Boodschap - Boodschapper

Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Boodschap - Boodschapper

Bericht door Pim »

Al een paar dagen loop ik met de volgende vraag. Als je een boodschap wil overbrengen aan iemand anders (of als een boodschap tot jou komt), moet je je dan afvragen of de intenties van de boodschapper wel zuiver zijn c.q. in overeenstemming zijn met de inhoud van de boodschap?

Om het concreet te maken:
- De Messiah die gezongen wordt door een niet-Christen/Christin.
- Een film met een duidelijk Christelijke boodschap, maar waarvan je geen idee hebt hoe de acteurs hier mee omgaan.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Beste Pim,
Wellicht kun je iets met de onderstaande bijbeltekst.

Marcus 9
38 En Johannes antwoordde Hem, zeggende: Meester! wij hebben een gezien, die de duivelen uitwierp in Uw Naam, welke ons niet volgt; en wij hebben het hem verboden, omdat hij ons niet volgt.
39 Doch Jezus zeide: Verbiedt hem niet; want er is niemand, die een kracht doen zal in Mijn Naam, en haastig van Mij kwalijk zal kunnen spreken.
40 Want wie tegen ons niet is, die is voor ons.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Boodschap - Boodschapper

Bericht door Marnix »

Pim schreef:Al een paar dagen loop ik met de volgende vraag. Als je een boodschap wil overbrengen aan iemand anders (of als een boodschap tot jou komt), moet je je dan afvragen of de intenties van de boodschapper wel zuiver zijn c.q. in overeenstemming zijn met de inhoud van de boodschap?

Om het concreet te maken:
- De Messiah die gezongen wordt door een niet-Christen/Christin.
- Een film met een duidelijk Christelijke boodschap, maar waarvan je geen idee hebt hoe de acteurs hier mee omgaan.
Tja, om maar even een retorisch element in het antwoord te gooien: Wat zegt de bijbel er over?

Want de boodschap is Gods boodschap voor mensen.... Werkt God alleen maar door christenen heen? De bijbel laat volgens mij wel zien dat dat niet zo is.

Daarnaast kan je ook kijken naar wie de oorspronkelijke schrijver is van de Messiah? Een christen? Als een niet-christen het dan zingt of een christen, verandert de inhoud dan? Als een niet-christen een tekst uit de bijbel haalt, is de boodschap dan anders dan wanneer een christen het had gelezen? Als een ongelovige acteurs/filmcrew film maken die door een christen is geschreven, veranderd de inhoud dan? Natuurlijk ligt het bij een verfilming iets anders, omdat je daarbij dingen zou kunnen veranderen.... Wat Narnia betreft (ik neem aan dat je hier op doelt), daar zitten die bijbelse elementen er nog heel duidelijk in :)
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Bedankt voor jullie reacties. Wat betreft die film, daarbij doelde ik op The Climb, die heb ik afgelopen weekend gezien.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Houthakker

Bericht door Houthakker »

1. Hoe vond je "The Climb'?

2. En op je vraag: dat is geen doen. Als je daaraan wilt beginnen dan zou je je ook moeten afvragen wat de intenties geweest zijn van iedere zanger afzonderlijk in een groot mannenkoor, om maar eens wat te noemen. Want al zingend komt er dan ook een boodschap op je af. Maar of al die mannen nou... etc etc.

Groet,
Houthakker.
Gebruikersavatar
Eva
Berichten: 110
Lid geworden op: 01 okt 2005, 22:25

Bericht door Eva »

Houthakker schreef:1. Hoe vond je "The Climb'?

2. En op je vraag: dat is geen doen. Als je daaraan wilt beginnen dan zou je je ook moeten afvragen wat de intenties geweest zijn van iedere zanger afzonderlijk in een groot mannenkoor, om maar eens wat te noemen. Want al zingend komt er dan ook een boodschap op je af. Maar of al die mannen nou... etc etc.

Groet,
Houthakker.
The climb vond ik een van de weinige films die in mijn optiek 'kunnen'. Voor mezelf vraag ik me dan af of ik de tien geboden er naast kan leggen...(beetje kort door de bocht, maar een soort van richtlijn).

Het enige punt waar ik mee zit is dat een van de hoofdpersonen overlijdt. Dat wordt dus ook gespeeld. Hij mag daarbij weten geborgen te zijn in Christus.
Dit gebeuren heeft een grote wending in het leven van de ander teweeg gebracht...
Wat dat betreft zou je zeggen: het sterven was een roepstem en dreef de ander uit tot Christus.

Al met al: de boodschap is volgens mij goed en duidelijk.
Maar mag je het overlijden van iemand naspelen???
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Eva schreef:Maar mag je het overlijden van iemand naspelen???
Leg de 10 geboden er naast.....
Gebruikersavatar
Eva
Berichten: 110
Lid geworden op: 01 okt 2005, 22:25

Bericht door Eva »

Miscanthus schreef:
Eva schreef:Maar mag je het overlijden van iemand naspelen???
Leg de 10 geboden er naast.....
Ja en dan?? Vals getuigenis? Doodslaan? Ik kan er geen antwoord op vinden.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Mag het? Weet ik niet. Ik houd er zelf in ieder geval niet van als er iemand in een film overlijdt. Maar ik houd er ook niet van als dat in een boek of in een kerstverhaal gebeurt.

Ik zou het zelf raar vinden om te spelen, maar aan de andere kant speelden wij vroeger ook wel soldaatje en dan was je ook weleens getroffen...

Mag je spelen dat iemand tot geloof komt, bidt, e.d.? Is eigenlijjk ook best raar. Je moet zo'n scene tien keer spelen voor hij goed is.

Maar dat geldt ook als een koor een muziekstuk instudeert. Hoevaak moet de regel "Ik lag gekneld in banden van de dood" opnieuw gezongen worden voor het zuiver is?

Kortom: er zitten een hele hoop enerzijds/anderzijdsen in.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Unionist schreef:Hoevaak moet de regel "Ik lag gekneld in banden van de dood" opnieuw gezongen worden voor het zuiver is?
Dat is exact de reden waarom men in Kootjebroek tegen koren is!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Hendrikus schreef:
Unionist schreef:Hoevaak moet de regel "Ik lag gekneld in banden van de dood" opnieuw gezongen worden voor het zuiver is?
Dat is exact de reden waarom men in Kootjebroek tegen koren is!
En helpt het?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Hendrikus schreef:
Unionist schreef:Hoevaak moet de regel "Ik lag gekneld in banden van de dood" opnieuw gezongen worden voor het zuiver is?
Dat is exact de reden waarom men in Kootjebroek tegen koren is!
Hoe zouden de tempelkoren dat dan gedaan hebben?
Daar hebben de zangrei en de speelrei toch ook geoefend?
De koorleider zal ook wel eens hebben gezegd: dat doen we nog een keertje.....
Als iedereen nu gewoon gelooft, dan is het hele probleem er niet .....
"God heb ik lief wordt pas problematisch als je het niet meent.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Het boek "Het negende uur" van Pieter Nouwen sluit goed aan bij deze discussie.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Eva schreef:
Miscanthus schreef:
Eva schreef:Maar mag je het overlijden van iemand naspelen???
Leg de 10 geboden er naast.....
Ja en dan?? Vals getuigenis? Doodslaan? Ik kan er geen antwoord op vinden.
Vals getuigenis? Nee. Want er wordt een verhaal nagespeeld, en in dat verhaal gebeurt dat ook. En ik neem toch aan dat iedereen hier wel snapt dat die acteur niet echt sterft, dat je je niet belazerd voelt als je die acteur later weer in een film tegenkomt en denkt: Die was toch dood?!

In een verhaal is doodslag ook niet op zijn plaats. Anders zou dit betekenen dat je geen verhalen mag verzinnen waarin iemand overlijdt.... maar wat doet Jezus in het verhaal van de vrouw die 7 verschillende mannen had gehad in haar leven? Of in het verhaal van de rijke man en de arme Lazarus? Het is een verhaal, er sterft niet echt iemand... tenzij het een waar gebeurd verhaal is... tja en dan zijn het feiten die je ook gewoon mag vertellen. Ik zie dus echt niet in wat het hele discussiepunt is.

Wat betreft The Climb, ik neem aan dat het op een boek is gebaseerd... wie heeft het eigenlijk geschreven?
Gebruikersavatar
Eva
Berichten: 110
Lid geworden op: 01 okt 2005, 22:25

Bericht door Eva »

Marnix schreef:
Eva schreef:
Miscanthus schreef:
Eva schreef:Maar mag je het overlijden van iemand naspelen???
Leg de 10 geboden er naast.....
Ja en dan?? Vals getuigenis? Doodslaan? Ik kan er geen antwoord op vinden.
Vals getuigenis? Nee. Want er wordt een verhaal nagespeeld, en in dat verhaal gebeurt dat ook. En ik neem toch aan dat iedereen hier wel snapt dat die acteur niet echt sterft, dat je je niet belazerd voelt als je die acteur later weer in een film tegenkomt en denkt: Die was toch dood?!

In een verhaal is doodslag ook niet op zijn plaats. Anders zou dit betekenen dat je geen verhalen mag verzinnen waarin iemand overlijdt.... maar wat doet Jezus in het verhaal van de vrouw die 7 verschillende mannen had gehad in haar leven? Of in het verhaal van de rijke man en de arme Lazarus? Het is een verhaal, er sterft niet echt iemand... tenzij het een waar gebeurd verhaal is... tja en dan zijn het feiten die je ook gewoon mag vertellen. Ik zie dus echt niet in wat het hele discussiepunt is.

Wat betreft The Climb, ik neem aan dat het op een boek is gebaseerd... wie heeft het eigenlijk geschreven?
Ik weet niet precies wie de auteur is. Volgens mij is het van Bill Graham-groep ofzo. Als je op Google zoekt vind je wel een en ander.
Plaats reactie