Kleine Catechismus van St. Nicolaas

Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

limosa schreef:probeer het on-topic te houden meisjes en jongens!

even een stelling dan:

We missen in de gereformeerde gezindte iemand als Bomans die met een kwinkslag, wat humor, een woordspeling, etc. zijn eigen achterban een spiegel kon voorhouden. Niet spottend, maar op een manier zoals Bomans dat zelf zag: humor als overtreffende trap van ernst.
Van harte mee eens! Wij nemen onszelf zo ontzettend serieus, dat we echt niet om onszelf kunnen lachen. Dominee Abma hield jarenlang redes op SGP-jaarvergaderingen met woordspelingen op de letters SGP. "Stelt Geen Perken" b.v. was één zo'n titel. Op een gegeven moment werden er vragen gesteld of het niet afgelopen kon zijn met dat gespeel met de letters. Waarop M. Dankers uit Den Helder later opmerkte dat het blijkbaar heilige letters waren.


Men weet niet wat humor is, terwijl de Bijbel er toch vol mee staat.
MV

Bericht door MV »

Ik snap niet dat hier nog zolang over wordt doorgediscuseerd!

Ik vindt het ver, ver van alle serieusheid die hier door dezelfde personen wordt geproclameerd afstaan!
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Unionist schreef:Men weet niet wat humor is, terwijl de Bijbel er toch vol mee staat.
:shock: :shock: :?: :?:
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

wim schreef:Ik snap werkelijk niet waarom dit niet ver over de rand wordt gevonden. Als je iets als satire aanduidt mag het grof zijn?
Net als bij cabaret: Geloof bespotten doet het altijd goed bij het publiek. Als onderwerpen als seks en politiek zijn uitgemolken, is er altijd nog het naieve geloof over als 'dankbaar' onderwerp voor satire op 'niveau'.

.... en we vinden het allemaal prachtig....humor toch?
Hoezo allemaal??
MV

Bericht door MV »

Breekijzertje schreef:
Unionist schreef:Men weet niet wat humor is, terwijl de Bijbel er toch vol mee staat.
:shock: :shock: :?: :?:
Dan mag jij de eerste Bijbelse humor plaatsen!
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Breekijzertje schreef: Hoezo allemaal??
Ok. Ik generaliseer (gelukkig)....
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

wim schreef:Ik snap werkelijk niet waarom dit niet ver over de rand wordt gevonden. Als je iets als satire aanduidt mag het grof zijn?
Net als bij cabaret: Geloof bespotten doet het altijd goed bij het publiek. Als onderwerpen als seks en politiek zijn uitgemolken, is er altijd nog het naieve geloof over als 'dankbaar' onderwerp voor satire op 'niveau'.

.... en we vinden het allemaal prachtig....humor toch?
Bomans gelijkstellen met plat cabaret is niet juist, m.i.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

jacob schreef:nou geef afgewezen nou maar haar zin. Haal dit topic weg.

overigens vind ik je soms wel erg drammering afgewezen!

je zou een goede vriend aan ene Adrianus hebben. Die kon er ook wat van.
Altijd gedacht dat "afgewezen" een vent was..........................!!!!!
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Pim schreef:
wim schreef:Ik snap werkelijk niet waarom dit niet ver over de rand wordt gevonden. Als je iets als satire aanduidt mag het grof zijn?
Net als bij cabaret: Geloof bespotten doet het altijd goed bij het publiek. Als onderwerpen als seks en politiek zijn uitgemolken, is er altijd nog het naieve geloof over als 'dankbaar' onderwerp voor satire op 'niveau'.

.... en we vinden het allemaal prachtig....humor toch?
Bomans gelijkstellen met plat cabaret is niet juist, m.i.
Als ik dat zo lees, merk ik nauwelijks verschil. Het mag allemaal heel beschaafd overkomen, maar ondertussen is het toch gezegd. Het zijn m.i. geen onderwerpen waar je leuk over moet willen doen. Welk doel dient dat?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

MV schreef:
Breekijzertje schreef:
Unionist schreef:Men weet niet wat humor is, terwijl de Bijbel er toch vol mee staat.
:shock: :shock: :?: :?:
Dan mag jij de eerste Bijbelse humor plaatsen!
Of het de eerste is, weet ik niet, maar wel heel erg voorin. Genesis 11. Ik heb de NGB51 gebruitkt, vanwege het taalkundige
1 De gehele aarde nu was een van taal en een van spraak.
2 Toen zij oostwaarts trokken, vonden zij een vlakte in het land Sinear, waar zij zich vestigden.
3 En zij zeiden tot elkander: Welaan, laten wij tichelen maken en die goed bakken. En de tichel diende hun tot steen en het asfalt diende hun tot leem.
4 Ook zeiden zij: Welaan, laten wij ons een stad bouwen met een toren, waarvan de top tot de hemel reikt, en laten wij ons een naam maken, opdat wij niet over de gehele aarde verstrooid worden.
5 ¶ Toen daalde de HERE neder om de stad en de toren, die de mensenkinderen bouwden, te bezien,
6 en de HERE zeide: Zie, het is een volk en zij allen hebben een taal. Dit is het begin van hun streven; nu zal niets van wat zij denken te doen voor hen onuitvoerbaar zijn.
7 Welaan, laat Ons nederdalen en daar hun taal verwarren, zodat zij elkanders taal niet verstaan.
8 Zo verstrooide de HERE hen vandaar over de gehele aarde, en zij staakten de bouw van de stad.
9 Daarom noemt men haar Babel, omdat de HERE daar de taal der gehele aarde verward heeft en de HERE hen vandaar over de gehele aarde verstrooid heeft.
Zie je dat? "Welaan", zeggen de mensen."laten we..." En wat zegt God? "Welaan, laat Ons..." Hij spot met de mensen, Hij gebruikt notabene hun eigen woorden!

Dan vers 4: Laat ons een toren bouwen die tot in de hemel reikt. Tsjone, dat is wat! En lees vers 5: Toen daalde de Heere neder om de stad en de toren te bezien. Wat nou, toren tot in de hemel. Hij is vanuit de hemel niet eens zichtbaar. Zo'n prutstorentje. De Heere moet nota bene helemaal naar de aarde komen om hem te bekijken!

Dat is toch humor van het allerhoogste niveau. De mensen wordt een spiegel voorgehouden met de opdracht: lach om jezelf, want je stelt helemaal niks voor.

Zo staan er nog wel meer voorbeelden in de Bijbel. Weleens het boek van Esther gelezen? Eén brok heilige leedvermaak. Hoevaak wordt Haman niet op zijn nummer gezet.

Of kun je daar ook niet om lachen?
Laatst gewijzigd door Unionist op 14 nov 2005, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Het uit zijn verband citeren van zinswendingen uit bekende geschriften pas ik zelf ook wel toe. WIj hadden vroeger op catechisatie een vragenboekje van Abraham Hellenbroek en daarin werd gevraagd of atheïsten echt denken wat ze zeggen. Het antwoord van Hellenbroek was daarop: "Dat is meer een wensen dan een dadelijk geloven". Die uitdrukking geldt in onze familie sindsdien als substituut voor "dat is wishful thinking". Iedereen die met Hellenbroek is grootgebracht, kent die uitdrukking en dat maakt het heel grappig.
Dit herken ik. Ik hou van humor en iedereen die mij kent, weet dat, maar er zijn gewoon grenzen. That's all.
MV

Bericht door MV »

Afgewezen schreef:
Het uit zijn verband citeren van zinswendingen uit bekende geschriften pas ik zelf ook wel toe. WIj hadden vroeger op catechisatie een vragenboekje van Abraham Hellenbroek en daarin werd gevraagd of atheïsten echt denken wat ze zeggen. Het antwoord van Hellenbroek was daarop: "Dat is meer een wensen dan een dadelijk geloven". Die uitdrukking geldt in onze familie sindsdien als substituut voor "dat is wishful thinking". Iedereen die met Hellenbroek is grootgebracht, kent die uitdrukking en dat maakt het heel grappig.
Dit herken ik. Ik hou van humor en iedereen die mij kent, weet dat, maar er zijn gewoon grenzen. That's all.
Toch vindt ik het echt onnodig dit soort zaken te gebruiken als humor. Je kunt toch ook alledaagse dingen gebruiken. De ernst is er uit weg!
MV

Bericht door MV »

Unionist schreef:
MV schreef:
Breekijzertje schreef:
Unionist schreef:Men weet niet wat humor is, terwijl de Bijbel er toch vol mee staat.
:shock: :shock: :?: :?:
Dan mag jij de eerste Bijbelse humor plaatsen!
Of het de eerste is, weet ik niet, maar wel heel erg voorin. Genesis 11. Ik heb de NGB51 gebruitkt, vanwege het taalkundige
1 De gehele aarde nu was een van taal en een van spraak.
2 Toen zij oostwaarts trokken, vonden zij een vlakte in het land Sinear, waar zij zich vestigden.
3 En zij zeiden tot elkander: Welaan, laten wij tichelen maken en die goed bakken. En de tichel diende hun tot steen en het asfalt diende hun tot leem.
4 Ook zeiden zij: Welaan, laten wij ons een stad bouwen met een toren, waarvan de top tot de hemel reikt, en laten wij ons een naam maken, opdat wij niet over de gehele aarde verstrooid worden.
5 ¶ Toen daalde de HERE neder om de stad en de toren, die de mensenkinderen bouwden, te bezien,
6 en de HERE zeide: Zie, het is een volk en zij allen hebben een taal. Dit is het begin van hun streven; nu zal niets van wat zij denken te doen voor hen onuitvoerbaar zijn.
7 Welaan, laat Ons nederdalen en daar hun taal verwarren, zodat zij elkanders taal niet verstaan.
8 Zo verstrooide de HERE hen vandaar over de gehele aarde, en zij staakten de bouw van de stad.
9 Daarom noemt men haar Babel, omdat de HERE daar de taal der gehele aarde verward heeft en de HERE hen vandaar over de gehele aarde verstrooid heeft.
Zie je dat? "Welaan", zeggen de mensen."laten we..." En wat zegt God? "Welaan, laat Ons..." Hij spot met de mensen, Hij gebruikt notabene hun eigen woorden!

Dan vers 4: Laat ons een toren bouwen die tot in de hemel reikt. Tsjone, dat is wat! En lees vers 5: Toen daalde de Heere neder om de stad en de toren te bezien. Wat nou, toren tot in de hemel. Hij is vanuit de hemel niet eens zichtbaar. Zo'n prutstorentje. De Heere moet nota bene helemaal naar de aarde komen om hem te bekijken!

Dat is toch humor van het allerhoogste niveau. De mensen wordt een spiegel voorgehouden met de opdracht: lach om jezelf, want je stelt helemaal niks voor.

Zo staan er nog wel meer voorbeelden in de Bijbel. Weleens het boek van Esther gelezen? Eén brok heilige leedvermaak. Hoevaak wordt Haman niet op zijn nummer gezet.

Of kun je daar ook niet om lachen?

Helaas, ik zit op een andere toonhoogte. Deze vrije humoristische vertaling zie ik echt niet op zo'n manier. Ik bekijk deze bijbelgedeelten door een iets ernstiger bril!
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Beste MV,

Weet je wat humor is? Humor is geen lol. Humor is een lach bij een traan. De bete humor komt van de joden en waar kwam ze tot bloei? In de concentratiekampen en in de ghetto's.
MV

Bericht door MV »

Unionist schreef:Beste MV,

Weet je wat humor is? Humor is geen lol. Humor is een lach bij een traan. De bete humor komt van de joden en waar kwam ze tot bloei? In de concentratiekampen en in de ghetto's.
Het zij zo!

Ik distancieer me hiervan. Ik vindt het totaal onnodig zulke ironie te gebruiken.
Plaats reactie