extremisme ?

Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Van mij mag Mirja gewoon wel in het engels posten. Er is altijd wel iemand die het dan ff kan vertalen wanneer dat nodig is. Dit getuigt inderdaad niet echt van duidelijkheid zo.
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door zwartwit
Oorspronkelijk gepost door Harry
Oorspronkelijk gepost door Mirja
dat was een man harry, niet millionen dat geloofd in een murder religie!!!

[Aangepast op 8/11/04 door Mirja]
Wellicht kan je deze posting nog eens over doen, want ik begrijp er geen klap van!
heb jullie soms gedenken dat Jezus hebt nooit een woord gezegd van de kleren, haar, of uiterlijke dingen van de million of mensen dat heb naar hem gekomen???
dit soort praat vandag is heel extreme.
[Aangepast op 9/11/04 door Mirja]
:pu:pu:pu:pu:pu
't Wordt er niet duidelijker op...
Kom op zwart/wit, met een beetje goede wil...:%
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
Harry

Bericht door Harry »

Volgens mij veroordeelt Mirja de refocultuur, meer kan ik er niet van maken. Wellicht zijn postings in het engels een goed idee. Want dit is erg cryptisch...
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Even terug naar het oorspronkelijke onderwerp:
Gravo, je vraagt je af of er een opkomend christenfundamentalisme is, en als mogelijke aanwijzing daarvoor wijs je op de affaires Buttiglione, Constantijn, D66 e.d. Om twee redenen vind ik de vraagstelling merkwaardig.
In de eerste plaats wijzen de genoemde affaires eerder op de opkomst van een liberaal fundamentalisme in Europa, dat zozeer overtuigd is van eigen waarheid (met homorechten (momenteel?) in de hoofdrol) dat enigerlei kritiek hierop niet wordt getolereerd en leidt tot uitsluiting van personen uit bepaalde ambten en aantasten van grondrechten. Wellicht is het op deze site niet nodig erop te wijzen dat dit inderdaad een fundamentalistische tendens binnen een geseculariseerd Europa is, maar toch is het merkwaardig dat je ipv daarvan juist vraagt naar christelijk fundamentalisme. Vanwaar?
In de tweede plaats, hoewel genoemde affaires zouden kunnen leiden tot christelijke fundamentalisme, is daarvan zoals je zelf zegt niets aanwijsbaar. Dus is je vraag op zijn best overbodig, en op zijn slechtst insinuerend, bijna alsof je verwacht dat het er wel een keer van komen moet. De aanwezigheid van een eventuele voedingsbodem is echter geen aanwijzing dat er sprake is van fundamentalisme. Niet op elke kaas groeit schimmel...
Doortje

Bericht door Doortje »

Oorspronkelijk gepost door Mirja
heb jullie soms gedenken dat Jezus hebt nooit een woord gezegd van de kleren, haar, of uiterlijke dingen van de million of mensen dat heb naar hem gekomen???
dit soort praat vandag is heel extreme.

[Aangepast op 9/11/04 door Mirja]
Volgens Mirja (correct me if i'm wrong) heeft Jezus nooit wat gezegd over kleren, haardracht en andere uiterlijke dingen waar nu toch wel mensen op hameren. Dat soort praat is volgens haar extremisme.

(t duurt even, maar dan heb je ook wat :%)
Mirja

Bericht door Mirja »

bedankt duurtje!!! :D dat is het percies!!

[Aangepast op 10/11/04 door Mirja]
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

Oorspronkelijk gepost door David J
Even terug naar het oorspronkelijke onderwerp:
Gravo, je vraagt je af of er een opkomend christenfundamentalisme is, en als mogelijke aanwijzing daarvoor wijs je op de affaires Buttiglione, Constantijn, D66 e.d. Om twee redenen vind ik de vraagstelling merkwaardig.
In de eerste plaats wijzen de genoemde affaires eerder op de opkomst van een liberaal fundamentalisme in Europa, dat zozeer overtuigd is van eigen waarheid (met homorechten (momenteel?) in de hoofdrol) dat enigerlei kritiek hierop niet wordt getolereerd en leidt tot uitsluiting van personen uit bepaalde ambten en aantasten van grondrechten. Wellicht is het op deze site niet nodig erop te wijzen dat dit inderdaad een fundamentalistische tendens binnen een geseculariseerd Europa is, maar toch is het merkwaardig dat je ipv daarvan juist vraagt naar christelijk fundamentalisme. Vanwaar?
In de tweede plaats, hoewel genoemde affaires zouden kunnen leiden tot christelijke fundamentalisme, is daarvan zoals je zelf zegt niets aanwijsbaar. Dus is je vraag op zijn best overbodig, en op zijn slechtst insinuerend, bijna alsof je verwacht dat het er wel een keer van komen moet. De aanwezigheid van een eventuele voedingsbodem is echter geen aanwijzing dat er sprake is van fundamentalisme. Niet op elke kaas groeit schimmel...
Bedankt voor de preciese reaktie.
Het gaat mij er niet om iets te insinueren of op te roepen.

Ik bespeur alleen een toenemende ergernis over het door jou terecht <liberaal fundamentalisme> genoemde fenomeen. Veel christenen zien hierin de opkomst van een niet meer terug te draaien poging om met religie en haar instituten definitief af te rekenen.

Mijn vraag (geen constatering , maar vraag!) is of in deze voor christenen in het Westen toch betrekkelijk nieuwe situatie er ergens tendenzen zijn aan te wijzen, die vanuit een reactionaire houding tegen dit liberale cordon, zouden kunnen leiden tot frustratie of erger.

Mijn vraag gaat dus niet richting christenfundamentalisme. dat is gewoon een bekende recente theologische ontwikkeling in het christendom. Mijn vraag gaat over de kans dat er binnen fundamentalistische christelijke groeperingen gegrepen gaat worden naar een gewelddadige reactie op de moderniteit.

Met velen zie ik gelukkig geen enkele aanleiding om dat in Nederland te verwachten, maar helemaal onmogelijk is het in het christendom toch niet. Zie de acties van anti-abortus-activisten in Amerika.

Het is echter nu wel het moment om na te denken over de eventuele mogelijkheid of kansen voor het ontstaan van dit extremisme.

gravo
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Het is echter nu wel het moment om na te denken over de eventuele mogelijkheid of kansen voor het ontstaan van dit extremisme.

gravo
Nadenken is natuurlijk nooit verkeerd, maar nadenken over eventualiteiten is altijd een hachelijke bezigheid. Eventueel kan alles tot van alles leiden, en zonder concrete aanwijzingen voor bepaalde ontwikkelingen vind ik het nogal zinloos.
Wat dat betreft is het nuttiger een discussie te beginnen over of je genoemde incidenten inderdaad als fundamentalistisch kunt zien.
Maar goed, een zekere waakzaamheid ten opzichte van mogelijk extremistische reacties in eigen kring is ook niet slecht.
Mirja

Bericht door Mirja »

wat voor extremism praaten jullie over..
de extreme haat van de muslims???
tja...wat zal wij doen????
Harry

Bericht door Harry »

Oorspronkelijk gepost door Mirja
wat voor extremism praaten jullie over..
de extreme haat van de muslims???
tja...wat zal wij doen????
Wat is er met jou aan de hand? Als er nog eens een topic wordt geopend over de bloemetjes en de bijtjes weet je de discussie binnen een mum van tijd richting moslims en hun vermeende extremisme te manouvreren! Is dat niet een beetje doorgeslagen? Er zijn ook nog andere zaken waar we ons druk over kunnen maken. Laat die moslims in dit topic nu maar even met rust. Volgens mij gaat het hier over een heel ander extremisme.
En als ik zo naar buiten kijk, vallen die moslims ook best mee!
Plaats reactie