal van andere gospelconcerten worden gehouden.
Aankomst
Ik kom aangelopen over een parkeerplaats waar zowaar vaders en kinderen huppelend naast elkaar zich naar de ingang spoeden. Buiten voor de deur staan groepjes jongelui elkaar op te wachten om nog bij te praten over het weekend.

Bij het daadwerkelijk betreden van de heilige gymvloer wordt mij de handgeschut. Achterin de sportzaal op een houtere tribune dan de banken en menig oud kerk gebouw, zitten opvallend veel tieners.
Muziek
Een vrouw in een groen colbert neemt de microfoon in handen en start de samenzang. Begeleid door een vijftal vocalisten, drum, elektrische piano en een basgitaar en niet te vergeten de in veel kerken op komende beamer.
Mededelingen
Tijdens de mededeling een opmerkelijke mededeling, namelijk dat de spreker tot dan toe nog niet gearriveerd is en dat waarschijnlijk een van de broeders het woord zal gaan nemen, 'maar', zo wordt er gezegd, 'we zullen zien hoe de Heer het leidt'. De man van de mededelingen draagt ook een kindje op. Zichtbaar trots doet hij dat. Het is dan ook zijn eigen klein zoon. Levi genaamd. Opdragen is in mijn ogen zoiets als het bekend maken van de ouders dat ze hun kindje onder de verantwoording van de Heer willen stellen en getuigen dat ze in gehoorzaamheid aan God, het kind willen opvoeden. Beetje anders dan de kinderdoop in veel kerken.
De spreker
'Broeder Bert' kreeg een kwartier voor de dienst te horen dat er een preek van hem verwacht werd. Hij is naar huis
geracet om daar een preek op te halen. Het begint daarom wat ongemakkelijk maar op een gegeven moment raakt broeder Bert zijn spanning kwijt en weet hij mij te boeien met het verhaal over de ware wijnstok uit Johannes 15.
Preek
Wat me bij is gebleven van de preek: 'Wij in Christus en Christus in ons', maar hoe zit dit dan? Wij als kleine wezentjes kunnen wel in Christus zijn, dat is nog wel te volgen. Als een auto in een garage, een vitamine in een sinaasappel. Maar Christus in een nietig mens? Dat is moeilijk te bevatten …
Bert legt het uit aan de hand van een spons en een grote bak water. De spons in het water neemt het water in zich op, maar blijft een spons gevuld met water. Zo is het met Christus in ons. Hij gaat nog een stapje verder …. Als je de spons uit het water haalt en buiten de bak neer legt, droogt hij op en verdort hij. Dus!!! Belangrijk dat wij in Christus blijven (bak met water) zodat Christus in ons (water in spons) kan zijn en blijven.
Bijzonderheden
Er werd een speciaal lied voor de kinderen gezongen waarna zij naar hun eigen dienst konden vertrekken. Wat betekend dat na dat lied de kerk een derde leger was ;-)
Ook is de gemeente zich aan het voorbereiden op een paralleldienst. Twee dezelfde ochtenddiensten na elkaar, om zo het groeiende aantal mensen een plek te kunnen geven en de mogelijkheid verder te groeien.
Wat me afleidde tijdens de dienst
De vraag: Of het broeder Bert in al zijn haast gelukt is zich zondagmorgen in het verkeer te als christen te gedragen.
Wat er verder in de Gemeente gebeurt
Tal van activiteiten, gezien de agenda. Voor tieners, jeugd en jong volwassenen zijn er avonden in een koffiebar, daarnaast zijn er huiskringen, ook voor de oudere. Iedere maand is er een zendeling van de maand. En is de gemeente actief in de stad Zwolle zelf.
is dit van dezelfde schrijver?
Nee. Wel een fijne gemeente trouwens, de VEZ :)
Afgewezen schreef:Allemaal goed en best, maar laten we dan niet zeggen dat het objectief is. Trouwens, het feit dat je zo'n kerkdienst gaat beschrijven, zegt al iets over de persoon die dat doet en de manier waarop dat dan gaat zegt ook nog wel iets over de intentie van iemand. Wat beweegt iemand om zgn. objectief dit soort evenementen te gaan beschrijven?
De schrijver is journalist. Misschien zegt dat al wel wat. De stukken zullen ook ongetwijfeld wel in een weekblad of zo gepubliceerd worden. Een journalist wil (als het goed is) verslag doen van gebeurtenissen om de lezer te informeren.... journalistieke verslagen zijn over het algemeen best objectief, hoewel er natuurlijk altijd een stukje eigen mening in zit... maar dat maakt een stuk nog niet subjectief.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

journalistieke verslagen zijn over het algemeen best objectief, hoewel er natuurlijk altijd een stukje eigen mening in zit... maar dat maakt een stuk nog niet subjectief.
:?:
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Wat is bedoel is dat iemand zonder bijbedoelingen schrijft, niet om iemand ergens van te overtuigen, maar neutraal zijn bevindingen op papier zet. Dat mensen hier zeggen: Pff, lekkere foute bevindingen heeft die man, dat vind ik een beetje jammer. Wat had hij dan moeten schrijven? Zo komt het op me over maar ik zal er wel gigantisch naastzitten?

Goed, het objectief vs. subjectief wordt een beetje vaag en daar draag ik ook aan bij :D

Laten we dus even een statement maken, to the point komen. Wat is precies het probleem, Afgewezen, jij zegt op een gegeven moment: Pff, lekker subjectief.... maar op de schrijver komt het zo over.... wat had hij dan moeten doen / schrijven?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Wat is bedoel is dat iemand zonder bijbedoelingen schrijft, niet om iemand ergens van te overtuigen, maar neutraal zijn bevindingen op papier zet. Dat mensen hier zeggen: Pff, lekkere foute bevindingen heeft die man, dat vind ik een beetje jammer. Wat had hij dan moeten schrijven? Zo komt het op me over maar ik zal er wel gigantisch naastzitten?

Goed, het objectief vs. subjectief wordt een beetje vaag en daar draag ik ook aan bij :D

Laten we dus even een statement maken, to the point komen. Wat is precies het probleem, Afgewezen, jij zegt op een gegeven moment: Pff, lekker subjectief.... maar op de schrijver komt het zo over.... wat had hij dan moeten doen / schrijven?
Weet ik niet. Ik weet niet precies wat zijn intentie was.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Ik haal nergens uit het stuk dat de auteur wil provoceren, zich wil afzetten tegen bepaalde groeperingen of wat dan ook. Uit de opouw en stijl blijkt dat hij gewoon is gaan zitten en vanuit zijn belevingswereld probeert ze goed mogelijk te omschrijven wat er gebeurt. Als hij dan dat schrijft over dat klassieke drama (gelovig vs ongelovig, wedergeboren of niet, en in beide gevallen afhankelijk van God) kan ik dus de opmerking " lekker objectief hoor" niet echt plaatsen want dat is zijn eigen beleving , zo komt het op hem over en zijn beleving geeft hij gewoon nauwkeurig weer, en of we dat net zo zien is dan iets heel anders... en dat hij het anders ervaart dan het voglens ons bedoeld is is toch niet eits dat we hem kunnen verwijten, hooguit iets waarbij we onszelf kunnen afvragen of we het dan wel goed gebracht hebben, aangezien het niet goed over is gekomen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Ik haal nergens uit het stuk dat de auteur wil provoceren, zich wil afzetten tegen bepaalde groeperingen of wat dan ook. Uit de opouw en stijl blijkt dat hij gewoon is gaan zitten en vanuit zijn belevingswereld probeert ze goed mogelijk te omschrijven wat er gebeurt. Als hij dan dat schrijft over dat klassieke drama (gelovig vs ongelovig, wedergeboren of niet, en in beide gevallen afhankelijk van God) kan ik dus de opmerking " lekker objectief hoor" niet echt plaatsen want dat is zijn eigen beleving , zo komt het op hem over en zijn beleving geeft hij gewoon nauwkeurig weer, en of we dat net zo zien is dan iets heel anders... en dat hij het anders ervaart dan het voglens ons bedoeld is is toch niet eits dat we hem kunnen verwijten, hooguit iets waarbij we onszelf kunnen afvragen of we het dan wel goed gebracht hebben, aangezien het niet goed over is gekomen.
Volgens mij dwalen we af. Hij geeft zijn 'beleving' weer; juist, en dat maakt het stuk 'subjectief'.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Dat maakt alle ervaringen van mensen inderdaad subjectief. Daarom heeft het ook weinig zin om op een stukje als dit:
De preek is een exposé van de worsteling om bekeerd te worden, waarin de mens afhankelijk is van Gods uitverkiezing. Hierdoor doet de preek denken aan de blauwdruk voor een klassiek drama waarin twee groepen centraal staan: de uitverkorenen en de verworpenen die beide letterlijk aan Gods genade zijn overgeleverd.
te reageren met dit:

{quote]Ja, echt nuchter en objectief…[/quote]
Plaats reactie